Gå til innhold

Forsørger ansvar for ung voksen på 22 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 22 år bor hjemme. Studerer ikke og har ingen jobb. Er heller ikke så ivrig på å søke jobber. 

Jeg har pga endringer i arbeidssituasjonen gått en del ned i lønn, og har også en mindreårig boende hjemme. Hva kan jeg eventuelt kreve av 22 åringen? Og hva kan 22 åringen kreve av meg som forelder? (er aleneforsørger)

Anonymkode: b23ac...00b

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, du kan kreve at han forsørger seg selv, så klart. Hadde aldri falt meg inn at voksne barn skulle bo hjemme.

Anonymkode: e07f3...ac0

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve at personen får seg en jobb. Ingen skole ja da må du jobbe. No har begge mine flytta ut. Ene når var 20 andre når var 16 på grunn av skole. Jeg har krev noe hele tiden. Fikk seg tidlig sommer jobb. Skulle dem ha noe spesielt så måtte dem spare og bidra selv når man var gammel nok til det. 

Anonymkode: 869af...1cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

22-åringen kan ikke kreve noe av deg. Du har ikke forsørgeransvar lenger. 

Du kan kreve at 22-åringen forsørger seg selv. Nav er rette instansen om ikke vedkommende får seg inntekt. 

Anonymkode: c63d5...421

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min sønn på 22 år bor hjemme. Studerer ikke og har ingen jobb. Er heller ikke så ivrig på å søke jobber. 

Jeg har pga endringer i arbeidssituasjonen gått en del ned i lønn, og har også en mindreårig boende hjemme. Hva kan jeg eventuelt kreve av 22 åringen? Og hva kan 22 åringen kreve av meg som forelder? (er aleneforsørger)

Han kan i alle fall få sosial hjelp. Der han får tilskudd til bolig hos foreldre, og der du skal ha pengene. 
Er det noe diagnose med i bildet, slik at han kan ha rett på andre ytelser fra NAV?

Anonymkode: 0145c...d17

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men herregud hva feiler det folk. Snakker om NAV og sosialhjelp, det hadde ikke vært aktuelt i vår familie. Han må få seg en jobb.

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du vil ha dokumentasjon fra loven 

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herregud hva feiler det folk. Snakker om NAV og sosialhjelp, det hadde ikke vært aktuelt i vår familie. Han må få seg en jobb.

Han vil ikke jobbe. Han trenger en realitetsorientering. Hos nav vil han møte aktivitetsplikt pga alderen. 
Mor bør sette hardt mot hardt her. 

Hva som er aktuelt og ikke i din familie er ikke relevant her, din familie er ikke tema her. 

• Liker 9
Skrevet

Hvor lenge har han bodd hjemme sånn uten å gjøre noe? Og uten at du har stilt krav til ham? Jo lenger det pågår, jo vanskeligere blir det. Får han lommepenger av deg, eller står du "bare" for mat, strøm osv?

Du må sette deg ned med ham. Ikke anklagende, men tydelig. Det er jo for sent å søke studier fra høsten nå, men han må få seg en jobb. Gi ham tre måneder og valget mellom å bo hjemme og å bidra MED inntekt, eller ikke bo hjemme lenger.

Og for å svare på det: man har ikke forsørgeransvar for en 22-åring. Jeg skjønner at det ikke er enkelt å bare kaste ut vedkommende, men du må sette krav og grenser. Han blir sikkert både sur, frustrert og sint, men det må du bare stå i. Du gjør det ikke bare for deg, du gjør det for ham, sånn at han kan komme videre i livet, oppleve mestring, få erfaringer og stå på egne bein.

19-åringen min bor hjemme dette året, hun var russ i fjor, og vi har helt fra hun snakket om et "friår" vært klare på at da skulle det jobbes om hun ikke ville studere. Hun har sjonglert 2-3 jobber dette året og spart mye penger (vi har stått for hus og mat mot at hun sparer det meste av det hun tjener, noe hun har gjort). Hadde ikke vært aktuelt å sponse at hun lå på sofaen dette året, da hadde pipen fått en annen lyd! Nå ønsker hun seg inn på et studie det er vanskelig å komme inn på, og hun er usikker på om hun vil begynne på noe halvhjertet, eller om hun da vil jobbe et år til mens hun tenker videre. Støtter begge deler jeg, men det er overhodet ikke aktuelt med ingen jobb det kommende året heller. Kommer hun inn på studiet flytter hun 50 mil unna (og jeg må innrømme at jeg håper det ;)

• Liker 4
Skrevet

Det som er ditt ansvar, er å sørge for at han blir en produktiv voksen. Om grunnen til at han ikke jobber fullt eller studerer hadde vært at han var syk, ville jobben hans vært å få behandling. Du kan sette grenser for eget hjem. Om han vil ta inn kjæresten sin, må han (og hun) kompensere deg for det. Det å lære om hvordan en husholdning drives, er kjempeviktig. Om man midlertidig ikke jobber eller studerer, kan man forvente at de som går hjemme holder huset rent, vasker klær og har middagen klar til de andre kommer hjem. Du kan ikke behandle ham som et barn, da det gjør at han ikke utvikler egenskapene man trenger som voksen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke kreve noe av deg TS. Han er 22 år 🤦‍♀️ Er han syk? 

Send han til Nav og be han flytte ut om 3 måneder hvis han ikke klarer å ta ansvar. Pakke tinga hans om du må. 

Ja, jeg hadde gjort det med mine egne hvis det var tilfelle.

Men nå har de fått det ultimatumet siden de var 18. Skole eller jobb. Bidra økonomisk så lenge de bor hjemme, krav om spring osv.

Du ender opp med en "mann" som lever av mamma og bor på gutterommet til den dagen du dør 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: e3daf...12f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ehhh aldri i livet om mine foreldre hadde latt meg bo hjemme etter vgs uten en jobb og en konkret plan for fremtiden. Du gjør han en svær bjørnetjeneste, livet og venner vil gå han forbi mens han tvinner tommeltotter hjemme hos mor.

Du setter deg ned med han og sier han nå må starte å søke jobb, og at han får et par måneder til uten leie. Etter dette må han ha en jobb og begynne å betale leie og bidra ellers hjemme. I løpet av 6 måneder skal han ha funnet seg et sted å bo. Evt - må han søke seg inn på et studie nå til høsten. Han burde strengt talt fortsatt betale noe leie og så klart bidra hjemme om han velger å bo hjemme som student. 

Har han aldri hatt en jobb eller hva er greia? 

Anonymkode: 689b2...2dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og hvis du vil ha dokumentasjon fra loven 

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

Men går eleven på videregående skole har du forsørger ansvar til de er 21år

Anonymkode: 8cb5f...cb8

AnonymBruker
Skrevet

Send ham på nav. Han er 22 år. Du har kun ansvar frem til 21 år hvis han går videregående skole.

Nav kan hjelpe til med jobb søknad osv, evmt sosial stønad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (44 minutter siden):

Det er jo for sent å søke studier fra høsten nå

Men det er en mulighet med restplasser når de blir tilgjengelig i sommer, er det ikke? Man må vel ikke ha søkt noe på forhånd for å kunne ta de? 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men går eleven på videregående skole har du forsørger ansvar til de er 21år

Nå går han verken på skole eller er 21 år. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (42 minutter siden):

Det som er ditt ansvar, er å sørge for at han blir en produktiv voksen. Om grunnen til at han ikke jobber fullt eller studerer hadde vært at han var syk, ville jobben hans vært å få behandling. Du kan sette grenser for eget hjem. Om han vil ta inn kjæresten sin, må han (og hun) kompensere deg for det. Det å lære om hvordan en husholdning drives, er kjempeviktig. Om man midlertidig ikke jobber eller studerer, kan man forvente at de som går hjemme holder huset rent, vasker klær og har middagen klar til de andre kommer hjem. Du kan ikke behandle ham som et barn, da det gjør at han ikke utvikler egenskapene man trenger som voksen. 

Nei, hennes jobb er over. Det er hans oppgave å være en produktiv voksenperson nå. Han kan heller ikke bare ta inn en person inn i boligen til mora. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, hennes jobb er over. Det er hans oppgave å være en produktiv voksenperson nå. Han kan heller ikke bare ta inn en person inn i boligen til mora. 

Jeg tror aldri oppgaven som forelder er over, men den endrer seg tilpasset alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du seriøs!?! Du forsørger en voksen mann på 22 år! Han skal jobbe og flytte ut! 

Anonymkode: 8abce...4ff

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig spesielt at flere anbefaler han å bli NAV-klient.

Å tre inn i NAV-systemet kan fort føre til passivitet og en følelse av hjelpeløshet.

Det er langt mer konstruktivt å støtte ham i å finne en jobb/søke på studier.

Som forelder kunne det aldri falt meg inn å bare tenke at "jobben er over"- det er nettopp i denne fasen man trenger sine foreldre aller mest.

Anonymkode: 44019...082

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...