Uanonym bruker Skrevet fredag kl 17:16 #21 Skrevet fredag kl 17:16 En 22-åring har ikke krav på noe som helst fra foreldrene sine. Man har forsørgerplikt til barna er 18, evt. opptil 21 så lenge de går på videregående skole. 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:16 #22 Skrevet fredag kl 17:16 Det som er relevant å vite her, TS, er jo om han er syk og derfor ikke jobber eller studerer? Eller bare lat. Anonymkode: 49169...64c 1
AprilLudgate Skrevet fredag kl 18:38 #23 Skrevet fredag kl 18:38 I den alderen må man si det som det er. »Her er budsjettet for alt, jeg går ned i lønn og klarer ikke lengre forsørge alle. Du må være mer ivrig på jobbsøking, og ta kontakt med NAV for jobbsøkerkurs etc». AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig spesielt at flere anbefaler han å bli NAV-klient. Å tre inn i NAV-systemet kan fort føre til passivitet og en følelse av hjelpeløshet. Det er langt mer konstruktivt å støtte ham i å finne en jobb/søke på studier. Som forelder kunne det aldri falt meg inn å bare tenke at "jobben er over"- det er nettopp i denne fasen man trenger sine foreldre aller mest. Anonymkode: 44019...082 Nei, NAV som i få hjelp til å komme i arbeid. 4 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:43 #24 Skrevet fredag kl 18:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig spesielt at flere anbefaler han å bli NAV-klient. Å tre inn i NAV-systemet kan fort føre til passivitet og en følelse av hjelpeløshet. Det er langt mer konstruktivt å støtte ham i å finne en jobb/søke på studier. Som forelder kunne det aldri falt meg inn å bare tenke at "jobben er over"- det er nettopp i denne fasen man trenger sine foreldre aller mest. Anonymkode: 44019...082 Der vi bor har nav og kommunen samarbeid om å få unge ut i jobb, jobberfaring via firmaer kommune og nav har, hjelp til utdanning osv. Og for å komme med i det prosjektet må en til nav, få egen veileder og så tar veileder kontakt med jobbkontorer i kommunen Anonymkode: 8cb5f...cb8 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:25 #25 Skrevet fredag kl 19:25 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men herregud hva feiler det folk. Snakker om NAV og sosialhjelp, det hadde ikke vært aktuelt i vår familie. Han må få seg en jobb. Anonymkode: e07f3...ac0 NAV kan hjelpe han ut i jobb eller arbeidstrening. Bra du ikke har et sykt barn/ barn med utfordringer siden nav er uaktuelt i din familie. Anonymkode: b19f2...76e 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:31 #26 Skrevet fredag kl 19:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er veldig spesielt at flere anbefaler han å bli NAV-klient. Å tre inn i NAV-systemet kan fort føre til passivitet og en følelse av hjelpeløshet. Det er langt mer konstruktivt å støtte ham i å finne en jobb/søke på studier. Som forelder kunne det aldri falt meg inn å bare tenke at "jobben er over"- det er nettopp i denne fasen man trenger sine foreldre aller mest. Anonymkode: 44019...082 Kanskje hvis mor har mye kontakter, men generelt er nok nav bedre rustet til og støtte han i å finne jobb/ studieveileder . Så sant han ikke er svært alvorlig syk er ikke passivitet et alternativt på nav for en 22- åring. Likte bedre når det var 3 etater og arbeidsformidlinga var en av dem. Når alt kom under en etat, nav, så ble det så mye stigma og negativitet. Anonymkode: b19f2...76e 3
Helene1982 Skrevet fredag kl 19:51 #27 Skrevet fredag kl 19:51 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kanskje hvis mor har mye kontakter, men generelt er nok nav bedre rustet til og støtte han i å finne jobb/ studieveileder . Så sant han ikke er svært alvorlig syk er ikke passivitet et alternativt på nav for en 22- åring. Likte bedre når det var 3 etater og arbeidsformidlinga var en av dem. Når alt kom under en etat, nav, så ble det så mye stigma og negativitet. Anonymkode: b19f2...76e Jeg tror at en 22- åring trenger å øve på å finne en løsning selv. Det er ikke mors eller nav sin jobb å finne jobb til ham. Det han trenger er en tidsfrist og at mor holder seg til det hun sier. 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:56 #28 Skrevet fredag kl 19:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er veldig spesielt at flere anbefaler han å bli NAV-klient. Å tre inn i NAV-systemet kan fort føre til passivitet og en følelse av hjelpeløshet. Det er langt mer konstruktivt å støtte ham i å finne en jobb/søke på studier. Som forelder kunne det aldri falt meg inn å bare tenke at "jobben er over"- det er nettopp i denne fasen man trenger sine foreldre aller mest. Anonymkode: 44019...082 Mor virker ikke til å ha særlig innflytelse på denne 'mannen', derfor henviser jeg han til nav. Anonymkode: c63d5...421 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:00 #29 Skrevet fredag kl 20:00 Helene1982 skrev (2 timer siden): Jeg tror aldri oppgaven som forelder er over, men den endrer seg tilpasset alder. I utgangspunktet er jeg enig med deg. Men hun er ikke ansvarlig for hva han gjør. Han er pr def voksen med stemmerett. Samtidig virker mor lite handlingskraftig overfor sønnen sin. Han er 22 år. Hvor lenge har har gått der hjemme og ikke gjort noe? Han er 'heller ikke så ivrig' på å søke jobber. Noe sier meg at han har lite eller null respekt for henne. Anonymkode: c63d5...421 1
Grüner Skrevet fredag kl 20:05 #30 Skrevet fredag kl 20:05 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min sønn på 22 år bor hjemme. Studerer ikke og har ingen jobb. Er heller ikke så ivrig på å søke jobber. Jeg har pga endringer i arbeidssituasjonen gått en del ned i lønn, og har også en mindreårig boende hjemme. Hva kan jeg eventuelt kreve av 22 åringen? Og hva kan 22 åringen kreve av meg som forelder? (er aleneforsørger) Anonymkode: b23ac...00b Du har ikke noe forsørgeransvar for han som er en voksen mann. Du bør sette krav til han om at enten får han jobbe eller så får han studere. Å bare la han bo hjemme uten å gjøre noe når han er så stor og ikke er alvorlig syk er å sy puter under armene hans og en gedigen bjørnetjeneste. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:09 #31 Skrevet fredag kl 20:09 Helene1982 skrev (16 minutter siden): Jeg tror at en 22- åring trenger å øve på å finne en løsning selv. Det er ikke mors eller nav sin jobb å finne jobb til ham. Det han trenger er en tidsfrist og at mor holder seg til det hun sier. Tror du har misforstått nav sin jobb, men om han har en imponerende cv , skriver gode søknader og gjør det godt på intervju trenger han sikkert ikke nav sine tjenester . Anonymkode: b19f2...76e 1
Helene1982 Skrevet fredag kl 20:13 #32 Skrevet fredag kl 20:13 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I utgangspunktet er jeg enig med deg. Men hun er ikke ansvarlig for hva han gjør. Han er pr def voksen med stemmerett. Samtidig virker mor lite handlingskraftig overfor sønnen sin. Han er 22 år. Hvor lenge har har gått der hjemme og ikke gjort noe? Han er 'heller ikke så ivrig' på å søke jobber. Noe sier meg at han har lite eller null respekt for henne. Anonymkode: c63d5...421 Jeg tror de har havnet i en tralt der hun undervurderer hva han kan gjøre selv og han ikke har motivasjon for å gjøre noe fordi han har det veldig behagelig nå. Det er ikke for sent og det er mange unge og foreldre trenger et lite dytt. Jeg tror han er veldig glad i moren sin, men at han ikke har opplevd å måtte håndtere voksenoppgaver da mor hjelper ham med alt. 2 2
Helene1982 Skrevet fredag kl 20:18 #33 Skrevet fredag kl 20:18 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du har misforstått nav sin jobb, men om han har en imponerende cv , skriver gode søknader og gjør det godt på intervju trenger han sikkert ikke nav sine tjenester . Anonymkode: b19f2...76e Jeg vet at mange får hjelp på nav om de sliter med å finne jobb, men jeg tror ikke han har prøvd. Jeg tror heller ikke han har godt av å få drømmejobben med én gang. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:33 #34 Skrevet fredag kl 20:33 Helene1982 skrev (11 minutter siden): Jeg vet at mange får hjelp på nav om de sliter med å finne jobb, men jeg tror ikke han har prøvd. Jeg tror heller ikke han har godt av å få drømmejobben med én gang. Nei, det hadde vært faren med og kontakte nav, han hadde fått drømmejobben med en gang og blitt en rik, bortskjemt jævel. nei, jeg tror heller ikke han har prøvd veldig hardt på og finne jobb, og tom cv fører jo ofte til og slite med og få jobb, men for all del fikser han jobb lett alene nå som han skal prøve så trenger han jo ikke nav som setter krav, hjelper og veileder. Anonymkode: b19f2...76e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:39 #35 Skrevet fredag kl 20:39 Det er pussig hvordan samfunnet har forandret seg når det gjelder dette. Når jeg var ung var det naturligste i verden og gå på arbeidsformidlingen og melde seg som arbeidssøker , og å bruke tjenestene der for og søke både sommerjobber og fulltidsjobb for « friår» etter videregående. Etter sammenslåing av etatene, og nav har blitt nærmest et skjellsord, er det krise og anbefale unge arbeidssøkere i dag akkurat den samme tjenesten. Anonymkode: b19f2...76e 2
Seff Skrevet lørdag kl 08:20 #36 Skrevet lørdag kl 08:20 Ulrikke skrev (16 timer siden): Hvor lenge har han bodd hjemme sånn uten å gjøre noe? Og uten at du har stilt krav til ham? Jo lenger det pågår, jo vanskeligere blir det. Får han lommepenger av deg, eller står du "bare" for mat, strøm osv? Du må sette deg ned med ham. Ikke anklagende, men tydelig. Det er jo for sent å søke studier fra høsten nå, men han må få seg en jobb. Gi ham tre måneder og valget mellom å bo hjemme og å bidra MED inntekt, eller ikke bo hjemme lenger. Og for å svare på det: man har ikke forsørgeransvar for en 22-åring. Jeg skjønner at det ikke er enkelt å bare kaste ut vedkommende, men du må sette krav og grenser. Han blir sikkert både sur, frustrert og sint, men det må du bare stå i. Du gjør det ikke bare for deg, du gjør det for ham, sånn at han kan komme videre i livet, oppleve mestring, få erfaringer og stå på egne bein. 19-åringen min bor hjemme dette året, hun var russ i fjor, og vi har helt fra hun snakket om et "friår" vært klare på at da skulle det jobbes om hun ikke ville studere. Hun har sjonglert 2-3 jobber dette året og spart mye penger (vi har stått for hus og mat mot at hun sparer det meste av det hun tjener, noe hun har gjort). Hadde ikke vært aktuelt å sponse at hun lå på sofaen dette året, da hadde pipen fått en annen lyd! Nå ønsker hun seg inn på et studie det er vanskelig å komme inn på, og hun er usikker på om hun vil begynne på noe halvhjertet, eller om hun da vil jobbe et år til mens hun tenker videre. Støtter begge deler jeg, men det er overhodet ikke aktuelt med ingen jobb det kommende året heller. Kommer hun inn på studiet flytter hun 50 mil unna (og jeg må innrømme at jeg håper det ) Det blir lagt ut en haug med restplasser i juli, så det er på ingen måte for sent å studere til høsten.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:03 #37 Skrevet lørdag kl 13:03 Det er jo helt sinnsykt å fø på en voksen, frisk mann med arbeidsevne. Skjønner han er sønnene din, men Altsa. Han kunne lett forsørget seg selv og du kunne brukt tiden og pengene dine på DEG! kg har hatt så mange tråder nå med unge menn som ikke jobber og snylter på foreldrene sine. Er virkelig dagens foreldre SÅ tafatte og ettergivende?? Ikke rart vi har mange som ikke fungerer i jobb når foreldrene syr gigantiske puter under armene på dem Anonymkode: d7728...4ab 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:08 #38 Skrevet lørdag kl 13:08 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er pussig hvordan samfunnet har forandret seg når det gjelder dette. Når jeg var ung var det naturligste i verden og gå på arbeidsformidlingen og melde seg som arbeidssøker , og å bruke tjenestene der for og søke både sommerjobber og fulltidsjobb for « friår» etter videregående. Etter sammenslåing av etatene, og nav har blitt nærmest et skjellsord, er det krise og anbefale unge arbeidssøkere i dag akkurat den samme tjenesten. Anonymkode: b19f2...76e Det jeg stusser over også. Nav har jo arbeidsformidling, går en inn på nettsiden er det mange jobber lagt ut, tilogmed jobbet som ikke ligger på finn osv og Anonymkode: 8cb5f...cb8 2
Chiubi Skrevet lørdag kl 13:28 #39 Skrevet lørdag kl 13:28 Hvorfor har du ikke stilt krav til ham tidligere?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:39 #40 Skrevet lørdag kl 13:39 Hadde sagt at han må flytte ut innen 1. juli, eller betale 5000 kr i husleie fra samme dato. Husleien dekker strøm, varmtvann, en normal porsjon av familiens middag samt normalt brød og pålegg. Han må selv handle inn om han vil ha noe spesiell mat, dyrere pålegg, godteri, brus osv. Jeg mener dette er et meget generøst tilbud. Om han flytter for seg selv blir det omtrent tre ganger så dyrt. N.B. Det er mye lettere for ham å få seg bolig til 1. juli enn til 1. august fordi etter studieopptaket i slutten av juli skal «alle» skaffe seg bolig samtidig. Så han bør skynde seg veldig. Anonymkode: 03a73...543 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå