AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Hei! Har en toåring som den siste tiden sier mye Min! Min! Til alle leker enten det er offentlig eller ei. her om dagen var vi med en ettåring som ville ta på mye av det toåringen hadde rundt seg uten at hun aktivt lekte med det. Da skrek hun mye Min! Når ettåringen tok på de lekene. Det var mye Min! Om en kuleramme og da sa jeg at den ikke er hennes, men alle sin kuleramme og at begge to kunne få leke med kulene på den. Var dette helt feil av meg? Skulle jeg heller funnet noe annet til ettåringen? det samme skjer også når hun leker med jevnaldrende hjemme hos dem. At hun finner en leke det andre barnet har, men det andre barnet vil ikke dele den leken. Skal man da finne en annen leke som det andre barnet kan leke med? Eller burde man oppfordre til å samarbeide om leken? jeg er mest vant til å si « nei denne leken er ikke din, nå låner du. Kan du heller vise det andre barnet hvordan man bytter bleie på dukken?» eller « kan dere hjelpe hverandre med å legge bokstavene på riktig plass?» med ettåringen syns jeg det var litt kinkig siden han ville ta på alt barnet mitt hadde uansett hvor mange leker han selv fikk. hvordan løser dere slike “leke konflikter” Anonymkode: 8b224...19b
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Når hun vil ta noe fra andre, uavhengig av hvem som eier leken: Nei, nå leker Lise med toget, du kan ta bilen. Når noen (inkludert en ettåring) tar noe hun ikke leker med uavhengig av hvem som eier leken: Nei, du leker ikke med toget, Per kan bruke det. Anonymkode: c5e96...f14 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Hvis barnet leker med en leke, så trenger hun ikke dele. Da må det andre barnet vente til leken er ledig. Hvis leken er ledig og et barn vil leke med det, også kommer plutselig 2åringen og skal ha akkurat den leken, så får 2åringen vente. Vår 2åring er også sånn. Hun kan til og med være sånn når jeg og hun sitter og bygger duplo sammen. Hun kan ta tak i klossene jeg driver med og si "den er min". Da sier jeg at nå er det jeg som bruker klossene, du må vente til keg er ferdig! Anonymkode: 25759...ead 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Jeg hadde kun ett barn, og hun og jeg delte ALT. Jeg var veldig bevisst på dette med deling fra starten. Vi delte leker, vi delte mat, vi delte godteri, vi delte julekalender, vi delte på den gode puten, det beste teppet osv osv. Hun er i dag 17 år og har aldri hatt problemer meg å dele med noen, så tror jeg gjorde noe riktig ❤️ Anonymkode: 9f3f0...7a7
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Vår 2-åring er blitt likedan. Er en fase. Vil leke med alt av elektronikk og tok drillen til elektrikeren som var her og sa «Min?». Vi bare repeterer, sier «den er ikke din», eller «den er din, men han kan låne» osv. Tror de får god trening i sånt i barnehagen også. Anonymkode: 9de4a...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå