Smulerisenga Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg lurer på hva som skjer hvis avdøde har gjeld men ikke verdier? Er jeg som arving ansvarlig for den gjelden hvis jeg ikke frasier meg arven? Blir det mitt ansvar å betale hvis jeg stiller meg som arving? Det er ikke noe hus eller andre verdier i boet. Kun litt pensjon som gikk med til å betale deler av begravelsen. Avdøde hadde gjeld på ca 110.000.
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Sitat Hvis gjelden til avdøde er høyere enn verdiene i dødsboet ved personens død, så kalles det insolvent dødsbo. Det som vanligvis skjer når dødsboet er insolvent, er at de kreditorene som avdøde skylder penger, deler de midlene som er i dødsboet. Fordelingen bestemmes av arveloven, og noen krav har høyere prioritet enn andre. I de fleste tilfeller vil arvingene velge å ikke overta boet til privat skifte hvis det er insolvent. Da blir det vanligvis offentlig skifte. Hvis arven gjøres opp med offentlig skifte, blir gjelden håndtert av en bostyrer oppnevnt av tingretten. Bostyreren er en advokat som får til oppdrag å gjennomføre skiftet på rettens vegne. Kan man arve gjeld? Anonymkode: 04f0e...80d
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Du kan frasi det arv og dermed også gjeld. Anonymkode: eb5c8...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Det er mao ingen grunn til ikke å frasi seg arven i dette insolvente boet. Saker med affeksjonsverdi men uten økonomisk verdi, som fotografier, dokumenter og lignende, vil du likevel få overta. Anonymkode: 2e17e...dcb 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Sier du ja takk til arven sier du også ja takk til gjelden. er gjelden større enn verdiene er det bare å si nei takk. Anonymkode: 7bbaa...9d9 1 1
Forenkle Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Frasi deg arverett fra boet. Da får du ingenting, men står heller ikke ansvarlig for gjeld. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Snakk med tingretten der avdøde bodde. Si at du ikke kan ta over boet til privat skifte, da det er insolvent. De vil da mest sannsynlig åpne offentlig skifte, og bobestyrer tar seg av alt. Ta kontakt med bobestyrer når denne er oppnevnt, om det er eiedeler du ønsker å få. Dette kan da som andre over her sier ikke være eiendeler av større verdi, men alt annet kan arvingene overta. Anonymkode: 7667c...953 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni Forenkle skrev (2 minutter siden): Frasi deg arverett fra boet. Da får du ingenting, men står heller ikke ansvarlig for gjeld. Man trenger ikke frasi seg arverett, man trenger bare å unngå å ta på seg ansvaret for gjeld. Det gjør man ved å ikke åpne privat skifte. Anonymkode: 7667c...953 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni Ring Tingretten . De kan forklare deg ❤ Du kan fint ta ut ting av boet med affeksjonsverdi..dvs bilder og ting som ikke kan selges for en høy sum. Men du bør ha med et vitne. ( pga andre arvinger / kreditorer) Ikke pådra deg gjeld unødvendig . Her er det små summer det er snakk om i kroner og øre. ( pensjon for en mnd utbetalt til konto etter dødsfall ? ) Ville ikke tatt sjansen på å kreve noe. Det står en gjeld på 110 000. Den er din om du krever noe. Beløpet kan også stige : sykehjemsplass,husleie,opprydding,strøm,abbonement etc etc. Skatteoppgjør... Mange eventualiter. Anonymkode: d6c6b...91c 2
Forenkle Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke frasi seg arverett, man trenger bare å unngå å ta på seg ansvaret for gjeld. Det gjør man ved å ikke åpne privat skifte. Anonymkode: 7667c...953 Men om en av arvingene åpner skifte, kan man likevel si det fra seg. Sist skifte jeg var en dela av, var vi 5. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #12 Skrevet 6. juni Man kan frasi seg gjelden, ja. Jeg gjorde det da min bror døde. Banken fikk huset og bilen, men slektninger fikk ta det de ville av innbo. Det var stort sett uten verdi uansett. Fotoalbum, noen bøker og noe koppetøy, duker ol. Det meste gikk uansett på dynga. Anonymkode: 799f1...946 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Forenkle skrev (1 time siden): Men om en av arvingene åpner skifte, kan man likevel si det fra seg. Sist skifte jeg var en dela av, var vi 5. Om noen andre åpner åpent skifte, men du selv ikke har skrevet under på at du vil gjøre det, så slipper du uansett unna gjelden. Anonymkode: 7667c...953
Forenkle Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om noen andre åpner åpent skifte, men du selv ikke har skrevet under på at du vil gjøre det, så slipper du uansett unna gjelden. Anonymkode: 7667c...953 Jeg er ikke jurist, så dette er folkelig språk. "Takke nei til", "ikke bli med på" og "si fra seg" er for meg bare ulike versjoner av å beskrive at man ikke takker ja til å være en del av skiftet. Man må jo si til sine medarvinger at man ikke ønsker å være en del av skiftet og da ville iallefall jeg brukt formuleringen at jeg "sier fra meg". 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #15 Skrevet 6. juni Forenkle skrev (15 minutter siden): Jeg er ikke jurist, så dette er folkelig språk. "Takke nei til", "ikke bli med på" og "si fra seg" er for meg bare ulike versjoner av å beskrive at man ikke takker ja til å være en del av skiftet. Man må jo si til sine medarvinger at man ikke ønsker å være en del av skiftet og da ville iallefall jeg brukt formuleringen at jeg "sier fra meg". Poenget er at man fint kan være en del av skiftet uten å ta på seg gjeld. Man trenger ikke være helt utmeldt eller ha takket generelt nei til arv. Om en annen arving ber om privat skifte og tar på seg gjeld, og du ikke gjør noe selv, vil navnet ditt fortsatt stå på skifteattesten som arving, men den som har bedt om det private skiftet er den eneste som har myndighet til å gjøre ting i sklftet. Altså den eneste som kan bruke skifteattesten, og den trenger ingen fullmakt fra de andre arvingene. Men alle er fortsatt arvinger. Anonymkode: 7667c...953
CAPS LOCK Skrevet 6. juni #16 Skrevet 6. juni Smulerisenga skrev (10 timer siden): Jeg lurer på hva som skjer hvis avdøde har gjeld men ikke verdier? Er jeg som arving ansvarlig for den gjelden hvis jeg ikke frasier meg arven? Blir det mitt ansvar å betale hvis jeg stiller meg som arving? Du blir bare ansvarlig for gjelden hvis du velger å skrive under på at du tar på deg ansvaret for gjelden. Dette står i arvelova § 116, som sier: "Skal boet skiftes privat, må minst én av de myndige arvingene overfor retten påta seg ansvaret for arvelaterens forpliktelser. Påtar flere arvinger seg dette ansvaret, er de fullt og solidarisk ansvarlige overfor kreditorene." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5 Til dette er det utarbeidet et skjema, som heter Erklæring om privat skifte av dødsbo. Du finner det her: https://www.domstol.no/globalassets/da/skjema/arv-og-skifte/privat-skifte--minst-en-myndig-arving.pdf Når avdøde har gjeld, men ikke verdier, så må kreditorene avskrive pengekravene sine som tapt.
AnonymBruker Skrevet 6. juni #17 Skrevet 6. juni Du må undersøke nøye hva som er av gjeld før du tar på deg arv. Mange som har gått på blemmer der, med skjult forbruksgjeld osv. Noen ganger er det vanskelig å si om man får solgt bolig/eiendeler for mer enn hva som finnes i gjeld, da er det bedre med offentlig skifte. Anonymkode: 319dd...114
AnonymBruker Skrevet 6. juni #18 Skrevet 6. juni Før du bestemmer deg, be tingretten om å få utstedt proklama. Dette koster deg ca 3000kr og tar minimum 6 uker å få svar på men da får du all info om all gjeld utenom det som evt er tinglyst på eiendom. Det finner du ved å sjekke hos kartverket. Få formuesfullmakt fra tingretten til å sjekke skatt, få bank og forsikringssinfo osv. Du har krav på informasjon og fristene for skifte og slikt forskyves. Om du er helt sikker på at det er mer gjeld enn verdier så sier du fra til tingretten at du ikke vil påta deg privat skifte. Du er ikke garantert å få henta ut sentimentale verdier men stort sett ordner det seg i de fleste tilfeller. Anonymkode: 5b360...ae6
AnonymBruker Skrevet 7. juni #19 Skrevet 7. juni Smulerisenga skrev (15 timer siden): Jeg lurer på hva som skjer hvis avdøde har gjeld men ikke verdier? Er jeg som arving ansvarlig for den gjelden hvis jeg ikke frasier meg arven? Blir det mitt ansvar å betale hvis jeg stiller meg som arving? Det er ikke noe hus eller andre verdier i boet. Kun litt pensjon som gikk med til å betale deler av begravelsen. Avdøde hadde gjeld på ca 110.000. Ja da er du ansvarlig for gjelden som du arver Anonymkode: 283a4...36e
AnonymBruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 13.25): Snakk med tingretten der avdøde bodde. Si at du ikke kan ta over boet til privat skifte, da det er insolvent. De vil da mest sannsynlig åpne offentlig skifte, og bobestyrer tar seg av alt. Ta kontakt med bobestyrer når denne er oppnevnt, om det er eiedeler du ønsker å få. Dette kan da som andre over her sier ikke være eiendeler av større verdi, men alt annet kan arvingene overta. Anonymkode: 7667c...953 Det åpnes ikke offentlig skifte hvis det bare er gjeld og ikke verdier, slik som TS beskriver. Da er det ingen å skifte. Det åpnes hvis det er gjeld men OGSÅ verdier, men gjelden likevel er høyere. Anonymkode: 68bc5...793
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå