Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får baby det i seg? Hun er frisk altså, men er litt redd for at magen skal tulle seg nå som hun kanskje har fått i seg antibiotika så tidlig i livet. Noen som vet? Eller har erfaringer? 

Anonymkode: 716c7...83a

AnonymBruker
Skrevet

Fikk det selv pga gbs da jeg fødte andremann. Opplevde ikke at baby plagdes av dette på noe vis

Anonymkode: a7e17...9c0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får baby det i seg? Hun er frisk altså, men er litt redd for at magen skal tulle seg nå som hun kanskje har fått i seg antibiotika så tidlig i livet. Noen som vet? Eller har erfaringer? 

Da hadde da virkelig ikke sykehuset gitt deg det. Herregud. 

Anonymkode: 6b9d8...78b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med baby! ❤️

Å være oppmerksom på at antibiotika også kan ha effekter som ikke er heldig, det er bra, Ts - så lenge man også aksepterer at noen ganger så må man ta antibiotika fordi det er det beste og kanskje eneste alternativet til å bli alvorlig syk.

Det som er så fint, det er at kroppen har mulighet til å reparere veldig mye. Så det du kan gjøre fremover, det er å være veldig nøye på eget kosthold. Spis sunt og spis mat som bygger opp en sunn tarmflora hos deg. Det vil påvirke babyen positivt også, enten gjennom amming (om du ammer eller gir morsmelk), eller faktisk bare gjennom normal, nær kroppskontakt som du har med babyen din. 

Ikke bekymre deg, for antibiotikaen du fikk under fødselen var tydelig viktig at du fikk. Vil du gjøre noe ekstra, pass på at du får i deg mat daglig som styrker tarmbakteriefloraen, og spis sunt ellers. 

Ikke stress, kos deg med baby! ❤️ 

Anonymkode: caa3a...558

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også det, merket ikke noe på babyen.

Anonymkode: 24ae7...208

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan jo påvirke babyen litt da det endrer mikrobiomet ditt litt, MEN med vanligvis returnerer det til ca sin opprinnelige tilstanden etter ca 3 måneder. GBS er jo en risiko for babyer - de kan gi infeksjon i hjernen eller andre steder i kroppen. Ganske stor sjanse for hjerneskade hvis dette skjer, og da hadde jo BABYEN trengt langvarig antibiotikakur, så at DU kan få den i stedet er mye, mye bedre.

Som sagt over: spis naturlig mat, fermentert mat, og så vil mikrobiomet bli bra igjen. IKKE ta probiotika-tavletter da: studier har vist at de som tar det bruker enda lengre tid for å gjenopprette mikrobiomet, HVIS det i det hele tatt lar seg gjøre. Hvis man noen gang skulle trenge immunterapi mot kreft så har også de som har tatt probiotika 70% mindre sjanse for at den virker (!!!). Så bruk bare naturlig mat og fiber til å mate de gode bakteriene dine 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig ville sykehuset gjort det hvis fordelene oppveier for ulempene. Trøbbel med magen hos baby vs sepsis hos mor f.eks.

Anonymkode: 9c664...3ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nyfødte kan da også få antibiotika tidlig i livet. Jeg får det jo fordi de ikke ønsker at baby skal få infeksjon, men jeg er usikker på om de gir det slik at jeg får det og blir mindre smittsom, eller om det også går til baby for å forebygge eventuell infeksjon. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Det kan jo påvirke babyen litt da det endrer mikrobiomet ditt litt, MEN med vanligvis returnerer det til ca sin opprinnelige tilstanden etter ca 3 måneder. GBS er jo en risiko for babyer - de kan gi infeksjon i hjernen eller andre steder i kroppen. Ganske stor sjanse for hjerneskade hvis dette skjer, og da hadde jo BABYEN trengt langvarig antibiotikakur, så at DU kan få den i stedet er mye, mye bedre.

Som sagt over: spis naturlig mat, fermentert mat, og så vil mikrobiomet bli bra igjen. IKKE ta probiotika-tavletter da: studier har vist at de som tar det bruker enda lengre tid for å gjenopprette mikrobiomet, HVIS det i det hele tatt lar seg gjøre. Hvis man noen gang skulle trenge immunterapi mot kreft så har også de som har tatt probiotika 70% mindre sjanse for at den virker (!!!). Så bruk bare naturlig mat og fiber til å mate de gode bakteriene dine 😊

Men hva vil det innebære at mikrobiomet er noe endret disse 3mnd? Er det dette som er kolikk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk det selv pga gbs da jeg fødte andremann. Opplevde ikke at baby plagdes av dette på noe vis

Anonymkode: a7e17...9c0

Samme her. Både søsteren min og jeg har gbs og fikk intravenøs antibiotika da vi fødte. Hun har født to ganger og jeg en gang. Aldri merket noe problemer for babyene våre i etterkant. Og heller ingen mageplager for barna i senere tid (de begynner å bli store nå).

Anonymkode: 91853...01e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva vil det innebære at mikrobiomet er noe endret disse 3mnd? Er det dette som er kolikk?

Kolikk har man ikke helt funnet ut hva kommer av, men svaret er at babyer får oftere kolikk når mødre har fått IV-antibiotika under fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (19 minutter siden):

Kolikk har man ikke helt funnet ut hva kommer av, men svaret er at babyer får oftere kolikk når mødre har fått IV-antibiotika under fødsel. 

Finnes det forskning på det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også antibiotika under fødselen, fordi jeg hadde gbs. Dette er jo en helt vanlig bakterie som nesten en av tre mødre må ha antibiotika for så veldig mange barn fødes med antibiotika og jeg har aldri hørt at det påvirker dem negativt (merket hvertfall ingenting på mine🥰)

Anonymkode: 41170...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk antibiotika under fødsel og er ganske sikker på det endret mikrobiomene mine såpass at jeg fikk fødselsdepresjon 

Anonymkode: 705fe...610

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg fikk antibiotika under fødsel og er ganske sikker på det endret mikrobiomene mine såpass at jeg fikk fødselsdepresjon 

Det er jo bare spekulasjon, fødselsdepresjon er veldig vanlig.

Anonymkode: 24ae7...208

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mulig, men det å få et barn og hormonendringene ettrr er større risikofaktorer for fødselsdepresjon, så det hadde nok ikke vært lett å si at det er sannsynlig at det var antibiotikaen, tror jeg. Man kan selvfølgelig lage statistikk på det, men ikke mulig å si noe på individuelt nivå.

Endret av katties
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 11.17):

Det er jo fint å være bevisst på dette! Jeg skulle ønske jeg visste mye mer om dette før mine fødsler, men heldigvis tipset iaf noen om å drikke biola hver dag frem til fødsel de siste ukene. Nå hadde jeg nok tatt en bredspektret probiotika... men uansett.

Nå har det blitt som det har blitt. Ja, antibiotika påvirker jo tarmfloraen, men så spørs det når under fødsel, hvor mye den rakk å ha effekt på tarmfloraen før du fødte osv. OG, ikke minst, i Norge brukes svært sjelden antibiotika uten grunn. Så skal man være glad det finnes når det trengs, og da får ulempene i andre enden (pun intended) bare være. Den gis av en grunn, grunnen er viktig. 

Magen kan tulle seg til uansett. Ammer du er det mye godsaker i melka di som hjelper til, og ekkelt som det jo er å tenke på, så viser forskning at tarmfloraen i en husholdning alltid er likere innad i husstanden enn hos naboen. Der er de likere hverandre. Og så nært vi er på våre babyer i starten, så vil baby få hjelp fra deg med din tarmflora uansett. Så, du kan jo ta probiotika, spise yoghurt, drikke biola osv for å styrke dine egen, så vil det finne sin vei til baby også, uunngåelig. Selv om det ikke er noe vi liker å tenke på. Uansett hvor grundig man er med hygienen tydeligvis. Kan personlig melde om en merkelig observasjon av at da jeg for to år siden begynte å ta bredspektret probiotika selv for egen del (har ikke vær syk eller forkjøla av betydning en eneste dag siden!), så ble barna plutselig også mye friskere. Det skjedde høsten rett før vintersesong med barn i siste år bhg og 2.klasse på skolen. Enten ble det plutselig en samtidig naturlig bedring av deres immunforsvar... ellers så påvirket det også dem at jeg tok probiotika. Da gikk vi fra masse sykdom hver vinter, til knapt noe sykdom i det hele tatt, og slik har det bare fortsatt. Jeg er personlig overbevist om at min probiotika hjelper også barna, men jeg er skikkelig grundig med håndvask osv, jeg LOVER! Så kanskje skal vi være glad at vi ikke kan se alt her i verden... Det er et veldig spennende tema dette. Så jeg forstår din bekymring, men det må bli som det blir, men du kan kanskje påvirke positivt ved å ta vare på din egen tarmhelse :) 

Anonymkode: 7105b...e27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk antibiotika intravenøst da vanne mitt gikk i uke 35. Fikk det fortsatt da fødselen startet to døgn senere. Fikk også morfin da jeg hadde rier, men ingen tegn til åpning.

Fikk verdens roligste baby, ingen tull med magen, så tror ikke det påvirket noe.

Ingen antibiotika eller morfin med nummer to, men jeg fikk fødselsdepresjon og hun skrek i ett sett i 10 uker.

Anonymkode: c8a64...e48

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 8.03):

image.jpeg.2e10c6c23406a604e7346d810d1791c9.jpeg

Anonymkode: 05a61...592

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...