Trolltunge Skrevet 6. juni #41 Skrevet 6. juni Ja jeg hadde følt meg voldtatt, men min partner hadde aldri gjort noe slikt. Han hadde lagt seg tett inntil meg og kjælt med meg isåfall, men ikke penetrert før jeg våknet tilstrekkelig til til at jeg responderte positivt/avvisende, og selvsagt latt være om min respons var avvisende. Dette er ikke uvanlig engang, men nei han har helt innebygget og klar forståelse av at sex skal være basert på samtykke og gjensidig ønske om sex. Vår avtale er at å kjæle på hverandre er ok. Samleie skjer ikke når ene sover. For oss ikke mer komplisert heller enn at det ikke engang er ønsket av noen av oss. Å knulle på "dau" kjerring er ikke noe som frister min kjære. Ikke det minste skummelt dette her. To voksne partnere må selvsagt snakke sammen om hva som er ok mellom dem og ikke. Er dette ikke avtalt klart som ok er det ikke ok, og har ikke vært ok tidligere heller. I utgangspunktet knuller man ikke bevisstløse eller sovende mennesker, og bør forstå at det ikke er ok uten veldig klar avtale om at partner synes slikt er ok. 4 1
Helene1982 Skrevet 6. juni #42 Skrevet 6. juni Sinsiew skrev (4 minutter siden): Hvordan skal en mann bevise at han hentet inn samtykke, nå som bevisbyrden ligger der. Kvinne anmelder for voldtekt. Mannsier at han opplevde det som at kvinnen samtykket gjennom kroppsspråk. Men hvordan er det egentlig mulig å bevise det? Enda skumlere; kvinne skriver under på at hun vil ha sex. Det ender med voldtekt men mannen går nå fri fordi det foreligger skriftlig bevis på samtykke. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan dette,skal bli tryggere for noen parter og priser meg lykkelig over å være godt gift. Tror jeg rett og slett hadde insisterte på lydopptak jeg. Om man tenker at det er lurt med kontrakt skriflig, lyd eller på film fordi det er stor sjanse eller du er usikker på at den du har sex med vil angre på det senere, burde man ikke ha sex med dem. Om man tenker på en potensiell rettsak under sexakten, vet man at dette ikke er ok. Loven er laget fordi den tidligere var basert på vold. Det har vært en misoppfatning at de fleste kvinner vil ta en slosskamp med en mann i en voldtektssituasjon i stedet for å fokusere på å overleve og komme seg vekk. Det å legge til et krav om samtykke, vil voldtekter der kvinner ikke blir utsatt for fysisk vold lettere kunne straffes, som er de fleste voldtekter. Vi har åpenbart mye jobb å gjøre med holdninger, men loven er et lite steg i riktig retning. 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #43 Skrevet 6. juni Samtykke er greit, men hva innebærer det? Skjer jo gjerne i fylla, skal man dra fram mobilen å filme sin utkårede stutre frem ja jeg vil pule, drita full?? Er det godt nok? Alt blir dokumentert det kan jo brukes for utpressing eller dokumentasjon på utroskap. Anonymkode: b96a6...761 2 1
Lille39 Skrevet 6. juni #44 Skrevet 6. juni Trolltunge skrev (4 minutter siden): Ja jeg hadde følt meg voldtatt, men min partner hadde aldri gjort noe slikt. Han hadde lagt seg tett inntil meg og kjælt med meg isåfall, men ikke penetrert før jeg våknet tilstrekkelig til til at jeg responderte positivt/avvisende, og selvsagt latt være om min respons var avvisende. Dette er ikke uvanlig engang, men nei han har helt innebygget og klar forståelse av at sex skal være basert på samtykke og gjensidig ønske om sex. Vår avtale er at å kjæle på hverandre er ok. Samleie skjer ikke når ene sover. For oss ikke mer komplisert heller enn at det ikke engang er ønsket av noen av oss. Å knulle på "dau" kjerring er ikke noe som frister min kjære. Ikke det minste skummelt dette her. To voksne partnere må selvsagt snakke sammen om hva som er ok mellom dem og ikke. Er dette ikke avtalt klart som ok er det ikke ok, og har ikke vært ok tidligere heller. I utgangspunktet knuller man ikke bevisstløse eller sovende mennesker, og bør forstå at det ikke er ok uten veldig klar avtale om at partner synes slikt er ok. Jeg har diskutert dette med partner og vi begge liker at dette at dette kan skje. Men vet og det at det er så mange som ikke snakker om hvor grensene går. Så kommunikasjonen er så viktig. Men tror mange har glemt det.
Helene1982 Skrevet 6. juni #45 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samtykke er greit, men hva innebærer det? Skjer jo gjerne i fylla, skal man dra fram mobilen å filme sin utkårede stutre frem ja jeg vil pule, drita full?? Er det godt nok? Alt blir dokumentert det kan jo brukes for utpressing eller dokumentasjon på utroskap. Anonymkode: b96a6...761 Dette er jo poenget. Ingen burde ha sex med overstadig berusede personer. Jeg vet ikke hvorfor mange tror at samtykke handler om en kontrakt som skal bevise noe senere. Poenget er jo at om du føler at du tenger "bevis" til senere, burde man droppe det. 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #46 Skrevet 6. juni Helene1982 skrev (Akkurat nå): Dette er jo poenget. Ingen burde ha sex med overstadig berusede personer. Jeg vet ikke hvorfor mange tror at samtykke handler om en kontrakt som skal bevise noe senere. Poenget er jo at om du føler at du tenger "bevis" til senere, burde man droppe det. Da blir det lite sex for sånne som meg, som kun er pen nok med ølbriller på. For heterofile blir det i praksis menn som må dokumentere at kvinner er villig, hele bevisbyrden går bare en vei. Blir nok ikke mange tilfeller hvor en kvinne blir dømt for å misbruke en mann av denne loven. Anonymkode: b96a6...761 1 2
Boetica Skrevet 6. juni #47 Skrevet 6. juni Fremmed fugl skrev (15 minutter siden): Nå må ikke staten bevise bruk av vold eller trusler. Takk, ja ser den. 1
Trolltunge Skrevet 6. juni #48 Skrevet 6. juni Lille39 skrev (Akkurat nå): Jeg har diskutert dette med partner og vi begge liker at dette at dette kan skje. Men vet og det at det er så mange som ikke snakker om hvor grensene går. Så kommunikasjonen er så viktig. Men tror mange har glemt det. Kommunikasjon er veldig viktig selvfølgelig. Har bestandig vært det også, så ikke noe nytt med det. Er man voksne nok til å ha seksuelt forhold må man også være voksne nok til å prate om sine seksuelle grenser. Et forhold fungerer ikke godt uten det. Vi har egentlig aldri hatt behov for å prate voldsom om akkurat dette, siden det fra starten av var tydelig at ingen av oss hadde tendenser til å ønske sex med den andre når dem andre sover. Vekke hverandre med kos og kåthet ble også møtt så positivt at reglene rundt dette mest bare falt på plass. Det er helt andre ting vi har måtte snakke skikkelig om for å etablere felles forståelse for hva som er ok og ikke. Hadde jeg ønsket sex med ham når han sover hadde jeg selvfølgelig spurt om slikt er ok. Det hadde han også. Uten tvil. 3 1
Trolltunge Skrevet 6. juni #49 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da blir det lite sex for sånne som meg, som kun er pen nok med ølbriller på. For heterofile blir det i praksis menn som må dokumentere at kvinner er villig, hele bevisbyrden går bare en vei. Blir nok ikke mange tilfeller hvor en kvinne blir dømt for å misbruke en mann av denne loven. Anonymkode: b96a6...761 I valget mellom lite sex og å ta så store sjanser at man fort blir voldtektsmenn burde valget være såre enkelt. Mye man kan gjøre for å øke sin attraktivitet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #50 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Må ha med samtykkeskjema på byen nå da ... Anonymkode: 5143e...291 Det er ingen menneskerett å pule fremmede mennesker i fylla. Kanskje best å bare slutte med det? Om du treffer noen du liker, så kan du kanskje treffe dem edru på kafé dagen etter? Anonymkode: fc538...eff 5 7
Helene1982 Skrevet 6. juni #51 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da blir det lite sex for sånne som meg, som kun er pen nok med ølbriller på. For heterofile blir det i praksis menn som må dokumentere at kvinner er villig, hele bevisbyrden går bare en vei. Blir nok ikke mange tilfeller hvor en kvinne blir dømt for å misbruke en mann av denne loven. Anonymkode: b96a6...761 Om du skjenker noen for at de vil ligge med deg, er du problemet. Du har ikke rett til å forgripe deg på overstadige berusede personer fordi "ellers blir det lite sex". Hvorfor mener du at det er viktigere at du har sex, enn at kvinnen du har sex med har rett til å ikke bli traumatisert. 3 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni #52 Skrevet 6. juni visp skrev (1 time siden): Det står at: Hun håper loven får samme følger i Norge som i ellers i Norden, der de allerede har hatt denne lovendringen. Der opplever de at flere anmelder voldtekt og at flere blir dømt for voldtekt. Jeg tenker at man har laget en lov som vil ødelegge mange unge gutteliv. Som vil gjøre uskyldige gutter til voldtektsmenn. Er ikke du en voksen mann? Ser du ikke problemer med hvordan loven skal brukes? Dette er en fjaselov. Ja det er akkurat derfor loven er laget. Den er ikke laget for alle de som blir utsatt for voldtekt og opplever at voldtektspersonen går fri. Anonymkode: d2117...777 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni #53 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du klarer ikke å se at det nå blir enda lettere for folk å skrike "voldtekt" uten at det er det? Du vet det er ganske så mange ustabile mennesker der ute som nå enda lettere kan misbruke begrepet. Synes det er så rart at vi som ser slike mennesker i det daglige skal bli uglesett fordi vi vet at dette kommer til å bli enda mer misbrukt enn før. Anonymkode: bed0b...064 Men da slutter du å ha sex med ustabile mennesker (fremmede) i fylla. Problemet løst. Anonymkode: fc538...eff 3 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni #54 Skrevet 6. juni Sinsiew skrev (47 minutter siden): Men hvordan skal det bevises at det er hentet inn samtykke? Om du sier at du stoppet opp for å sjekke om din mann hadde det fint, men din mann sier at han ikke oppfattet det, da har dere et problem da. Det vanskelige med denne loven er jo at det hele blir ord mot ord. Du kan si at din mann sa det gikk fint, mens din mann sier han aldri ga det samtykke, hvem skal man stole på da? Og hvordan skal det håndheves? Skal du kastes i fengsel fordi 'din mann hevder',siden bevisbyrden nå ligger på deg? At man er skeptisk til lovforslaget, og ser hvordan det kan bli noe tvilsomt i praksis, betyr ikke at man er en av de som trenger loven. Det er rett og slett en stygg antagelse og dårlig argumentasjon. Før de begynner å kline bør vel begge finne frem mobilene og ta opp samtykke . Og som andre skriver bør vel alle som skal på byen bør alle ha med et samtykke skjema🤪 Anonymkode: f185f...6d0 2
Lille39 Skrevet 6. juni #55 Skrevet 6. juni Trolltunge skrev (14 minutter siden): Kommunikasjon er veldig viktig selvfølgelig. Har bestandig vært det også, så ikke noe nytt med det. Er man voksne nok til å ha seksuelt forhold må man også være voksne nok til å prate om sine seksuelle grenser. Et forhold fungerer ikke godt uten det. Vi har egentlig aldri hatt behov for å prate voldsom om akkurat dette, siden det fra starten av var tydelig at ingen av oss hadde tendenser til å ønske sex med den andre når dem andre sover. Vekke hverandre med kos og kåthet ble også møtt så positivt at reglene rundt dette mest bare falt på plass. Det er helt andre ting vi har måtte snakke skikkelig om for å etablere felles forståelse for hva som er ok og ikke. Hadde jeg ønsket sex med ham når han sover hadde jeg selvfølgelig spurt om slikt er ok. Det hadde han også. Uten tvil. Men tror mange er redde når det kommer til kommunikasjon ang sex. Min ex og jeg snakket ikke om det i det hele tatt. Nå som jeg er godt voksen vet jeg det er så viktig. 1
Trolltunge Skrevet 6. juni #56 Skrevet 6. juni Lille39 skrev (Akkurat nå): Men tror mange er redde når det kommer til kommunikasjon ang sex. Min ex og jeg snakket ikke om det i det hele tatt. Nå som jeg er godt voksen vet jeg det er så viktig. Feige da. Et sexliv og et forhold kan ikke fungere bra over tid uten å snakke om de viktige tingene. Om man ikke kan snakke med sin egen partner om sex bør man ta tak i seg selv. 2
viren Skrevet 6. juni #57 Skrevet 6. juni Lille39 skrev (1 time siden): Si du har en partner og dere ikke har snakket om hva dere liker innen sex. Men en natt dere sover, våkner han opp kåt midt på natta. Han kommer bak deg og sklir seg inni deg. Vil du følt deg voldtatt eller ikke? For dette kan bli en skummel affære for et par nå. En liten tankevekker. Dette er jo voldtekt, ingen oppegående mann ville funnet på å gjøre dette uten å vite at det var noe partneren syntes var ok. Dette er ikke en «tankevekker», dette er helt åpenbart med eller uten samtykkelov. 6 2
visp Skrevet 6. juni #58 Skrevet 6. juni Har alltid vært helt normalt i de relasjonene jeg har hatt. Den ene eller den andre veien. Uten å prate om det i forkant. 1 1
Lille39 Skrevet 6. juni #59 Skrevet 6. juni viren skrev (2 minutter siden): Dette er jo voldtekt, ingen oppegående mann ville funnet på å gjøre dette uten å vite at det var noe partneren syntes var ok. Dette er ikke en «tankevekker», dette er helt åpenbart med eller uten samtykkelov. Derfor jeg sier det er så viktig å prate ang sin grenser innen sex. For dette kan skje. Det har hendt meg. 1
Lille39 Skrevet 6. juni #60 Skrevet 6. juni Trolltunge skrev (7 minutter siden): Feige da. Et sexliv og et forhold kan ikke fungere bra over tid uten å snakke om de viktige tingene. Om man ikke kan snakke med sin egen partner om sex bør man ta tak i seg selv. Nei ikke feige. Men min Ex snakket ikke om slike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå