Gå til innhold

Hva synes dere om Helsedirektoratets nye råd for skjermbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville bare høre litt hva dere tenker. Er det gjennomførbart for en vanlig familie, med tanke på at barn møter mye skjerm allerede tidlig på barneskolen? 

Skrevet

Jeg håper det påvirker skolen, slik at mengden skjerm reduseres -iallefall for de yngste.

Mine barn er tenåringer nå og ble "prøvekaniner" for iPad i skolen. Det var praktisk under covid-nedstegingen, men utover det har jeg oppfordret til å kombinere skjermbruk med fysiske bøker og håndskrift på alle foreldremøter. 

Dessverre har jeg stort sett vært alene om dette, så det gleder meg å se at dette tas tak i (selv om motreaksjonen dessverre ikke kom i tide til å påvirke skolehverdagen for mine barn).

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Som tech-forsker, syns jeg dette er ett fabelaktig påfunn! Få Kinesiske produkter ut av skolehverdagen: det er essensielt for demokratiets overlevelse!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Torstein Evenstad skrev (5 minutter siden):

Som tech-forsker, syns jeg dette er ett fabelaktig påfunn! Få Kinesiske produkter ut av skolehverdagen: det er essensielt for demokratiets overlevelse!

Ut av skolen var vel å overdrive. Men man bør ha et bevisst forhold til hvilket læremiddel som er best til ulike former for læring, og at man ikke bør sitte konstant med skjerm.

Skrevet (endret)

Kan kanskje legge ved nettsiden med rådene som kommer derfra👍

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-skjermrad-fra-helsedirektoratet

Jeg mener at de må være nye tydeligere og hva slags konsekvenser man ser. Spesifisere hva slags skjermbruk som er mest skadelig og hvorfor. 

Absolutt ikke realistisk ang skole og sfo hverdagen pr i dag. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Forenkle skrev (1 minutt siden):

Ut av skolen var vel å overdrive. Men man bør ha et bevisst forhold til hvilket læremiddel som er best til ulike former for læring, og at man ikke bør sitte konstant med skjerm.

Jeg sier meg enig i at enkelte former teknologi effektiviserer læringsprosessen. Likevel, må vi tørre å stille oss spørsmålet: Hva i alle dager gjør en kinesisk app (som tiktok) i norske barns skolegang? Gjennom studier er det påvist at Kina har verktøyene for å forme våre barns meninger gjennom appene: det er skummelt, men egentlig også ganske fascinerende!

• Liker 1
Skrevet

Tiktok er ikke en del av norske barns skolegang. Det er sperret via nettet hos alle skoler jeg kjenner til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper hvertfall flere foreldre tenker seg litt om. Ser alt for mange bittesmå barn med mobil eller iPad mens de sitter i vognen. 
De går glipp av muligheten til å få inntrykk fra omverdenen.

Anonymkode: 2d1bf...49e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble mor første gang for over 30 år siden ble det sagt tydelig at barn under 1 år ikke skulle se på tv. Samtidig ble det ikke anbefalt at barn så på tv noe sørlig annet enn barnetv egentlig, når barent var etpar år og intereserte seg for data og dataspill var det i hht dagens anbefaling.. Derfor ble de ungene som kom etterpå også fulgt opp slik og jeg fikk mange ganger høre jeg var "for streng" men jeg tror vi var klokere da, vi var mindre avhengig av skjermen, jeg vokste opp med kun barnetv selv og har aldri egentlig savnet tv, serier osv.. og ikke er jeg spesielt mye på telefonen heller, jeg ser også at egne barn som nå er voksne er lite på skjerm sammenlignet med sine jevnaldrende. 

Anonymkode: 42371...3c5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er fint, men jeg skulle ønske at de spesifiserte bedre hva de mener. Hva mener de med skjerm?  Er barne-tv skadelig? Eller er det nettbrett, smarttelefoner og dataspill som er problemet? Får barnet mitt varige skader av å se en hel film? En film som varer lenger enn1 time og 30 minutter? Er 80 talls og 90 talls barn skadet av all TVen de så på?

Syns det er supert at de vil sette høyere aldersgrense på sosiale medier. Om jeg fikk bestemme, så ville jeg satt 18 årsgrense. 

Syns uansett det er dumt å gjøre all skjerm om til noe alvorlig skadelig for barn. Det er jo en del positivt også. 

Anonymkode: ed19c...f8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg håper hvertfall flere foreldre tenker seg litt om. Ser alt for mange bittesmå barn med mobil eller iPad mens de sitter i vognen. 
De går glipp av muligheten til å få inntrykk fra omverdenen.

Anonymkode: 2d1bf...49e

Det er jo fullstendig hårreisende. Men jeg vil tro at TS har gått grep om hjemmesituasjonen rundt skjermbruk, siden hun viser til skolen som den største utfordringen.

For min del har iallefall skolen vært den delen vi ikke har hatt kontroll over. Hjemme har vi jo sørget for å aktivisere barna på annet vis og hatt begrensinger rundt skjermbruk. Vi innførte barne-TV forsiktig og lot dem få Nintendo-konsoll når de ble eldre. Men fri tilgang til iPad hjemme var det aldri snakk om.

Nå er de tennåringer og har smart-telefon. Så nå jobber jeg med å gjøre dem bevisste og i stand til å ta gode valg selv (ved at vi f.eks hele familien legger fra oss telefonene på "mobilhyllen" kl 20.00 om kvelden og lar dem ligge der til neste dag, bortsett fra for evt telefonsamtaler osv,) Slik at de har trening i å ta gode valg og ha et bevisst forhold til å begrense egen skjermbruk før de flytter hjemmefra. 

Jeg tror mye av trikset handler om å gjøre aktive ting sammen med barna, f.eks komme seg ut i naturen, trene, delta på aktive aktiviteter osv. Da "fortrenges" skjermtiden naturlig av andre aktiviteter. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Torstein Evenstad skrev (15 minutter siden):

Jeg sier meg enig i at enkelte former teknologi effektiviserer læringsprosessen. Likevel, må vi tørre å stille oss spørsmålet: Hva i alle dager gjør en kinesisk app (som tiktok) i norske barns skolegang? Gjennom studier er det påvist at Kina har verktøyene for å forme våre barns meninger gjennom appene: det er skummelt, men egentlig også ganske fascinerende!

Ja, for amerikanske apper er så mye bedre?

Anonymkode: dd4a7...cf8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De tar ikke høyde for at skolen og barnehage drar frem skjerm. Jeg aner ikke hvor mye skjerm barna mine har drevet med før klokken 1500. Da jeg hentet på SFO for noen dager siden satt noen av dem og så tegnefilm på storskjerm. Jeg tror de også drev med matte på skjerm i undervisningen tidligere på dagen. Å spørre barnet hvor lenge hun har drevet med skjerm på skolen går ikke da hennes oppfattelse av tid er dårlig og hun ikke kan klokka. 

Jeg synea myndighetene samtidig med disse rådene må sende ut noen krav til utdanningsinstituasjoner vedrørende mengde skjermtid i skoledagen i de enkelte klassetrinnene. 

Anonymkode: b253c...915

• Liker 1
Skrevet

hundre prosent enig i disse anbefalingene. 

Man burde også gått noe lenger, og faktisk fått inn aldersgrenser på enkelte apper.

Ingen grunn til at barn skal ha tiktok,youtube,facebook,snapchat etc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, for amerikanske apper er så mye bedre?

Anonymkode: dd4a7...cf8

Faktum er, at både Amerikanske og Kinesiske aktører har stor innflytelse på samfunnets meninger. Ideelt sett burde apper fra begge land(instagram, tiktok, facebook) blitt utestengt fra å manipulere samfunnet. Både Kina og Amerika har noe å tjene ved å forandre den allmenne mening. Hold kineserne og amerikanerne vekke fra barna våre, Støre!

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Hva tenker dere om en aldersgrense på 15 år da? Er det egentlig realistisk? Vil ikke det bare føre til at flere bryter den, f.eks. ville kanskje en 11-12 åring vente hvis aldersgrensen var 13, men laster det bare ned med en gang om den er 15.

AnonymBruker
Skrevet
Pjokken skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere om en aldersgrense på 15 år da? Er det egentlig realistisk? Vil ikke det bare føre til at flere bryter den, f.eks. ville kanskje en 11-12 åring vente hvis aldersgrensen var 13, men laster det bare ned med en gang om den er 15.

Nå er aldersgrensen 13 år. 7 av ti barn mellom 9 og 12 har sosiale medier. Om de setter aldersgrensen opp til 15 år, vil kanskje foreldrene vente til 13 år, før de eksponerer barna sine til den driten?

https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/aldersgrenser-sosiale-medier/aldersgrense-sosiale-medier-slik-pavirkes-barna/

Til tross for dagens 13-årsgrense, er over halvparten av norske niåringer og nesten alle tolvåringer på sosiale medier. Det viser undersøkelsen Barn og Medier 2024, hvor Medietilsynet har spurt barn og unge i alderen 9–18 år om deres mediebruk. 

Anonymkode: ed19c...f8c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er helt overkommelig. 

Det er faktisk sånn vi har det i dag. 

På vår skole har de heldigvis vært restriktive med skjermbruken. Der prøvde de noe nytt i år, ved å fjerne skjermbruk helt på SFO for førstetrinn. De så at det var så positivt på miljøet at nå har de gjørt det samme for de andre trinnene også. 

Vår førsteklassing bruker omtrent ikke skjerm på skolen. De har vel hatt én dag i uken hvor de har brukt Salaby litt. 

Her er det barnehagen som er verstingen, der bruker de en del skjerm, og jeg hater det. Jeg er ikke anti-skjerm, ungene får se på nettbrett hver dag, både litt om morgenen og om ettermiddagen, kanskje 30-40 minutter til sammen. Men jeg reagerer når jeg henter i barnehagen, og selv på småbarnsavdelingen sitter ungene linet passive opp foran en svær skjerm... 

Så jeg håper at dette er noe barnehagen tar til seg også. 

Anonymkode: 1f07b...11b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er klare og gode råd.

Helt enig i at skolene også må følge opp, men jeg tror en del skoler allerede har begynt å redusere skjermbruken. På vår skole (barneskole) har de i hvertfall blitt mye mer restriktive det siste halve året og de sier det hjelper på konsentrasjon og miljøet i klasserommet. 

Anonymkode: 07418...a46

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

All skjermbruk i barnehage, barneskole og SFO burde fjernes fullstendig. 

Deretter kan man se på skjermbruk hjemme, spesielt for de små. En baby har ikke behov for skjerm. Det er jo helt galskap. 

Anonymkode: d440c...72a

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...