Gå til innhold

Var jeg urimelig i denne handelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble ingen handel altså, men skrev overskriften for enkelhetsskyld.

Jeg tar et "kosttilskudd" fast, dette tilskuddet fikk ny formula/pakning, eller annen oppgradering for litt siden, og de solgte da den "gamle" typen til redusert pris. Jeg har prøvd begge og er fornøyd med begge to, og merker egentlig ingen forskjell. 

I en gruppe på FB skrev det ei dame at hun søkte etter folk som hadde denne gamle varianten hjemme, da hun ikke tåler den nye varianten.

Jeg skrev til henne at jeg kjøpte seks pakker av den gamle varianten når de solgte den ut, og hun kunne få kjøpe dem om hun ønsket hvis hun bodde i nærheten. Det gjorde hun ikke, men spurte om jeg kunne sende. Noe jeg sa ja til. Hun spør hvor mye jeg vil ha for de tre pakkene jeg har igjen, og jeg sier at jeg ønsker prisen for 3x ny produkt tilbake.

Det synes hun var uhorvelig mye. Både fordi den nye varianten er koster ca 200kr mer per pakke, og fordi de går ut på dato i slutten av august, og hun nevner at jeg har jo tross alt kjøpt den gamle varianten som både var rimeligere men også var til rabattert pris. 

Jeg skriver at jeg forstår hva hun mener men at jeg ikke har behov for å selge det, og bruker det mer enn gjerne selv, og at dette er bare et tilbud til denne. Samtidig poengterer jeg at jeg står da plutselig uten dette tilskuddet i 3 mnd og må da kjøpe nytt tilskudd, så vil jo tape på denne handelen da. 

Hun argumenterer med at det nye tilskuddet er bedre for oss som tåler det den inneholder, og at hun synes det er urettferdig at jeg får nytt produkt for gammel pris, og foreslår at vi møtes på midten og hun kan betale 100 kr mer per pakke.

Jeg sier at jeg ikke har anledning til det of beklager, sier samtidig at jeg forstår henne.

Så blir hun sur og forteller hvor dårlig det er av meg å utnytte en situasjon hvor noen ikke tåler et produkt. 

Ville i ettertid høre om andre har meninger her? Var jeg urimelig? Jeg kunne forstått det om det var en handel begge ønsket, men det er jo en årsak til at jeg valgte å kjøpe den gamle varianten istedet for den nye, nettopp fordi den var billigere. Skjønner at det er bittert for henne å skulle betale mer enn hva jeg gjorde eller hva hun hadde gjort i butikk mens den fantes, men... Jeg sitter nå bare å føler meg dum som tilbydd noen å hjelpe.. Og litt slem samtidig. 

Burde jeg ha møtt henne på midten? Betalt da 300 kroner mer for å kjøpe 3 mnd med nytt kosttilskudd som er bedre..  

Anonymkode: 08cd2...753

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tar et "kosttilskudd" fast, dette tilskuddet fikk ny formula/pakning, eller annen oppgradering for litt siden, og de solgte da den "gamle" typen til redusert pris. Jeg har prøvd begge og er fornøyd med begge to, og merker egentlig ingen forskjell. 

I en gruppe på FB skrev det ei dame at hun søkte etter folk som hadde denne gamle varianten hjemme, da hun ikke tåler den nye varianten.

Jeg skrev til henne at jeg kjøpte seks pakker av den gamle varianten når de solgte den ut, og hun kunne få kjøpe dem om hun ønsket hvis hun bodde i nærheten. Det gjorde hun ikke, men spurte om jeg kunne sende. Noe jeg sa ja til. Hun spør hvor mye jeg vil ha for de tre pakkene jeg har igjen, og jeg sier at jeg ønsker prisen for 3x ny produkt tilbake.

Det synes hun var uhorvelig mye. Både fordi den nye varianten er koster ca 200kr mer per pakke, og fordi de går ut på dato i slutten av august, og hun nevner at jeg har jo tross alt kjøpt den gamle varianten som både var rimeligere men også var til rabattert pris. 

Jeg skriver at jeg forstår hva hun mener men at jeg ikke har behov for å selge det, og bruker det mer enn gjerne selv, og at dette er bare et tilbud til denne. Samtidig poengterer jeg at jeg står da plutselig uten dette tilskuddet i 3 mnd og må da kjøpe nytt tilskudd, så vil jo tape på denne handelen da. 

Hun argumenterer med at det nye tilskuddet er bedre for oss som tåler det den inneholder, og at hun synes det er urettferdig at jeg får nytt produkt for gammel pris, og foreslår at vi møtes på midten og hun kan betale 100 kr mer per pakke.

Jeg sier at jeg ikke har anledning til det of beklager, sier samtidig at jeg forstår henne.

Så blir hun sur og forteller hvor dårlig det er av meg å utnytte en situasjon hvor noen ikke tåler et produkt. 

Ville i ettertid høre om andre har meninger her? Var jeg urimelig? Jeg kunne forstått det om det var en handel begge ønsket, men det er jo en årsak til at jeg valgte å kjøpe den gamle varianten istedet for den nye, nettopp fordi den var billigere. Skjønner at det er bittert for henne å skulle betale mer enn hva jeg gjorde eller hva hun hadde gjort i butikk mens den fantes, men... Jeg sitter nå bare å føler meg dum som tilbydd noen å hjelpe.. Og litt slem samtidig. 

Burde jeg ha møtt henne på midten? Betalt da 300 kroner mer for å kjøpe 3 mnd med nytt kosttilskudd som er bedre..  

Urimelig av deg å ta høyere pris enn det du selv betalte. Det synes i hvertfall jeg. 

Anonymkode: cbf8a...a7e

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Urimelig av deg å ta høyere pris enn det du selv betalte. Det synes i hvertfall jeg. 

Hæ? Et utgått, sjeldent produkt kan man selvsagt selge med profitt.

• Liker 28
  • Nyttig 14
Skrevet

Hun må jo betale deg den summen det koster deg å erstatte det. Om jeg kjøper et par sko på salg, også kommer noen og spør om akkurat den type sko så er det vel mitt valg å ikke selge de billigere enn et nytt par for meg. Jeg skulle da ikke måtte betale mer for å ikke gå barfot. Er en helt annen situasjon enn bruktklær… 

Anonymkode: 6f382...c18

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

I og med at du vil tape penger ved å selge til hennes pris, synes jeg du gjorde riktig.  Hvorfor skal du tape penger for å gjøre andre glad? 

• Liker 30
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det urimelig?

Anonymkode: 27ffb...01e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Hæ? Et utgått, sjeldent produkt kan man selvsagt selge med profitt.

Kan jeg selge en boks joikakaker som gikk ut i 2016 med profitt? 🤑

Jeg tenker at for min del hadde det vært uhørt å kjøpe noe. Ikke hadde tanken slått meg å tjene på det heller. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du gjorde ikke noe galt, tilbud og etterspørsel bestemmer prisen 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at for min del hadde det vært uhørt å kjøpe noe. Ikke hadde tanken slått meg å tjene på det heller. 

Hvis noen vil kjøpe det så kan du jo det?

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Overhodet ikke urimelig av deg!

Du har kjøpt opp det gamle produktet slik at du har tre måneder av dette. Du har samme effekt av gammel type som av ny.

Hvis du selger produkt for tre måneder nå, til samme pris som du kjøpte dem for, så vil det si at du må erstatte med nytt produkt for tre måneder. Nytt produkt koster 200 kr mer pr. måned, ergo vil du tape kr 600  på å selge gamleproduktet til gammelpris til henne.

Når hun ikke er villig til å kompensere deg for dette, så er det helt rimelig av deg å ikke selge. Selv å "kompromisse", som hun foreslår betyr at du taper kr 300 for å selge til henne.

Selvfølgelig selger du ikke produktet til henne! At hun ikke ser at du blir påført kostnader, dvs. taper penger, ved å selge til henne, så er ikke det din feil.

Anonymkode: e3549...11f

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis noen vil kjøpe det så kan du jo det?

Jeg hadde gledelig gitt det bort og hatt null tanker om en fortjeneste. Kjøperen i dette tilfellet sier jo det er fordi hun ikke tåler det nye produktet som skal være bedre. Hva skjer med at folk har sluttet å være hjelpsomme og hyggelige. Må alt dreie seg om penger? 

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde gledelig gitt det bort og hatt null tanker om en fortjeneste. Kjøperen i dette tilfellet sier jo det er fordi hun ikke tåler det nye produktet som skal være bedre. Hva skjer med at folk har sluttet å være hjelpsomme og hyggelige. Må alt dreie seg om penger? 

Ja i slike tilfeller så må det det

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja i slike tilfeller så må det det

Det må på ingen måte det. For noen kanskje, men for andre absolutt ikke. Ta spurte om hun var urimelig, jeg synes ja. Men det er vel fordi man har ulik forståelse for andres utfordringer 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke alle som har råd til å gi bort flere hundre kroner til fremmede personer, og for disse så dreier det seg jo absolutt om penger for at de skal ta vare på egen helse.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Å selge den gamle formuleringen for å måtte kjøpe nytt selv gir jo deg en økonomisk ulempe. 

Jeg synes du gjør rett i å ønske å kompenseres for det økonomisk tapet du vil lide av å selge henne disse og måtte kjøpe det dyrere produktet til deg selv.

Det er ingenting galt med tilbudet du kom med. Hvorfor skal hun tjene på denne handelen mens du går i minus.

Anonymkode: e38d5...4db

• Liker 9
  • Nyttig 4
Annonse
Skrevet

Så denne fremmede damen mener med andre ord at du skal være snill, styre med å sende, bestille nye produkter og gå uten mens du venter på disse OG samtidig tape 600kr? Det vil jeg si er veldig sylfrekt. Du gjør ingenting galt her, og jeg ville bare droppa hele handelen.

Anonymkode: ab245...d80

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Jeg hadde gjerne byttet de tre av typen hun ønsket mot tre nye, eller tilsvarende pris, men jeg ønsker ikke å tape økonomisk på et bytte en annen ønsker, og jeg ikke trenger. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det må på ingen måte det. For noen kanskje, men for andre absolutt ikke. Ta spurte om hun var urimelig, jeg synes ja. Men det er vel fordi man har ulik forståelse for andres utfordringer 

"Utfordringer" det er kosttilskudd det er snakk om her

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alle som har råd til å gi bort flere hundre kroner til fremmede personer, og for disse så dreier det seg jo absolutt om penger for at de skal ta vare på egen helse.

Det er her dnakk om kosttilskudd ikke medisiner 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan du selge de med profitt om noen absolutt vil kjøpe Joikakaker fra det året i stedet for nye. Du har en sjelden vare og da går selvfølgelig prisen opp.

Anonymkode: 6dc70...ea2

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...