AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #1 Skrevet 5. juni 2025 Hei, Jeg skriver her fordi jeg ikke vet hvor jeg ellers skal få hjelp akkurat nå. Jeg sliter med tvangstanker og panikkanfall som handler om barna mine. Flere ganger daglig tror jeg at jeg har skadet eller drept dem, selv om de er voksne og ikke i nærheten. Jeg må sjekke at de er i live og har det bra. Det føles så virkelig at jeg bruker navigasjon og andre bevis for å roe meg. Jeg tenker også på overnaturlige ting og frykter at noe kommer til å skje dem. Jeg prøver å kontrollere hver eneste bevegelse for å forhindre at noe galt skjer. Dette har pågått i 28 år. På jobb får jeg anfall og må late som jeg bare kvapp av noe tilfeldig. Etter jobb drikker jeg 1–2 halvlitere øl for å dempe panikken. Jeg vet det ikke er en løsning, men jeg ser ingen annen utvei. Jeg har ikke råd til privat psykolog og fikk nylig avslag fra DPS. Jeg føler meg helt fastlåst og får ikke hjelp, selv om jeg har vært åpen om hvor ekstremt belastende dette er for meg. Jeg har begynt å bruke en AI-robot (ChatGPT) for å forsøke å sortere tankene og jobbe med mestring. Den mener det jeg beskriver ligner ekstrem OCD med tvangstanker og tvangshandlinger. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å jobbe 100 % videre uten å kollapse. Har noen her vært i lignende situasjon? Hvordan fikk dere hjelp som har hatt noe lignende eller hvordan klarte dere å takle det? Legen mener det kun blir privat psykolog hvis jeg har penger. Jeg har ikke penger til privat. Ellers må jeg bare forsøke selv. Alle råd og erfaringer tas imot med stor takk. Anonymkode: cdbc6...544 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #2 Skrevet 5. juni 2025 Du har absolutt symptomer forenelig med OCD. Har vært i lignende situasjon hvor jeg har blitt avvist av DPS. Altså andre symptomer/utfordringer, men veldig psyk med sterkt nedsatt funksjonsevne og ingen livskvalitet. Jeg kom omsider inn til DPS etter jeg byttet fastlege. Legen din har et ansvar for å få deg inn, det er under enhver kritikk at du blir bedt om å gå privat når du har så vesentlige problemer. Hva legen skriver i henvisningen er utrolig viktig. Be om å få lese henvisningen for å se om alvoret i situasjonen din kommer godt frem. Hvis du blir avvist hos DPS videre så bør legen jobbe for å få deg inn hos avtalespesialist. Du skal virkelig ikke gå privat, for noe tull. Mas på legen din, ikke gi deg. Eller bytt lege, det var det som ble løsningen for meg. Anonymkode: 56807...bfd 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #3 Skrevet 5. juni 2025 Det er så trist at det skal være så vanskelig.. Kan du prøve å ta kontakt med legevakten når du har det sånn? Kanskje de kanskje hjelpe med en akutt innleggelse, og derfra vil ballen rulle lettere? Anonymkode: 2e47e...73e 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #4 Skrevet 5. juni 2025 Det er ikke stort DPS kan gjøre annet enn å realitetorientere deg.... og det klarer du jo helt på egenhånd også. Alt annet er egentrening og eksponeringsterapi som du klarer helt fint på egenhånd. Du vet det er irrasjonelle tanker, og du må trene på å tenke rasjonelt. Det å sjekke at tankene ikke stemmer, blir å mate angsten og tvangstankene, for du vet at det er irrasjonelle tanker og ingen bekreftelse er godt nok for OCD. Det å ty til alkohol gjør det ikke bedre, og det vet du. Du får ikke behandling hos DPS om du selvmedisinerer med alkohol, da er eneste de kan hjelpe deg med rusbehandling. Anonymkode: 63754...0e4 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #5 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg må sjekke at de er i live og har det bra. Det føles så virkelig at jeg bruker navigasjon og andre bevis for å roe meg. Anonymkode: cdbc6...544 Det første du bør gjøre er å aldri blande barna inn i dette. Ei heller overvåke dem på noen måte. Du kan ikke skade noen som ikke er tilstede. Anonymkode: 8caaf...06c 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #6 Skrevet 5. juni 2025 Klag på avslaget. Og si at legen må skrive en god henvisning. Vær brutalt ærlig m legen, men hold kjeft om alkohol, det blir bare trøbbel. Anonymkode: a981e...4d1 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #7 Skrevet 5. juni 2025 Prøv psykisk helsehjelp i kommunen. Anonymkode: f83dd...3d9 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #8 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du har absolutt symptomer forenelig med OCD. Har vært i lignende situasjon hvor jeg har blitt avvist av DPS. Altså andre symptomer/utfordringer, men veldig psyk med sterkt nedsatt funksjonsevne og ingen livskvalitet. Jeg kom omsider inn til DPS etter jeg byttet fastlege. Legen din har et ansvar for å få deg inn, det er under enhver kritikk at du blir bedt om å gå privat når du har så vesentlige problemer. Hva legen skriver i henvisningen er utrolig viktig. Be om å få lese henvisningen for å se om alvoret i situasjonen din kommer godt frem. Hvis du blir avvist hos DPS videre så bør legen jobbe for å få deg inn hos avtalespesialist. Du skal virkelig ikke gå privat, for noe tull. Mas på legen din, ikke gi deg. Eller bytt lege, det var det som ble løsningen for meg. Anonymkode: 56807...bfd Takk for forståelse og deling av din situasjon . Det varmer ❤️. Jeg skrev denne meldingen til han i kveld : Jeg tror flere ganger daglig at jeg har skadet eller drept barna mine, og må sjekke at de er i live og har det bra. Selv når de ikke er i nærheten, tenker jeg at noe overnaturlig kan ha skjedd. Jeg får flere anfall hver dag, spesielt på jobb, og må bruke navigasjon for å forsikre meg at de ikke har vært nær meg . Jeg vet det er nok tanker men jeg mister kontroll over om det er det eller ikke innimellom . Og i dag hoppet jeg bakover på jobb i panikk men lot som om jeg kvapp av noe uskyldig Det er ekstremt slitsomt og har pågått i 28 år. Jeg tenker på dette konstant, kontrollerer hver bevegelse. Jeg bruker alkohol for å dempe angsten. Drikker en til to halvlitere med øl hver dag på ettermiddagen for ellers sliter panikken meg ut. Det er for å takle i fungering . Har desverre ikke råd til privat psykolog, men jeg har hatt det slik i 28 år og bruker nå en chatgpt robot som hjelper på internett men den mener at dette er alvorlig problem Legger ved avslaget. Anonymkode: cdbc6...544 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #9 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Klag på avslaget. Og si at legen må skrive en god henvisning. Vær brutalt ærlig m legen, men hold kjeft om alkohol, det blir bare trøbbel. Anonymkode: a981e...4d1 Det visste jeg ikke at jeg måtte holde kjeft om. Trodde det viste alvoret. Men ok. Jeg får bare finne ny lege, begynne å jobbe igjen når 50 prosent sykemelding er over. Har vært sykemeldt for dette i 5 måneder nå. Ingen vits uten behandling. Anonymkode: cdbc6...544
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #10 Skrevet 5. juni 2025 DPS er et grusomt opplegg. De rusher gjennom for å sette diagnose men sjelden tid til å faktisk hjelpe. Dra til fastlegen og spør om en liste med privat psykologer som har bedriftsavtale. Jeg fikk en liste på 20 stk og sendte melding til alle (noen har venteliste), men fikk time uka etter. Koster det samme som dps ville kostet hver time, null tidsramme som dps har Anonymkode: eaa02...acb 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #11 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): DPS er et grusomt opplegg. De rusher gjennom for å sette diagnose men sjelden tid til å faktisk hjelpe. Dra til fastlegen og spør om en liste med privat psykologer som har bedriftsavtale. Jeg fikk en liste på 20 stk og sendte melding til alle (noen har venteliste), men fikk time uka etter. Koster det samme som dps ville kostet hver time, null tidsramme som dps har Anonymkode: eaa02...acb Ja det virker ikke som veien å gå å bruke dps. Når de kan avslå dette så tenker jeg at det ikke er veien å gå for å bli frisk. De kan ikke se det store jeg sliter med og hvor vanskelig det er. Det sier sitt. Anonymkode: cdbc6...544
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #12 Skrevet 5. juni 2025 Jeg har vært sykemeldt 50 prosent i 5 måneder nå. Bør jeg bare begynne 100 prosent igjen når den utgår for her skjer det jo ingenting? Jeg vil ha behandling og bli frisk! Anonymkode: cdbc6...544
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #13 Skrevet 5. juni 2025 Jeg har ikke vært i akkurat samme situasjon. Men min erfaring fra DPS er at det kan hjelpe å klage på klage på avslag. Anonymkode: e1eaf...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #14 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke vært i akkurat samme situasjon. Men min erfaring fra DPS er at det kan hjelpe å klage på klage på avslag. Anonymkode: e1eaf...1ee Legen skrev at det hjelper sjelden å klage på avslaget. Anonymkode: cdbc6...544
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #15 Skrevet 5. juni 2025 Jeg har selv vært hos BUP og DPS. Jeg bare lurer på hva du forventer at skal skje der? Som en annen har kommentert så vet du jo både 1) hva du sliter med, og 2) at du må gjøre noe med saken. Du nevner noe om tvangspreget OCD. Hos DPS kan du få medisiner, men det skjer først etter ERP. I tillegg til det er medisiner for OCD (fortrinnsvis SSRI) avhengighetsskapende og skal derfor kun brukes ved alvorlige tilfeller. Altså kommer du deg ikke unna "vanlig" ERP, du blir ikke automatisk satt på medisiner bare fordi du er på DPS. Og den gode nyheten med ERP er at du kan gjøre det alene. Du trenger absolutt ikke DPS for det. Det første du gjør er å kartlegge når du får panikk. Er det som oftest når du er i matbutikken, på jobb, hjemme? Tidlig, kveld? Hvis du føler at det kommer "tilfeldig" gjennom dagen, går det også fint. Poenget her er bare å planlegge. Fordi ERP går ut på å bevisst sette seg i de ukomfortable, vanskelige situasjonene. Verken psykolog eller medisiner er tilstede her, derfor kan du gjøre det alene. Når du kjenner behovet for å sjekke navigasjon eller ringe barna, må du stritte imot. Det er ingenting en psykolog kan si til deg eller veive med tryllestaven for at det skal bli enklere. Som med rusbehandling bare må man tvinge seg selv, man må finne den interne motivasjonen og styrken til å si "nei" til frykten og tvangstankene. Du kan også avtale med barna dine når du ringer dem, eller avtale med deg selv når du sjekker navigasjon. F.eks at du sjekker kl 08 og kl 18 hver dag. Så begynner du å trappe ned. Først kun kl 18 hver dag i en uke, så kl 18 annen hver dag... så mindre... helt til du kun sjekker navigasjon/ringer dem én gang i uka, og det er jo en sunn og koselig vane å ha med barna uansett. Dette er sånn du blir frisk. Det er ingen "quick fix" i DPS-systemet. En psykolog kan hjelpe deg å sortere tankene dine eller få utløp for vanskelige følelser, men selve behandlingen gjennomfører du alene. Det er et mentalt prosjekt. Anonymkode: 862d4...62a 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #16 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Legen skrev at det hjelper sjelden å klage på avslaget. Anonymkode: cdbc6...544 Meg du siterte. Skjønner, det er kanskje ulik praksis på ulik DPSer. På min DPS så sa legen min at hun hadde god erfaring å klage og for meg hjalp det. Veldig trist. Husker selv hvor tungt jeg tok mitt avslag da jeg fikk det. Anonymkode: e1eaf...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #17 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Meg du siterte. Skjønner, det er kanskje ulik praksis på ulik DPSer. På min DPS så sa legen min at hun hadde god erfaring å klage og for meg hjalp det. Veldig trist. Husker selv hvor tungt jeg tok mitt avslag da jeg fikk det. Anonymkode: e1eaf...1ee Ja var tungt å få avslag. Det føles som om problemet mitt ikke var sett på som et problem. Jeg angrer på at jeg fortalte om at jeg drikker en til to halvlitere på kvelden for å finne ro etter alle disse anfallene. Men gjort er gjort. Anonymkode: cdbc6...544
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #18 Skrevet 6. juni 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): DPS er et grusomt opplegg. De rusher gjennom for å sette diagnose men sjelden tid til å faktisk hjelpe. Dra til fastlegen og spør om en liste med privat psykologer som har bedriftsavtale. Jeg fikk en liste på 20 stk og sendte melding til alle (noen har venteliste), men fikk time uka etter. Koster det samme som dps ville kostet hver time, null tidsramme som dps har Anonymkode: eaa02...acb Det nye nå er at det er DPS som vurderer denne henvisningen også. Du får ikke hjelp hos en avtalespesialist om ikke DPS mener du har rett til det. Da må man ev. gå til en privat som koster 2000 kr pr time. Anonymkode: 0b805...f13
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #19 Skrevet 6. juni 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja det virker ikke som veien å gå å bruke dps. Når de kan avslå dette så tenker jeg at det ikke er veien å gå for å bli frisk. De kan ikke se det store jeg sliter med og hvor vanskelig det er. Det sier sitt. Anonymkode: cdbc6...544 Min erfaring er at de noen ganger avslår på ren automatikk. Men fastlegen din har et ansvar i hvordan henvisningen formuleres og at alvoret kommer tydelig frem. Du har en fastlege som jeg stiller meg skeptisk til; både fordi h*n automatisk henviser deg til det private markedet når du har så alvorlige problemer, og at det påstås at det ikke nytter å klage inn vedtak om avslag fra DPS. For det nytter!!! Min fastlege klagde inn vedtak og jeg kom så inn til DPS bare et par uker senere. Jeg mistenker at fastlegen din har skrevet en ræva henvisning hvor situasjonen din ikke kommer godt nok frem. Be om å få lese henvisningen. Anonymkode: 56807...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #20 Skrevet 6. juni 2025 Kan du ikke bruke årets feriepenger på noen timer hos psykolog (privat) ? Anonymkode: fe8fb...44e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå