AnonymBruker Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Jeg opprettet begge i januar i hver sin bank med ca 150 000 i hver. Det ble ca 3500 kr i renter i mars. Jeg har ikke foretatt meg noe etter dette. Fordi jeg fikk høre at de da ble værende på 3 mnd fastrente konto i ny 3-mnd periode. Stemmer det og betyr det at jeg da får nye renter nå i juni? Og om jeg tar ut penger før 3 mnd perioden er ferdig, mister jeg rentene da? Anonymkode: b401f...e84
AnonymBruker Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Du må sjekke avtalene du har gjort med dine banker, noen låser beløpet videre i tre mnd hvis du ikke foretar deg noe, mens de fleste må du heldigvis aktivt lage ny avtale med for at pengene skal bindes videre. Hvis du tar ut pengene før tiden, (i noen avtaler er det ikke mulig) må du gjerne ut med gebyr tilsvarende minst det du ville fått i renter. Anonymkode: 7cc66...4c0
AnonymBruker Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må sjekke avtalene du har gjort med dine banker, noen låser beløpet videre i tre mnd hvis du ikke foretar deg noe, mens de fleste må du heldigvis aktivt lage ny avtale med for at pengene skal bindes videre. Hvis du tar ut pengene før tiden, (i noen avtaler er det ikke mulig) må du gjerne ut med gebyr tilsvarende minst det du ville fått i renter. Anonymkode: 7cc66...4c0 Takk for svar. Ja leste nå at den ene banken jeg bruker fortsetter avtalen om jeg ikke foretar meg noe, i mens den andre må jeg lage en ny avtale. Jeg trodde begge bankene fortsatte avtalen og dermed tapte jeg nok over 3000 kr i renter i den ene banken😔 Skal ikke bruke pengene med det først derfor vil jeg ha pengene i 3 mnd fastrentekonto en stund til. Har også 200 000 i fond som jeg har tapt over 10 000 på siste halve året, så da e det godt å garantere å gå litt i pluss på sparekonto ihvertfall. Fond er ikke noe for meg selv om jeg nok skal ha dem der i 10+ år. Men man vet jo aldri. Blir det samlivsbrudd o.l i mellomtiden må jeg jo kanskje ta ut med tap. Anonymkode: b401f...e84
AnonymBruker Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg opprettet begge i januar i hver sin bank med ca 150 000 i hver. Det ble ca 3500 kr i renter i mars. Jeg har ikke foretatt meg noe etter dette. Fordi jeg fikk høre at de da ble værende på 3 mnd fastrente konto i ny 3-mnd periode. Stemmer det og betyr det at jeg da får nye renter nå i juni? Og om jeg tar ut penger før 3 mnd perioden er ferdig, mister jeg rentene da? Anonymkode: b401f...e84 Hvordan kan noen vite hvilken avtale du har når du ikke oppgir verken bank eller hvilken avtale du har? Du kan fint ringe bankene du er kunde hos og spørre om hvilken avtale du har, dersom du ikke klarer å lese deg frem til dette på bankenes nettsider. Anonymkode: bb5b6...51b
AnonymBruker Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni Har du under 5% rente på en konto med bindingstid? Anonymkode: 2dddb...7a1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg opprettet begge i januar i hver sin bank med ca 150 000 i hver. Det ble ca 3500 kr i renter i mars. Anonymkode: b401f...e84 Du fikk 3500 i renter på 3 måneder av et innskudd på 150.000? Mener du til sammen, eller 3500 på begge kontoene? Isåfall - du har altså over 9% rente på disse fastrentekontoene? Hvilke banker er dette 🤠 Anonymkode: 0440b...649
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Du fikk 3500 i renter på 3 måneder av et innskudd på 150.000? Mener du til sammen, eller 3500 på begge kontoene? Isåfall - du har altså over 9% rente på disse fastrentekontoene? Hvilke banker er dette 🤠 Anonymkode: 0440b...649 Hun mente helt sikkert tli sammen. Anonymkode: 7cc66...4c0
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun mente helt sikkert tli sammen. Anonymkode: 7cc66...4c0 Hun skriver at hun fikk 3500 i renter fra jan-mars, og at den ene avtalen ble automatisk fornyet i tre nye måneder. Så forventer hun utbetaling av nye 3000 i renter i juni på den som ble fornyet, og skriver at hun taper over 3000 på den som ikke ble fornyet… Så det virker som hun tror hun får 3500 per konto, per tredje måned… Så jeg tror mulig TS har misforstått noe ang hvordan rentene fungerer. Anonymkode: 0440b...649 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun skriver at hun fikk 3500 i renter fra jan-mars, og at den ene avtalen ble automatisk fornyet i tre nye måneder. Så forventer hun utbetaling av nye 3000 i renter i juni på den som ble fornyet, og skriver at hun taper over 3000 på den som ikke ble fornyet… Så det virker som hun tror hun får 3500 per konto, per tredje måned… Så jeg tror mulig TS har misforstått noe ang hvordan rentene fungerer. Anonymkode: 0440b...649 Kan du oppklare dette TS? Hvor mye har du i renter på de ulike kontoene? Har sett folk her inne før som tror de får 5% på hele beløpet utbetalt etter noen måneder, så man vet aldri. Når den gjelder fastrente som automatisk blir fornyet, er dette sjelden noen fordel for kunden. De fleste som driver med den litt uheldige praksisen har vesentlig lavere rente i den neste bindingsperioden. Anonymkode: 7cc66...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg opprettet begge i januar i hver sin bank med ca 150 000 i hver. Det ble ca 3500 kr i renter i mars. Jeg har ikke foretatt meg noe etter dette. Fordi jeg fikk høre at de da ble værende på 3 mnd fastrente konto i ny 3-mnd periode. Stemmer det og betyr det at jeg da får nye renter nå i juni? Og om jeg tar ut penger før 3 mnd perioden er ferdig, mister jeg rentene da? Anonymkode: b401f...e84 Dersom du ikkje foretar deg noe /gir beskjed ....blir avtalen automatisk fornyet. Ønsker du å avslutte fastrenteavtalen må du gi beskjed før avtalen utgår. Anonymkode: ee2d8...11d 1
Me0987 Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dersom du ikkje foretar deg noe /gir beskjed ....blir avtalen automatisk fornyet. Ønsker du å avslutte fastrenteavtalen må du gi beskjed før avtalen utgår. Anonymkode: ee2d8...11d Det kommer an på banken/avtalen. Der jeg hadde 3 mnd fastrentinnskudd ble den ikke automatisk fornyet, men midlene ble overført til en høyrentekonto, og man måtte evt. Inngå ny avtale om fastrenteinnskudd. 1
Me0987 Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 23.43): Takk for svar. Ja leste nå at den ene banken jeg bruker fortsetter avtalen om jeg ikke foretar meg noe, i mens den andre må jeg lage en ny avtale. Jeg trodde begge bankene fortsatte avtalen og dermed tapte jeg nok over 3000 kr i renter i den ene banken😔 Skal ikke bruke pengene med det først derfor vil jeg ha pengene i 3 mnd fastrentekonto en stund til. Har også 200 000 i fond som jeg har tapt over 10 000 på siste halve året, så da e det godt å garantere å gå litt i pluss på sparekonto ihvertfall. Fond er ikke noe for meg selv om jeg nok skal ha dem der i 10+ år. Men man vet jo aldri. Blir det samlivsbrudd o.l i mellomtiden må jeg jo kanskje ta ut med tap. Anonymkode: b401f...e84 Du tapte vel ikke 3000? Det du eventuelt har "tapt" er det som utgjør rentedifferansen mellom renten du ville fått på fastrenteinnskuddet og renten du har fått på kontoen midlene ble plassert på etter at fatsrenteinnskuddsavtalen gikk ut.
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 9.18): Du fikk 3500 i renter på 3 måneder av et innskudd på 150.000? Mener du til sammen, eller 3500 på begge kontoene? Isåfall - du har altså over 9% rente på disse fastrentekontoene? Hvilke banker er dette 🤠 Anonymkode: 0440b...649 Beklager ser jeg har skrevet feil. Det var litt over det dobbelte jeg hadde på denne fastrentekontoen og dette var Nordea. Det er Nordea som sier at de fortsetter 3 mnd fastrente bindingstid om heg 8kke foretar meg noe. Så da gjenstår det å se om jeg tikker inn nye 3500 kr i renter nå i juni. Syns Nordea sne nettsider er svært uoversiktlige og med en kundeservice på bånn. Får bare snakke med roboter. Så beklager at jeg stiller amatør spørsmål jeg burde klare å finne ut av selv. Den andre banken var DNB. Litt mer oversiktelig her, men syns også deres nettsider og kundekontakt har blitt verre siste årene. Anonymkode: b401f...e84
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Jeg har 3 mnd. Fastrenteinnskudd i Nordea, og man får tilbud om å fornye den før fristen går ut Om du ønsker å avslutte den må du ta kontakt. Hvis ikke fortsetter den. Det å fornye den betyr ikke automatisk samme rentesats som du har hatt. Anonymkode: d9b9f...9fe
AnonymBruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Beklager ser jeg har skrevet feil. Det var litt over det dobbelte jeg hadde på denne fastrentekontoen og dette var Nordea. Det er Nordea som sier at de fortsetter 3 mnd fastrente bindingstid om heg 8kke foretar meg noe. Så da gjenstår det å se om jeg tikker inn nye 3500 kr i renter nå i juni. Syns Nordea sne nettsider er svært uoversiktlige og med en kundeservice på bånn. Får bare snakke med roboter. Så beklager at jeg stiller amatør spørsmål jeg burde klare å finne ut av selv. Den andre banken var DNB. Litt mer oversiktelig her, men syns også deres nettsider og kundekontakt har blitt verre siste årene. Anonymkode: b401f...e84 Men kan du ikke bare fortelle oss hvilken rente du har på disse to kontoene da, så forstår vi hva slags kontoer det er. Anonymkode: 2dddb...7a1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Me0987 skrev (21 timer siden): Du tapte vel ikke 3000? Det du eventuelt har "tapt" er det som utgjør rentedifferansen mellom renten du ville fått på fastrenteinnskuddet og renten du har fått på kontoen midlene ble plassert på etter at fatsrenteinnskuddsavtalen gikk ut. Du har selvfølgelig helt rett. Er middels grei rente på kontoen de står på ellers også, så jeg overdrev det tapet en stor smule😇 Syns alt i alt dette med at pengene «krymper på konto’ er rene skremselspropagandaen. Sikkert for å få flere til å spare i fond nå i nedgangstidene. Anonymkode: b401f...e84 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har selvfølgelig helt rett. Er middels grei rente på kontoen de står på ellers også, så jeg overdrev det tapet en stor smule😇 Syns alt i alt dette med at pengene «krymper på konto’ er rene skremselspropagandaen. Sikkert for å få flere til å spare i fond nå i nedgangstidene. Anonymkode: b401f...e84 Pga inflasjonen kan pengene fort krympe om de bare står på en bankkonto. I 2022 f.eks var inflasjonen på 5,8% Anonymkode: 2dddb...7a1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men kan du ikke bare fortelle oss hvilken rente du har på disse to kontoene da, så forstår vi hva slags kontoer det er. Anonymkode: 2dddb...7a1 Hun har allerede skrevet at det er 3 mnd fastrente hos Nordea. Da har du jo fått greie på hva slags konto det er! Anonymkode: d9b9f...9fe
AnonymBruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pga inflasjonen kan pengene fort krympe om de bare står på en bankkonto. I 2022 f.eks var inflasjonen på 5,8% Anonymkode: 2dddb...7a1 Når man har penger på bankkonto så får man utbetalt avkastning hvert år. I fond får man det evt. når man selger fondet, og da som en engangsutbetaling. I tillegg tar de som forvalter fondet honorar hvert år. Anonymkode: d9b9f...9fe
AnonymBruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man har penger på bankkonto så får man utbetalt avkastning hvert år. I fond får man det evt. når man selger fondet, og da som en engangsutbetaling. I tillegg tar de som forvalter fondet honorar hvert år. Anonymkode: d9b9f...9fe Du tror altså seriøst at fond er eneste alternativ til en bankkonto med dårlig rente? I tråden her er det tydeligvis snakk om en konto med bare 4,95% rente. Man kan til og med få bankkontoer uten noen som helst binding med bedre vilkår enn det. Anonymkode: 2dddb...7a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå