Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 5mnd siden fødsel. Var 68kg ved starten av svangerskapet og nå er jeg 77kg. 
Jeg fullammer så er litt skuffa over meg selv at jeg ikke har skjerpet meg nå til sommeren kom. 
Har dere tips til hvordan man kjapt kan gå ned? Matvarer som holder deg mett gjennom dagen eller noe som demper matlyst? Vil ned til 65kg 

Anonymkode: 6bae1...eb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

bønner, linser etc. kute kalorier, mye proteiner. Doble porsjon av grønnsaker til alle måltider, halv tallerken. Kutt smør, olje, saus og flytende ting. Drikk bare vann, svart kaffe og te. 

Anonymkode: fb91f...56e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fullammer så er litt skuffa over meg selv at jeg ikke har skjerpet meg nå til sommeren kom. 
Har dere tips til hvordan man kjapt kan gå ned? Matvarer som holder deg mett gjennom dagen eller noe som demper matlyst? Vil ned til 65kg 

Du ammer og blitt mor... hvorfor ialle dager må du rask ned i vekt? Helt ærlig? Skal du ha sommerkropp? (Det har du) 

Er det du som har 4 andre innlegg her inne om å få fort ned i vekt ( er akkurat samme som du skriver.. gravid..ammer og vi slanke seg)

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

1600 kalorier om dagen

Skrevet

Ved kjapt ned, går man kjapt opp igjen pluss noen ekstra bonus kg. Jeg satser på sommer 2026 i stedet og prioriterer slankemat som fungerer for meg i lengden og som jeg ikke blir lei etter 2 mnd.

smoothie til frokost (frukt, Biola uten sukker, 1ss extra Virgin kokosolje, Celtic salt, kajennepepper, msm, maca og eplejuice.

havregryn med melk og natrén strø til lunsj

100-150 gram kjøtt/kylling/fisk og litt pasta/fullkorntortilla/ris e.l og MASSE grønnsaker. Litt olje (ikke frø oljer)

banan, 80% mørk sjokolade, gulrot e.l til snacks

matcha te uten søtning eller noe (liker den best sånn)

spiser ikke kvelds, men når jeg har komt igang med trening blir det et sundt alternativ til kvelds 

spiser hva jeg vil 1 gang i uken fra middagstid og utover. 

Er vanlig at det tar ett år ca før man er tilbake ca til vekten sin etter fødsel nr 1 hvertfall. Men ja hvis du skal ned 12 kg så må du ekstremt ned i kalori underskudd hvis du skal klare det på kort tid, og da kan det hende det stopper opp også, fordi kroppen går i sparemodus

AnonymBruker
Skrevet

Du kan miste melk om du stresser med vektnedgang...vil du det? Ta små grep og bruk tiden til hjelp... ingenting å stresse med.

Anonymkode: a3f93...efa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan miste melk om du stresser med vektnedgang...vil du det? Ta små grep og bruk tiden til hjelp... ingenting å stresse med.

Ikke minst. Signerer denne

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kutt ut mel og sukker, vei maten og se etter matvarer som komplimenterer hverandre. Kutt ut saft, brus etc og drikk vann, begrens kaffi og te, spesielt "kjøpekaffi" og fra maskiner og spis grønnsaker, mye mer enn du tror! 

For eksempel frokost:
114 gram cottagecheese
170 gram bær
30 gram fiberrike frokostflak 

eller

2 riskaker med 57 gram peanøttsmør (fordelt på begge)
1 banan eller ett eple i skiver (evt kan du erstatte peanøyysmøret med to hardkokte egg) 

Lunsj

114 gram tunfiisk i vann, avrent
15 gram majones
1 ss presset sitrom 
1 ss hakket sylteagurk (eller annen type fermentert grønnsak)
1/3 ts selerisalt

bland til en salat.. og trenger du "Mer mat" spe på med salat.. 

eller du kan lage en eggesalat:
2 hardkokte egg
15 gram majones
1 ss presset sitron
1 klype salt
1 klype pepper
1 ss hakkede syltede grønnsaker
1/4 ts selerialt 

Middag kan vøre brokkolisuppe

395 gram dampet brokkoli (ta vare på litt kokevann) 
46 gram valnøtter
1/2 ts salt

Kjør det i foodprosessoren og server med ett hardkokt egg eller 60 gram fast tofu

eller kanskje stekt blomkålris

bruk litt sesamolje i en stekepanne, ha i 680 gram frosssen blomkålsris, 
340 gram frossen gulrot og erter (en eller begge men del vekten evt mellom dem)
2 kvitløksfedd som presses
1ss hvitløspulver
1 - 1/2 tx malt ingefær (Evt litt revet fersk ingefær) 
s egg (stekt som eggerøre)
salt og pepper 
Tar ca 8 - 15 minutter totalt.. Du kan evt erstatte egg med fast tofu eller bruke karri som krydder i stedenfor ingefær om du ikke liker ingefær, gurkemeie kan også brukes.. 

Anonymkode: 982fe...0a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

kutt ut mel og sukker, vei maten og se etter matvarer som komplimenterer hverandre. Kutt ut saft, brus etc og drikk vann, begrens kaffi og te, spesielt "kjøpekaffi" og fra maskiner og spis grønnsaker, mye mer enn du tror! 

For eksempel frokost:
114 gram cottagecheese
170 gram bær
30 gram fiberrike frokostflak 

eller

2 riskaker med 57 gram peanøttsmør (fordelt på begge)
1 banan eller ett eple i skiver (evt kan du erstatte peanøyysmøret med to hardkokte egg) 

Lunsj

114 gram tunfiisk i vann, avrent
15 gram majones
1 ss presset sitrom 
1 ss hakket sylteagurk (eller annen type fermentert grønnsak)
1/3 ts selerisalt

bland til en salat.. og trenger du "Mer mat" spe på med salat.. 

eller du kan lage en eggesalat:
2 hardkokte egg
15 gram majones
1 ss presset sitron
1 klype salt
1 klype pepper
1 ss hakkede syltede grønnsaker
1/4 ts selerialt 

Middag kan vøre brokkolisuppe

395 gram dampet brokkoli (ta vare på litt kokevann) 
46 gram valnøtter
1/2 ts salt

Kjør det i foodprosessoren og server med ett hardkokt egg eller 60 gram fast tofu

eller kanskje stekt blomkålris

bruk litt sesamolje i en stekepanne, ha i 680 gram frosssen blomkålsris, 
340 gram frossen gulrot og erter (en eller begge men del vekten evt mellom dem)
2 kvitløksfedd som presses
1ss hvitløspulver
1 - 1/2 tx malt ingefær (Evt litt revet fersk ingefær) 
s egg (stekt som eggerøre)
salt og pepper 
Tar ca 8 - 15 minutter totalt.. Du kan evt erstatte egg med fast tofu eller bruke karri som krydder i stedenfor ingefær om du ikke liker ingefær, gurkemeie kan også brukes.. 

Anonymkode: 982fe...0a4

Var en veldig spesifikk mengde peanøttsmør, kan jeg spørre hvor det tallet kommer fra? 🤔 Ingen kritikk, bare undrer meg 😊 Jeg bruker selv 8-10 gram peanøttsmør per maiskake, så en god del mindre. Jeg er normalt ikke noe glad i tykt lagt av noe, så det er sånn jeg liker dét best. 😊

Skrevet
tyren56 skrev (1 time siden):

1600 kalorier om dagen

Litt av et tips til noen som ammer...

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? 

Anonymkode: 0c3cf...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (På 6.6.2025 den 14.34):

Var en veldig spesifikk mengde peanøttsmør, kan jeg spørre hvor det tallet kommer fra? 🤔 Ingen kritikk, bare undrer meg 😊 Jeg bruker selv 8-10 gram peanøttsmør per maiskake, så en god del mindre. Jeg er normalt ikke noe glad i tykt lagt av noe, så det er sånn jeg liker dét best. 😊

Ikke meg som spør, men kanskje chat GPT?

Anonymkode: 40aaf...8d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke meg som spør, men kanskje chat GPT?

Anonymkode: 40aaf...8d2

Ja det kan godt tenkes, eller en amerikansk oppskrift. Heller mot det du foreslår her 😊

Skrevet

Ikke stress med vekten når du er nybakt mamma

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon. Har gått ned 14 kg siden januar vha periodisk faste + kutte unødvendige kcal/karbohydrater. Har spisevindu på 8 timer. Men dette er nå en livsstil for meg, ikke «bare» en diett. 

Anonymkode: af486...d69

• Liker 1
Skrevet

1: Spis sunt og variert med masse grønnsaker og proteiner.

2: Gå lange trilleturer.

Vòila!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 20.43):

Her er min '5 karb' diett/Livsstilsendring. Gått ned 20 kg på ett år

Frokost - Kaffe og ett glass vann jeg skylder ned vitaminer og omega3 (Jeg har aldri vårt noen frokostperson) Har også med meg kaffe på bussen til Oslo på vei til jobb.

Lunsj - Salat i kantina på jobb. Blander inn litt kjøttpålegg. Kjører alltid på med noen pakker pepper for å gjøre salaten litt interessant. Te og vann med kullsyre. Av og til har de kjøtt eller kylling. Da tar jeg det med salat ved siden samt litt rømmedressing.

Middag - Kjøtt/fugl/fisk. Grønnsaksblanding i ovn. (Toro sjysaus)  
Ellers noen faste, wok (Uten ris), Laks i folie med grønnsaksblanding med litt olje og chilikrydder. Stekt diverse kjøtt med salat og rømme og litt dressing. Biff med salat og bearnaisesaus
(Min egen Taco-rett. Heller saus over kjøttdeigen i panna(Som kjøttsaus) Gjerrig som jeg er har jeg litt vann i glasset for å få ut alt som jeg også heller over. Lar det småsteke litt. Heller alt over i form, kjører 10 min i ovn med ost på toppen. Spises med salat og rømme til)
(Når jeg startet prosjektet ned i vekt kjøpte jeg lavkarbo brødmix og pizzamix fra tights no. Jeg kan ikke lage mat eller bake) 
- Lettbrus.

Helga/kveld:
- Coop frøknekkebrød er god erstatning til brød. Helga spiser jeg frokost
- Utskeielser : Peanøtter og nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget men har blitt vanskelig å få tak i i Norge)
- Til fest tørr hvitvin eller brunt. (Gin & Tonic med lett tonic)

Min tommelregel er prøv å hold deg til 5 karb pr. 100 på uansett hva du kjøper. Og jeg er stor fan av og legge kostholdet så langt opp mot normalen som mulig. Rettene nevnt over kan du lage til hele familien, men de kan få poteter/ris/pasta ved siden av. Når man skeier ut gjør utskeielsene så moderate som mulig

Endret av test1e
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 20.43):

Sånn tenkte jeg og, samme vekt som deg ca og samme ønsket vekt. Men jeg tenker også at det tok 9 mnd å bygge opp til fødsel, da er det helt ok om det tar 9 mnd til et år å komme ned igjen. 

Bare vent til du er ut i jobb igjen og rutinene der er på plass, så hjelper det på vekta. 

Anonymkode: aac9b...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var i samme situasjon. Har gått ned 14 kg siden januar vha periodisk faste + kutte unødvendige kcal/karbohydrater. Har spisevindu på 8 timer. Men dette er nå en livsstil for meg, ikke «bare» en diett. 

Anonymkode: af486...d69

En livsstil når du har fulgt den i 6 mnd?

Anonymkode: aac9b...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 14.12):

Og du frigir masse av tungemetaller og andre miljøgifter i kroppen din ved å gå raskt ned i vekt, og de går rett i melka...og til barnet. Bedre å holde på det i fettet i kroppen til man er ferdig å amme, og så gå ned i vekt. Sparer baret for litt giftstoffer.

Anonymkode: 00345...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...