Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Hedmark, og her er værmeldingen helt rar nå. De melder forskjellig vær bare med timers mellomrom, så det er fullstendig umulig å vite om det blir regn neste dag, og glem i alle fall å  tippe på hvor mye det blir. Tidligere i dag så var det meldt litt regn hver dag i fem dager fremover. Nå noen timer senere så har de skiftet til at nesten alt regnet kommer i natt og i morgen, og kun bittelitt en av de fem dagene de meldte før.

Hva er det som skjer her? Man skulle tro at de ble bedre år for år på å melde været, men de har da blitt mye dårligere plutselig?

Anonymkode: 65f70...f95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye vind?

Anonymkode: 7d8a3...288

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke værmeldingen har blitt dårligere.  Det varierer med hvor ustabilt været er. I dag har det vært sånn at det har regnet på ene siden av huset, og vært sol på andre siden. Når man ikke klarer og se været ut av vinduet engang… når vi har mer stabilt vær melder de mer nøyaktig enn når det endres fra time til time. 

Anonymkode: 8b9f3...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å melde presist vær. Det kreves store datamaskiner og det skal lite til får været endrer seg dramatisk. Dessuten er meteorologisk institutt stort sett flinke til dette.

Anonymkode: b9640...946

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her melder de hetebølger hver dag. Det er 12 gr og overskyet. De vil manipulere klimakrise slik at vi slutter med plastposer og bytter til el-bil. At all maten er pakket inn i plast og el-bil forurenser mer driver de i. 

Været har jeg gitt opp. Det er som det er.

Anonymkode: 2f789...030

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor på Sørlandet, og i dag var det meldt strålende sol og opp mot 20 grader. Tenåringene er i skrivende stund på vei til stranden med klassene sine. Det høljregner😬

Anonymkode: 240aa...377

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her melder de hetebølger hver dag. Det er 12 gr og overskyet. De vil manipulere klimakrise slik at vi slutter med plastposer og bytter til el-bil. At all maten er pakket inn i plast og el-bil forurenser mer driver de i. 

Været har jeg gitt opp. Det er som det er.

Anonymkode: 2f789...030

Hvor i alle dager bor du hvor det meldes om hetebølge?

Ts, opplever det samme som deg, men antar at det kommer at at det rett og slett er ustabilt og at det endres raskt. 

Anonymkode: 7aa88...525

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 23.58):

Hva er det som skjer her? Man skulle tro at de ble bedre år for år på å melde været, men de har da blitt mye dårligere plutselig?

Litt usikker.

Dette har vært ett problem en del somre nå, så jeg har gitt opp yr om sommeren og tar været som det kommer.

Du har rett i at modellene bør bli bedre over tid, men jeg kan ikke nok om mekanismene til å analysere problemet.

(Til de som skylder på klima: været kommer stort sett samme vei og vi har oversikten over faktorene: det er vanskelig å se hvorfor  det likevel ikke skulle være beregnbart. Fjordåret, der mye nedbør kom fra Øst var mye mer skremmende.

Og for klimaskeptikere: usikker værvarsling er første varsel vi får på klimaendringene. Værvarsel er basert på modeller av klimaet)

Endret av Druid
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 23.58):

Vi spøker med at værmeldingen har blitt dårligere etter at Kristen Gislefoss sluttet som værmelder, for ja, værmeldingen er mindre treffsikker nå.

Jeg personlig tror det handler om at været er mer ustabilt nå enn før, og med de raske skiftningene er det vanskeligere å melde riktig.

En annen forklaring kan være at meteorologene har flere parametre å forholde seg til nå, og prøver seg på mer detaljerte meldinger enn før, da værmeldingen var mer generell.

Anonymkode: fbf99...8c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vanskelig å melde presist vær. Det kreves store datamaskiner og det skal lite til får været endrer seg dramatisk. Dessuten er meteorologisk institutt stort sett flinke til dette.

Er de det? I dag var det meldt regn fra kl 7 til kl 16, og det kom ingenting i det hele tatt. Og det som har skjedd i ukesvis nå, skjedde også fjor. De meldte og meldte og meldte regn, og så fordampet det på mystisk vis bare timer før det liksom skulle treffe. TS 

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (8 timer siden):

Litt usikker.

Dette har vært ett problem en del somre nå, så jeg har gitt opp yr om sommeren og tar været som det kommer.

Du har rett i at modellene bør bli bedre over tid, men jeg kan ikke nok om mekanismene til å analysere problemet.

(Til de som skylder på klima: været kommer stort sett samme vei og vi har oversikten over faktorene: det er vanskelig å se hvorfor  det likevel ikke skulle være beregnbart. Fjordåret, der mye nedbør kom fra Øst var mye mer skremmende.

Og for klimaskeptikere: usikker værvarsling er første varsel vi får på klimaendringene. Værvarsel er basert på modeller av klimaet)

Se her ja, her har vi noen som faktisk har fulgt med på både værvarselet og været, og kommet til samme konklusjon som meg: Noe har gjort at det er dårligere treffsikkerhet, vi er bare ikke sikre på hva det er. TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare modeller. Og de er helt avhengig av hvilke data man forer de med. Før var i hvert fall NRKs modell og TV2s modell veldig forskjellige ved enkelte typer vær (massive regnbyger versus strålende sol for eksempel, og NRKs modell var generelt mer negativ enn TV2s modell).

På sommeren er det vanskeligere å melde været fordi været rett og slett er mer ustabilt.

Forøvrig kan man lese den kjedelige forklaringen her:

https://www.forskning.no/meteorologi-meteorologisk-institutt-partner/derfor-blir-vaervarselet-aldri-perfekt/1639872

Anonymkode: c9582...e81

AnonymBruker
Skrevet

Regnbyger er et typisk sommerfenomen, og vanskelig å forutsi helt nøyaktig. Man kan ringe inn et område å si "her blir det regnbyger de neste 6 timene" og det vil være riktig, men hvis man plukker ut punkt x innenfor samme område kan man ikke si med 100 % sikkerhet at det vil regne akkurat der i løpet av de neste seks timene. Det kan passere en regnbyge, det kan passere ingen, eller det kan passere flere...

En regnbyge varer som regel ikke mer enn få minutter, de er veldig avgrenset i både varighet og størrelse. Å treffe nøyaktig på individuelle regnbyger er som å skulle sikte å treffe på et veldig veldig lite og bevegelig mål... 

Så det kan godt hende at det er varslet regnbyger i området som Indre Stuggugrenda ligger i, uten at det regner en dråpe akkurat der.. Ytre Stuggugrenda derimot... som ligger to km unna bak en ås... der regnet det som bare f... for ti minutter siden... 😉

Anonymkode: 6857c...b82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 18.14):

Er de det? I dag var det meldt regn fra kl 7 til kl 16, og det kom ingenting i det hele tatt. Og det som har skjedd i ukesvis nå, skjedde også fjor. De meldte og meldte og meldte regn, og så fordampet det på mystisk vis bare timer før det liksom skulle treffe. TS 

Du må se større på det og da er det forholdsvis presist. Det er langt bedre enn for 30 år siden. 

Annonse
Skrevet
Druid skrev (På 10.6.2025 den 9.55):

Det må også ha noe å gjøre med at de fleste i Norge bor nær kysten ? kommer fra innland i Frankrike og været er vanligvis mye mer stabilt, lettere å varsle enn nær vest kysten f.eks.. Nord/Vest kysten i Frankrike er kjent for kjempe ustabilt vær, det kan regne og så full sol 10 minutter senere.. og regn igjen.. Det forandrer seg hele tiden. Var glad når jeg flyttet til Norge at jeg var nær sjø men ikke lenger.. For mye vær, for mye forandring.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må se større på det og da er det forholdsvis presist. Det er langt bedre enn for 30 år siden. 

Hvordan vet du det? TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du det? TS

Jeg levde for 30 år siden og husker hvor upresist det kunne være. Leste et sted at 5-7 dagersvarsel nå er like presist som 2-3 dagersvarsel var da. Det er også helt logisk at det er slik. Det må svært kraftige datamaskiner til for å regne på vær. Jo lenger frem varselet er, jo kraftigere må maskinens regnekraft være. Vi har mildt sagt en del mer regnekapasitet tilgjengelig nå enn for 30 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg åpner verandadøren, så ser jeg på været, tar aldri feil. Har aldri i livet sett på en værmelding på TV.

Anonymkode: 006dc...52e

AnonymBruker
Skrevet

Værmeldingen er basert på statistikk. 

De har modeller og data, som gir prognoser som igjen gir værmelding. Det er ikke en spåkule!

Anonymkode: 69e46...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...