AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg har begynt å gå gjennom klesskapet mitt og ønsker å endre måten jeg bruker og handler klær på. Jeg er en sånn klassisk "har mange klær, men ingenting å ha på meg"-person, som bunner mye i at jeg aldri har vært opptatt av mote/klær og heller ikke vært så veldig flink til å style meg. Har blitt mer opptatt av dette med årene og fått litt mer motesans. Jeg tror det skal gå helt fint å kutte ned til et begrenset antall bukser, skjorter, kjoler og gensere, men problemet for min del er jakker, sko og tilbehør. Har aldri klart å finne sko og jakker som går til alt. Siden jeg bor i Norge og man sjelden kan gå rundt uten jakke en hel dag er det plutselig mye mer som må matche. Feks trenger ulike typer antrekk ulike typer lenge på jakkene. Har jeg en lang vid sommerkjole har lengden og stilen på jakken/kåpen mye å si. Feil lengde kan se veldig "kjerring" ut. Min opplevelse er at man enten må ha en relativt kort jakke til dette, eller en lang vid kåpe (funker ofte ikke på meg da jeg er lav). Samme med sko. På vinteren er de store klumpete vinterskoene ofte helt mismatch med jeansene jeg oftest bruker da buksene ofte blir liggende rart over skoene. I tillegg bør jo fargene på jakkene, skoene, veskene matche de plaggene man har og da krever det for en ganske enkel garderobe med få/like farger. I tillegg så kan jo våren og sommeren i Norge være alt fra sludd, sur vind og 5 grader til 28 grader og full sol. Jeg er en frossenpinn og kan sjelden gå rundt uten jakke. En lett denimjakke (oppkneppet) holder meg bare varm på varme nok sommerdager. Noen som har litt tips til hvordan de selv løser det? Er det noen type jakker/kåper som går til "alt" feks? Andre triks? Anonymkode: 3855d...780
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Kan legge til at jeg er 40 år, hvis det har noe å si 😅 Anonymkode: 3855d...780
Roci Skrevet 8. juni #3 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 11.31): Jeg har begynt å gå gjennom klesskapet mitt og ønsker å endre måten jeg bruker og handler klær på. Jeg er en sånn klassisk "har mange klær, men ingenting å ha på meg"-person, som bunner mye i at jeg aldri har vært opptatt av mote/klær og heller ikke vært så veldig flink til å style meg. Har blitt mer opptatt av dette med årene og fått litt mer motesans. Jeg tror det skal gå helt fint å kutte ned til et begrenset antall bukser, skjorter, kjoler og gensere, men problemet for min del er jakker, sko og tilbehør. Har aldri klart å finne sko og jakker som går til alt. Siden jeg bor i Norge og man sjelden kan gå rundt uten jakke en hel dag er det plutselig mye mer som må matche. Feks trenger ulike typer antrekk ulike typer lenge på jakkene. Har jeg en lang vid sommerkjole har lengden og stilen på jakken/kåpen mye å si. Feil lengde kan se veldig "kjerring" ut. Min opplevelse er at man enten må ha en relativt kort jakke til dette, eller en lang vid kåpe (funker ofte ikke på meg da jeg er lav). Samme med sko. På vinteren er de store klumpete vinterskoene ofte helt mismatch med jeansene jeg oftest bruker da buksene ofte blir liggende rart over skoene. I tillegg bør jo fargene på jakkene, skoene, veskene matche de plaggene man har og da krever det for en ganske enkel garderobe med få/like farger. I tillegg så kan jo våren og sommeren i Norge være alt fra sludd, sur vind og 5 grader til 28 grader og full sol. Jeg er en frossenpinn og kan sjelden gå rundt uten jakke. En lett denimjakke (oppkneppet) holder meg bare varm på varme nok sommerdager. Noen som har litt tips til hvordan de selv løser det? Er det noen type jakker/kåper som går til "alt" feks? Andre triks? Anonymkode: 3855d...780 Jeg tror ikke man slipper unna med mindre enn 3-4 ytterjakker når man bor i Norge, i alle fall ikke dersom man er opptatt av at jakken skal passe til/matche resten av garderoben. Og så kommer det jo litt an på stilen din. Du kan f.eks. se etter en jakke/kortere kåpe med avtakbart for. I noen tilfeller er dette foret et eget plagg i form av en jakke eller vest. F.eks. https://www.getinspired.no/klaer/jakker/fritidsjakker/twentyfour-mode-3-i-1-parka-tf-12326-furu https://www.fjallraven.com/no/no/dame/jakker/skalljakker/visby-3-in-1-jacket-w/ https://braasport.no/produkter/klar/jakker/dunjakker/tres-3-in-1-parka-vinterjakke-dame/59930/basin-green-28409-bsng?srsltid=AfmBOorxNxrfbRnuwZoio3c2_f2NIhhjL0lv6x3-wXdUQ3VCtWFIzE5dBoc&gQT=1 Nå er jo disse ganske sporty, da, men kan dekke "hverdagsjakkebehovet" for flere sesonger/årstider. Barbour og Burberry pleier å ha kåper/trench costs med avtakbart for, men de er jo en del dyrere, da. Har også sett jakker/kåper med løst for hos både Mango, Massimo Dutti og H&M, men det er sesongbasert. En annen løsning er jo å gå til anskaffelse av en tynn, vattert jakke/kåpe som kan brukes både alene og under f.eks. ullkåpe og regnjakke/tynnere parkas. De jakkene jeg har som jeg desidert bruker mest, er en halvlang, vattert jakke/parkas fra Didriksons som er lett, varm og tåler en regnskur, den brukes hele vinteren her på Helgelandskysten. Modellen jeg har heter "Amina", jeg tror den er gått ut av produksjon, men det er helt sikkert mulig å få tak i tilsvarende. Så har jeg en ullkåpe som brukes til pent både høst, vinter og tidlig vår. Jeg bruker også denne jakken/parkasen fra Makia hele året, den er tynn nok til en vår/ kjølig sommer, kan brukes et stykke utover høsten, og passer til mye. Jeg har den i fargen "Thyme", som er en slags støvete, kjølig grønnfarge. Jakken er skikkelig fin i virkeligheten, har en matt overflate finish og fine detaljer. Den er stor i størrelsen, så jeg gikk ned en størrelse. Til slutt har jeg en kort, trenchaktig jakke tilsvarende denne, som er en typisk vår/sommerjakke. Jeg har noen flere jakker, altså, men skulle jeg ha redusert med til et minimum, så hadde disse dekket behovet mitt. Jeg synes det fungerer å ta utgangspunkt i behov, eller kanskje livsstil og type aktiviteter/situasjoner garderoben din må dekke, og så finne klær, sko og tilbehør som kan dekke disse behovene. Det gjør det også enklere å ha et begrenset antall farger, men de trenger ikke være nøytrale, de må bare passe sammen. Den danske bloggen/IG-kontoen @use_less har veldig mye bra informasjon om hvordan man kan gå fram for å bygge en kapselgarderobe.
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Første bud er å finne ut hvilke klær du kler! Ellie-Jean Royden (Body and Style) har et genialt system, der hun kombinerer tre konsepter: 1. Farger Hun bruker årstidssystemet med 12 fargetyper. 2. Linjer Hun bruker Body Matrix, en mer matematisk og logisk versjon av Kibbe, som ser på høyde, vidde og fasong for å finne hvilke snitt og linjer som kler deg. 3. Style Roots Du velger de tre av åtte stilrøttene som beskriver deg som person og hva du liker. 4. Så setter du alt sammen. Er du en Soft Autumn, Tall-Medium-Straight, Mushroom-Flower-Moon? Eller en Bright Winter, Medium-Wide-Round, Fire-Sun-Stone? Det høres komplisert ut, men når du har satt deg inn i det er det så genialt at du gråter litt over alle unge kvinner som burde lært dette som pensum på VGS. Tenk hvor mye dårlige selvbilder vi kunne spart oss hvis alle forsto at det ikke er kroppen deres som er feil, men klærne som er feil for akkurat deres kropp og at de er vakre og bra nok som de er! ❤️ Jeg har en kapselgarderobe med 40 deler, alt kler meg og får meg til å føle meg flott hver dag. ❤️ Hun har en kapselgarderobevideo også: Anonymkode: fec8e...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni Det enkle svaret er jo å holde seg til klassikerne. Trenchcoat, loafers, chelseaboots. Velge en fargepalett og holde seg til den. Anonymkode: 97352...834 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå