Gå til innhold

Er 300kr for lite å gi i bursdagsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men 500 til hver av 8 nieser og nevøer?! Og de skal ha til både bursdag og jul, regner jeg med..? Det er 8000 kr i året 😳 

Jeg blir sur av sånt! Håper du i allefall får en ordentlig gave av foreldrene til disse ungene. Jeg tar ikke imot gaver til mine barn (med mindre det er noe lite symbolsk) uten å gi tilbake til deres barn evt gi noe ekstra til den voksne som gir. Syns samfunnet snylter nok på de barnløse. 

Vi gir for 3-500 til våre fem nieser og nevøer, og vi er to voksne med millionlønninger. Du gir helt klart nok! 

Anonymkode: e2a6d...0be

Vi søsken har avtale om å ikke gi gaver til hverandre, så jeg er glad jeg slipper det ihvertfall. 

Anonymkode: 67d8e...2f1

Skrevet

Jeg synes det er skammelig av en godt etablert voksen person krever at en student med deltidsjobb skal gi MER i gave til nieser og nevøer som ikke er særlig mye yngre enn seg selv. 

Jeg tenker det du som student med dårlig råd, fint kunne gitt MINDRE enn du gjør til nieser og nevøer. Særlig når det er såpass mange av dem. 

Du trenger jo faktisk disse pengene mer enn barn/ungdom gjør. 

Men nå har du jo lagt deg på 300kr til hver. Så da er jo det mest naturlige at du gir det samme til resten. Ikke at du begynner å gi etter for "press" og må begynne å etterbetale for at det ikke blir urettferdig. 

Hvilke "regler" har dere i familien om hvem som gir gaver til hvem, egentlig? 
Altså: 
Jeg antar at du frem til en eller annen alder ikke behøvde å gi gave til nieser og nevøer med egne penger. Når begynte det å være "forventet" at du gir gave selv? (Og at ikke foreldrene dine dekket det for deg.) 
Får du selv gaver fra søsken? Og i så fall hvor mye? 
Hva med nieser og nevøer? Får du gave av hver av dem, eller er de del av en "samlegave" fordi de er barn? I så fall hvor lenge er de det?
Evt. når er det "akseptert" at du slutter å gi gave til nieser og nevøer? Er det noen aldersgrense på dette? 

Anonymkode: f7a12...dca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke bry deg, 300 er fint!

Får du noe økonomisk støtte av din mor nå under studietiden? 

Anonymkode: 1caae...ef6

Absolutt ikke. Hun er uføretrygdet, aldri fått noe hjelp. Derfor jeg ikke har hatt råd til å ta kjøretimer enda.
Min mor er gift med en mann som tjener 800k, så de klarer seg greit de to, men min mor har derfor ikke hatt anledning til å bidra økonomisk. 
Jeg har aldri hatt kontakt med biologisk far så har ingenting med den siden å gjøre heller…

Skrevet

Synes det var mye fra studenttante. Mine får enten 200 eller 300 fra sine tanter og onkler (som alle er godt voksne, gifte og har god økonomi).  Den ene tanta som vi ser ofte gir nok gjerne litt mer, men det er ikke akkurat summen på gavene som bestemmer hvem ungene liker best 😅

• Liker 2
Skrevet

Du gir mer enn nok! Du skal ikke blakke deg på barna til dine søsken. 

Anonymkode: fef0b...ba4

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Absolutt ikke. Hun er uføretrygdet, aldri fått noe hjelp. Derfor jeg ikke har hatt råd til å ta kjøretimer enda.
Min mor er gift med en mann som tjener 800k, så de klarer seg greit de to, men min mor har derfor ikke hatt anledning til å bidra økonomisk. 
Jeg har aldri hatt kontakt med biologisk far så har ingenting med den siden å gjøre heller…

Du har 8 nieser og nevøer, som du i praksis ikke ser mer enn annenhvert år. 
Dine søsken er betydelig eldre enn deg, og er godt etablerte, antagelig med grei økonomi. 

Du har det trangt økonomisk, og har ikke hatt råd til å ta kjøretimer. 

Likevel er det altså press på at du skal gi MER penger til nieser og nevøer? 

Jeg ville sterkt vurdert å fortelle mine søsken at jeg dessverre ikke har råd til å gi pengegaver til nieser og nevøer. Jeg trenger pengene selv for å kunne spare opp til kjøretimer og andre ting jeg faktisk trenger. 
Og så kutter du ut gave til nieser og nevøer, eller om du er veldig ukomfortabel med et, reduserer til en symbolsk sum (50kr eller noe.) Send et digitalt kort med fine ord til bursdagsbarnet, og tenkt at de får klare seg med oppmerksomheten. 

Anonymkode: f7a12...dca

• Liker 5
Skrevet

Man gir etter evne ❤️ Det er noe din mor burde lære seg. 300 kr er mye for en student. Og du er tante til 8 stk... Jeg synes du er gavmild nok jeg!

300 kr er det vi i familien gir til nevøer og nieser også, og her har vi alle fulltidsjobb og tjener greit. 

Selvom kostnaden på gaven er den samme for oss begge (300), gir du bort mer av det du har enn det jeg gjør, sett i forhold til inntekt.

Anonymkode: 52faf...7ca

• Liker 1
Skrevet

300kr er absolutt nok.

Vanligvis kompenseres man litt som ung voksen uten barn ved at man får en litt finere gave fra søsken med barn. Men jeg regner med at du ikke får bursdagsgaver fra dem til 5000,- samlet årlig, langt mindre 8.000,-

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har massevis av nevøer og nieser, men har aldri gitt gave til over 200 kr. 
Og det er kun hvis jeg deltar på feiring. 
Hvis jeg ikke kan komme får de heller ikke gave. 
De som er blitt konfirmert har fått 500. 
Synes din mor er helt på bærtur. 

Anonymkode: e2050...353

For en trist tankegang 

Anonymkode: d7e34...225

Skrevet

Utrolig snilt av deg at du gir til dem ❤️ 300 er mer enn nok! 

Anonymkode: da492...91e

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke for lite. Vi har god økonomi og gir 100-200 kr i bursdagsgave til våre nieser og nevøer. Jeg syns derfor 300 kr er mer enn nok. Du har begrenset økonomi. Mine to eldste er studenter som deg, de kjøper ikke egne gave, men jeg skriver dem på fra oss. Det samme gjør resten av slekta. 

Anonymkode: 5aad4...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For en trist tankegang 

Anonymkode: d7e34...225

Hvorfor det?

Sånn gjør vi det også. Vi gir kun gave om vi blir bedt i selskap. Det er normen i vår familie. Vi er også ekstremt mange. Det er sånn at vi inviterer to dager før og håper at ikke alle kan komme

Anonymkode: 5aad4...d5b

Skrevet

Hadde jeg vært et av søsknene dine, hadde jeg sagt at ungene ikke trenger så mye som 300kr. De får jo sikkert masse gaver siden dere er så mange. Du skal heller endre til 200 enn 500, hvertfall! 

Jeg tjener godt, har bare to tantebarn som jeg ser ofte, og gir 500 per gave, men har jo råd til det. Du skal ikke opp i den summen som har så mange og du knapt kjenner! 

Anonymkode: 4da45...4b6

• Liker 2
Skrevet

Det må da holde! Ville absolutt ikke forventet noe mer fra en som er student. 

Enkelte er for kravstore.

Anonymkode: 75a83...efd

Skrevet

Fylte 38 år og jobber som lege. Venninnen min som jobber som overlege og har over 1 mill i lønn ga meg 300kr i gavekort! Jeg sa at jeg ikke ville ha gaver og syntes det var hyggelig å få allikevel. 300kr er mer enn nok og jeg må ærlig si at det er mer patetisk av din skamløse søster som ringer og sier noe sånt. Det verste er at søsteren din ser det sikkert ikke selv engang! 

Anonymkode: 6a7f8...328

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er 23 år gammel, student med deltidsjobb, men grunnet enorme leiekostnader i Tromsø har jeg ikke så mye å rutte med. 

Jeg har 8 nieser og nevøer som bor på andre siden av landet, som jeg treffer ca. Annenhvert år. 3 av de har allerede hatt bursdag i år (10, 12 og 13 år), og jeg vippset de 300kr hver. 
Den 4. hadde bursdag i dag (16 år), og moren min ringte for å spørre hva jeg hadde gitt i gave. Hun mente 300kr var veldig lite å gi som tante og at det hvertfall burde være 500kr til de hver. 

Føler meg litt som en bedriten gjerrig tante som trodde 300kr var greit 🙈 Har pleid å gi hver av dem gavekort på 500kr hver jul. 

Har ikke vippset han pengene enda. 

Hva synes dere? Er 300kr skammelig lite? 🙈 Hvis jeg vippser 500kr må jeg etterbetale de andre også. 
Jeg har akkurat nok penger på konto til at det går, og jeg har et kredittkort (som jeg allerede skylder ca 9000kr på + renter fra tidligere måneder) som jeg da kan betale resterende levekostnader med i så fall…

dem eneste som er bedriten er dem som klager på det man får i gave

Anonymkode: 650c7...1d2

Skrevet

Selvfølgelig er 300 greit. 

Vi gir også kun 300 til nevøer og nieser (noe vi har avtalt med våre søsken). Da blir det likt for alle og ingen stor kostnad for noen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir 200-250,- du skal ikke gi mer enn dj kan avse.

Anonymkode: a7c22...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er 23 år gammel, student med deltidsjobb, men grunnet enorme leiekostnader i Tromsø har jeg ikke så mye å rutte med. 

Jeg har 8 nieser og nevøer som bor på andre siden av landet, som jeg treffer ca. Annenhvert år. 3 av de har allerede hatt bursdag i år (10, 12 og 13 år), og jeg vippset de 300kr hver. 
Den 4. hadde bursdag i dag (16 år), og moren min ringte for å spørre hva jeg hadde gitt i gave. Hun mente 300kr var veldig lite å gi som tante og at det hvertfall burde være 500kr til de hver. 

Føler meg litt som en bedriten gjerrig tante som trodde 300kr var greit 🙈 Har pleid å gi hver av dem gavekort på 500kr hver jul. 

Har ikke vippset han pengene enda. 

Hva synes dere? Er 300kr skammelig lite? 🙈 Hvis jeg vippser 500kr må jeg etterbetale de andre også. 
Jeg har akkurat nok penger på konto til at det går, og jeg har et kredittkort (som jeg allerede skylder ca 9000kr på + renter fra tidligere måneder) som jeg da kan betale resterende levekostnader med i så fall…

300 er mer enn nok! Vi gir 300 til tante/onkel barn. Å det er det båre barn får av sine tanter/onkler. 

Anonymkode: b5ae0...753

Skrevet

Jeg synes du franstår som generøs med så mange kids i familien, og de som sier noen annet kan ta seg ei bolle.

Jeg har bare 2 og bruker mer da jeg er i full jobb og har bare to, men fremdeles neppe mer en 600-800 NOK per

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...