AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg jobber innen helse og innser nå at jeg faktisk blir mobbet på arbeidsplassen. Det er snakk om omfattende baksnakking, blikk, kommenterer, himling med øynene, spekuleringer rundt livet mitt og lignende. Jeg er over 45 år, og har mange år på banken i arbeidslivet. Aldri opplevd noe som dette tidligere. Jeg trives med de aller fleste på avdelingen, men det er en liten gjeng som går etter flere med jevne mellomrom. Noen har sluttet pga denne mobbingen, men jeg vet at bare det siste året er vi fire som har vært hos ledelsen og pratet om at disse tingene skjer. Hva tenker dere er lurt? Jeg tenker egentlig bare bytte arbeidsplass. Anonymkode: 89eb0...1e9 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva tenker dere er lurt? Bytte jobb Anonymkode: 5d00b...dec 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Bytte jobb Anonymkode: 5d00b...dec Ja, jeg tror det blir det.. men det er fryktelig surt. Det er drømmejobben, og kort pendlevei. Det andre sykehuset jeg kan jobbe på tar over dobbelt så lang tid… Anonymkode: 89eb0...1e9
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Ta det med ledelsen først og se om det hjelper. Synd at det aldri er mobberne som må bytte jobb, skole osv. Anonymkode: e68dc...56b 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Følger med her. Opplever det samme på min arbeidsplass. Ekkel følelse. Anonymkode: 35788...952 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Forresten, er disse folkene yngre enn deg? Anonymkode: 35788...952
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Jeg har vært utsatt for det samme. Helt grusomt hvordan kjerringene rottet seg sammen. Holdt ut og etter hvert sluttet noen, eller andre begynte som de rottet seg sammen mot. Mye slikt der kun damer jobber et min erfaring . Giftige miljøer dessverre …. Og de var gjerne venninner med ledere og folk i HR, og da har man ingen ting å komme med eller få hjelp fra .. Anonymkode: 381cf...cf4 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har vært utsatt for det samme. Helt grusomt hvordan kjerringene rottet seg sammen. Holdt ut og etter hvert sluttet noen, eller andre begynte som de rottet seg sammen mot. Mye slikt der kun damer jobber et min erfaring . Giftige miljøer dessverre …. Og de var gjerne venninner med ledere og folk i HR, og da har man ingen ting å komme med eller få hjelp fra .. Anonymkode: 381cf...cf4 Skremmende. Ene mobberen hos oss er med i fagforbundet. Tenk det. Men er litt demotiverende å bytte jobb når man finner slike giftige miljøer «overalt». Anonymkode: 35788...952 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni Må du jobbe med akkurat det du gjør nå? Kan anbefale å jobbe med menn. Da slipper man mye drama. Evt jobbe innen helse i privat sektor? Offshore? Bedriftshelsetjeneste? Gjør noe helt nytt? Anonymkode: ec594...da8 2
Laraa Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber innen helse og innser nå at jeg faktisk blir mobbet på arbeidsplassen. Det er snakk om omfattende baksnakking, blikk, kommenterer, himling med øynene, spekuleringer rundt livet mitt og lignende. Jeg er over 45 år, og har mange år på banken i arbeidslivet. Aldri opplevd noe som dette tidligere. Jeg trives med de aller fleste på avdelingen, men det er en liten gjeng som går etter flere med jevne mellomrom. Noen har sluttet pga denne mobbingen, men jeg vet at bare det siste året er vi fire som har vært hos ledelsen og pratet om at disse tingene skjer. Hva tenker dere er lurt? Jeg tenker egentlig bare bytte arbeidsplass. Anonymkode: 89eb0...1e9 Oj trodde et øyeblikk jeg hadde skrevet innlegget selv. Måtte lese to ganger faktisk fordi det er som å lese om meg. Identisk, faktisk. Og ja, jeg jobber også i helse. Det enkleste er selvsagt å bytte arbeidsplass, men da har jo på en måte mobberne vunnet fram. Hos oss er bedriftshelsetjenesten inn i bildet. Alrså ikke som ansatt, men som tiltak. De har taushetsplikt og der kan du fortelle alt. Forhåpentligvis følger de deg opp og legger en strategi sammen med leder i forhold til å endre arbeidsmiljøet. Det er ikke noen lett jobb. Inngrodde sterke personligher som burde vært pensjonert for lenge siden, nekter å plutselig endre personlighet Endret 6. juni av Laraa 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni Typisk kvinnedominert arbeidsplass, med andre ord… Du kan snakke med ledelsen så mye du vil, de kommer ikke til å foreta seg noe. Bytt jobb. Anonymkode: 25898...356 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg jobber innen helse og innser nå at jeg faktisk blir mobbet på arbeidsplassen. Det er snakk om omfattende baksnakking, blikk, kommenterer, himling med øynene, spekuleringer rundt livet mitt og lignende. Jeg er over 45 år, og har mange år på banken i arbeidslivet. Aldri opplevd noe som dette tidligere. Jeg trives med de aller fleste på avdelingen, men det er en liten gjeng som går etter flere med jevne mellomrom. Noen har sluttet pga denne mobbingen, men jeg vet at bare det siste året er vi fire som har vært hos ledelsen og pratet om at disse tingene skjer. Hva tenker dere er lurt? Jeg tenker egentlig bare bytte arbeidsplass. Anonymkode: 89eb0...1e9 Få ledelsen til å arrangere kurs som, for alle ansatte: "Lær hvordan du skaper et støttende arbeidsmiljø med bedre forståelse av psykisk helse! Visste du at psykiske vansker er en av de største årsakene til sykefravær og frafall i arbeidslivet?" (Psykisk helse på arbeidsplassen | HR Norge) Hvis det er en skadelig sosial dynamikk på arbeidsplassen, så er det greit å få frem at enkelte som mobber ikke helt er frisk - at en gjør alle rundt syk (det er 4 som har gått til ledelsen, så åpenbart er det noe galt med vedkommende). Det er viktigere å hindre at andre ettertar slik atferd, enn å kverke mobbing fra en person. Viktigste er at ledelsen og HR folka klarer (får kompetanse på) å skille mellom personlighet og atferd (noe ikke alle evner), og er robust mot propaganda (som dessverre skjer og påvirker enkelte) omkring toleranse for ulike personligheter - hvor det er atferd folk sliter med og ikke selve personligheten. Anonymkode: 4375f...6da
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, jeg tror det blir det.. men det er fryktelig surt. Det er drømmejobben, og kort pendlevei. Det andre sykehuset jeg kan jobbe på tar over dobbelt så lang tid… Anonymkode: 89eb0...1e9 Bytte avdeling? Anonymkode: 6b22b...dce 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #15 Skrevet 7. juni Bytt jobb. Det høres ikke ut som at ledelsen har tatt noe grep så langt? For meg høres det ut som at strategien «håpe det går over med tiden» er valgt. Over tid vil denne arbeidsplassen bli et sted med høy gjennomtrekk og dårlig rykte. Kanskje en slags seier å tenke på hvis du slutter? Du skriver at du jobber på sykehus med kort pendlervei. Kan det være en løsning å bytte avdeling? Anonymkode: b2246...67b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #16 Skrevet 9. juni Om de er fire stk som har gått til ledelsen før, så må jo du ta det et hakk opp. Meld det til sjefen for sjefen din. Og kontakt din fagforening (som jeg håper du har). For du bør samtidig legge dette inn som en klage på sjefen. Det er ikke lett å stå i, men av og til nødvendig. Lykke til. Anonymkode: b5f9e...677
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå