Apis Skrevet 12. juni #41 Skrevet 12. juni Bacteria skrev (På 11.6.2025 den 8.58): Men det er ikke bare rasjonalisering Apis. Det er mulig å mene israelerne har vært for brutale på Gaza SAMTIDIG som palestinere tilknyttet Hamas bekjenner seg til en dødskult der et av rasjonalene bak å få mange barn er å kjempe mot Israel, om så med martyrium til følge. Det er også sant at palestinere bruker krigens regler mot IDF, for å vekke vestlig sympati. Det er dypt kynisk. Vi som har levd en stund har sett dette. Nå legger mainstream media stort sett lokk på, men for en 20 år siden var det innslag på dagsrevyen der vi ble presentert for pensum i UNRWA-skoler. Det var kraftig kost. For å ta et eksempel. Det jeg tror @Akhenaton prøver å si, er at Israel/palestina-konflikten har blitt en proxy for folk med visse politiske, religiøse og personlige motiver. På begge sider. Det har blitt så betent at VI er med på å holde konflikten i gang, med sivile israelere og palestinere som offer. Hadde ikke denne konflikten blitt så symboltung og betent, hadde den vært løst for tiår siden. Jeg er overbevist om at fremtidige historikere vil se på dette som en av de store driverne bak. De hovedskyldige etter mitt syn: Gamle Sovjetunionen Arabiske ledere Radikal islam Venstreradikale vestlige Koko-kristne, særlig i USA, som tror at Israel har noe med at jesus skal komme tilbake å gjøre Og bakom det hele: antisemittisme, konspi-tullinger og rasisme. Alle med et snev av empati, skjønner at Netanyahu regjeringen er alt for brutale både på Gaza og Vestbredden, (vet flere israelere og jøder deler det synspunktet, derfor blir det rett å kritisere regjeringen til Netanyahu og ikke israelere). Også enig i ditt synspunkt på Hamas. Islamisme hører ikke hjemme i et moderne samfunn, sammen med alle andre religiøse kulturer som bryter moderne humanitære menneskeretter. 2
Bacteria Skrevet 19. juni #42 Skrevet 19. juni Dette er en skjermdump fra en aktivist som deltok på denne «fredsmarsjen» fra Egypt til Rafah på Gaza (de kom ikke så langt). Hvis dette er kunnskapsnivået på gjengen der sier det jo litt. Finn 5 feil, hadde jeg nær sagt.: (via Leif Knutsen) 3
Madame Butterfly Skrevet 20. juni #43 Skrevet 20. juni Stonegiant skrev (På 12.6.2025 den 8.58): At det ikke er uhell, men gjort med overlegg. Ser du virkelig det som det mest sannsynlige? Når du tar med i betraktning alt som gjøres for å beskytte og hjelpe sivile? Ikke bare nå under krigen, men også før krigen? Hva skulle være poenget med det? Denne Sinwar som fikk utført avansert hjernekirurgi da han var i israelsk fengsel. Om det var utrydding som sto på agendaen, så er nå det noe som lett kunne holdes tilbake. Bare la være å utføre vanskelige operasjoner, er lettere måte å ta livet av folk på, enn å skyte dem. Se på hele bildet. Dette tunell nettverket, palestinerne har bygget under Gaza. Det er grundig dokumentert i både arabisk og israelsk media. Er det usannsynlig at de som står bak dette, har sprengladninger plassert for å hindre IDF å gå inn, avdekke ytterligere, både i tunell systemet, og tilhørende konstruksjoner tilknyttet dette? Er det ikke sannsynlig at pulveriseringen av boligmassene i Gaza også er påvirket av dette? Ikke bare israelske bomber fra oven? Slikt kan man spørre seg når det gjelder alt som skjer i Gaza. Om det er krigshandlinger, matutdelinger, eksplosjoner, korrupsjon, etc. Hvilken informasjon besitter vi, av alt vi vet,?og hva er det mest sannsynlige ut fra dette. Er det ikke mer sannsynlig at uhell skjer i kampens hete, enn at IDF dreper med overlegg? 4
Stonegiant Skrevet 20. juni #44 Skrevet 20. juni Madame Butterfly skrev (8 minutter siden): Hvilken informasjon besitter vi, av alt vi vet,?og hva er det mest sannsynlige ut fra dette. Er det ikke mer sannsynlig at uhell skjer i kampens hete, enn at IDF dreper med overlegg? Nei, jeg ser ikke på det som mer sannsynlig. Det er en mulighet, men jeg trur mer på at det blir gjort med viten og vilje. Faktisk trur jeg det blir gjort med begeistring.
Madame Butterfly Skrevet 20. juni #45 Skrevet 20. juni Stonegiant skrev (8 minutter siden): Nei, jeg ser ikke på det som mer sannsynlig. Det er en mulighet, men jeg trur mer på at det blir gjort med viten og vilje. Faktisk trur jeg det blir gjort med begeistring. Du får basere dine konklusjoner på informasjonen du besitter. Jeg har vanskelig for å komme hvor du er, ser på det som svært usannsynlig. Jeg tror derimot at det kan være enkelt soldater i IDF, og alle andre militære eller grupper av soldater er det tropp det heter? De mindre teamene? Hvor det kan skje dehumanisering så til de grader at din konklusjon blir den riktige. Jeg tenker også at krig er så til de grader forferdelig at dehumanisering er en forsvarsmekanisme i soldater. I Israel vet vi at blir dette slått nedpå. Dette er unge menn under enormt press. De går ut å kriger med skarpe våpen, åpner ild mot andre ungdommer på samme alder. Andre ungdommer som forsøker å drepe dem. Det er klare holdepunkter for at IDF jobber mot dehumanisering blandt egne soldater mot «fienden» Jeg tror også at de palestinske terrorister driver med dehumanisering av jødene, jeg tror ikke at de palestinske tenåringene eller de som kom inn til Israel 7. oktober for den saks skyld, hadde gjort som de gjorde og gjør uten at de har dehumanisert den de skyter på. Det ble tatt narkotika for å tenke kamp ild. For å kvitte soldatene fra menneskelige følelser. 3 1
Julebrunost Skrevet 20. juni #46 Skrevet 20. juni (endret) Socketlicker skrev (På 10.6.2025 den 19.02): Det er terroristene de er i krig med og som er målet deres å utslette. At det dør andre i krig er helt vanlig, om du ikke var klar over det. Sant! Ikke ekstremt mange dør i Gaza (jf. Syria mfl), men med Israelsk presisjon er det forholdsvis mange. Det som skiller Gaza fra andre kriger er martyrene. Det er helliggjørende å dø for som martyr, og ungene læres opp fra de er små til å ville ofre livet på jorden for Palestina. Det legges ikke opp til beskyttelse av egne sivile. Livet på jorden betyr lite, himmellivet er det som er av betydning. Og det beste man kan gjøre for seg selv i følge koranen? Drepe jøder! Først når man kommer denne ideologien til livs får man endring i Gaza. Endret 20. juni av Julebrunost 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå