Gå til innhold

Forliksrådet - sak kreves avvist - må man da betale rettsgebyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt en sak til Forliksrådet - advokaten til motparten krever saken avvist i tilsvaret - kan jeg da bare trekke saken og slippe å betale 3 ganger rettsgebyret som advokaten krever dersom saken blir avvist?

Klarer ikke å google meg frem til noe klart svar.....og får ikke kontakt med saksbehandler nå før til tirsdag.

Anonymkode: 428fe...68c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har sendt en sak til Forliksrådet - advokaten til motparten krever saken avvist i tilsvaret - kan jeg da bare trekke saken og slippe å betale 3 ganger rettsgebyret som advokaten krever dersom saken blir avvist?

Klarer ikke å google meg frem til noe klart svar.....og får ikke kontakt med saksbehandler nå før til tirsdag.

Hvorfor vil du trekke saken? Motpartens advokat sin jobb er å få deg til å skjelve i buksene. Og det har advokaten klart. 

Anonymkode: b4283...8c9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge saken er registrert hos forliksrådet, må gebyr betales. 

Hvorfor vil du trekke saken nå? 

Anonymkode: 292cd...ba8

• Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 7.6.2025 den 0.11):

Rettsgebyrlova § 7: "For behandling av en sak ved forliksrådet betales 1,54 ganger rettsgebyret selv om forliksklagen senere blir trukket tilbake eller avvist." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1982-12-17-86/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 

Takk.

Fikk beskjed idag om at saken ble avvist av forliksrådet grunnet manglende kompetanse hos dem. Og at statens innkrevingssentral skal kreve inn rettsgebyret. Men ikke noen sum....herregud for et opplegg...😆

AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg ikke sendte krav til forliksrådet for å få de allerede idømte saksomkostningene en tidligere arbeidsgiver skyldte meg.

Risikoen for at jeg ikke kom til å få de var for stor da bedriften allerede var kjørt i grusen og jeg ville sitte igjen loppet for enda mer penger.

Jeg skjønner hvorfor de tar disse gebyrene, men det rammer skjevt i noen tilfeller.

Anonymkode: c0fa8...dcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er grunnen til at jeg ikke sendte krav til forliksrådet for å få de allerede idømte saksomkostningene en tidligere arbeidsgiver skyldte meg.

Risikoen for at jeg ikke kom til å få de var for stor da bedriften allerede var kjørt i grusen og jeg ville sitte igjen loppet for enda mer penger.

Jeg skjønner hvorfor de tar disse gebyrene, men det rammer skjevt i noen tilfeller.

Anonymkode: c0fa8...dcf

Det syke her er jo at jeg ringte forliksrådet før jeg sendte inn saken for å høre om de kunne behandle saken - de sa ja så jeg sendte den inn. Når motparten så krevde den avvist går Forliksrådet så med på det pga manglende kompetanse- og jeg må betale for at de lyver for meg på tlf om at de kan behandle saken 😅

AnonymBruker
Skrevet

Få det videre til tingretten.

Anonymkode: a0a18...df5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Få det videre til tingretten.

Anonymkode: a0a18...df5

Ja jeg har sendt søknad til forsikringsselskapet om dekke av Rettshjelp men må visst bruke mekle.no først skriver de. 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja jeg har sendt søknad til forsikringsselskapet om dekke av Rettshjelp men må visst bruke mekle.no først skriver de. 🤣

Mekle er noe forbanna piss. Jeg har hatt to saker der, som de ikke klarte å løse. Endte i Forliksrådet der jeg vant, burde gått dit med en gang.

Anonymkode: de56a...933

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mekle er noe forbanna piss. Jeg har hatt to saker der, som de ikke klarte å løse. Endte i Forliksrådet der jeg vant, burde gått dit med en gang.

Anonymkode: de56a...933

Ja det blir jo dyrere for forsikringsselskapet når jeg bruker Mekle men siden de bruker 8-10 uker på å behandle søknaden min om rettshjelpsforsikringen så kan jeg jo likegodt benytte Mekle mens jeg venter..... 😉 

Det fører garantert ikke frem men er jo gratis for meg.....lager mer jobb for motpartens advokat bare....

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor diskuterer du ikke med en advokat?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du som klager trekker saken, tror jeg at det regnes som at du har tapt saken. Dvs at du da må betale både egne og motpartens saksomkostninger.

Anonymkode: c7a50...b05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du som klager trekker saken, tror jeg at det regnes som at du har tapt saken. Dvs at du da må betale både egne og motpartens saksomkostninger.

Anonymkode: c7a50...b05

Feil. 

Rettsgebyret betales for at saksbehandlingen skal begynne. Betaler du ikke rettsgebyret, blir saken liggende inntil gebyret blir betalt, med purringer. Gebyret til forliksrådet slipper du dermed ikke å betale uansett hva. 
unntaket er hvis du vinner frem og motparten får dom på å betale dine saksomkostninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...