Gå til innhold

Hjelp - jeg får meg valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Les overskriften med litt humor, men jeg får meg straks valp. Jeg har handlet inn, lest valpebøker og så videre og så videre, og er veeeldig mye bedre forberedt enn forrige gang. Plutselig i dag tok stresset meg, og jeg føler meg litt som når man plutselig står naken i blant folk i en drøm. Jeg er god på voksen hund og seniorhund, men har bare hatt valp en gang tidligere, og det er mange år siden nå. Hjernen min har hengt seg helt opp i tanken om at jeg kommer til å ende med en valp i armene og ikke ane hva jeg skal gjøre med den. 

Har noen andre hatt det slik, og går det fort over? 😱 Det kommer fra generelt dårlig selvfølelse og selvtillit, men det hadde vært så godt å høre om noen andre har følt på det samme, og bare kan si at det vil gå bra 🤦‍♀️

Anonymkode: cd278...6c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har en plan for hvem valpen skal være sammen med mens du er på jobb de første månedene går det meste fint. Valper skal ikke være alene. 

Anonymkode: d9b3d...644

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på alt du kan om hund nå! Det blir kjempebra!

Men jeg husker følelse av å ikke ha kontroll i det hele tatt 🤣

Anonymkode: c1914...dd1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med hund og en god del andre dyr, og tenkte at valp ikke ville være noe problem.

Valpen kom i hus, og hun var så blodtørstig, gal og kaotisk at jeg ble overbevist om at jeg var totalt uegnet som hundeeier 😅 Har aldri tvilt så mye på meg selv og egne evner som da. I ettertid skulle jeg ønske at jeg ikke tok valpetiden så seriøst. Jeg skulle ønske jeg ikke forventet perfeksjon fra meg selv og valpen, for valper er ikke perfekte og det var unødvendig å føle på nederlag og tvil når hun forsøkte å makulere spisebordstolene eller ikke hørte etter når jeg brukte kommandoer hun lystret øyeblikkelig dagen før. Jeg bekymret meg for mye over småting som i det lange løp ikke betydde noe som helst. 

Valper har sååå mye inntrykk de skal ta innover seg på kort tid, i tillegg til å lære rutiner, vaner, lydighet- samtidig som hormoner buldrer og sprekker. Ting vil gå opp og ned. Målet er ikke en 100% lydig, feilfri valp. Målet er en trygg, omgjengelig, voksen hund.

Min blodtørstige, gale valp vokste opp til å bli en kjempefin, herlig hund. 

Kos deg med valpetiden 😄

Anonymkode: fcb4b...947

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så lenge du har en plan for hvem valpen skal være sammen med mens du er på jobb de første månedene går det meste fint. Valper skal ikke være alene. 

Anonymkode: d9b3d...644

Jeg er ufør, så det går fint, jeg er mer redd for at den utvikler separasjonsangst fordi vi blir for mye sammen. Har alliert meg med familie og en nabo som er pensjonist, om jeg må innom butikken eller noe spesielt skulle oppstå. Men takk for tipset, og ikke minst konklusjonen 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenk på alt du kan om hund nå! Det blir kjempebra!

Men jeg husker følelse av å ikke ha kontroll i det hele tatt 🤣

Anonymkode: c1914...dd1

Tusen takk ❤️ jeg kan mye mer! Jeg har lært masse bare de årene jeg har vært uten hund, derfor kom dette så bardust på 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vokste opp med hund og en god del andre dyr, og tenkte at valp ikke ville være noe problem.

Valpen kom i hus, og hun var så blodtørstig, gal og kaotisk at jeg ble overbevist om at jeg var totalt uegnet som hundeeier 😅 Har aldri tvilt så mye på meg selv og egne evner som da. I ettertid skulle jeg ønske at jeg ikke tok valpetiden så seriøst. Jeg skulle ønske jeg ikke forventet perfeksjon fra meg selv og valpen, for valper er ikke perfekte og det var unødvendig å føle på nederlag og tvil når hun forsøkte å makulere spisebordstolene eller ikke hørte etter når jeg brukte kommandoer hun lystret øyeblikkelig dagen før. Jeg bekymret meg for mye over småting som i det lange løp ikke betydde noe som helst. 

Valper har sååå mye inntrykk de skal ta innover seg på kort tid, i tillegg til å lære rutiner, vaner, lydighet- samtidig som hormoner buldrer og sprekker. Ting vil gå opp og ned. Målet er ikke en 100% lydig, feilfri valp. Målet er en trygg, omgjengelig, voksen hund.

Min blodtørstige, gale valp vokste opp til å bli en kjempefin, herlig hund. 

Kos deg med valpetiden 😄

Anonymkode: fcb4b...947

Kjenner meg godt igjen i det du skriver, jeg er nok også ute etter å gjøre alt perfekt for å gi hunden best muligheter til å bli en trygg og fornøyd hund. Det går nok fint, bare jeg kommer over denne hikken 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ufør, så det går fint, jeg er mer redd for at den utvikler separasjonsangst fordi vi blir for mye sammen. Har alliert meg med familie og en nabo som er pensjonist, om jeg må innom butikken eller noe spesielt skulle oppstå. Men takk for tipset, og ikke minst konklusjonen 😊

Jeg fikk valp i januar, og hadde den med meg på jobb hele tiden de første månedene, og til og fra fremdeles. Tror bare de blir trygge av å være mye sammen med sitt menneske. Men, jeg dro fra ham for å gå i butikken osv uten å øve på det, i starten stresset han litt med det og pep, men det gikk over. Gikk fra ham når jeg skulle være veldig kort tid ute av huset (ikke mange timer shopping liksom) og gjorde null ut av det. Nå kan han være hjemme alene en arbeidsdag, han går inn i min seng og legger seg når jeg går. Går en lang morgentur med ham da, der han får hjernetrim og løpe løs. 

Jeg hadde ingen erfaring med valp, men har hatt voksne omplasseringshunder hele livet. Følte på det samme som deg. Men det du kan om hund lar seg lett overføre til valp. Du kommer til å klare deg supert. Ting går veldig fort med valp, det du ser supermakt på en uke (for min del at han pep når jeg gikk utenfor døren) har du nesten glemt to uker senere 😅

Anonymkode: 2db20...0ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk valp i januar, og hadde den med meg på jobb hele tiden de første månedene, og til og fra fremdeles. Tror bare de blir trygge av å være mye sammen med sitt menneske. Men, jeg dro fra ham for å gå i butikken osv uten å øve på det, i starten stresset han litt med det og pep, men det gikk over. Gikk fra ham når jeg skulle være veldig kort tid ute av huset (ikke mange timer shopping liksom) og gjorde null ut av det. Nå kan han være hjemme alene en arbeidsdag, han går inn i min seng og legger seg når jeg går. Går en lang morgentur med ham da, der han får hjernetrim og løpe løs. 

Jeg hadde ingen erfaring med valp, men har hatt voksne omplasseringshunder hele livet. Følte på det samme som deg. Men det du kan om hund lar seg lett overføre til valp. Du kommer til å klare deg supert. Ting går veldig fort med valp, det du ser supermakt på en uke (for min del at han pep når jeg gikk utenfor døren) har du nesten glemt to uker senere 😅

Mørkt, ikke makt😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var veldig kjekt å høre, da skal jeg bekymre meg litt mindre for den potensielle separasjonsangsten 😅 

Og tusen takk! ☺️ Jeg har tenkt så mye på andre ting, pelsstell, valpekurs, aktiviteter, sosialisering osv, mens hverdagen hjemme hadde jeg helt glemt å tenke over 😂

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...