Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså på grensen til å være gnitne? Og at de er kjent for selvskryt?

Anonymkode: 35bfd...78b

AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. 

Sunnmøringer kan være prinsippfaste, og har nok stort sett kontroll på.økonomien. Men er vilt rause. Svigerfamilien min er både hjelpsomme og gavmilde, og stiller opp på et helt annet nivå enn vi østlendinger. 

Anonymkode: 17f0e...113

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri møtt en hyggelig sunnmøring, økonomi eller ei. Ej, ej, ej,.ej,ej,ej,ej, til det kjedsommelige. Ufattelig egoistiske og selvopptatte folk. 

Anonymkode: d80b4...16b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Uttalt på egne vegne i forhold til penger - ja. I praksis, nei. Selvskryt har jeg ikke merket noe til, de er hyggelig folkeslag og generelt rause.

Min erfaring er at sunnmøringer sammen med nordlendinger er de som skjøtter penger dårligst. Selvsagt helt anekdotisk men jobber med finans så kjenner lusa på gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Jobba som sivilingeniør med en sunnmøring. Vi jobba 4 uker på båt, likevel så skulle han snylte til seg i kantina når vi var landfast, selv om vi egentlig ikke skulle ha den maten, fordi vi fikk diett. På de 4 ukene så tjente man godt og vell 160-180k brutto... Men ja han skulle spare de kronene...

Bare griske snyltere sunnmøringer

Anonymkode: 215ba...79d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50%nordmøring. Man skal ikke kaste bort penger, men man skal hjelpe. alle skal ha det bra. Min resterende del er italiensk oppvokst i SF.

På mitt arbeidsted blir man banna av dialekt. men gidder ikke mer kødd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jobba som sivilingeniør med en sunnmøring. Vi jobba 4 uker på båt, likevel så skulle han snylte til seg i kantina når vi var landfast, selv om vi egentlig ikke skulle ha den maten, fordi vi fikk diett. På de 4 ukene så tjente man godt og vell 160-180k brutto... Men ja han skulle spare de kronene...

Bare griske snyltere sunnmøringer

Anonymkode: 215ba...79d

Du har møtt en og tenker at alle er like? 

Anonymkode: 3be5e...c00

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min erfaring er sunnmøringer ganske prisbevisste og opptatt av å få verdi for insats enten det er penger, tid  eller arbeidskraft. 
Temaet å bli lurt, da av en partner går litt igjen i børsing og sladder. Med det nener jeg at både menn og kvinner er opptatt av å snakke om økonomi, allerhelst andres og hvem som sitter på lommeboka i feks naboens parforhold. Får noen seg ny partner er alle veldig opptatt av at man ikke må bli lurt, man må ikke risikere å bruke mer penger enn den andre. Menn spesielt blir lurt av damer så de må passe seg. Dette sies med glimt i øyet.

Det er ikke vanskelig å få hjelp til ting, men det føres et ganske intrikat og nøyaktig regnskap og folk husker det lenge om noen ikke feks betalte tilbake med gjentjenester. Du vil ikke være en som er kjent for å ikke gjøre opp for deg for da merker du det veldig fort når du trenger hjelp og ikke får det.

Jeg er innflytter, bodde på sunnmøre fra jeg var 6 til jeg ble 28 ig jeg oppfatter det ikke som gnient, mer som en del av kulturen som har røtter tilbake i tid. Man skal hjelpe hverandre, man skal bidra og man skal ikke akseptere å bli lurt.

Anonymkode: f718a...355

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utflyttet sunnmøring, og ja, det er en forskjell mellom sunnmøringer generelt og resten av landet. Spesielt gjelder dette de over 50. Man er ikke gnien, vil jeg si. Men man vil ha valuta for pengene. Mot kjentfolk er man raus, så lenge det går begge veier. 

Det er en veldig fikse det selv holdning, og en sterkere dugnadsånd. Men som mange never, du bør ikke snike deg unna, det blir lagt merke til. 

Men man må tenke på følgende:

Det er lite dyrkbar jord på Sunnmøre. Gårdene var ganske små, og ofte vanskelig å drive. Mannfolka måtte ofte til sjøs for å få det til å gå rundt. Det var vanlig å reise på fiske, da måtte konen stelle gården. Kristendommen og pietisme var også veldig sterk, til langt utpå 80-tallet.

Det er mange små bygder. I mange bygder gikk folk sammen og drev små fabrikker eller rederier sammen, for å få ekstra inntekt. "Alle" måtte bidra. 

Anonymkode: d2368...bbe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Min erfaring med de sunnmøringene jeg har møtt, er at de har det til felles at de bruker ikke penger på noe som de ikke strengt tatt trenger.

Selv med god økonomi er det nøye planlagt ukeshandling og gransking av kassalappen etterpå, med spørsmål til ekspeditøren om pris på varer som gjerne kostet én kr mindre i hyllen, men som gikk inn som litt dyrere i kassen.

En veninne av meg fra Ålesund spør alltid om å låne litt plantegjødsel av meg, siden hun bruker det én til to ganger om året og da er det ikke vits for henne å kjøpe en hel flaske.

En annen veninne fra Sunnmøre kjøper aldri sine egne planter, men spør folk om avleggere.

Hun skryter konstant om sine foreldre og søsken, og alt de utretter og kan.

En kompis fra Sunnmøre er også veldig økonomisk/gniten, og skryter mye av egne kunnskaper og egenskaper, og skryter sin egen familie opp i skyene.

Min nabo er sunnmøring, i full jobb og jeg kjenner han kun fra småprat i oppgangen. Han ønsket å gå på show med "Hildegunn og Leif Per" og spurte meg om å få kjøpe billetter via jobben min, siden jeg jobber på systuen der showet skal være og vi får rabatter.

Sikkert mange fra Sunnmøre som sløser med penger og som ikke snylter på andre, men tror absolutt det er noe i ordtaket om sunnmøringene  ja.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sunnmøring og siviløkonom: ja, vi kan penger. Krona snues flere ganger og finurlige løsninger brukes flittig.

Anonymkode: e95bd...3f0

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cid
Skrevet (endret)

.

Endret av Cid
Skrevet

Det beste er at ein kjem unna med å dra "ej e jo trass alt Sunnmøring" i det ein forsyner seg for fjerde gang av buffeen 🤑

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cid
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og når det gjelder selvskryt... da tenker jeg på folk fra Ålesund. Men som en som omgås med mange bergensere, så vil jeg si at det er minst like mye selvskryt i Bergen. 

Men sunnmøringer er som vestlendinger flest (og nordlendinger), mye mer direkte enn østlendinger. Man går ikke rundt grøten 14 ganger.

Skrevet (endret)

.

Endret av Cid
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og når det gjelder selvskryt... da tenker jeg på folk fra Ålesund. Men som en som omgås med mange bergensere, så vil jeg si at det er minst like mye selvskryt i Bergen. 

Men sunnmøringer er som vestlendinger flest (og nordlendinger), mye mer direkte enn østlendinger. Man går ikke rundt grøten 14 ganger.

Ts her

Har bodd i Bergen i årevis, men synes ikke at folk her er skrytete

• 2 uker senere...
Skrevet

Økonomiske, flinke og stolte av det, ja.

Jeg har jobbet mye med Sunnmøringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 0.44):

Jeg har aldri møtt en hyggelig sunnmøring, økonomi eller ei. Ej, ej, ej,.ej,ej,ej,ej, til det kjedsommelige. Ufattelig egoistiske og selvopptatte folk. 

Åjsann😄 Vel, jeg er sunnmøring, og jeg har masse familie og venner som er sunnmøringer, ingen av de er egoistiske og selvopptatte. Det finnes selvsagt egoistiske, selvopptatte, økonomiske mennesker overalt, også på Sunnmøre, men folk flest forstår at det finnes ulike mennesker i alle hjørner av verden😉 Det finnes også nydelige, rause, empatiske, hjelpsomme, interessante, snille mennesker i alle verdenshjørner, inkl Sunnmøre😊

Anonymkode: a41fb...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...