AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Hei, Jeg er nå ferdig med første året av en 2-årig master og har kun fått 2 B-er, og resten C-er. På bacheloren så hadde jeg nesten bare A-er og B-er, så jeg er jo litt skuffet. Vurderer å konte til høsten, men tror dere at det er verdt det? Skal ikke studere videre etter masteren da jeg er veldig skolelei, men er bekymret for hva potensielle arbeidsgivere tenker. Begynner på selve masteroppgaven nå til høsten, så kanskje det er nok å jobbe hard for å satse på toppkarakter her, istedenfor å begynne å konte på emner? Tar master innen ingeniørfag. Anonymkode: 4e51d...bf0
Daisy-love Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Master skal jo være mer jobb og kreve mer av en enn bachelor, og mange går ned i karakterer. Hvor viktig det er kommer an på hvor du vil jobbe, og om det er mange om beinet. En del steder ser de ikke på karakterene i det hele tatt, andre steder er det mer viktig. Ofte viktigst, om det er viktig ved første jobben, så blir det lettere. Usikker på om jeg hadde kontet. Er ph.d. helt utelukket? Om det er det og arbeidsmarkedet ok, så hadde jeg heller gått for å få bedre karakterer på resten. B og C er heller ikke dårlige karakterer.
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Ingen har noensinne spurt meg om karakterene mine på noen av utdannelsene jeg har tatt. Jeg fikk B på masteren og var veldig stolt av det, men ingen arbeidsgivere har noen gang vært interessert i det. Formell kompetanse skaffer deg intervju, deretter er det opp til deg selv og hvordan du takler selve intervjuet. Anonymkode: d3280...84f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Karakterer på Bachelor kun viktig for å komme inn på master, karakter på master lite viktig Anonymkode: abd44...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Karakterer på Bachelor kun viktig for å komme inn på master, karakter på master lite viktig Anonymkode: abd44...7d9 med unntak om å ville gå videre på phd… Anonymkode: abd44...7d9 3 2
Alice123 Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Ingen arbeidsgivere har noensinne spurt om mine karakterer fra studiene, men det er kanskje bransjeforskjeller der (noen som vet?). 1
SPOCA Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Ingen har noengang brydd seg om mine karakterer på masteren min. Det har hatt liten eller ingen betydning. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Jeg hadd ikke fått dagens jobb uten gode karakterer på master, jobber i akademia. Sjeleglad for at jeg jobbet skikkelig under studiet, for denne jobben var ikke i tankene mine da jeg tok utdanning. Anonymkode: 6ba2a...543 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni Hvis PhD er helt utelukket, hadde jeg ikke brydd meg om det. To Ber og resten C er jo ganske bra, det. Det er heller ikke uvanlig at karakterene daler i starten på master, hvor kravene plutselig øker. Jeg jobber i akademia, forresten. Det er ganske få bransjer hvor karakterer fra master er veldig viktige. Anonymkode: 9adf4...29d 1
Majer Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Sterk B på master og svak D på min første bachelor. Fikk jobben jeg har i hovedsak pga bachdlorgraden. Det spørs jo hva man studerer. Er man lærer, lege eller sykepleier er det mer relevant hva du har fått til dersom du har hatt en relevant jobb ved siden av. Den sier mye mer om ferdigheter enn karakterene. Men tar man master i Statsvitenskap og ikke har hatt noe mer relevante jobber enn medstudentene vil karakterer ha mer å si, jo mindre du har spesialisert deg på en nisje
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 19.26): Hvis PhD er helt utelukket, hadde jeg ikke brydd meg om det. To Ber og resten C er jo ganske bra, det. Det er heller ikke uvanlig at karakterene daler i starten på master, hvor kravene plutselig øker. Jeg jobber i akademia, forresten. Det er ganske få bransjer hvor karakterer fra master er veldig viktige. Anonymkode: 9adf4...29d Hvis to B-er og resten C er "ganske bra" i akademia-kretser og myke fagområder så er det ganske sjokkerende synes jeg. Det karakternivået er da i beste fall fullstendig middelmådig – uansett målestokk? Er din beskrivelse virkelig konsensus? Anonymkode: a1f0f...7bf
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis to B-er og resten C er "ganske bra" i akademia-kretser og myke fagområder så er det ganske sjokkerende synes jeg. Det karakternivået er da i beste fall fullstendig middelmådig – uansett målestokk? Er din beskrivelse virkelig konsensus? Anonymkode: a1f0f...7bf Nei det er ikke konsensus. Aner ikke hva den du siterer jobber innen, eller om hun i det hele tatt er vitenskapelig ansatt, men det er ganske middelmådig vil jeg si når man har en kombinasjon av B og C karakterer. Anonymkode: 6ba2a...543 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni Jeg fikk D på masteren. Ingen, verken familie, venner, kolleger eller arbeidsgiver, har spurt om hva jeg fikk. Gikk opp 170 000 i årslønn da😊 Anonymkode: 9f85c...804 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk D på masteren. Ingen, verken familie, venner, kolleger eller arbeidsgiver, har spurt om hva jeg fikk. Gikk opp 170 000 i årslønn da😊 Anonymkode: 9f85c...804 Følgende er ikke for å kritisere, og er heller ikke ment som et ladet spørsmål. Jeg er kun genuint interessert i hvordan andre tenker og føler rundt situasjoner som dette: Hvis de hadde spurt: Hadde du, helt på ordentlig, følt deg bekvem med å fortelle det? Anonymkode: a1f0f...7bf 1
Sinsiew Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni (endret) Jeg tar master for å jobbe som lærer. Helt ærlig føler jeg at karakteren på en oppgave sier lite om hvordan jeg er i klasserommet... Men i andre yrker kan jeg se at karakteren på master er mye viktigere. For meg er min master viktig fordi jeg ønsker å gå videre med en PhD, og jeg siker meg inn på en A, gjennom strategisk jobbing gjennom alle år. Endret 8. juni av Sinsiew 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis to B-er og resten C er "ganske bra" i akademia-kretser og myke fagområder så er det ganske sjokkerende synes jeg. Det karakternivået er da i beste fall fullstendig middelmådig – uansett målestokk? Er din beskrivelse virkelig konsensus? Anonymkode: a1f0f...7bf Hvis du leser definisjonen på karakteren C, er det faktisk «god». https://www.uhr.no/temasider/karaktersystemet/ For øvrig underviser jeg innen realfag, absolutt ikke noe «mykt» fagområde (hva du nå mener med det, regner med det er ment som en fornærmelse mot en fagområde du ikke kjenner). Anonymkode: 9adf4...29d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei det er ikke konsensus. Aner ikke hva den du siterer jobber innen, eller om hun i det hele tatt er vitenskapelig ansatt, men det er ganske middelmådig vil jeg si når man har en kombinasjon av B og C karakterer. Anonymkode: 6ba2a...543 Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev «ganske bra», ikke «spektakulær». Se forøvrig karakterbeskrivelsene, hvor C som sagt er definert nettopp som «god». https://www.uhr.no/temasider/karaktersystemet/ Vi kan ikke ende som i USA, hvor A og B er de eneste karakterene som blir gitt pga karakterinflasjon. Jeg bruker hele skalaen. Anonymkode: 9adf4...29d 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du leser definisjonen på karakteren C, er det faktisk «god». https://www.uhr.no/temasider/karaktersystemet/ For øvrig underviser jeg innen realfag, absolutt ikke noe «mykt» fagområde (hva du nå mener med det, regner med det er ment som en fornærmelse mot en fagområde du ikke kjenner). Anonymkode: 9adf4...29d AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev «ganske bra», ikke «spektakulær». Se forøvrig karakterbeskrivelsene, hvor C som sagt er definert nettopp som «god». https://www.uhr.no/temasider/karaktersystemet/ Vi kan ikke ende som i USA, hvor A og B er de eneste karakterene som blir gitt pga karakterinflasjon. Jeg bruker hele skalaen. Anonymkode: 9adf4...29d Hjelper ikke at C defineres som "god" på papiret, blir ikke noe PhD med en C så da er det jo ikke en god karakter i praktiske sammenhenger. Anonymkode: 41edf...9e9
AnonymBruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelper ikke at C defineres som "god" på papiret, blir ikke noe PhD med en C så da er det jo ikke en god karakter i praktiske sammenhenger. Anonymkode: 41edf...9e9 Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt har lest innlegget mitt? Unntaket er først og fremst PhD, noe jeg skrev. PhD er én slik «praktisk sammenheng», som du kaller det, men de aller fleste masterstudenter går IKKE videre til PhD, så da er det veldig mange «praktiske sammenhenger» hvor et gjennomsnitt mellom C og B er mer enn bra nok . Selve definisjonen på C er «god», det kan du ikke komme utenom. Foreslår at du faktisk leser innleggene mine og tar inn over deg innholdet i dem, i stedet for å kverulere. Det er jo ingen vits i å trøkke stakkars TS ned i gjørma bare fordi DU mener at C’er og to B’er er dårlig. Hvis man underviser innen høyere utdanning, ser man spennet i karakterene som gis, og det vet vi er stort. Anonymkode: 9adf4...29d 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt har lest innlegget mitt? Unntaket er først og fremst PhD, noe jeg skrev. PhD er én slik «praktisk sammenheng», som du kaller det, men de aller fleste masterstudenter går IKKE videre til PhD, så da er det veldig mange «praktiske sammenhenger» hvor et gjennomsnitt mellom C og B er mer enn bra nok . Selve definisjonen på C er «god», det kan du ikke komme utenom. Foreslår at du faktisk leser innleggene mine og tar inn over deg innholdet i dem, i stedet for å kverulere. Det er jo ingen vits i å trøkke stakkars TS ned i gjørma bare fordi DU mener at C’er og to B’er er dårlig. Hvis man underviser innen høyere utdanning, ser man spennet i karakterene som gis, og det vet vi er stort. Anonymkode: 9adf4...29d Snakk om å misforstå poenget totalt... Her er det ikke noe vits i å bruke mer energi skjønner jeg. Anonymkode: 41edf...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå