AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Akkurat ferdig med en master og holdt på å søke jobb siden januar, men får ikke napp. 90% av alle jobbene som ligger ute vil ha minst 5 års erfaring. Studieveileder skrøt sånn når jeg startet på studie at alle fikk jobb og da gjerne før de hadde levert master, men det gjelder tydeligvis ikke lenger. Har vært på flere intervjuer hvor jeg har fått tilbakemelding på at jeg har alle kvalifikasjoner og at de liker meg godt, men på grunn av at de har søkere med erfaring ønsker de heller å ansette en med erfaring så de slipper å lære opp en nyutdannet. Blir så frustrert, føles ut som jeg aldri vil få meg jobb. Har deltids jobb ved siden av så noe inntekt har jeg, men skulle gjerne jobbet med det jeg har en master i. Anonymkode: f97b8...0aa 7
fredriksantorin Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat ferdig med en master og holdt på å søke jobb siden januar, men får ikke napp. 90% av alle jobbene som ligger ute vil ha minst 5 års erfaring. Studieveileder skrøt sånn når jeg startet på studie at alle fikk jobb og da gjerne før de hadde levert master, men det gjelder tydeligvis ikke lenger. Har vært på flere intervjuer hvor jeg har fått tilbakemelding på at jeg har alle kvalifikasjoner og at de liker meg godt, men på grunn av at de har søkere med erfaring ønsker de heller å ansette en med erfaring så de slipper å lære opp en nyutdannet. Blir så frustrert, føles ut som jeg aldri vil få meg jobb. Har deltids jobb ved siden av så noe inntekt har jeg, men skulle gjerne jobbet med det jeg har en master i. Anonymkode: f97b8...0aa Hva tok du master i hvis jeg får spørre? Det er enklere å gi svar når man vet mastergraden du har tatt. 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Ikke nøl med å søke på jobber som ikke er direkte relevante for mastergraden din. Min første jobb etter endt utdanning var innenfor et helt annet felt, men etter ett år fikk jeg jobb i en bransje som var mer relevant for utdanningen min. Anonymkode: e7853...62d 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Sånn er det og sånn har det alltid vært. Jeg fullførte min mastergrad for 21 år siden og fikk min første relevante jobb 2 år senere. Og det var fordi alle de 3 forann meg på listen hadde takket nei. I mellomtiden jobbet jeg på matbutikk. Husk at all jobberfaring er positivt for CV og gir penger til livsopphold. Det ER vanskelig, men de fleste finner NOE etterhvert. Anonymkode: 511db...9d4 15 1
Nyggem Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Ikke mist håpet. Jeg fikk første relevante jobb 6 år etter fullført master 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Jeg måtte flytte langt for å ta en ganske kjip jobb som første jobb etter master, men så fikk jeg en mye bedre jobb bare 8 måneder senere. Ble boende der jeg flyttet til og bor der fortsatt, 10 år senere. Anonymkode: a54e6...1a6 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Søker du stillinger i hele landet? Anonymkode: 158f8...d67 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni Søk stillinger over hele landet, også vikariater. Ikke vær kresen. Tenk utenfor boksen. Ikke søk kun «drømmejobben». Anonymkode: 93d96...c95 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni Fint å høre at ikke alle får jobb før de har levert master 😅 Søker på det meste som ligger ute i mitt område av både faste stillinger og vikariater. Kan ikke flytte på meg, men bor på østlandet så er jo her de fleste jobbene er Anonymkode: f97b8...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni Pust med magen. Det kommer til å løse seg for deg også, selv om det virker håpløst nå. Beste tipset: Bruk nettverket ditt. Har du ikke nettverk så begynn med nettverksbygging. Jobb med søknadene, CVen, hvordan du presenterer deg selv. Heier på deg! Anonymkode: ea94a...0e0 1
test1e Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni Søk på vanlige "kontorjobber/saksbehandler etc" i alle sektorer. Uansett hva du driver med tar du med deg læring videre som du kan bruke i søknadsprosessen når du søker jobber i "ditt fag" og videre i livet 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fint å høre at ikke alle får jobb før de har levert master 😅 Søker på det meste som ligger ute i mitt område av både faste stillinger og vikariater. Kan ikke flytte på meg, men bor på østlandet så er jo her de fleste jobbene er Anonymkode: f97b8...0aa Hvorfor kan du ikke flytte på deg? Anonymkode: 73973...42f 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni Du må starte nettverksbygging(networking) . Mingle med rette folka. Har du mulighet og råd, så kontakter du en rådgiver som kan hjelpe deg. De skreddersyr CV`er og og jobbsøknader, og de kan hjelpe deg å bygge kontaktnett. Anonymkode: eecf7...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #15 Skrevet 7. juni Har ikke så mange flere tips enn de du allerede har fått, men har vært i lignende situasjon. Var helt i kjelleren fordi jeg ikke fikk napp på noen av jobbene jeg hadde lyst på, endte opp i en helt irrelevant jobb som jeg overhodet ikke trivdes i, men plutselig - nøyaktig ett år etter masteren var levert, signerte jeg kontrakt på en mer eller mindre relevant jobb! Stillingen var ikke drømmejobben, men en medarbeiderstilling i et spennende selskap i vekst. Og jammen, 1,5 år etterpå, ble jeg forfremmet til drømmejobben i samme selskap! Kanskje du kan ta kontakt og registrere deg hos rekrutteringsbyråer? Det ble min redning. Og husk at all erfaring er relevant i en eller annen grad. Du må bare vinkle det riktig i søknaden. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 9d6ee...56d 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #16 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fint å høre at ikke alle får jobb før de har levert master 😅 Søker på det meste som ligger ute i mitt område av både faste stillinger og vikariater. Kan ikke flytte på meg, men bor på østlandet så er jo her de fleste jobbene er Anonymkode: f97b8...0aa Vil tro det er noe av problemet. Hadde du kunnet flytte på deg hadde det lettere løst seg. Jeg fikk jobb i Nord Norge da jeg var ferdig med utdanning. (En stor by, ikke et lite, øde sted) det var rundt 25 søkere istedenfor 50-80 på Østlandet. Det gjør det selvsagt lettere å få jobben. Etter to år fikk jeg ny jobb i Oslo, der jeg ønsket å bo hele tiden. Det er mye mer muligheter om du kan flytte på deg. Vil anbefale å revurdere det. Evt mann og barn kan du ta med deg eller du kan ukependle. Anonymkode: 158f8...d67 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni #17 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har ikke så mange flere tips enn de du allerede har fått, men har vært i lignende situasjon. Var helt i kjelleren fordi jeg ikke fikk napp på noen av jobbene jeg hadde lyst på, endte opp i en helt irrelevant jobb som jeg overhodet ikke trivdes i, men plutselig - nøyaktig ett år etter masteren var levert, signerte jeg kontrakt på en mer eller mindre relevant jobb! Stillingen var ikke drømmejobben, men en medarbeiderstilling i et spennende selskap i vekst. Og jammen, 1,5 år etterpå, ble jeg forfremmet til drømmejobben i samme selskap! Kanskje du kan ta kontakt og registrere deg hos rekrutteringsbyråer? Det ble min redning. Og husk at all erfaring er relevant i en eller annen grad. Du må bare vinkle det riktig i søknaden. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 9d6ee...56d Rekrutteringsbyrå er flinke. De har gode rådgivere, som hjelper. Det er som regel litt kostbart, men verdt investeringen. Anonymkode: eecf7...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #18 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil tro det er noe av problemet. Hadde du kunnet flytte på deg hadde det lettere løst seg. Jeg fikk jobb i Nord Norge da jeg var ferdig med utdanning. (En stor by, ikke et lite, øde sted) det var rundt 25 søkere istedenfor 50-80 på Østlandet. Det gjør det selvsagt lettere å få jobben. Etter to år fikk jeg ny jobb i Oslo, der jeg ønsket å bo hele tiden. Det er mye mer muligheter om du kan flytte på deg. Vil anbefale å revurdere det. Evt mann og barn kan du ta med deg eller du kan ukependle. Anonymkode: 158f8...d67 Det er helt uaktuelt dessverre. Kan selvsagt flytte på meg innenfor en times radius fra der jeg bor nå, men jeg jobber heller i kassa på Kiwi enn å flytte til Nord Norge. Må innrømme at det å bli boende på østlandet er mer viktig enn å finne en relevant jobb 😊 Anonymkode: f97b8...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #19 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er helt uaktuelt dessverre. Kan selvsagt flytte på meg innenfor en times radius fra der jeg bor nå, men jeg jobber heller i kassa på Kiwi enn å flytte til Nord Norge. Må innrømme at det å bli boende på østlandet er mer viktig enn å finne en relevant jobb 😊 Anonymkode: f97b8...0aa Anonymkode: 30eab...e9c 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #20 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Anonymkode: 30eab...e9c ? Anonymkode: f97b8...0aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå