Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer skal flytte fra leilighet Oslo og inn i enebolig. Har funnet et hus ca 30 min utenfor Drammen til 13,9 mill. Utrolig fint hus og vi er nok blendet av de høye prisene i Oslo. Ser at eierne kjøpte huset for bare 7 mill (!) i 2018. Da er det snakk om en evnt fortjeneste på 7 mill på 7 år. Ingen oppgraderinger er gjort annet enn å slipe parkett og male overflater i 2018. Ser at megleren også er svigersønnen til paret som skal selge. Ville dere bydd under, eller avventet? Dette er et rimelig ute i gokk, og prisene for andre eneboliger er langt lavere (skal sies at denne er flott rett ved sjøen, men allikevel). Tips? 

Anonymkode: 23c8f...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

markedet bestemmer. Han har ikke lov å overprise selv om han er familie..  hva sier takst ? er jo bare å vente å se hva markedet byr evt by under å se.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ventet, ingen takker ja til 2 mill under takst uten lagt ute en stund 

Anonymkode: 7302a...160

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt tullete ut! Har det skjedd noe i området som har gjort det veldig attraktivt? Typ har det blitt mer sentralt pga. tog, ny tunnel eller lignende? Har de kjøpt nærliggende tomter og innlemmet dem? Er det strandlinje? Hva har andre boliger i nærheten gått for? 

Du kan sjekke alle salg på bolig.ai. 

Anonymkode: d3a62...5e5

Skrevet

Er jo bare melde interesse så får dere budvarsel. Syns 1mill stigning i året var drøyt. Spesielt når du nevner at de har gjort minimalt på huset

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte enebolig (Bærum) for 15 år siden, den har økt drøyt 16 mill i verdi på disse årene selv om vi i all hovedsak kun har flikket litt på overflatene i form av maling, er par nye gulv, flyttet på et par vegger osv. 

Siden dette er i Drammen, et marked som ennå ikke er av de mest attraktive, selv om det er på vei opp, ville jeg bydd en del under det det ber om. 

Anonymkode: 6332f...8ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi kjøpte enebolig (Bærum) for 15 år siden, den har økt drøyt 16 mill i verdi på disse årene selv om vi i all hovedsak kun har flikket litt på overflatene i form av maling, er par nye gulv, flyttet på et par vegger osv. 

Siden dette er i Drammen, et marked som ennå ikke er av de mest attraktive, selv om det er på vei opp, ville jeg bydd en del under det det ber om. 

Dette er da 30 min utenfor Drammen igjen, mot Berger / Sande. 

takk for svar alle sammen! :) Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo en meget god årslønn det, skattefritt, per år kun i prisstigning… tydelig jeg bor på feil sted. 🙈

Anonymkode: 613ab...a62

Skrevet
monican94 skrev (2 timer siden):

markedet bestemmer. Han har ikke lov å overprise selv om han er familie..  hva sier takst ? er jo bare å vente å se hva markedet byr evt by under å se.. 

Han har lov til å prise akkurat så høyt han ønsker, helt uavhengig av familiære forhold. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er da 30 min utenfor Drammen igjen, mot Berger / Sande. 

takk for svar alle sammen! :) Ts

Her ville jeg hatt is i magen. Markedet for så dyre boliger er nok svært lite i dette området. Overrasker meg ikke om den går nærmere 10 millioner. 

Er det denne?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=411452137

Ser den gikk for 5 millioner i 2000, da høres 7 millioner i 2018 lite ut. Jeg mistenker nåværende eier kjøpte det for under markedspris i 2018. Kanskje salg mellom familie?

Endret av Traktor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (2 timer siden):

markedet bestemmer. Han har ikke lov å overprise selv om han er familie.hva sier takst ? er jo bare å vente å se hva markedet byr evt by under å se.. 

Jo selger/megler kan prise det til 100 millioner hvis de vil det.

Takst anslår ikke noen verdi lenger, mange år siden den gjorde det

Anonymkode: 7dc77...097

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (16 timer siden):

Her ville jeg hatt is i magen. Markedet for så dyre boliger er nok svært lite i dette området. Overrasker meg ikke om den går nærmere 10 millioner. 

Er det denne?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=411452137

Ser den gikk for 5 millioner i 2000, da høres 7 millioner i 2018 lite ut. Jeg mistenker nåværende eier kjøpte det for under markedspris i 2018. Kanskje salg mellom familie?

Det kan vel ikke være denne? Her er det byttet kjøkken også i alle fall, og badene er pusset opp (ikke totalrenovert ser det ut som). Skulle sjekke salgsoppgaven, men da kommer man rett til youtube video-annonse for boligen! Så forstår at de prøver å tiltrekke seg noen utenbys fra (som ts), og tjene grovt på det. Og det betales da godt for denne reklamen... 

Jeg er da fra byen, og huset ligger nedenfor kirka med forsamlingssted og gjestebrygge ved siden, så det er ikke en spesielt skjermet plass. Så jeg tror ikke det er noen som er fra byen som vil kjøpe huset til den prisen. Da ønsker man litt mer privatliv.

Det eneste som har skjedd siden 2018 er at byen har blitt en del av Drammen kommune (ikke bare positivt), men det er fortsatt ikke togforbindelse dit, og veien både mot Sande og Drammen er dårlig. Å pendle inn til Oslo fungerer derfor svært dårlig, i motsetning til å bo i gamle Drammen eller Sande. Det kan også være tidkrevende å pendle til feil side av Drammen. Bare det å bl.a. komme seg til det nye sykehuset tar 1 time med kollektiv, minst 40 min i rush med bil.

Med familie i byen, så har jeg vurdert å flytte tilbake, men det blir vanskelig med tanke på jobb og pendling. 

Anonymkode: d56de...65e

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (20 timer siden):

Selger bestemmer pris, og setter den akkurat slik de vil.

Megler må forholde seg til en normal takst hvis det skal brukes i forbindelse med lån/til banken, men salgspris bestemmer selger. 

Anonymkode: d8e4f...efb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Hvis dere betaler 13 mill for den, så betyr det at dere kan selge den igjen for 20 mill i 2032. 

Du lurer kanskje på om dere vil finne noen til å kjøpe den for 20 mill om 7 år? 

Vel, hvis du forteller potensielle kjøpere at de kan selge den for 27 mill i 2039, så vil kjøperne så i kø for å betale 20 mill.

Anonymkode: 160e4...db6

AnonymBruker
Skrevet

Kommunesammenslåing gjorde at prisene steg. 

Anonymkode: 19510...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en enebolig i Stavanger og her er også prisene rimelig stive. Vi kjøpte vår bolig for ca 4,7 mill i 2015. Nå er den verdt 2 mill mer 10 år senerr med lun litt småfiks. Syns ditt eksempel hørtes ut som overdrevet stor stigning. Ville holdt litt tilbake her. Tror kke en gang jeg ville forsøkt å by på den. Lukter litt svidd om megleren er svigersønn til selgerne..Det e med andre ord hans barn som kanskje vil arve alt til slutt..

Anonymkode: 5b894...4e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bor i en enebolig i Stavanger og her er også prisene rimelig stive. Vi kjøpte vår bolig for ca 4,7 mill i 2015. Nå er den verdt 2 mill mer 10 år senerr med lun litt småfiks. Syns ditt eksempel hørtes ut som overdrevet stor stigning. Ville holdt litt tilbake her. Tror kke en gang jeg ville forsøkt å by på den. Lukter litt svidd om megleren er svigersønn til selgerne..Det e med andre ord hans barn som kanskje vil arve alt til slutt..

Anonymkode: 5b894...4e1

Nå har vel ikke akkurat prisstigningen i Stavanger siden 2015 vært noe å skryte av da. 

Anonymkode: 5cc35...ba0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...