Gå til innhold

Hvor mye tv ser dere på foran barn /ser barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er litt nysgjerrig på hvordan folk gjør det med barn og skjermbruk etter at de nye skjermbruk anbefalingene kom igår . 
dere som har barn fra 1,5 til 3 år hvordan gjør dere det med skjerm bruk / tv bruk? Hva med eldre barn? 

Selv er vi ganske strenge på det, og ser nesten aldri på tv foran barna, men det blir nok en del erstattet av mobilen dessverre . Vi prøver å være bevisste på det og holde den borte /ute av syne for barnet. Ellers ser barnet vår litt på Fantus på nrk tv av og til. Jeg vet om andre som ikke har noen særlig restriksjoner, så det varierer nok veldig hva folk gjør 

Anonymkode: bffc4...b50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

når mine var i den alderen så de max 30 min på Tv om gangen og da oftest lørdag / søndag morgen og "barnetv" på kvelden og ikke tv etter 18, jeg ser de nå selv har samme type tilnerming for egne barn, svært sjelden tv om morgenn i ukedagene og litt i helgen men max 30 minutter før de finner på noe med ungene og så en liten halv time på ettermiddag kveld og ikke skjermtid etter 18.. Selv ser vi veldig lite på tv, mannen noe mer enn meg men siden jeg legger meg først er det ofte etter at jeg har lagt meg han ser på tv.

Anonymkode: 93ad1...f80

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser ikke TV når barnet er våken. Ser mest serier og da vil jeg helst sitte og følge med og ikke tenke på om det er noe barnet ikke bør se + at barnet bare ville mast og forstyrret. Sjekker mobilen iblant og kan svare på en melding, sende en snap, slå opp noe. Men sitter ikke og scroller når jeg er med barnet. Mannen er litt dårligere der men han og forsøker å ikke scrolle med mindre barnet er opptatt med leking, men tar fort opp mobilen da... Vi er litt uenige der og han er hakket mer mobilavhengig. 

Med baby så jeg på TV mens hun sov eller mens jeg ammet men nå er hun nesten 3. 

Barnet som altså er straks 3 ser 0 - 60 minutter TV daglig. Som regel maks 30 minutter på hverdager. Bare på TV ikke ipad. 

Anonymkode: 805f5...1b2

• Liker 3
Skrevet

Vi har riktignok tennåringsbarn nå, men jeg svarer likevel.

Det vi har sett på sammen er "barne-TV" da de var små og en film et par ganger i måneden.

Da de ble litt større begynte vi å se noen andre ting sammen. "Mesternes mester" f.eks.  Og fremdeles ser vi film sammen i bland (i vinterhalvåret iallefall). Og "begivenheter" som Eurovision og "Carl Bertil Johnsons julafton". 

Men vi ser generelt lite på TV. Og utenom film og spesielle ting, har vi en "ikke skjerm etter kl 20.30" anbefaling som vi foreldre iallefall holder oss til (og oppfordrer ungdommene sterkt til også) 

Vi synes det er hyggeligere å bruke kveldene til ting som å gå tur, lese, trene, spille brettspill osv.

• Liker 1
Skrevet

Barna våre på 2 og 4 år får se 30 minutter barne-tv hver dag før kveldsmat. Vanligvis får de velge seg en serie hver (ut fra et utvalg vi foreldre har plukket, minst mulig stimuli) og ser tv mellom 18-18:30 som vi gjorde på tidlig 2000-tallet🥰 de har lært masse av å se på tv og jeg mener genuint det ikke skader dem så lenge man begrenser tid og er selektiv med hva de får se. 

Skal sies at de gjerne får se litt mer i helgene, da kan vi godt sette på en film på morgenen hvis det er dårlig vær. Til gjengeld er de gjerne mer ute på sommerhalvåret og dropper ofte «barne-tv-tiden», så det går litt opp i opp🥰 men i snitt 30 minutter om dagen vil jeg si

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser aldri på tv når ungene (4 og 7) er våkne. 

Ungene får se på nettbrett litt om morgenen og litt om ettermiddagen, 20-25 minutter om gangen kanskje. Da kan vi voksne også gjerne sitte litt med mobilen. Men ellers prøver vi å ikke bruke mobil annet enn når vi faktisk må. Ikke doom scrolling på instragram, men skrive noe på handlelisten eller lese en melding fra skolen og sånt. 

Det hender vi har "kino" hjemme, hvor vi ser en film, men det er flere uker mellom hver gang (og ungene har ikke ro i ræven til å sitte stille så lenge uansett). 

Anonymkode: 8e5fa...637

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å få med meg Dax18 og Dagsrevyen, så da står tv på mens vi gjør andre ting. Vi kunne selvsagt ventet til barna var I seng. Ellers ser vi en film av og til etter at de minste barna 4 og 6 år er i seng. 

De yngste ser så og si aldri tv, det gjorde heller ikke de eldste før de begynte på skolen. De er 10 og 12 og ser litt tv, f.eks med venner lørdag kveld. De ser også av og til film.

Ingen av dem bruker nettbrett utover på skolen.

Vi voksne har ikke mobil lett tilgjengelig, men bruker den hvis det er noe vi skal ordne. Jeg svarer ikke på meldinger, men har på ringelyder og svarer hvis noen ringer. Det hender også at jeg setter på en lydbok eller podkast mens jeg driver husarbeid eller med hobbyer.

Anonymkode: f18fc...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Ser Dagsrevyen som barnet får med seg hvis det fortsatt er våkent. Ellers er det ganske lite TV på dagen. Ser en del på tlf da, men pleier å gjøre det når barnet sover eller leker for seg selv.

Anonymkode: c6298...ba5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To barn på 0 og 2,5 år.

Eldste hadde ingen skjermtid før 2 år, nå får han se litt i helgene (Fantus, Brillebjørn eller Peppa).

Skal vi se en serie gjør vi det etter han har lagt seg, mellom 19 og 21.

Bruker mobilen noe foran ham, men er bevisst på å legge vekk og gi ham oppmerksomhet, lese osv.

Synes de nye skjermanbefalingene er bra, og bør gå greit å følge. Men de burde selvsagt også gjelde skole og i aller høyeste grad, barnehage.

Anonymkode: 2f2e2...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er litt nysgjerrig på hvordan folk gjør det med barn og skjermbruk etter at de nye skjermbruk anbefalingene kom igår . 
dere som har barn fra 1,5 til 3 år hvordan gjør dere det med skjerm bruk / tv bruk? Hva med eldre barn? 

Selv er vi ganske strenge på det, og ser nesten aldri på tv foran barna, men det blir nok en del erstattet av mobilen dessverre . Vi prøver å være bevisste på det og holde den borte /ute av syne for barnet. Ellers ser barnet vår litt på Fantus på nrk tv av og til. Jeg vet om andre som ikke har noen særlig restriksjoner, så det varierer nok veldig hva folk gjør 

Anonymkode: bffc4...b50

Ingenting. når de var så liten var det max 30min barnetv, men de hadde oftest ikke tis til å se, leke,løpe og herje var gøyere!(adhd).

Anonymkode: 6f72a...870

AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn på 4. Vi ser på barnetv/film sammen med henne. Jeg leser gjerne nyheter på telefonen, når hun leker for seg selv. Oppsøker hun meg, eller inviterer meg med på lek, så legger jeg selvfølgelig bort telefonen. 

Når hun har lagt seg, ser vi på nyheter og serier. 

Vi har ikke nettbrett.

Anonymkode: 7ba24...654

AnonymBruker
Skrevet

Bor alene med en åtteåring. Jeg ser ikke på tv i det hele tatt. Det er ikke av prinsipp, men fordi jeg gidder ikke se på tv lenger. Jeg har ikke noen faste programmer jeg ser på, synes smart tv er noe herk, og har ikke sett på tv'en på mange år.

Vi ser på tv sammen, eller hun ser alene. 

Jeg sitter alt for mye med laptop og surfer og streamer netflix og nrk og får mer enn nok skjermtid på den måten. Men bare når datteren min er ute med venner/etter leggetid. 

Jeg tolker ikke de nye anbefalingene slik at dere ikke kan ha på tv'n når barna er i rommet altså. Sikkert ikke bra at tv'n står på i bakgrunnen hele dagen. Men folk må så klart få se på tv selv om de har barn.  :)

Anonymkode: b2c6e...c4f

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på tre år. Vi ser aldri på tv når det er våkent, men kanskje 3 ganger i uka etter leggetid.

Barnet får se ca 1 time på tv lørdag og søndag morgen. Kanskje 1 gang i mnd ser vi en film sammen på ettermiddagen før leggetid ☺️

for oss funker dette veldig bra. Klare grenser og vi har aldri mas om å se tv utenom. 

Anonymkode: 77769...db8

AnonymBruker
Skrevet

Ungene ser ikke på tv, og vi gjør det ikke foran de. Det hender vi ser en film sammen i helgene (stort sett fordelt på to dager). Vi har ikke tv, så det hjelper jo. At vi ikke er opptatt av det gjør jo at de heller ikke er det. 

Anonymkode: a0730...c66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tolker ikke de nye anbefalingene slik at dere ikke kan ha på tv'n når barna er i rommet altså. Sikkert ikke bra at tv'n står på i bakgrunnen hele dagen. Men folk må så klart få se på tv selv om de har barn.  :)

Anonymkode: b2c6e...c4f

Da har du vel ikke lest dem? Dette står klart og tydelig: 

• Unngå å ha på skjerm i bakgrunnen, spesielt for små barn sørgje for at skjermbruk ikkje går ut over behovet til barnet for fysisk aktivitet

Jeg har alltid syntes det er veldig merkelig med voksne som ser på TV når barna er våkne/hjemme, så det gjør vi ikke her. Nå har vi en 15-åring og hun legger seg samtidig med oss, så når hun er våken og i et annet rom, ser vi på TV. Men når hun kommer, setter vi på pause umiddelbart, slik at vi er tilgjengelige for samtale. Hvis en samtale innledes, skrur vi TV av. Når de yngre barna er våkne, ser vi aldri på noe de ikke er med på å se. 

Jeg har vært hos folk som har TV stående på i bakgrunnen hele tiden og det virker helt sykelig for meg. Utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 7f55d...4fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 1,5 år. Barnet har ikkje ro i ræva til å sitte å se på noe egentlig. Hvis det står noe barne program på så ser han i et par sekunder og fortsetter med det som ble gjort. Men det går mye i Spotify og youtube for musikk hos oss. 

Anonymkode: 79e96...6c5

AnonymBruker
Skrevet

Ser aldri på tv for min egen del foran barna, det gjøres etter leggetid. Eneste fremover blir vel i såfall en felles familiefilm. 
Men, jeg er en «synder» på dette med å gi skjerm, og nei jeg liker det ikke. Men jeg er høygravid og en zombie om morgenen så treåringen får se på telefonen i senga mens jeg slumrer ved siden av på morgenen. Det er alt fra 15 min til 60. Blir det 60 min på morgenen unngås skjerm helt på kveldstid. Men blir ofte 15 min mens jeg ordner til middagen.

Anonymkode: 5577f...120

AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg at skjerm ikke er noe problem så lenge det ikke går utover andre ting. Vi så mye på tv på 90 tallet også, husker når vi fikk vår første Nintendo. Vi satt klistret til den døgnet rundt om vi kunne. 

Her i huset har barna iPad, men det er sjeldent de finner roen til å sitte å se på noe, det regulerer det selve. Barna ser på iPad om morningen etter de har spist frokost og gjort seg klar, slik at jeg får gjort meg ferdig på badet før jobb. Så ser de gjerne litt på iPad mens jeg lager middag. I helgene liker vi rolige formiddager der vi kan se på skjerm, spille brettspill, tegne osv. før vi går ut i skog og mark. 

Jeg tar ikke tiden på når de ser på skjerm, synes de regulerer det fint selv og at vi har en fin balanse. 

Jeg er alenemor og kan faktisk ikke forstå hvordan hverdagen skal gå opp om jeg ikke kan bruke skjerm mens jeg f.eks. lager middag. Sure barnehagebarn med lavt blodsukker pluss en sliten mamma med lavt blodsukker ender som regel i katastrofe 😅 

Anonymkode: 87213...fbd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Personlig synes jeg at skjerm ikke er noe problem så lenge det ikke går utover andre ting. Vi så mye på tv på 90 tallet også, husker når vi fikk vår første Nintendo. Vi satt klistret til den døgnet rundt om vi kunne. 

Her i huset har barna iPad, men det er sjeldent de finner roen til å sitte å se på noe, det regulerer det selve. Barna ser på iPad om morningen etter de har spist frokost og gjort seg klar, slik at jeg får gjort meg ferdig på badet før jobb. Så ser de gjerne litt på iPad mens jeg lager middag. I helgene liker vi rolige formiddager der vi kan se på skjerm, spille brettspill, tegne osv. før vi går ut i skog og mark. 

Jeg tar ikke tiden på når de ser på skjerm, synes de regulerer det fint selv og at vi har en fin balanse. 

Jeg er alenemor og kan faktisk ikke forstå hvordan hverdagen skal gå opp om jeg ikke kan bruke skjerm mens jeg f.eks. lager middag. Sure barnehagebarn med lavt blodsukker pluss en sliten mamma med lavt blodsukker ender som regel i katastrofe 😅 

Anonymkode: 87213...fbd

Det handler jo om en vane du har gitt dem, ikke noe annet. Vi er aldri mer enn én voksen hjemme når middag lages, og barna tegner, legger puslespill, bygger lego, leker med «pusleleker» osv. Hvis du ikke hadde introdusert skjerm som et alternativ, ville du ikke trengt det heller. Barn er ikke født skjermavhengige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn i dag lærer alt mye senere enn tidligere generasjoner. De slutter ikke med bleie før de er 3-4-5, mot maks 2 før, de begynner på skolen uten å kunne sykle, svømme og gå på ski, de leser og skriver senere, lærer å kle på seg senere osv. Så foreldre som tror at skjermbruken ikke går ut over andre ting lurer jo bare seg selv, og gjør barna sine og seg selv en bjørnetjeneste. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...