Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tjohei!

Vekten har umerkelig klatret opp 3 kg, og jeg er ikke komfortabel med det.

Kan noen hjelpe meg med personlige tips om hvordan jeg med mindre hverdags triks kan gå ned disse 3 kiloene igjen?

Jeg trener 4 ganger i uken og er fra før slank og atletisk. Pga tidligere spiseforstyrrelser, er det UAKTUELT med kjappe løsninger i form av sultekurer og slankekurer. Dessuten er jeg jo så sunn fra før ;)

Hvordan fikk DU det til?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Finn frem målebåndet i stedet.. Kilo er ikke så veldig informativt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner hva du sier, men jeg har hatt stabil vekt i 5 år før disse 3 kg "dukket opp" i forbindelse med mye overtidsarbeid og en stresset tid, så for meg betyr vekten en del, da jeg ikke er en som svinger stort.

Gjest camillo
Skrevet

Jeg fikk det til ved å stramme inn på kostholdet. Mye proteiner, mindre karbs, mye mindre raske karbs.

I tillegg til jevnlig trening, men det gjør du jo.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Eh, hva er forskjellen på karbs og "raske karbs"? Har du eksempler på mat som jeg kan spise istedenfor mitt vanlige kosthold? (tørr som sagt ikke ta vekk mat, men kan godt bytte matvarer til bedre alternativer)

Gjest camillo
Skrevet

Trege karbohydrater er det du bør velge å få i deg. Unntaket er rett etter trening, da kan du - og bør du - spise raske. For å si det enkelt; de trege karbohydratene holder fettforbrenningen på et jevnt nivå, som vi ønsker. Raske karbs gjør at sukkerinnholdet i blodet stiger, og kroppen forbrenner mindre fett.

Hvis du sier hva du pleier å spise, kan jeg og andre kanskje lettere komme med forslag til endringer. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Å du er snill som vil hjelpe meg :)

Jeg spiser typisk:

Frokost: 3 knekkebrød med ost eller 2 brødskiver med syltetøy, ost eller servelat. +kaffe

Lunsj: 2-3 brødskiver med pålegg som over. + kaffe, kaffe, og en apelisn/banan.

Middag: veldig variert: 2-3 "potetmiddager" med kokt torsk, stekt kylling/kotelett/biff, 2-3 sorter grønnsaker. Et par nudel eller riswok retter med masse grønnsaker i. En pastamiddag. Lørdag: pizza, taco, el.l.

Oi, og så kommer vel punktet dere kan arrestere meg på: Etter middag, så er jeg ikke så flink: det blir ofte småspising på kvelden av snask jeg finner i skapet: Når jeg tenker meg om har jeg vært særdeles "snaskete" den siste tiden! Denne uken har jeg spist opp 2 poser saltstenger. Og så spiser jeg 1-2 youghurt beger med frukter til som "dessert" ut på kvelden nesten hver dag. Og iblant spiser jeg 2-3 knekkebrød eller brødskiver til kveldsmat, med pålegg som beskrevet over. Andre kvelder blir det bananmuffins eller sjokolade eller kake eller popcorn eller kjeks eller hjemmelaget grønnsaks suppe med MASSE smeltet ost i. (Jeg er veldig glad i Norvegia).

Takknemlig for hjelp! ;)

Gjest camillo
Skrevet

Jeg må egentlig sende saken videre til andre, for jeg er utrolig dårlig når det gjelder riktig kaloriinntak og slikt. Jeg har aldri telt kalorier, og vet ikke hvor mye som finnes i hva.

Derfor tar jeg bare noen små, kjappe kommentarer:

- Spis mer tidlig på dagen, og mindre på kvelden. Det du spiser tidlig får du brukt i løpet av en lang dag, mens det du spiser på kvelden bare legger seg rett på magen

- Hvis du spiser potet til middag, prøv å spis en-to poteter, og mest kjøtt og grønnsaker. Altså motsatt av hva man gjerne gjør. Bedre enn potet er f.eks. ris, men hvis du balanserer måltidet godt ellers, kan du godt spise litt potet.

- Nudler er ikke næringsrikt

- Ellers har du vel selv funnet kilden til de tre kg'ene - du spiser masse dritt om kvelden, for å si det rett ut. Du vet det jo selv, så jeg går ut ifra at du tåler det. :) Hvis du klarer å kutte ut godteri på kveldene i ukedagene, tror jeg faktisk du kvitter deg med de ekstra kiloene umiddelbart.

Gjest Gjest
Skrevet

Ååå du gir meg håp! :klappe:

*Kutter herved ut "alt drittet" om kvelden, og ser om det får effekt.* :ler:

Det hjelper å få perspektiv når man skriver det ned og når man får tilbakemelding.

Gjest camillo
Skrevet

Helt klart! Lykke til, detta fikser'u. :-D

Skrevet

Gode råd fra Camillo! Hvis du i tilleg bytter ut noen av brødmåltidene dine med havregrøt, kyllingsalat, et kokt egg etc. så tror jeg det også vil hjelpe. Kommer også an på hva slags brød du spiser - mørkt og grovt rugbrød er det beste, og gir deg jevnere blodsukker (som igjen stagger godtelysten).

Skrevet

Raske/korte karboh. er bla. hvitt mel, sukker (i alle former) , stivelse.

lange karboh. finner du bla i grove kornprodukter/fiber.

Et tips er å være nøye på brødet. Mye brød er laget med sirup og dettee r verstingene. Brødene som inneholder sukker er litt bedre for der er sukkeret kun brukt som krydder, altså i små mengder. men det beste er brød helt uten sukker og med grove kornsorter. Rug finnes i mange gode varianter!

Men kutt ut småspising, så er nok de 3 borte på en flekk!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg tror også at kiloene dine ligger i den spisingen av søtt/snacks på kvelden. Og grunnen til at du hiver innpå dette på kvelden er at du spiser for lite på dagen! Man bør spise 6 ganger om dagen, les litt i innlegget som angår dette og hvordan det er foreslått satt opp. Man bør spise frokost, lusj og mellommåltid som alle inneholder brødskiver pluss en frukt/grønnsak til hver. Så er det middag som man bare passer på og variere innholdet av, hvitt kjøtt, kylling og fisk er jo som kjent sunt da, og få med masse grønnsaker (velg gjerne de med sterke farger som for eksempel brokkoli). Så bør du få med et lite mellommåltid med grønnsaker/frukt før det er på tide med kveldsmat og brødskiver igjen. Siste måltid er vel anbefalt å få i seg 1,5-2timer før man legger seg...så da kan man regulere selv.

Da har jeg sikkert gjentatt noen her, men vi lærer litt hver gang vi skriver og leser :)

Hilsen ei som prøver å komme seg opp i seks måltider om dagen... :sjenert:

Skrevet

Jeg vil si at kutter du ut snopet/muffinsen og saltstengene og kun spiser dette i helgen så er de 3 kg borte fortere enn du aner det.

Jeg slanket meg etter fødsel i fjor og gikk ned så jeg veide 15kg mindre enn før jeg ble garvid. (Litt stolt da). Mine beste tips er:

- spar kcal enkelt ved å bytte ut diverse "fete produkter" med tilsvarende sundere produkter. Feks pølser av kylling istedenfor gris, karbonadedig istedenfor kjøttdeig, kesam istedenfor rømme etc etc

- velg lette pålegg, lett leverpostei, kokt skinke, philadelphia light etc etc

- spis knekkebrød istedenfor brød

- spis så du blir mett....ikke stappmett....da er du kanskje sulten ien etter noen timer men det er bedre å spise litt en gang til noen timer senere enn å gå rundt å være stappmett hele tiden....

Ang kcal....sånn for å "vise deg hva småspisingen om kvelden gjør".

En sånn muffins som du kjøper i butikken har nesten 500kcal!

Potetgull etc har rundt 500kcal pr 100g.

Smågodt og sjokolade mellom 350-500kcal pr 100 gram.

Er du sulten m kvelden er det bedre å spise feks:

3 knekkebrød med lett leverpostei og agurk har ca 290 kcal.

Frukt er bra....et eple har ca 65kcal.

Du kan dessuten spare mye kcal på å velge lettmelk istedenfor h-melk om du drikker latte.

Gjest Gjest
Skrevet

Henger meg på de over meg her..

De 'snacksy' godsakene du spiser om kveldene er nok syndebukkene...

Har det sånn selv i perioder..

pleier og spise 1 skive brød eller havregrøt til frokost,

ofte en sjokolade mellom frokost og lunsj,

2 skiver brød til lunsj,

og middag, den varierer veldig, men hvertfall noe varmmat.

SPsier sjelden kvelds, men det jeg evt putter i meg om kveldene, det føler jeg også er der neste dag, og da har det lett for å balle på seg.

Men i helgene og på jentekvelder er alt lov ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, det er jeg som skrev innlegget :)

Vil bare si mange store tusen takk til alle som har skrevet i denne tråden, for jeg har blitt både motivert og "opplyst" .........og: jeg har allerede mistet 1 kg! *stolt*

Har nå helt sluttet å spise "tullet" om kvelden, og unngår søthungeren ved å faktisk spise litt mer av det sunne. Jeg føler meg allerede sunnere og friskere :ler:

Det virker som om det er mange her som meg, som forsåvidt er slanke og sunne, men som innimellom "går på en smell" i forbindelse med stress og mas i livet, og som da må passe litt ekstra på en stund før det går for langt ;) Det er fint å ikke føle seg alene om sånt, så igjen: tusen takk for alle de hjelpsomme innleggene :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...