Gå til innhold

Introvert - er det egentlig et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har merket meg at både her på KG og ellers er det mange som fremstiller det å være introvert nærmest som en diagnose/lidelse. 

Er det bare jeg som er introvert og ganske fornøyd med det? For min del er det sånn at jeg ikke har noe problem med å orientere meg i "den store verden". Har jobb (som lærer, faktisk), elsker mennesker, og kan godt snakke med folk. Holder også taler og sånt hvis situasjonen krever det.

Så den introverte delen av meg vises ved at jeg trenger mye alenetid (kan lett være en helg alene med hunden min uten å savne kontakt med andre), jeg har ikke noe behov for å ta plass og slipper gjerne alle andre foran, jeg er nok en "tenker", trives best i små grupper, jeg er veldig var for stemningen i rommet og legger merke til mye,  og jeg blir ofte beskrevet som "rolig". Sikkert flere ting også.

Merker jo at idealet kanskje er å være mer ekstrovert, men etter jeg har landet litt i at "sånn er jeg", lever jeg veldig godt med disse egenskapene. 

For min del er dette med ekstrovert/introvert mer som at noen har blondt hår og andre brunt, uten at det ene er bedre enn det andre. Har også inntrykk av at det er sånn forskerne fremstiller det? Handler det om at begrepet blir misforstått?

Hva synes dere?

Anonymkode: db5a0...23c

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har merket meg at både her på KG og ellers er det mange som fremstiller det å være introvert nærmest som en diagnose/lidelse. 

Er det bare jeg som er introvert og ganske fornøyd med det? For min del er det sånn at jeg ikke har noe problem med å orientere meg i "den store verden". Har jobb (som lærer, faktisk), elsker mennesker, og kan godt snakke med folk. Holder også taler og sånt hvis situasjonen krever det.

Jeg er absolutt fornøyd med å være introvert, problemet er når andre skal prøve å omvende eller kurere meg. De virker overbevist om at jeg ønsker en endring. Og ikke minst at de selv er idealet som ekstroverte.

Anonymkode: 182c0...10c

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg opplever mer at introverte har endel fordommer ovenfor ekstroverte og tillegger det negative egenskaper. 

Aldri møtt en introvert som er antisosial. 

• Hjerte 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg opplever mer at introverte har endel fordommer ovenfor ekstroverte og tillegger det negative egenskaper. 

Aldri møtt en introvert som er antisosial. 

Samme her! Eg er introvert, men elsker å vere sosial! Etter ei stund trekk eg meg tilbake for å samle energi, før eg hoppar ut i verda igjen 😄

Anonymkode: d0c4e...fd3

Skrevet

Jeg er veldig introvert - og det er overhodet ikke noe problem.

Det har ikke skapt noen særlige utfordringer hverken i arbeidslivet eller på andre områder.

Jeg tenker at de som opplever det som problematisk kanskje også/heller er sjenerte og/eller ukomfortable i sosiale settinger? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Samme her! Eg er introvert, men elsker å vere sosial! Etter ei stund trekk eg meg tilbake for å samle energi, før eg hoppar ut i verda igjen 😄

Anonymkode: d0c4e...fd3

Høres jo mer ut som du er ambivert. 

Anonymkode: b6d34...2de

Skrevet

Nei, absolutt ikke! 

Jeg tror at folk legger litt mye i begrepene ekstrovert og introvert. Noen antar at alle som er ekstroverte er høylytte og utadvendte og har høy selvtillit, og at alle som er introverte er sjenerte og stille og antisosiale.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det bare jeg som er introvert og ganske fornøyd med det?

Hva synes dere?

Jeg er også introvert, det betyr for meg at jeg misliker settinger med mange ukjente folk, og blir veldig sliten av å skulle småprate med fremmede. Foretrekker folk jeg kjenner litt og er trygg på, og liker best litt dypere samtaler. 

Men ja det har blitt fremstilt som et problem for meg allerede fra barneskolen. Beskjed på hver konferansetime om at jeg var for stille og måtte prate mer. Det samme til dels i min forrige jobb. 

Har inntrykk av at arbeidsgivere i mange tilfeller foretrekker ekstroverte. 

I utgangspunktet ikke noe stort problem, men litt kjedelig når man "må" være sosial, og ikke får ladet batteriene. 

Anonymkode: b6d34...2de

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke et stort problem, men jeg skulle ønske jeg var mer ekstrovert i blant. Har ekstremt dårlig sosial kapasitet, og bruker opp det meste av energi i en sosial jobb med mange mennesker og mye lyd hele dagen. Det gjør at jeg ikke klarer/har lyst til å være med venner og familie så ofte som jeg skulle ønske at jeg klarte. Jeg vil jo gjerne vedlikeholde relasjonene og får litt FOMO, men om jeg er for sosial så blir jeg helt utslitt. 

Utover det er det ikke noe stress, storkoser meg alene! 

Anonymkode: 412bc...6d4

Skrevet

Opplever ikke at folk ser på det som negativt at jeg er introvert. Føler jeg får mer positiv oppmerksomhet som følge av det

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at å være introvert er litt som å være frivillig barnløs. Det er ikke et problem for meg, men det er det for andre. 

Anonymkode: 182c0...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for å være introvert, men uten at det er en regel er nok mange introverte litt mer tilbakeholdne og mindre direkte enn ekstroverter. Det kan slå dårlig ut i for eksempel lønnsforhandlinger. Så er det et problem? Nei, men det er fordeler og ulemper med alt. 

Anonymkode: e084a...cdb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...