Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert mange som synes dette er ekkelt, men er det noen som har sluttet å bruke såpe i dusjen?
Jeg dusjet som normalt i morges før jobb, men når jeg var ferdig tørket kom jeg på at jeg for første gang glemte å vaske meg med såpe! Vasket såklart håret med sjampo og balsam, men kroppen vasket jeg som normalt, bare uten såpe.

Jeg luktet ingenting så jeg tenkte at det gikk fint, tok på deodorant og parfyme som normalt og dro på jobb. Det er første gang siden ungdomstiden at jeg ikke har svettet iløpet av dagen og luktet stramt under armene i løpet av dagen. Huden føles også mye mykere. Kan hele svetteproblemet jeg har hatt siden puberteten vært grunnet såpe? Spurte mannen min når jeg kom hjem om jeg luktet, men jeg luktet ikke noen ting. Tilogmed ikke under armene!

Anonymkode: 535e7...24d

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg kuttet for lengst. Vil helst ha så sunn hud som mulig, og har ingen tro på å teppebombes deg naturlige mikrobiomet  som skal være der. 

Lukter godt jeg, og har aldri hatt sopp, eksem osv.. 

Anonymkode: e93e3...29b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei! 

Jeg legger meg ikke så mye bort i hva andre gjør så lenge det ikke påvirker meg med lukt men jeg liker å vaske meg med såpe. Jeg merker fort at jeg ikke blir rein med bare vann. Den klamme feite huden som ofte fører til at jeg får svettekviser,  tette porer og uren hud er uønsket og jeg får det mye lettere når jeg ikke vasker meg skikkelig med såpe.

En ting er nå det men itillegg liker jeg den følelsen av rein hud, det er jo et hav av forskjell på å stå under rennende vann og det å vaske seg skikkelig. Den følelsen av velvære som en dusj (med såpe) gir er uvurderlig. 

You do you, men det er jo en kjennskjerning at en vasker seg med såpe på hendene etter toalettet besøk, det holder ikke med bare vann, sånn er det nok også med svette, underliv osv også. Igjen hva alle andre gjør legger jeg meg ikke bort i så lenge det ikke går ut over meg, men det er ikke for alle naturligvis.

Anonymkode: 82391...8cd

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei! 

Jeg legger meg ikke så mye bort i hva andre gjør så lenge det ikke påvirker meg med lukt men jeg liker å vaske meg med såpe. Jeg merker fort at jeg ikke blir rein med bare vann. Den klamme feite huden som ofte fører til at jeg får svettekviser,  tette porer og uren hud er uønsket og jeg får det mye lettere når jeg ikke vasker meg skikkelig med såpe.

En ting er nå det men itillegg liker jeg den følelsen av rein hud, det er jo et hav av forskjell på å stå under rennende vann og det å vaske seg skikkelig. Den følelsen av velvære som en dusj (med såpe) gir er uvurderlig. 

You do you, men det er jo en kjennskjerning at en vasker seg med såpe på hendene etter toalettet besøk, det holder ikke med bare vann, sånn er det nok også med svette, underliv osv også. Igjen hva alle andre gjør legger jeg meg ikke bort i så lenge det ikke går ut over meg, men det er ikke for alle naturligvis.

Håper ikke du bruker såpe i underlivet, selv ikke intimsåpe. Der holder det faktisk med vann, alt annet kan forstyrre og irritere og bør unngås.

Anonymkode: 10879...8f3

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Håper ikke du bruker såpe i underlivet, selv ikke intimsåpe. Der holder det faktisk med vann, alt annet kan forstyrre og irritere og bør unngås.

Anonymkode: 10879...8f3

Med all tarmbakterier, sekret osv så jo jeg bruker bevist såpe i underliv. Jeg er 40 år og har aldri i mitt liv opplevd ubehag, sopp osv av å bruke såpe og jeg tror at "det å ikke bruke såpe" er bare tull og et ytterpunkt som har bredt om seg i de senere årene, dessverre. Selvfølgelig bruker jeg såpe i underliv, jeg menstruerer, jeg bæsjer, jeg tisser, jeg svetter så ja jeg bruker såpe i underliv og har aldri i mitt liv hatt noe problem med det.

Det går faktisk helt fint selv om en vasker seg med såpe i underliv, faktisk veldig fint:)

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er sikkert mange som synes dette er ekkelt, men er det noen som har sluttet å bruke såpe i dusjen?
Jeg dusjet som normalt i morges før jobb, men når jeg var ferdig tørket kom jeg på at jeg for første gang glemte å vaske meg med såpe! Vasket såklart håret med sjampo og balsam, men kroppen vasket jeg som normalt, bare uten såpe.

Jeg luktet ingenting så jeg tenkte at det gikk fint, tok på deodorant og parfyme som normalt og dro på jobb. Det er første gang siden ungdomstiden at jeg ikke har svettet iløpet av dagen og luktet stramt under armene i løpet av dagen. Huden føles også mye mykere. Kan hele svetteproblemet jeg har hatt siden puberteten vært grunnet såpe? Spurte mannen min når jeg kom hjem om jeg luktet, men jeg luktet ikke noen ting. Tilogmed ikke under armene!

Anonymkode: 535e7...24d

Du treng ikkje såpe. Parfyme e rågiftig. Avfallstoff i kroppen kan avgi ekkel lukt fra utsondring via armhula. Sjekk kosthold, alkohol etc.

Anonymkode: 65754...958

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt.

Vasker du klærene dine uten vaskemidler?

Vasker du bil, hendene dine osv uten såpe?

Du om det!

Nei jeg Vasker både hender og kropp med såpe.

Det er blitt så i vinden å leve "helt naturlig" 🤢 det er kvalmt. Neo du får ikke vekk døde hudceller, mens, tiss og bakterier med bare vann 

Anonymkode: 4ed39...0cd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun parfymefri dusjolje. Såpe tørker ut huden.

Anonymkode: 1746f...ba7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Såpe tørker ut huden.

Anonymkode: 1746f...ba7

Og å ikke vaske med med såpe gir feit og uren ekkel hud for meg. Vi er forskjellige så det er ikke "one size fits all" her!

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Må folk bryr seg? Hvordan kan man hisse seg opp slik over folk de sannsynligvis aldri treffer lar være å bruke såpe? 

Og hvordan kan dere sammenligne hender som vi bruker til mat og som kan spre smitte med deler av maten som aldri nærmer seg mat eller andre mennesker? Det er så mye uvitenhet! 

Jeg bryr meg om å være hygienisk men jeg bryr meg ikke at folk mener noe jeg gjør er ekkelt! 

Anonymkode: ae78b...0e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg veksler på, til vanlig bruker jeg dusjolje, mens hvis jeg er skikkelig møkkete/gammel svette etc så har jeg en uparfymert dusjsåpe så jeg får vekk alt

AnonymBruker
Skrevet

Ex’en min hadde den holdningen, så kan man jo da lure på hvorfor det blir lite blowjobs og sex. 

Anonymkode: affb0...842

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må folk bryr seg? Hvordan kan man hisse seg opp slik over folk de sannsynligvis aldri treffer lar være å bruke såpe? 

Og hvordan kan dere sammenligne hender som vi bruker til mat og som kan spre smitte med deler av maten som aldri nærmer seg mat eller andre mennesker? Det er så mye uvitenhet! 

Jeg bryr meg om å være hygienisk men jeg bryr meg ikke at folk mener noe jeg gjør er ekkelt! 

Som jeg skrev i mitt innlegg; jeg bryr meg ikke så lenge det ikke går ut over meg.

Men i det det går ut over meg (som det ofte gjør, de som sier det ikke lukter av de mener sikkert det oppriktig men de får folk til å brekke seg på bussen/ i butikken/på arbeidsplassen og da er det faktisk andres problem!

Jeg har selv hatt og opplevd en kollega som stinket og da oppstår problem:

Skal en si ifra? Hvem skal si ifra? Hvordan skal en si ifra, hvilken ord skal en velge?

Vi nordmenn er ekstremt konflikt sky men å brekke seg på arbeidsplassen er heller ikke optimalt. Så ja vi må faktisk bry oss fordi det går ut over oss. Din manglende hygiene går ut over andre.

Igjen you for you men det er faktisk sammenlignbart med å vaske hendene: en får ikke bort lukt/bakterier som fører til lukt. Hender og armhuler: det er faktisk same same; hud som gir bakterievekst og skaper lukt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller kuttet ut parfyme…

Bruker parfyme max 10 ganger i året.

Anonymkode: d3043...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som jeg skrev i mitt innlegg; jeg bryr meg ikke så lenge det ikke går ut over meg.

Men i det det går ut over meg (som det ofte gjør, de som sier det ikke lukter av de mener sikkert det oppriktig men de får folk til å brekke seg på bussen/ i butikken/på arbeidsplassen og da er det faktisk andres problem!

Jeg har selv hatt og opplevd en kollega som stinket og da oppstår problem:

Skal en si ifra? Hvem skal si ifra? Hvordan skal en si ifra, hvilken ord skal en velge?

Vi nordmenn er ekstremt konflikt sky men å brekke seg på arbeidsplassen er heller ikke optimalt. Så ja vi må faktisk bry oss fordi det går ut over oss. Din manglende hygiene går ut over andre.

Jeg er hygienisk så lenge jeg ikke blir syk. Og å dusje uten såpe blir jeg ikke syk av . Du vet ikke hva hygienisk betyr.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen you for you men det er faktisk sammenlignbart med å vaske hendene: en får ikke bort lukt/bakterier som fører til lukt. Hender og armhuler: det er faktisk same same; hud som gir bakterievekst og skaper lukt.

Hvor mange driver å fikler i armhulen din? Og hvor mye mat er i kontakt med armhulen? Nei,det er ikke sammenlignbart. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er hygienisk så lenge jeg ikke blir syk. Og å dusje uten såpe blir jeg ikke syk av . Du vet ikke hva hygienisk betyr.

Hvor mange driver å fikler i armhulen din? Og hvor mye mat er i kontakt med armhulen? Nei,det er ikke sammenlignbart. 

Du tenker på deg selv, selvsentrert. Du tenker ikke på hvordan andre blir preget av din manglende hygiene.

Så lenge du bare vandrer i din egen leilighet, i din egen møkk så spiller det ingen rolle. I det din egen møkk møter andre blir det et problem.

Du må gjerne gå 10 år uten å vaske deg for min del så lenge du holder deg innefor din egen husdør men i det du skal gå på butikken eller ta bussen så pliz vaske deg. Og da holder det ikke at du selv mener du selv er hygienisk, vi andre mener ikke det!

Du svetter mer og du stinker mer fra armhulene enn fra hendene. Think you a little about

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker på deg selv, selvsentrert. Du tenker ikke på hvordan andre blir preget av din manglende hygiene.

Jeg har hygiene. Jeg blir ikke syk. Jeg dusjer og vasker meg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge du bare vandrer i din egen leilighet, i din egen møkk så spiller det ingen rolle. I det din egen møkk møter andre blir det et problem.

Du må gjerne gå 10 år uten å vaske deg for min del så lenge du holder deg innefor din egen husdør men i det du skal gå på butikken eller ta bussen så pliz vaske deg. Og da holder det ikke at du selv mener du selv er hygienisk, vi andre mener ikke det!

Du svetter mer og du stinker mer fra armhulene enn fra hendene. Think you a little about

Igjen: det er ikke det det kommer an på. Hender er smittekilde og sprer smitte så såpe der er nødvendig. DER er det uhygienisk å ikke bruke såpe. Det er smitte og sykdom som er i fokus når man snakker om hygiene. 

Ikke lukt eller at andre syns du er ekkel. Ekkel er ikke det samme som uhygienisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hygiene. Jeg blir ikke syk. Jeg dusjer og vasker meg

Igjen: det er ikke det det kommer an på. Hender er smittekilde og sprer smitte så såpe der er nødvendig. DER er det uhygienisk å ikke bruke såpe. Det er smitte og sykdom som er i fokus når man snakker om hygiene. 

Ikke lukt eller at andre syns du er ekkel. Ekkel er ikke det samme som uhygienisk. 

Jeg, jeg, jeg...

Skjønner du det? Det er bare fra ditt perspektiv! Folk kan la vær å dusje på 10 år og de blir ikke syk, betyr det at de lever hygienisk? Og er fantastiske borgere de som  ivaretar sine medborgere som spyr av de?

Bare la meg få la vær å brekke meg av deg er du snill. 

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor mennesker forsvarer sin rett så til de grader at sine naboer, kollegaer, venner skal kunne spy av sine medborgere fordi "jeg vil bare dusje en gang i året"

jeg fatter det bare ikke.

Du gjør som du vil, så lenge du ikke har et tvangsvedtak ifølge psykisk helsevern så står du jo fritt til å vaske deg så sjeldent du vil, men jeg skjønner faktisk ikke at du orker å kjempe den retten. 

Det er mye bedre å være rein, hygisk, luktfri, men selvfølgelig you do you, selvsentrert men helt ok. Jeg er bare glad jeg ikke har den mentaliteten og at min omgangskrets ikke har den tanken for jeg hadde faktisk ikke orket mennesker i nær krets som hadde stinket og ikke oppretthold sin hygiene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker ikke såpe i dusjen, ikke brukt på flere år. Har samme erfaring som deg vedrørende svettelukt etter bruk av såpe. Såpe er like lite nødvendig til kroppen som grønnsåpe til gulvvask. Pengesluk og unødvendig kjemikalier til kropp og miljø.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo lukte av deg om du ikke bruker såpe eller olje, om du foretrekker det. Du kjenner det kanskje ikke selv, men andre kjenner det veldig godt. 

Anonymkode: 56a44...2ac

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...