Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
LeveMannen skrev (4 minutter siden):

Nei. Med den nye loven er det ikke en "falsk annmeldelse". Da er det en helt reell annmeldelse da man ikke har innhentet et eksplisitt samtykke for enhver handling man gjør slik som loven krever, og som går imot enhver for for mennesklig natur når det kommer til hvordan vi har sex.

Derfor er handlinger med i ordlyden til loven.

Man er uansett alltid avhengig av at man har en partner som ikke vil levere anmeldelser på alt mulig - reelt eller falskt. Hvis du oppriktig tror at en partner er villig til å anmelde noen fordi de ikke hentet spesifikt verbalt samtykke for vaginal sex etter man har hatt oral sex (og hun ikke har sagt nei), så er hun like villig til å levere en anmeldelse før denne loven.

Det er fortsatt ord mot ord, både før og etter loven, og bevisbyrden er ikke endret. Så om du tror at kvinner er på jakt etter å anmelde menn for helt vanlig sex - så har de like gode muligheter til det nå. 

Merkelig nok er det en ganske lav andel falske anmeldelser, og vi har ikke sett en økning blant våre naboland.

• Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (16 minutter siden):

Derfor er handlinger med i ordlyden til loven.

Og ikke definert noe sted verken i loven, i forarbeidene, eller av deg eller andre tilhengere av loven. Men å gjøre ting straffbart med noen av de strengeste straffene som finnes i straffeloven uten å definere hva som er straffbart synes du er helt fantastisk...

Man er uansett alltid avhengig av at man har en partner som ikke vil levere anmeldelser på alt mulig - reelt eller falskt. Hvis du oppriktig tror at en partner er villig til å anmelde noen fordi de ikke hentet spesifikt verbalt samtykke for vaginal sex etter man har hatt oral sex (og hun ikke har sagt nei), så er hun like villig til å levere en anmeldelse før denne loven.

Og hvis begge da forklarer seg helt ærlig så blir mannen straffet med den nye loven, og ikke med den gamle loven. Er dette virkelig så utrolig vanskelig å skjønne for deg?

Det er fortsatt ord mot ord, både før og etter loven, og bevisbyrden er ikke endret.

Jo bevisbyrden er endret. Når tiltalte nå må bevise at samtykke har funnet sted (bevise sin uskyld) så er bevisbyrden snudd totalt på hodet i forhold til all annen lovgivning.

Merkelig nok er det en ganske lav andel falske anmeldelser, og vi har ikke sett en økning blant våre naboland.

Det vet du ingen ting om.

Skrevet
LeveMannen skrev (24 minutter siden):

Og ikke definert noe sted verken i loven, i forarbeidene, eller av deg eller andre tilhengere av loven. Men å gjøre ting straffbart med noen av de strengeste straffene som finnes i straffeloven uten å definere hva som er straffbart synes du er helt fantastisk...

Tenker du at man må definere samtlige seksuelle handlinger som vil klassifisere som samtykke? Eller kan vi bare referere til James Bond-filmer? 

Og hvis begge da forklarer seg helt ærlig så blir mannen straffet med den nye loven, og ikke med den gamle loven. Er dette virkelig så utrolig vanskelig å skjønne for deg?

Dette fordrer jo enten at mannen har hatt sex med kvinnen mot hennes vilje, eller at det er en falsk anklage.

Det virker som du tror at kvinner bare anmelder partneren sin i øst og vest.

Tror du virkelig at retten ville dømt en mann om han ikke hadde ventet spesifikt samtykke til penetrering, om paret hadde hatt normal sex hvor begge er delaktig? 

Jo bevisbyrden er endret. Når tiltalte nå må bevise at samtykke har funnet sted (bevise sin uskyld) så er bevisbyrden snudd totalt på hodet i forhold til all annen lovgivning.

Du kan fint vise hvor i loven dette kommer fram. For uskyldspresumsjonen er en av hjørnesteinene i vårt rettsvesen, og retten må fortsatt være overbevist med 90% sannsynlighet at en voldtekt har funnet sted.

Det vet du ingen ting om.

Det er linket til undersøkelser her som ikke har kunnet vist til det.

Skrevet

@LeveMannen

Jeg venter fortsatt på kilder som viser at folk har blitt anmeldt for å ha forsøkt og kysse noen andre. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 timer siden):

Liker du å ha sex med folk som ikke samtykker? 

Der ja. Alle disse beskyldningene igjen. Du har din oppfatning og tolkning, aldri kilder. 

Du vet også at det du skriver ikke er sant. Vi to har diskutert dette tidligere i denne tråden og flere tidligere tråder.

Jeg henviser til tidligere svar. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (9 timer siden):

Uansett om tallet er 10% eller 75%, så er det fortsatt en såpass stor andel av mennesker at det er ufyselig av deg å latterliggjøre kvinner for å fryse i en voldtektssituasjon.

Jeg skjønner dette med geiter provoserte deg veldig. Jeg har utdypet litt hva jeg mener i innlegg over

A new man skrev (20 timer siden):

Jeg og mange andre har nok praktisert sex etter straffelovsutvalgets forslag. Det i årevis og uten skadevirkninger, vi har tenkt at det har vært samtykkende respektfull sex. 

Departementet la mer vekt på å sikre at de som fryser til skulle beskyttes.

75% fryser ikke til. Det er gjentatt så mange ganger at det har blitt en etablert sannhet. 75% av folk med traumatiske skader fra før gjorde det i en undersøkelse som ikke gjaldt voldtektsituasjoner. Frysreaksjonen går også normalt over etter et sekund, kanskje flere, men vedvarer ytterst sjeldent. Det er noe annet når man først fryser til og så ikke gjør motstand ut av frykt for vold eller trusler om det. Kvinner fryser altså ikke til som geitekillinger. Geitene besvimer slik på grunn av en genfeil, kvinner har ikke slik genfeil. Det har likevel blitt fremstilt slik av forkjempere for krav om positivt samtykke. 

Lovgiver har altså funnet det viktigere å beskytte de som fryser til enn å gripe inn i vanlige folks sexliv. De har gjort det. 

Jeg håper dette klargjør litt. De eneste jeg mente å gjøre narr av er alle lobbyistene som til de grader stakkarsliggjør mesteparten av kvinner.

Det har vært travelt, så jeg hadde ikke så mye tid til å finne forskning denne gangen. Jeg fant bare om tidligere tramuatisert som du ser.

Du har også vært mer redelig enn mange andre ved at du har tatt forbehold om utbredelsen av forekomsten. Det er bra. 

Takk for kildene og lenkene. Jeg setter pris på det. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (7 timer siden):

Jeg venter fortsatt på kilder som viser at folk har blitt anmeldt for å ha forsøkt og kysse noen andre

Kyssing, utenom på kjønnsorganer og slikt, regnet som seksuell omgang. Jeg har sett og hørt om saker om munnsex utført på sovende. 

Kyssing på munn og nakke mv. regnes som seksuell adferd, straffenivået under. Det er lite saker etter bestemmelsen og de er aldri omtalt i media. Noen med pro tilgang til Lovdata får slå det opp. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (7 timer siden):

Tror du virkelig at retten ville dømt en mann om han ikke hadde ventet spesifikt samtykke til penetrering, om paret hadde hatt normal sex hvor begge er delaktig?

Det tror jeg også. Lovteksten er knapp men forståelig seksuell omgang er bare lov hvis begge har gitt positivt samtykke.

Forarbeidene er klare på det. De bruker eksempelet at positivt samtykke til vaginalt samleie ikke omfatter samtykke til analt samleie og at samtykke til det må innhentes særskilt. 

I Sverige var det en dom på dette (fra Gøteborg?) To chattet på et nettsted for kinky samtaler om BDSM osv. De skrev eksplisitte meldinger med hverandre om at de begge blant annet ville ha analsex. De avtalte å møtes. Hun ombestemte seg under seansen, de hadde vaginal sex mv. Det ville hun ikke. Han tvang seg til analsex slik de hadde avtalt på forhånd. Jeg antar at han ville blitt dømt for voldtekt etter gamle regler også. 

Et skriftlig samtykke gitt i forkant ble ikke tillagt vekt, heldigvis får man si. 

Liten digresjon. 

Jeg vet ikke om departementet skrev om akkurat disse samleieformene for å være pedagogiske, de er kjent med den svenske dommen, eller at de mener analsex er veldig spesielt eller at det er en slags eskalerende skala på dette? Oralt, vaginal og så brunstjerna på toppen? 

De to samleieformene som nevnes er begge i kjerneområdet for hva som er seksuell omgang. Jeg forstår det i forarbeidene slikt at ved ny form for seksuell omgang under akten, så kreves det positivt samtykke til den. 

Alle uklahetene her gjør reglene veldig dårlige. Unge mennesker som ikke vet hva forarbeider er, skal nå magisk skjønne dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...