AnonymBruker Skrevet 9. juni 2025 #41 Skrevet 9. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 22.24): Det er ikke stort DPS kan gjøre annet enn å realitetorientere deg.... og det klarer du jo helt på egenhånd også. Alt annet er egentrening og eksponeringsterapi som du klarer helt fint på egenhånd. Du vet det er irrasjonelle tanker, og du må trene på å tenke rasjonelt. Det å sjekke at tankene ikke stemmer, blir å mate angsten og tvangstankene, for du vet at det er irrasjonelle tanker og ingen bekreftelse er godt nok for OCD. Det å ty til alkohol gjør det ikke bedre, og det vet du. Du får ikke behandling hos DPS om du selvmedisinerer med alkohol, da er eneste de kan hjelpe deg med rusbehandling. Anonymkode: 63754...0e4 Eksponeringsterapi er det ikke alle som klarer på egenhånd. Det kreves veldig ofte tett oppfølging av psykolog, en som står der og får deg i gang og følger opp. Anonymkode: 71b2a...f68 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2025 #42 Skrevet 10. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 15.56): Overdriver du hvor alvorlig det er, hvis du har hatt det sånn i 28 år(??), men først nå søker hjelp? Eller opplever du en forverring? Hvis du gjør det er det essensielt at dette blir presisert i henvisningen. Det er forresten kritikkverdig at legen mener du skal gå privat. Hvis DPS ikke vil/kan hjelpe er det faktisk fastlegens oppgave å hjelpe, ev finne andre som kan hjelpe (kommunens psykiatritjenester) Anonymkode: 8c189...e28 AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 19.22): Jeg har hatt OCD siden jeg var rundt 20 år gammel, altså i 28 år. Grunnen til at jeg ikke har søkt hjelp tidligere er at jeg har vært veldig skamfull over det og har brukt mye energi på å skjule det – både for barna mine, kolleger og folk rundt meg. Det har vært ekstremt slitsomt å leve med, og jeg har måttet bære det alene i mange år. Anonymkode: cdbc6...544 Det er et faktum at mennesker som lever med OCD faller inn under den gruppen av pasienter med psykiske lidelser som venter lengst før de oppsøker hjelp.jeg viste tydelig symptomer på ocd allerede i en alder av fem, men diagnosen kom ikke i mine papirer før jeg var 28 og jeg hadde vært i psykiatrien i alle de årene. https://ananke.no/fakta-og-rad-om-ocd/ «Ja personermed tvangslidelser (OCD)har en tendens til å oppsøke hjelp senere enn andre med psykiske lidelser. Dette kan skyldes flere faktorer, inkludert stigmer knyttet til OCD, manglende kunnskap om tilstanden og bekymringer rundt å bli stigmatisert» https://angstklinikken.no/psykiske-plager/ocd/#:~:text=OCD er en angstlidelse%2C det,at frykt «driver» lidelsen. «Tvangstanker og tvangshandlinger: Disse kan gjøre det vanskelig for personer med OCD å oppsøke hjelp, da de kan føle seg tvunget til å utføre tvangshandlinger eller ha tvangstanker som hindrer dem i å ta kontakt med helsepersonell.» https://www.treatmyocd.com/blog/ocd-statistics “Receiving an OCD diagnosis and effective treatment can take 14 to 17 years on average for adults. (NOCD)” https://www.advancedinterventions.org.uk/2020/11/10/treatment-delays-for-ocd/ “It is widely reported that people with OCD wait a long time before seeking help for their OCD, and they wait even longer before getting effective treatment. The generally-accepted figures are that: People with OCD wait, on average, eleven years with symptoms before they seek help, and; Wait 17 years from onset of OCD to receiving their first treatment.” “These observational findings are consistent with other studies reporting long delays between symptom onset, first presentation, and receipt of effective treatment. We know that it can be over a decade before people with OCD receive treatment and during this time there is (by definition) a degree of functional and social impairment and/or distress.” Anonymkode: f1f69...229 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #43 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 16.13): Det er et faktum at mennesker som lever med OCD faller inn under den gruppen av pasienter med psykiske lidelser som venter lengst før de oppsøker hjelp.jeg viste tydelig symptomer på ocd allerede i en alder av fem, men diagnosen kom ikke i mine papirer før jeg var 28 og jeg hadde vært i psykiatrien i alle de årene. https://ananke.no/fakta-og-rad-om-ocd/ «Ja personermed tvangslidelser (OCD)har en tendens til å oppsøke hjelp senere enn andre med psykiske lidelser. Dette kan skyldes flere faktorer, inkludert stigmer knyttet til OCD, manglende kunnskap om tilstanden og bekymringer rundt å bli stigmatisert» https://angstklinikken.no/psykiske-plager/ocd/#:~:text=OCD er en angstlidelse%2C det,at frykt «driver» lidelsen. «Tvangstanker og tvangshandlinger: Disse kan gjøre det vanskelig for personer med OCD å oppsøke hjelp, da de kan føle seg tvunget til å utføre tvangshandlinger eller ha tvangstanker som hindrer dem i å ta kontakt med helsepersonell.» https://www.treatmyocd.com/blog/ocd-statistics “Receiving an OCD diagnosis and effective treatment can take 14 to 17 years on average for adults. (NOCD)” https://www.advancedinterventions.org.uk/2020/11/10/treatment-delays-for-ocd/ “It is widely reported that people with OCD wait a long time before seeking help for their OCD, and they wait even longer before getting effective treatment. The generally-accepted figures are that: People with OCD wait, on average, eleven years with symptoms before they seek help, and; Wait 17 years from onset of OCD to receiving their first treatment.” “These observational findings are consistent with other studies reporting long delays between symptom onset, first presentation, and receipt of effective treatment. We know that it can be over a decade before people with OCD receive treatment and during this time there is (by definition) a degree of functional and social impairment and/or distress.” Anonymkode: f1f69...229 Jeg fikk time hos en offentlig psykolog. Klagen ble tatt til følge. De skriver nå at jeg har rett på behandling i offentlige helsevesen hos spesialist. Fikk time hos en psykolog men leser at han kun har en stjerne i anmeldelser og folk kommenterer at han nærmest kritiserer de. Hjelp : men jeg får forsøke. Kanskje mitt inntrykk blir anderledes, hvis ikke kontakter jeg legen å sier at jeg sliter med å gå til den psykologen... Anonymkode: cdbc6...544 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #44 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk time hos en offentlig psykolog. Klagen ble tatt til følge. De skriver nå at jeg har rett på behandling i offentlige helsevesen hos spesialist. Fikk time hos en psykolog men leser at han kun har en stjerne i anmeldelser og folk kommenterer at han nærmest kritiserer de. Hjelp : men jeg får forsøke. Kanskje mitt inntrykk blir anderledes, hvis ikke kontakter jeg legen å sier at jeg sliter med å gå til den psykologen... Anonymkode: cdbc6...544 I Bergen? Har du OCD må du få hjelp hos OCD-team. Anonymkode: 512ae...386
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #45 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 1.44): I Bergen? Har du OCD må du få hjelp hos OCD-team. Anonymkode: 512ae...386 I Bergen ja. Jeg håper på at det hjelper med psykolog. Jeg går på Cipralex, men det hjelper ikke helt. Jeg tror det gjør meg litt roligere i sinnet men jeg sliter veldig. Men må vente i 2 måneder på behandling hos psykolog. Hvordan kan jeg få hjelp av OCD team? Jeg vet ikke hva jeg har, men det minner om OCD Anonymkode: cdbc6...544
Anonymeeee Skrevet 14. juni 2025 #46 Skrevet 14. juni 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 22.59): Legen skrev at det hjelper sjelden å klage på avslaget. Anonymkode: cdbc6...544 Jeg har klagd på avslag fra dps og det hjalp for min del. Men jeg hadde ikke ocd symptomer da. Endret 14. juni 2025 av Anonymeeee
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #47 Skrevet 14. juni 2025 Finn en god privat psykolog med offentlig avtale (tar kun egenandel). Det kan du gjøre med et kjapt googlesøk. Legen kan også skrive henvisning til en slik lege. Du trenger hjelp, og mest sannsynlig over lengre tid med en fast psykolog, og det er dessverre for mye å be om på DPS hvor de bytter psykolog annenhver måned og sender deg på huet og ræva ut så fort de har satt somlet seg frem til en diagnose basert på 3 forskjellige psykologer sine notater... Anonymkode: 26355...201
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #48 Skrevet 14. juni 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): I Bergen ja. Jeg håper på at det hjelper med psykolog. Jeg går på Cipralex, men det hjelper ikke helt. Jeg tror det gjør meg litt roligere i sinnet men jeg sliter veldig. Men må vente i 2 måneder på behandling hos psykolog. Hvordan kan jeg få hjelp av OCD team? Jeg vet ikke hva jeg har, men det minner om OCD Anonymkode: cdbc6...544 Hvis det er en avtalespesialist på Nesstun som har fått bare 1 stjerne og at han kritiserer pasienter, husk at hvis det er det som møter deg så fortjener du bedre og ikke ta det til deg. Kjenner til en i det området som er ikke var bra for noen jeg kjenner. Jeg synes det er uforsvarlig at slike som ikke hjelper noen og skader til og med blir en henvist til. Ta vare på deg selv. Jeg vet jo ikke om det er samme, og du kan alltids ha en annen oppfatning selvsagt, men bare ville nevne det. OCD-team, er via DPS og med fokus på OCD i henvisningen så kan du få pre-samtale der. Anonymkode: 512ae...386 1
Purple_Pixiedust Skrevet 15. juni 2025 #49 Skrevet 15. juni 2025 OCD kan la seg behandle av to ting, som gjøres parallelt. Det ene er antidepressiva. Cipralex er velbrukt til å behandle OCD. Husk at dosen for effekt mot OCD vanligvis må være dobbelt så høy som ved depresjon. I tillegg må du være beinhard og slutte med all sjekkingen. Det er med på å opprettholde lidelsen. Det er som å helle bensin på bålet. Men det kan være greit å ta det gradvis. Bestem deg først for å ikke sjekke når du er på jobb. Du kan sjekke når du kommer hjem. Så faser du sjekkingen gradvis ut samtidig som at du bruker Cipralex. Så må du nok gå til legen og be om å klage på avslaget. Legg gjerne med et skriv hvor du med dine egne ord forteller akkurat hvordan du har det og at du er i ferd med å falle ut av arbeidslivet. Jeg har ikke lest siste siden så mulig dette er nevnt. Det var I hvertfall ikke nevnt første 1,5 sider.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2025 #50 Skrevet 15. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 23.07): Jeg har selv vært hos BUP og DPS. Jeg bare lurer på hva du forventer at skal skje der? Som en annen har kommentert så vet du jo både 1) hva du sliter med, og 2) at du må gjøre noe med saken. Du nevner noe om tvangspreget OCD. Hos DPS kan du få medisiner, men det skjer først etter ERP. I tillegg til det er medisiner for OCD (fortrinnsvis SSRI) avhengighetsskapende og skal derfor kun brukes ved alvorlige tilfeller. Altså kommer du deg ikke unna "vanlig" ERP, du blir ikke automatisk satt på medisiner bare fordi du er på DPS. Og den gode nyheten med ERP er at du kan gjøre det alene. Du trenger absolutt ikke DPS for det. Det første du gjør er å kartlegge når du får panikk. Er det som oftest når du er i matbutikken, på jobb, hjemme? Tidlig, kveld? Hvis du føler at det kommer "tilfeldig" gjennom dagen, går det også fint. Poenget her er bare å planlegge. Fordi ERP går ut på å bevisst sette seg i de ukomfortable, vanskelige situasjonene. Verken psykolog eller medisiner er tilstede her, derfor kan du gjøre det alene. Når du kjenner behovet for å sjekke navigasjon eller ringe barna, må du stritte imot. Det er ingenting en psykolog kan si til deg eller veive med tryllestaven for at det skal bli enklere. Som med rusbehandling bare må man tvinge seg selv, man må finne den interne motivasjonen og styrken til å si "nei" til frykten og tvangstankene. Du kan også avtale med barna dine når du ringer dem, eller avtale med deg selv når du sjekker navigasjon. F.eks at du sjekker kl 08 og kl 18 hver dag. Så begynner du å trappe ned. Først kun kl 18 hver dag i en uke, så kl 18 annen hver dag... så mindre... helt til du kun sjekker navigasjon/ringer dem én gang i uka, og det er jo en sunn og koselig vane å ha med barna uansett. Dette er sånn du blir frisk. Det er ingen "quick fix" i DPS-systemet. En psykolog kan hjelpe deg å sortere tankene dine eller få utløp for vanskelige følelser, men selve behandlingen gjennomfører du alene. Det er et mentalt prosjekt. Anonymkode: 862d4...62a Dette! 👏👏👏 Anonymkode: 698b6...6d3 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2025 #51 Skrevet 15. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Finn en god privat psykolog med offentlig avtale (tar kun egenandel). Det kan du gjøre med et kjapt googlesøk. Legen kan også skrive henvisning til en slik lege. Du trenger hjelp, og mest sannsynlig over lengre tid med en fast psykolog, og det er dessverre for mye å be om på DPS hvor de bytter psykolog annenhver måned og sender deg på huet og ræva ut så fort de har satt somlet seg frem til en diagnose basert på 3 forskjellige psykologer sine notater... Anonymkode: 26355...201 Alle henvisninger skal nå gå via et offentlig henvisningsmottak. Kan ikke henvise direkte til avtalespesialist lenger. https://www.helse-sorost.no/om-oss/vart-oppdrag/vare-hovedoppgaver/behandling/psykisk-helsevern/felles-henvisningsmottak/ Anonymkode: 23403...445
Fountaine Skrevet 15. juni 2025 #52 Skrevet 15. juni 2025 Eksponeringsterapi mot OCD handler jo om å gradvis utføre det man frykter, uten å utføre tvangshandlingene etterpå og erfare at det går bra. Ved å ikke gjøre tvangshandlingen, lærer hjernen over tid at "dette er ikke farlig", og angsten går ned av seg selv. Man lærer å tåle angst uten å reagere med tvang. Har du prøvd å gjøre dette selv? Hvordan går det? Hvis du kommer inn på DPS er det dette dere vil jobbe med da med en psykolog som veileder. Medisiner som SSRI og SNRI kan hjelpe å dempe tvangstankene, har du tenkt å prøve det? Kan du spørre fastlegen om å prøve medisiner?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå