AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg holder på med hjemmeeksamen i norsk som andrespråk. Underveis i oppgaven ønsker jeg å skrive litt om disse temaene: - arbeidslivet har høye krav til alle i dag, spesielt relevant knyttet til mennesker med funksjonsnedsettelser. - kreves mye teori i praktiske yrker. Lang og teoretisk skolegang selv i yrkesfag. - mange "enkle" oppgaver blir overtatt av tekniske løsninger og roboter. - stikkord: nav, sysselsetting, uføre, velferdsstaten, "alle i arbeid". Dette er temaer som jeg ikke har litteratur til i mitt studie, men oppgaven jeg har valgt er av en samfunnsfaglig karakter. For at mine argumenter i en drøfting ikke skal stå uten kilder, leter jeg etter bøker, artikler eller andre relevante kilder som sier noe om disse temaene. På forhånd tusen takk hvis noen har mulighet til å gi meg tips. :-) Anonymkode: 8e8e3...697
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Er ikke søkeferdigheter i databaser litt av den kompetansen du skal vise at du har? Anonymkode: 76315...9ed 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Dere har vel fått tips om litteratur i løpet av studiet? Biblioteket er også verd et besøk (bibliotekarer er en fantastisk ressurs) Kvinneguiden er IKKE stedet å lete. Anonymkode: 4e552...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Spør chat gpt og perplexity om å gi deg relevante kilder til spørsmålene dine og hva som er relevant med vær kilde de fremviser. Så undersøker du kildene selv og dems relevans. Linker gitt gjennom ai har ofte noe ai i lenken så viss det er snakk om studier publisert på nett fremfor en fysisk bok osv må du google deg frem til riktig nettadresse for å kunne fremvise en link til kilde uten ai er skjult i linken. Fysiske bøker må du få tak i å dobbelt sjekke at informasjonen stemner evt laste ned pdf e bok. Ikke stol på ai. Ikke stjel ai sine formuleringer osv men bruk den som et mer avansert Google søk eller for å sjekke teksten din i etterkant om det er noe du har glemt, noe sted du bør drøfte mer forslag til rettning osv. Kan be den sjekke om skrivefeil eller om det mangler kilde henvisning. Be da om at den ikke forandrer din tekst men kun lager en strukturert liste med forklaring og henvisning til linje/avsnitt hvor det er noe den ville rettet opp så tar du avgjørelsen selv og er i full kontroll over egen tekst. Anonymkode: b36c2...648
Seff Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Sikkert ikke det svaret du vil ha, men dette burde du ha hatt klart på forhånd. Men hadde jeg vært deg, hadde jeg googlet i vei, husk bare å være kritisk til kildene du finner, ikke bruk hva som helst. Hvis du skal begynne å lese bøker eller oppsøke bibliotek, kommer du mest sannsynlig til å kaste bort altfor mye tid på det, og så ikke få nok tid til skrivingen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Skriv din egen eksamen. Herregud. Anonymkode: bc72b...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Bruk bokhandlere, biblioteket og databaser. Anonymkode: 433df...edb
AnonymBruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni Hei! Her er noen litteratur- og kildetips som kan støtte opp om de samfunnsfaglige temaene du ønsker å utforske i din hjemmeeksamen i norsk som andrespråk: ⸻ 📘 1. Arbeidslivets krav og funksjonsnedsettelser • “Roboter og opplæring i norsk arbeidsliv: Omfang og kjønnsforskjeller”(2023) Denne artikkelen undersøker hvordan automatisering påvirker arbeidslivet, med særlig fokus på kjønnsforskjeller og behovet for opplæring. Den viser at personer med lav utdanning, ofte de som er mest utsatt for robotisering, også er de som deltar minst i opplæring. OECD (2019) finner at personer med lav utdanning, altså de som i utgangspunktet kanskje har størst behov for å heve kompetansen, og de som er i jobber som er utsatt for robotisering, ofte er de som deltar minst i opplæring. ⸻ 🎓 2. Teori i praktiske yrker og lang skolegang • “Hva skjer med jobbene våre?” – Teknologirådet Denne rapporten gir en oversikt over hvordan teknologi og automatisering påvirker arbeidslivet. Den diskuterer hvordan jobber med middels god lønn og middels kompetansekrav forsvinner, mens det blir flere av de dårligst og best betalte jobbene. Rapporten belyser også behovet for livslang læring og tilpasning av utdanningssystemet til fremtidens arbeidsmarked. ⸻ 🤖 3. Automatisering og teknologiske løsninger • “Robotene er allerede her. En empirisk vurdering av automatisering og endringer i yrkessammensetningen i det norske arbeidsmarkedet” Denne artikkelen analyserer hvordan automatisering påvirker yrkessammensetningen i Norge. Den viser at yrker med lavt utdannede ansatte i hovedsak forsvinner, mens yrker med høyt utdannede ansatte ansetter flere. Analysen understreker behovet for omskolering og kompetanseheving for å møte utfordringene knyttet til automatisering. ⸻ 🧾 4. NAV, sysselsetting, uføre og velferdsstaten • “Den norske velferdsstaten: En sosial investeringsstat?” Denne artikkelen diskuterer utviklingen av den norske velferdsstaten, med fokus på arbeidsmarkedstiltak og offentlige utgifter. Den belyser hvordan utgiftene til kontantytelser og arbeidsmarkedstiltak har økt, spesielt i perioder med høy arbeidsledighet, og hvordan dette reflekterer en sosial investeringspolitikk. ⸻ 🧭 5. “Alle i arbeid” og arbeidslinja • “Velferdsstaten fra krise til konsolidering” – Tidsskrift for samfunnsforskning Denne artikkelen analyserer utviklingen av arbeidslinja i norsk politikk, introdusert i 1992. Den diskuterer hvordan strategier som aktivitetsplikt og arbeidsrettede tiltak har blitt implementert for å øke yrkesdeltakelsen og redusere avhengigheten av sosiale ytelser. ⸻ 💡 Ekstra tips for oppgaveskriving • Bruk av kilder: Inkluder sitater og referanser fra de nevnte artiklene for å underbygge dine argumenter. • Drøfting: Analyser hvordan de ulike temaene henger sammen, for eksempel hvordan automatisering påvirker arbeidsmarkedet for personer med funksjonsnedsettelser. • Norsk som andrespråk: Vær oppmerksom på språkbruk og struktur i oppgaven. Bruk klare og enkle setninger, og unngå unødvendig komplisert språk. Anonymkode: 5bcd0...f4c
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Her er noen litteratur- og kildetips som kan støtte opp om de samfunnsfaglige temaene du ønsker å utforske i din hjemmeeksamen i norsk som andrespråk: ⸻ 📘 1. Arbeidslivets krav og funksjonsnedsettelser ⸻ 🎓 2. Teori i praktiske yrker og lang skolegang ⸻ 🤖 3. Automatisering og teknologiske løsninger ⸻ 🧾 4. NAV, sysselsetting, uføre og velferdsstaten ⸻ 🧭 5. “Alle i arbeid” og arbeidslinja ⸻ 💡 Ekstra tips for oppgaveskriving Anonymkode: 5bcd0...f4c Ja, er ikke Copilot bra kjekk å ha? KAnskje TA kan komme på å bruke den selv også? Anonymkode: 7ebf2...876
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, er ikke Copilot bra kjekk å ha? KAnskje TA kan komme på å bruke den selv også? Anonymkode: 7ebf2...876 Hæ? Anonymkode: 5bcd0...f4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå