Even Tuell Skrevet fredag kl 16:24 #1 Skrevet fredag kl 16:24 Samtykkelov ble vedtatt av et bredt flertall i Stortinget i dag. Heretter skal kun ja bety ja. Har man ikke sagt ja i form av ord eller handlinger, vil det være voldtekt. Passivitet skal ikke tas som et samtykke. https://www.nrk.no/ostfold/flertall-for-samtykkelov-pa-stortinget-1.17444425 Reaksjoner? (Min reaksjon er at dette er veldig bra. På tide!) 5 3 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:30 #4 Skrevet fredag kl 16:30 Må ha med samtykkeskjema på byen nå da ... Anonymkode: 5143e...291 9
visp Skrevet fredag kl 16:30 #5 Skrevet fredag kl 16:30 Det står at: Hun håper loven får samme følger i Norge som i ellers i Norden, der de allerede har hatt denne lovendringen. Der opplever de at flere anmelder voldtekt og at flere blir dømt for voldtekt. Jeg tenker at man har laget en lov som vil ødelegge mange unge gutteliv. Som vil gjøre uskyldige gutter til voldtektsmenn. Er ikke du en voksen mann? Ser du ikke problemer med hvordan loven skal brukes? Dette er en fjaselov. 12 7
Sinsiew Skrevet fredag kl 16:32 #6 Skrevet fredag kl 16:32 visp skrev (Akkurat nå): Det står at: Hun håper loven får samme følger i Norge som i ellers i Norden, der de allerede har hatt denne lovendringen. Der opplever de at flere anmelder voldtekt og at flere blir dømt for voldtekt. Jeg tenker at man har laget en lov som vil ødelegge mange unge gutteliv. Som vil gjøre uskyldige gutter til voldtektsmenn. Er ikke du en voksen mann? Ser du ikke problemer med hvordan loven skal brukes? Dette er en fjaselov. Jeg undres over hvordan bevisbyrden her skal være? Skal det bli lettere å si at 'jeg ble voldtatt? Skal vi begynne med dombasert på ord, ikke bevis? Jeg fatter ikke hvordan dette skal ende med at flere blir dømt, I og med at det er ord mot ord. 3 8
visp Skrevet fredag kl 16:34 #7 Skrevet fredag kl 16:34 Sinsiew skrev (1 minutt siden): Jeg undres over hvordan bevisbyrden her skal være? Skal det bli lettere å si at 'jeg ble voldtatt? Skal vi begynne med dombasert på ord, ikke bevis? Jeg fatter ikke hvordan dette skal ende med at flere blir dømt, I og med at det er ord mot ord. Nei, du ser jo på bildet at engasjementet stort sett er hos ungdom som ikke har begynt med det seksuelle engang. De syns bare det er stas å ha noe å brenne for. 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:35 #8 Skrevet fredag kl 16:35 Bare å ha på mikrofonen på telefonen da. Da har man sikret seg bevis. Håper kvinnemennesker som driver med falske anklagelser får strengere straff! Anonymkode: dc45e...f48 6 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:37 #9 Skrevet fredag kl 16:37 En av kritikerne er Advokat Mette Yvonne Larsen. Hun mener det ikke er behov for en samtykkelov. – Det betyr jo at det vil være straffbart om noen prøve seg på noe som helst, enten i ekteskap eller i andre forhold der man ikke har spurt om ja først, har Larsen tidligere ytret til NRK. Slik denne loven er definert er det nå straffbart å prøve seg på noen uten å spørre først. Anonymkode: dc45e...f48 5 1
Helene1982 Skrevet fredag kl 16:38 #10 Skrevet fredag kl 16:38 visp skrev (5 minutter siden): Det står at: Hun håper loven får samme følger i Norge som i ellers i Norden, der de allerede har hatt denne lovendringen. Der opplever de at flere anmelder voldtekt og at flere blir dømt for voldtekt. Jeg tenker at man har laget en lov som vil ødelegge mange unge gutteliv. Som vil gjøre uskyldige gutter til voldtektsmenn. Er ikke du en voksen mann? Ser du ikke problemer med hvordan loven skal brukes? Dette er en fjaselov. Loven sier at det ikke er lov å ha sex uten samtykke. Om unge menn bryter loven, er det jo ikke loven som ødelegger unge uskyldige gutters liv, men konsekvensene av egne handlinger ved at de er skyldige i å bryte loven? 12 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:41 #11 Skrevet fredag kl 16:41 Tja, overlappet mellom å ta denne loven seriøst og ha farget hår er nok ganske stor. Anonymkode: 92044...355 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:48 #12 Skrevet fredag kl 16:48 Nja, jeg er skeptisk. Sett så mange tråder her inne der jenter begynner å spekulere 10 år etter om kanskje eksen begikk overgrep mot henne for egentlig likte hun ikke sexen eller hadde ikke lyst, der og da men gjorde det fordi hun følte seg presset... Altså det er mye ustabilt der ute og jeg er glad jeg ikke er mann. Man kan ikke kalle noe voldtekt fordi man angrer seinere og det kjenner jeg en viss bekymring for. Anonymkode: bed0b...064 11 7
Trolltunge Skrevet fredag kl 16:52 #13 Skrevet fredag kl 16:52 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En av kritikerne er Advokat Mette Yvonne Larsen. Hun mener det ikke er behov for en samtykkelov. – Det betyr jo at det vil være straffbart om noen prøve seg på noe som helst, enten i ekteskap eller i andre forhold der man ikke har spurt om ja først, har Larsen tidligere ytret til NRK. Slik denne loven er definert er det nå straffbart å prøve seg på noen uten å spørre først. Anonymkode: dc45e...f48 Det er absolutt ikke ulovlig å prøve seg på noen. Det er ulovlig å ha sex med noen som ikke har samtykket til det. Hvilket det også har vært, men mer diffust angående å presse frem sex med noen som ikke sier ja, men heller ikke klarer/våger å kjempe mot/si tydelig nei. Tror det er få kvinner som kommer til å anmelde sin ektemann/samboer. Det har store sosiale konsekvenser å gjøre det. Ikke er det å innhente samtykke så fryktelig vanskelig som noen vil ha det til heller, og at kun ivrig og villig deltagelse er ok sex burde folk som er voksne nok til å ha sex forstå. Vi har vært gift i over 20 år og innhenter med største selvfølge samtykke fremdeles. Begge to stopper også opp under sex om det er minste følelse av at noe ikke er bra for den andre. Slikt ødelegger ikke initiativ, utførelse, lekenhet, eller noe. Det bare ivaretar tillit, gjensidig glede og nytelse av sex og stadfester respekt og omtanke for hverandre. Sømløst og enkelt. Folk som synes dette er fryktelig vanskelig er nok dem slik lov er nødvendig angående. 8 6
Sinsiew Skrevet fredag kl 16:59 #14 Skrevet fredag kl 16:59 Trolltunge skrev (2 minutter siden): Det er absolutt ikke ulovlig å prøve seg på noen. Det er ulovlig å ha sex med noen som ikke har samtykket til det. Hvilket det også har vært, men mer diffust angående å presse frem sex med noen som ikke sier ja, men heller ikke klarer/våger å kjempe mot/si tydelig nei. Tror det er få kvinner som kommer til å anmelde sin ektemann/samboer. Det har store sosiale konsekvenser å gjøre det. Ikke er det å innhente samtykke så fryktelig vanskelig som noen vil ha det til heller, og at kun ivrig og villig deltagelse er ok sex burde folk som er voksne nok til å ha sex forstå. Vi har vært gift i over 20 år og innhenter med største selvfølge samtykke fremdeles. Begge to stopper også opp under sex om det er minste følelse av at noe ikke er bra for den andre. Slikt ødelegger ikke initiativ, utførelse, lekenhet, eller noe. Det bare ivaretar tillit, gjensidig glede og nytelse av sex og stadfester respekt og omtanke for hverandre. Sømløst og enkelt. Folk som synes dette er fryktelig vanskelig er nok dem slik lov er nødvendig angående. Men hvordan skal det bevises at det er hentet inn samtykke? Om du sier at du stoppet opp for å sjekke om din mann hadde det fint, men din mann sier at han ikke oppfattet det, da har dere et problem da. Det vanskelige med denne loven er jo at det hele blir ord mot ord. Du kan si at din mann sa det gikk fint, mens din mann sier han aldri ga det samtykke, hvem skal man stole på da? Og hvordan skal det håndheves? Skal du kastes i fengsel fordi 'din mann hevder',siden bevisbyrden nå ligger på deg? At man er skeptisk til lovforslaget, og ser hvordan det kan bli noe tvilsomt i praksis, betyr ikke at man er en av de som trenger loven. Det er rett og slett en stygg antagelse og dårlig argumentasjon. 1 9
Lille39 Skrevet fredag kl 17:01 #15 Skrevet fredag kl 17:01 Si du har en partner og dere ikke har snakket om hva dere liker innen sex. Men en natt dere sover, våkner han opp kåt midt på natta. Han kommer bak deg og sklir seg inni deg. Vil du følt deg voldtatt eller ikke? For dette kan bli en skummel affære for et par nå. En liten tankevekker. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:01 #16 Skrevet fredag kl 17:01 Trolltunge skrev (5 minutter siden): Det er absolutt ikke ulovlig å prøve seg på noen. Det er ulovlig å ha sex med noen som ikke har samtykket til det. Hvilket det også har vært, men mer diffust angående å presse frem sex med noen som ikke sier ja, men heller ikke klarer/våger å kjempe mot/si tydelig nei. Tror det er få kvinner som kommer til å anmelde sin ektemann/samboer. Det har store sosiale konsekvenser å gjøre det. Ikke er det å innhente samtykke så fryktelig vanskelig som noen vil ha det til heller, og at kun ivrig og villig deltagelse er ok sex burde folk som er voksne nok til å ha sex forstå. Vi har vært gift i over 20 år og innhenter med største selvfølge samtykke fremdeles. Begge to stopper også opp under sex om det er minste følelse av at noe ikke er bra for den andre. Slikt ødelegger ikke initiativ, utførelse, lekenhet, eller noe. Det bare ivaretar tillit, gjensidig glede og nytelse av sex og stadfester respekt og omtanke for hverandre. Sømløst og enkelt. Folk som synes dette er fryktelig vanskelig er nok dem slik lov er nødvendig angående. Du klarer ikke å se at det nå blir enda lettere for folk å skrike "voldtekt" uten at det er det? Du vet det er ganske så mange ustabile mennesker der ute som nå enda lettere kan misbruke begrepet. Synes det er så rart at vi som ser slike mennesker i det daglige skal bli uglesett fordi vi vet at dette kommer til å bli enda mer misbrukt enn før. Anonymkode: bed0b...064 5 5
Sparkling_Pink Skrevet fredag kl 17:02 #17 Skrevet fredag kl 17:02 Veldig bra med en slik lov. Var absolutt på tide. Men vil og si at jeg ikke kjenner ordlyden i detalj eller har fulgt forarbeidene i dybden, samt at det og må etableres en praksis rundt loven før jeg helt sikkert vet hvordan den vil fungere. 1 1
Trolltunge Skrevet fredag kl 17:02 #18 Skrevet fredag kl 17:02 Loven verken legger til rette for eller forhindrer at kvinner i en psykisk krise anmelder noen. Det kunne og kan en psykisk syk kvinne gjøre uansett. Dette er ikke et voldsomt utbredt problem, og behandler man folk ok er sjansen minimal. Å ikke behandle folk ok er uansett ikke ok, så om noen menn må begynne å oppføre seg bedre enn de til nå har gjort er det bare bra. Sex har vi trossalt for nytelse og tilfredsstillelse. Også kvinner. Er man en egodrittsekk som overkjører grenser og oppfører seg ugreit er det nå større sjanse for å bli anmeldt ja, men enkelt å unngå ved å ved å være en ok fyr og elsker. Sex skal være både ønsket av og godt for begge. Vanskeligere er ikke dette. 3 3
Helene1982 Skrevet fredag kl 17:05 #19 Skrevet fredag kl 17:05 Menn må slutte å ha sex med psykisk ustabile kvinner. Vi kvinner får hele tiden beskjed om hva vi kan ha på oss, hvor mye vi kan drikke og hvor hyggelige vi kan være, før vi "kan takke oss sjæl". Når det er sagt viser ikke tallene i det hele tatt at mange psykisk ustabile kvinner anmelder menn i en psykose av anger. Det som er viktig å merke seg er at mange er usikre på om de har hatt sex med noen som ikke samtykker, og at de da frykter egne konsekvenser (som statistisk sett er ingen) mer enn faktum av at de kanskje burde vurdere eget sexliv og menneskesyn om de ikke synes at det er viktig at partneren også nyter, deltar og har en god opplevelse. 3 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:06 #20 Skrevet fredag kl 17:06 Sparkling_Pink skrev (3 minutter siden): Veldig bra med en slik lov. Var absolutt på tide. Men vil og si at jeg ikke kjenner ordlyden i detalj eller har fulgt forarbeidene i dybden, samt at det og må etableres en praksis rundt loven før jeg helt sikkert vet hvordan den vil fungere. Det er veldig bra med en slik lov, men du vet ikke hva loven går ut på.. Gir mening. Anonymkode: fd867...20b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå