Gå til innhold

Delt omsorg: Barnefar vil flytte 2 timer unna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar og jeg gikk fra hverandre for 3 år siden og vi har hatt 50/50 siden den gang. I fjor ønsket jeg å flytte hjem til hjembyen vår hvor vi begge kommer fra, men det var på det tidspunktet helt uaktuelt for han. Jeg slo meg til ro med det, og ordnet derfor at jeg går inn i ny jobb etter sommeren. Nå kommer plutselig barnefar og sier at han vurderer sterkt å flytte hjem til hjembyen vår som er ca. 2 timer unna her vi bor nå. Først var tanken hans at vi fremdeles skulle ha barnet vårt 50/50, noe jeg sa var helt uaktuelt siden barnet begynner på skolen neste år og det å gå i 2 forskjellige barnehager (hvis det i det hele tatt går?) vil bli mye. Siden jeg ikke kan flytte hjem nå slik situasjonen er og ikke ønsker å kun ha barnet mitt annenhver helg, har vi snakket om at siden han da eventuelt flytter, er det han som får barnet annenhver helg. 

Det jeg egentlig lurer på er: Kan barnefar bare flytte når vi har delt omsorg på barnet?

Anonymkode: 6404f...e7b

Skrevet

Drit i han

Anonymkode: fa6bc...7f2

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan han. Han er et fritt menneske og kan gjøre akkurat som han vil, selv om det får konsekvenser for barnet. 

Anonymkode: 9f390...41c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Drit i han

Anonymkode: fa6bc...7f2

Jeg driter i han, men barnet vårt gjør ikke det 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja han kan flytte som han vil. Siden han da kun vil ha samvær, kan han gjøre som han ønsker. Dessverre går det ut over barnet deres, men det høres det ut som han ikke tenker så mye på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Barnefar og jeg gikk fra hverandre for 3 år siden og vi har hatt 50/50 siden den gang. I fjor ønsket jeg å flytte hjem til hjembyen vår hvor vi begge kommer fra, men det var på det tidspunktet helt uaktuelt for han. Jeg slo meg til ro med det, og ordnet derfor at jeg går inn i ny jobb etter sommeren. Nå kommer plutselig barnefar og sier at han vurderer sterkt å flytte hjem til hjembyen vår som er ca. 2 timer unna her vi bor nå. Først var tanken hans at vi fremdeles skulle ha barnet vårt 50/50, noe jeg sa var helt uaktuelt siden barnet begynner på skolen neste år og det å gå i 2 forskjellige barnehager (hvis det i det hele tatt går?) vil bli mye. Siden jeg ikke kan flytte hjem nå slik situasjonen er og ikke ønsker å kun ha barnet mitt annenhver helg, har vi snakket om at siden han da eventuelt flytter, er det han som får barnet annenhver helg. 

Det jeg egentlig lurer på er: Kan barnefar bare flytte når vi har delt omsorg på barnet?

Nei ved delt omsorg kan han ikke det med mindre dere begge er enige om det. Det står faktisk i Barneloven paragraf 37.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (10 minutter siden):

Nei ved delt omsorg kan han ikke det med mindre dere begge er enige om det. Det står faktisk i Barneloven paragraf 37.

Det står ingenting om det der. Det står om barnets flytting, ikke foreldrenes.

Anonymkode: 2a02a...23e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (37 minutter siden):

Jo, det kan han, men ikke med barnet 

Anonymkode: f69f0...21f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Han kan flytte hvor han vil, han kan droppe å ha samvær for resten av livet om han vil. Ingen kan stoppe han . Men han kan ikke ta med barnet om det ikke er enighet. og barnet har adresse hos deg

Anonymkode: bc416...146

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I fjor ønsket jeg å flytte hjem til hjembyen vår hvor vi begge kommer fra, men det var på det tidspunktet helt uaktuelt for han.

Nå kommer plutselig barnefar og sier at han vurderer sterkt å flytte hjem til hjembyen vår som er ca. 2 timer unna her vi bor nå.

Siden jeg ikke kan flytte hjem nå slik situasjonen er og ikke ønsker å kun ha barnet mitt annenhver helg, har vi snakket om at siden han da eventuelt flytter, er det han som får barnet annenhver helg. 

Bør du ikke seriøst vurdere om nå er en gylden mulighet til å flytte tilbake til hjembyen? 

Kast deg rundt og se hvilke muligheter som finnes før du graver deg ned i irritasjon over han.

Anonymkode: 3aa9e...a01

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnet kan ikke gå i dobbel barnehage uten å betale dobbelt og det blir veldig rart for det og andre, vel?

Anonymkode: 2248e...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bør du ikke seriøst vurdere om nå er en gylden mulighet til å flytte tilbake til hjembyen? 

Kast deg rundt og se hvilke muligheter som finnes før du graver deg ned i irritasjon over han.

TS begynner jo i ny jobb etter sommeren nettopp fordi hun ikke skulle flytte. Det er ikke bare-bare å si opp den jobben og finne ny med en gang, og så forvente at barnehageplass / skoleplass står klar asap.

Anonymkode: 1c679...167

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet kan ikke gå i dobbel barnehage uten å betale dobbelt og det blir veldig rart for det og andre, vel?

Anonymkode: 2248e...116

Det er ikke mulig at et barn har flere barnehageplasser her til lands, så det går ikke uansett.

Anonymkode: 1c679...167

Skrevet

Lan dere ikke legge en langsiktig plan for at dere begge dlytter tilbake til deres felles hjemby. Dette klarer dere å bli enige om!

Ekstra bonus er at barnet kommer nærmere alle besteforeldre.

• Liker 1
Skrevet

Da bør du få daglig omsorg og han samvær. Tullete med delt samvær når det ikke er det i praksis og han flytter unna.

Anonymkode: 37697...abc

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvem sier at jeg graver meg ned i irritasjon over han? Hvis du tenker på kommentaren om at jeg driter i han, handler det om at jeg klarer meg fint uten han i samme by. Vi er, tro det eller ei, ganske gode venner. Jeg stilte ett oppriktig spørsmål siden jeg tenker på vårt felles barn og ikke fant noen gode svar når jeg søkte opp om han bare kan flytte siden vi har delt omsorg. Jeg kan ikke flytte nå siden jeg starter i ny jobb etter sommeren. 

Skrevet
Snok1 skrev (43 minutter siden):

Lan dere ikke legge en langsiktig plan for at dere begge dlytter tilbake til deres felles hjemby. Dette klarer dere å bli enige om!

Ekstra bonus er at barnet kommer nærmere alle besteforeldre.

Hadde bare besteforeldrene bodd der, så hadde jeg sett på det som ett stort pluss

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke flytte nå siden jeg starter i ny jobb etter sommeren. 

Ingen jobb nekter deg å flytte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det kan han. Han er et fritt menneske og kan gjøre akkurat som han vil, selv om det får konsekvenser for barnet. 

Anonymkode: 9f390...41c

Nei, det kan han ikke helt uten videre siden de har delt omsorg. Begge parter må være enige om det, hvis de skal fortsette med delt omsorg. Blir de ikke enige, går det til megling. 

Skrevet
Grüner skrev (7 timer siden):

Nei, det kan han ikke helt uten videre siden de har delt omsorg. Begge parter må være enige om det, hvis de skal fortsette med delt omsorg. Blir de ikke enige, går det til megling. 

Jo, det kan han, ingen kan tvinge et voksent menneske til å bli boende. Men barnet må bli boende hos mor.

Anonymkode: 2a02a...23e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...