Gå til innhold

Bake med surdeigsstarter som lukter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg glemte å mate starteren på to dager, da jeg begynte å mate den igjen lukta den veldig sterkt (neglelakkfjerner). Prøvde å bare mate den for å se om det hjalp. Den bobler masse og dobla seg, men lukter fortsatt. Har lest at jeg bør ta av en spiseskje og fortsette å mate den, og kaste resten. Men kan jeg bake med det i stedet for å kaste det når det lukter sånn? Den bobler jo veldig og er aktiv. 

Skrevet
Anonym3210 skrev (18 timer siden):

Jeg glemte å mate starteren på to dager, da jeg begynte å mate den igjen lukta den veldig sterkt (neglelakkfjerner). Prøvde å bare mate den for å se om det hjalp. Den bobler masse og dobla seg, men lukter fortsatt. Har lest at jeg bør ta av en spiseskje og fortsette å mate den, og kaste resten. Men kan jeg bake med det i stedet for å kaste det når det lukter sånn? Den bobler jo veldig og er aktiv. 

Du kan redde den men er mye styr… prøvde selv men fytti brødet luktet. 
men bare å google hvordan man gjør

Skrevet

Ikke bak med den før den er i orden igjen.

Hvordan fikse:

Ta 20 g starter ut i et nytt glass. 

Ha i 80 g vann på 30° grader. Rør rundt.

Ha i like deler fin sammalt rug/spelt og siktet hvetemel. Altså 30g+30g. Rør rundt. Juster vann mel til den er som vaffelrøre.

---

Skrap kanter med slikkepott.

Sett gummistrikk utenpå glasset i høyden til melblandingen for å følge med på hvor mye den bobler.

Vanligvis er det nok å gjøre det to ganger. Altså på en morgen og en kveld så er starten klar dagen etter.

Anonymkode: 56481...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...