Gå til innhold

Hvor mye tv ser dere på foran barn /ser barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler jo om en vane du har gitt dem, ikke noe annet. Vi er aldri mer enn én voksen hjemme når middag lages, og barna tegner, legger puslespill, bygger lego, leker med «pusleleker» osv. Hvis du ikke hadde introdusert skjerm som et alternativ, ville du ikke trengt det heller. Barn er ikke født skjermavhengige. 

Anonymkode: 7f55d...4fb

Det er litt forskjell på å være alene hele tiden, og å vere alene ettermiddagene. Prøv det selv 🙃

Anonymkode: 87213...fbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn i dag lærer alt mye senere enn tidligere generasjoner. De slutter ikke med bleie før de er 3-4-5, mot maks 2 før, de begynner på skolen uten å kunne sykle, svømme og gå på ski, de leser og skriver senere, lærer å kle på seg senere osv. Så foreldre som tror at skjermbruken ikke går ut over andre ting lurer jo bare seg selv, og gjør barna sine og seg selv en bjørnetjeneste. 

Har du kilder på dette? 

Det er vertfall ikke standarden i klassen til sønnen min, 1. klasse

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er litt forskjell på å være alene hele tiden, og å vere alene ettermiddagene. Prøv det selv 🙃

Jeg har vært alene, med de eldste barna mine. Barna ble ikke avhengige av skjerm likevel, fordi det ikke var et alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært alene, med de eldste barna mine. Barna ble ikke avhengige av skjerm likevel, fordi det ikke var et alternativ. 

Har aldri sagt at mine barn er avhengig av skjerm heller 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei Jeg er ikke alenemor men har vært mye alene med ungene pga reisejobb på mannen. Og jeg ville bare si at jeg og har brukt litt skjerm innimellom. Selv folk med to veldig tilgjengelige foreldre som jeg kjenner tyr til litt skjerm for husfreden iblant. Her på KG er folk mer skrytete når de bruker lite skjerm, så håper du ikke tar deg veldig nær av svarene du får.

Anonymkode: 17948...592

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har aldri sagt at mine barn er avhengig av skjerm heller 😅

Du sier at det ikke er mulig å lage middag eller stelle deg om morgenen uten at ingen ser på iPad. Det er vel selve definisjonen av avhengig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2,5. TV står aldri på når barnet er våkent. Han bruker ikke nettbrett eller telefon heller. 

Anonymkode: f9449...041

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei Jeg er ikke alenemor men har vært mye alene med ungene pga reisejobb på mannen. Og jeg ville bare si at jeg og har brukt litt skjerm innimellom. Selv folk med to veldig tilgjengelige foreldre som jeg kjenner tyr til litt skjerm for husfreden iblant. Her på KG er folk mer skrytete når de bruker lite skjerm, så håper du ikke tar deg veldig nær av svarene du får.

Anonymkode: 17948...592

Takk :) KG er kjent for å bare bestå av perfekte mennesker 😅

Skjerm er ikke bevist farlig så lenge man ikke misbruker det! 

takk igjen:)

Skrevet

Må innrømme at jeg føler meg både veldig skyldig og annerledes når jeg leser disse svarene. Jeg er alene med min ettåring uten særlig hjelp fra familie og kjenner på at det er altfor lett å ty til Ms Rachel når jeg er helt utslitt - som er hver dag. 

Hater at jeg gjør det. Før jeg fikk barn var jeg fast bestemt på at jeg skulle bli en null skjerm-forelder. Men det har sklidd fullstendig ut og TV-en står lett på i både to og tre timer hver dag. Resten av dagen leker jeg med henne eller vi er ute og finner på ting sammen. 

Er skikkelig redd for hva det gjør med hjernen hennes og hver dag sier jeg til meg selv at NÅ skal jeg stoppe. 

Skjønner ikke hvordan dere klarer helt skjermfrie hjem. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du sier at det ikke er mulig å lage middag eller stelle deg om morgenen uten at ingen ser på iPad. Det er vel selve definisjonen av avhengig. 

Noken bare vil misforstå! 

men.. the world keeps spinning og jeg har bedre ting å gjøre enn å kverulere med deg

AnonymBruker
Skrevet
Snop skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg føler meg både veldig skyldig og annerledes når jeg leser disse svarene. Jeg er alene med min ettåring uten særlig hjelp fra familie og kjenner på at det er altfor lett å ty til Ms Rachel når jeg er helt utslitt - som er hver dag. 

Hater at jeg gjør det. Før jeg fikk barn var jeg fast bestemt på at jeg skulle bli en null skjerm-forelder. Men det har sklidd fullstendig ut og TV-en står lett på i både to og tre timer hver dag. Resten av dagen leker jeg med henne eller vi er ute og finner på ting sammen. 

Er skikkelig redd for hva det gjør med hjernen hennes og hver dag sier jeg til meg selv at NÅ skal jeg stoppe. 

Du gjør så godt som du kan ❤️ og vær så snill ikke tro at folk svarer 100% ærlig på kvinneguiden. 

Jeg er alenemor selv, og det er kjempe krevende med full jobb og ingen avlastning. 

Blir så lei meg av folk som allerede er i overlevelsesmodus, og gjør sitt aller beste for at barna skal ha det bra, skal ha dårlig samvittighet på toppen av alt. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker TV vi ☺️ Etter barnehagen og dusj så sitter vi sammen og har en liten pause i 20 minutter med TV og kos på sofaen, digg etter en hektisk dag. Skrur på TV i helgen for å starte dagen litt roligere med kaffekoppen. I hverdagene skrur jeg på Tv i ca 15 minutter for å kunne sminke meg på badet. Ungen er ikke avhengig, absolutt ikke, men han har maur i rumpa. Og hvis noe jeg skulle ha gjort vanligvis tar 5 minutter så kan det ta 20 minutter uten Tv, fordi han skal stappe hånda nedi dassen, han skal ta ut alle såpene inne på skapet, han skal løpe rundt i huset med møkkete støvler osv osv. Jeg skulle også selvfølgelig forsøkt å ha 0 skjermtid, men for å ikke gå klin kokkos så er standarden senket. Bruker også skjerm på restauranten så han kan sitte litt i ro, og det er etter flere timer med lek og moro ute. Folk kan kritisere så mye de vil, men det er bare å tilbringe en dag med han her så er det plutselig ikke barebare å være perfekte foreldre likevel. Vi jobber fulltid begge to, skal rekke å lage sunne middager, være aktive med han, og ta vare på våre selv. Livet er hektisk og barn er forskjellige, vær snille med hverandre og ikke døm 😉

Anonymkode: 25ac9...b98

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 19.38):

Da har du vel ikke lest dem? Dette står klart og tydelig: 

• Unngå å ha på skjerm i bakgrunnen, spesielt for små barn sørgje for at skjermbruk ikkje går ut over behovet til barnet for fysisk aktivitet

Jeg har alltid syntes det er veldig merkelig med voksne som ser på TV når barna er våkne/hjemme, så det gjør vi ikke her. Nå har vi en 15-åring og hun legger seg samtidig med oss, så når hun er våken og i et annet rom, ser vi på TV. Men når hun kommer, setter vi på pause umiddelbart, slik at vi er tilgjengelige for samtale. Hvis en samtale innledes, skrur vi TV av. Når de yngre barna er våkne, ser vi aldri på noe de ikke er med på å se. 

Jeg har vært hos folk som har TV stående på i bakgrunnen hele tiden og det virker helt sykelig for meg. Utrolig slitsomt. 

Du sier at det er jeg som ikke har lest. Hvor står det at foreldre må slutte å se på tv når de får barn da? Hvis det var tilfelle, så ville det blitt ramaskrik. Ser som sagt ikke på tv selv men hvis man vil se norge rundt (går det lenger?) eller en fotballkamp så må man selvfølgelig få lov til det selv om det er barn til stede.

Anonymkode: b2c6e...c4f

AnonymBruker
Skrevet
Snop skrev (På 7.6.2025 den 23.07):

Lett: Jeg har en rolig unge. Er ikke skjermfri nå men begynte ikke med tv før hun var en 3-4 år. Hun hadde ikke særlig interesse. Har ikke ipad. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 21.02):

Barn i dag lærer alt mye senere enn tidligere generasjoner. De slutter ikke med bleie før de er 3-4-5, mot maks 2 før, de begynner på skolen uten å kunne sykle, svømme og gå på ski, de leser og skriver senere, lærer å kle på seg senere osv. Så foreldre som tror at skjermbruken ikke går ut over andre ting lurer jo bare seg selv, og gjør barna sine og seg selv en bjørnetjeneste. 

Har du en kilde, eller er det ditt inntrykk? Med unntak av bleieslutt, så er det mitt inntrykk at barna lærer ting tidligere. Foreldre er engasjert i å drive opplæring mens vi før var mer overlatt til oss selv og lærte av barna i gata. Var i hvert fall sånn da jeg var liten. Utstyret er jo også bedre nå (små sykler f.eks)

Mulig vi ikke har gjennomsnittlig sosiøkomomisk sammensetning her vi bor.. Men foreldre her er veldig flinke til å lære barna å sykle, svømme og stå på ski fra de er små. De står slalåm og sykler på minste woom fra de er 2-3 år gamle og jeg kjenner på presset for å "henge med i svingene".

Alle i mitt barns klasse kunne svømme da de tok til med svømmeopplæring i andre klasse (i følge barnet mitt). Mens jeg, da jeg var barn, hadde ganske så avslappede foreldre som mente at jeg kom nok til å lære å svømme på skolen. Jeg syklet også rundt med støttehjul til 7 års alder mener jeg å huske. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen problemer med TVen. Barn på 3 år.

Ser på barne tv kl 18 og neste 20-30 min. I helgene ser hun på første 10-20-30 min i sofaen før hun begynner å leke selv. Så er det ingen skjerm før barne tv kl 18. 

På reise/ferie brukes iPaden, men aldri hjemme. Den brukes da for å roe ned på hotell rommet dersom det ikke er noe barnevennlig på tven der. 

Mobilen brukes foran barna, men begrenset til meldinger og snaps der det er naturlig. Oke skrålling 

Anonymkode: 5e5f3...685

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 13.57):

Er litt nysgjerrig på hvordan folk gjør det med barn og skjermbruk etter at de nye skjermbruk anbefalingene kom igår . 
dere som har barn fra 1,5 til 3 år hvordan gjør dere det med skjerm bruk / tv bruk? Hva med eldre barn? 

Selv er vi ganske strenge på det, og ser nesten aldri på tv foran barna, men det blir nok en del erstattet av mobilen dessverre . Vi prøver å være bevisste på det og holde den borte /ute av syne for barnet. Ellers ser barnet vår litt på Fantus på nrk tv av og til. Jeg vet om andre som ikke har noen særlig restriksjoner, så det varierer nok veldig hva folk gjør 

Anonymkode: bffc4...b50

Aldri sett spesielt mye på tv mens barna er våkne, de er 7 og 9 år. Tar det etter leggetid. Med unntak av viktige sportshendelser, vi ser litt forball sammen, en familiegreie, kan også sette på litt fra mesterskap av ulike slag hvis det passer tidsmessig. Da ser vi ting sammen som familie og snakker om det vi ser på osv. nyheter får barna se på supernytt og de lester aftenposten junior, så snakker vi om tingene som skjer i verden via de kanalene. Setter ikke på katastrofe-nytt mens barna er våkne. Og uansett ser jeg sjelden nyheter lenger nettopp av den årsak…

Anonymkode: ee31c...faf

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser omtrent ikke på tv mens barna, 5 år og baby , er våkne. 5 åringen ser litt på TV. Vi voksne ser sjeldent på tv, hvis det blir noe så er det etter barnas leggetid 

Anonymkode: 838a2...f10

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser aldri på tv med barna tilstede. Vi sitter heller ikke og «henger» på mobilen når barna er våkne. Hadde ikke falt oss inn.

Barna får se på tv på ettermiddagene om de husker det eller vil og får iPad 30 min i uka. Helgemorgene ser de kanskje på tv opptil 2 timer.

3 og 7. 

Anonymkode: c5f03...e17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 22.13):

Du gjør så godt som du kan ❤️ og vær så snill ikke tro at folk svarer 100% ærlig på kvinneguiden. 

Jeg er alenemor selv, og det er kjempe krevende med full jobb og ingen avlastning. 

Blir så lei meg av folk som allerede er i overlevelsesmodus, og gjør sitt aller beste for at barna skal ha det bra, skal ha dårlig samvittighet på toppen av alt. 

Hun gjør ikke så godt hun kan når hun VET det skader barnet, men fortsetter allikevel. 

Anonymkode: c5f03...e17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...