Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal selge bolig, har hatt takstmann på besøk og i den forbindelse har jeg sett i tilstandsrapporten for leiligheten vår på nåværende tidspunkt opp mot tilstandsrapporten for samme leilighet for tre år siden (da vi kjøpte). Rapportene er utarbeidet av samme firma, men av forskjellige takstmenn.

Det er en del faktafeil, antagelig i den første rapporten: 

- Rapporten fra september 2022 beskriver plassering av hovedstoppekran i luke på bad, at den er testet og er gitt TG0/TG1. Rapporten fra 2025 finner ikke hovedstoppekran på samme sted. Stoppekran på badet stopper bare vannet på badet, dermed ikke hovedstoppekran. På bakgrunn av dette får vi en TG2 på dette punktet. Jeg har alltid tenkt at stoppekranen på badet var hovedstoppekran nettopp fordi den er beskrevet som det i tilstandsrapporten og har aldri hatt behov for å teste det. 

- I rapporten fra 2022 er det beskrevet at det er mekanisk avtrekksventil på badet, i rapporten fra 2025 er det beskrevet at det er naturlig avtrekk, altså enda en TG2. 

Jeg antar at takstmannen fra 2025 har rett på begge punkter basert på å ha snakket med andre i borettslaget som har samme baderomsløsning. Jeg tror ikke det vil være en bagatellmessig kostnad å etablere en hovedstoppekran ettersom leilighetene får kaldt vann fra to separate ledninger. Jeg vil også tro at det kan koste en del å etablere en ventilasjonsløsning som kan gir TG1.

Basert på fornuft tenker jeg at dette var  takstmannen den gang sin oppgave å avdekke og at det sånn sett er deres ansvar å dekke kostnaden. Men antar at det ikke er så enkelt. Er det noen som har vært borti noe lignende?

Anonymkode: b5d7b...f29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...