Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er førstegangsfødende med termin i oktober 2025 og har nå dyppet tåa i permisjonsjungelen… og sank rett til bunns 😬

Målet vårt er å være hjemme med baby så lenge som mulig – gjerne til barnehagestart i august 2027. Både jeg og mannen har rett på foreldrepenger, og planen er å ta ut 80 % for å få det til å vare lengst mulig. Jeg ønsker å ta hele mødrekvoten og hele fellesperioden, og være hjemme lengst, da jeg mest sannsynlig skal amme (hvis kroppen og babyen samarbeider).

Så nå lurer jeg på:

• Hvordan søkte dere? Søkte dere alt på én gang, eller delte det opp?

• Hva er smart bruk av ferie? Før, etter eller midt i?

• Er det lurt at en av oss tar gradert permisjon? (Jeg jobber i tredelt turnus, mannen min i vanlig 100 % kontorjobb.)

• Hva burde jeg vite, som NAV ikke forteller meg? 🙃

Alle tips mottas med stor takknemlighet – gjerne både praktiske råd og «sånn gjorde vi det og det funka»!

Skrevet (endret)

Ikke noe hokuspokus med foreldrepenger.

Du søker når du skal ha permisjon, far senere. Permisjonsplanen kan dere endre underveis. Legg inn ferie når dere ønsker. Gradert permisjon er litt knot, men jeg jobbet 50% kontorjobb og hadde 50% permisjon en stund for å strekke permisjonen litt. Gikk greit nok, men jobbet hver ledige stund/lur og på helg. Krever litt fleksibilitet fra partneren, men man får jo et lite beløp i kontantstøtte man kan bruke på å forenkle hverdagen (vaskehjelp, hjemlevering av matvarer, nabounger til å klippe gress, osv). Du som jobber turnus kan eventuelt jobbe helgene dine etterhvert (ca 20%?) og sånn strekke permisjonen en måned eller to.

Vi gjorde det slik:

Jeg hadde normal permisjon (80%) nov-juni, ferie juli-aug. Jobbet 50% aug-des, 50% permisjon aug-midten av oktober, resten ulønnet. Kontantstøtten fikk jeg hele perioden slik at det kompenserte lønnstapet mitt ved 3mnd 50% ulønnet.

Far hadde permisjon fra januar - mai, ferie i juni, jeg hadde ferie i juli - bhg i august. Da var hun 22mnd. Ca samme lar seg vel løse for dere, f. eks om du jobber helger og noe kveld (når far har fri) aug-des 2026. Til og med oktober har du krav på 2t ammefri om du er i ks/spekter, de fleste steder også lenger.

Endret av Marimma
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var enklest å ta ferie når jeg vanligvis ville tatt ferie bare for å slippe styr med å få overføre mer enn det som overføres automatisk. Men jeg hadde termin i starten av året så det passet greit sånn sett. 

Den som skal ha ulønnet må ta dette i direkte forbindelse med lønnet perm for å ha lovfestet rett til det. De fleste arbeidsgivere sier jo ja likevel men greit å være obs på. Hvis man feks legger all ferie etter permen så har man ikke lovfestet rett på de 12 mnd ulønnet etter ferien igjen. 

Jeg la inn et par perioder med ulønnet perm i min permisjon så jeg måtte ta mindre ulønnet perm i strekk (med tanke på rettigheter til egenmelding og sykepenger og alt sånt). La inn 2 uker med noen ukers mellomrom. Dette må avklares med arbeidsgiver da men min er veldig fleksibel. 

Man kan endre permisjonsplanen sin underveis så dere trenger ikke ta stilling til gradert perm helt ennå. Hvis dere ser at det kan gå fint kan jo du starte å jobbe helg/kveld etterhvert mens far er med baby/barnet. 

Vi startet å spare til ulønnet perm med en gang jeg ble gravid. Det anbefaler jeg hvis ikke den ene har så høy lønn at den kan betale alt lett alene :) I ulønnet perm fikk jeg de sparepengene + kontantstøtten. 

Anonymkode: 8de05...2e0

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte også litt mer ulønnet og tok nesten all ferie sammen. Vet man kan strekke alt lenger men for oss var det viktigere å ha tid sammen og ikke bare være alene med baby/barn hele tiden. 

Anonymkode: 8de05...2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...