AnonymBruker Skrevet 5. juni #21 Skrevet 5. juni Sliter litt med det samme. Jeg har til og med satt de inkasseselskapene regningene pleier å gå til på automatisk trekk så det i allefall blir trekt om det går så langt. Anonymkode: 9597e...8ab
AnonymBruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sliter litt med det samme. Jeg har til og med satt de inkasseselskapene regningene pleier å gå til på automatisk trekk så det i allefall blir trekt om det går så langt. Anonymkode: 9597e...8ab Var forsåvidt også helt lik med reiseregninger når jeg jobbet avgårde. Gikk stadig glipp av 3000 ish i månden. Vet heller ikke hvorfor jeg er sånn men det bare blir sånn. Anonymkode: 9597e...8ab
AnonymBruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni Uten å tillegge deg noen som helst form for diagnose så høres dette veldig ut som den samme typen frys mange med ADHD, autisme eller kombinasjon opplever. En frys, paralyse eller en låsning der det virkelig ikke bare er å «bare gjør x». Det er en sperre som for deg er like reell og ekte som sperra folk flest har for å bevisst sette hånda på en rødglødende kokeplate. Igjen, jeg tror på ingen måte at du har en diagnose basert på dette, men det kan hende at en av mestringsstrategiene som hjelper de med diagnosene også kan hjelpe deg? Du er langt unna alene med dette ihvertfall. Anonymkode: b6f12...940 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #24 Skrevet 5. juni Jeg har det også, og har lært meg å "føle" på når det er riktig tid for meg å betale. Istedenfor å fortrenge det eller forsøke å presse meg til å gjøre det, så har jeg det fremme i bevisstheten og lar det ligge til det er mindre slitsomt å gjøre det. Det blir litt som surfing, at du venter på den bølgen som kan hjelpe deg å få det gjort. Og den kommer, jeg må bare være oppmerksom og ikke sovne helt, slik at jeg faktisk kan hoppe på den bølgen når den kommer. Anonymkode: 1897e...927
AnonymBruker Skrevet 5. juni #25 Skrevet 5. juni Psykolog og økonomisk verge. Anonymkode: b81e7...28d
AnonymBruker Skrevet 5. juni #26 Skrevet 5. juni Da er du i slekt med meg og min søster. Vi har også alt på stell. Hus, jobb og penger. Men å åpne posten eller å betale regninger før det går til siste inkasso gjør vi ikke. Aner ikke hvorfor vi er slik. Eller rettere sagt var slik. Nå har vi begge fast regningskonto og stort sett alt av regninger blir trukket automatisk. Hvorfor vi er slik vet vi ikke. Vi ler det bare regningsangst Anonymkode: 968c1...847
AnonymBruker Skrevet 5. juni #27 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Da er du i slekt med meg og min søster. Vi har også alt på stell. Hus, jobb og penger. Men å åpne posten eller å betale regninger før det går til siste inkasso gjør vi ikke. Aner ikke hvorfor vi er slik. Eller rettere sagt var slik. Nå har vi begge fast regningskonto og stort sett alt av regninger blir trukket automatisk. Hvorfor vi er slik vet vi ikke. Vi ler det bare regningsangst Anonymkode: 968c1...847 Kanskje det er noe der! Når jeg tenker meg om er jeg også "redd" postkassa og utsetter å sjekke den til jeg absolutt må. Men forstår det ikke plager meg ikke å betale, eller se penger gå ut av konto. Er så spesielt. Kanskje angst på en merkelig måte. AnonymBruker skrev (1 time siden): Uten å tillegge deg noen som helst form for diagnose så høres dette veldig ut som den samme typen frys mange med ADHD, autisme eller kombinasjon opplever. Ja, tenkte det samme, men samtidig KUN dette med penger hvor dette, ellers i livet er jeg ganske så oppegående. Både jobb, studie og masse frivillige verv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter litt med det samme. Jeg har til og med satt de inkasseselskapene regningene pleier å gå til på automatisk trekk så det i allefall blir trekt om det går så langt. Anonymkode: 9597e...8ab Godt å se vi er flere på en måte. Har gjort akkurat det samme her, har "alle" inkassoselskapene på autotrekk, så blir aldri noe mer enn inkasso. Men ille nok. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har det også, og har lært meg å "føle" på når det er riktig tid for meg å betale. Istedenfor å fortrenge det eller forsøke å presse meg til å gjøre det, så har jeg det fremme i bevisstheten og lar det ligge til det er mindre slitsomt å gjøre det. Kjenner meg veldig igjen, bra jeg ikke er helt alene her. Ts Anonymkode: e46fa...a14
AnonymBruker Skrevet 6. juni #28 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor i alle dager skal TS oppsøke psykolog? Hen sier jo at hen er 100 % fungerende ellers i livet. Hva tror dere en psykolog skal gjøre her? TS spør vel heller ikke om råd til hvordan hen skal håndtere dette, men om noen andre har det slik. Det tror jeg mange har, man hva folk «sliter» med og hvilke konsekvenser det får varierer. Handler om tafatthet, latskap o.l. Vi har alle det, men i ulik grad. Anonymkode: fad1e...70f Hvorfor i alle dager skal TS ikke gå til psykolog? Hun har en psykisk sperre som gjør at hun taper masse penger. Hvorfor skal hun ikke få hjelp for å bli kvitt denne sperren? Anonymkode: af616...9c4 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni #29 Skrevet 6. juni Jeg er også dårlig på å betale slike fakturar. Min løsning har vært å sette så mye som mulig på autogiro. De jeg fortsatt får inn som e faktura er da større regninger jeg bør følge med på eller slike regninger som kommer 1 til 2 ganger i året. Disse regningene er jeg fryktelig dårlig på å betale. Men jeg tvinger meg selv inn i nettbanken i gang i måneden ca på midten. Har egen konto for regninger og godkjenner og betaler alt. Noen er kanskje 2-3 dager forsinket og da fikser jeg deg og betaler. Regninger på mail de drukner så de betales ikke før jeg får fysisk varsel i postkassen som jeg stresser med en uke minst før jeg betaler. Ikke fordi jeg mangler penger men noe stresser meg veldig med dette greiene. Netthandel gjør jeg alltid med direkte betaling da slike faktura løsninger stresser meg. Har gått glipp av 2-3 reiseregninger selv. Det er kjipt. Har noen andre slike penge ordninger på jobb som er tidsensetive og har nå en mental tvang til å gjøre det natten før fristen og fikser da alle jeg kan fremover. Det har blitt en sånn stress rutine og jeg får ikke sove før det er gjort så det presset der hjelper på utførelsen. Anonymkode: a19fb...bbd
AnonymBruker Skrevet 6. juni #30 Skrevet 6. juni Det er meg rett over her. Ville bare legge til at jeg har ADHD og er sannsynligvis derfor jeg sliter med å betale fakturar. Som ung, altså de første årene som voksen hadde min far tilgang til kontoen min og sørget for at ting ble betalt. Jeg klarer i likhet med deg å tjene pengene, problemet er det å få sendt de riktig sted videre. Anonymkode: a19fb...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #31 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i alle dager skal TS ikke gå til psykolog? Hun har en psykisk sperre som gjør at hun taper masse penger. Hvorfor skal hun ikke få hjelp for å bli kvitt denne sperren? Anonymkode: af616...9c4 Enig! Ikke rart at det er lang ventetid på dps😅 Anonymkode: c3fb5...f59
AnonymBruker Skrevet 6. juni #32 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Psykolog Anonymkode: 9b49c...9f0 Det blir langt dyrere enn de inkassokravene i løpet av et år. Beste er å følge rådene om å forsøke innføre en fast dag for betalingene avtalegiroer. Anonymkode: 16d53...3a8
AnonymBruker Skrevet 6. juni #33 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er meg rett over her. Ville bare legge til at jeg har ADHD og er sannsynligvis derfor jeg sliter med å betale fakturar. Som ung, altså de første årene som voksen hadde min far tilgang til kontoen min og sørget for at ting ble betalt. Jeg klarer i likhet med deg å tjene pengene, problemet er det å få sendt de riktig sted videre. Anonymkode: a19fb...bbd Adhd er relevant opplysning. Det er visse ting som gir meg helt totalt cringe. Og brev/regninger er faktisk en av de tingene. Jeg har derimot psykologisk jobbet med meg selv på akkurat det at det er bedre å bare fikse det med en gang for da vet jeg at jeg slapper mer av etterpå. Det er visse andre ting som gir samme følelsen. Det er som om alt inni meg låser seg, jeg blir stresset og hjernen går i overload. Samme gjelder f. eks diskusjoner med forloveden om jeg er sliten eller om det er emner som er store der én million tanker kjører igjennom hodet mitt og så ender jeg opp med å ikke klare å sortere og sile ut det jeg vil si. Så ender jeg opp med å gå i shutdown og kan bli aggressiv i den forstand at diskusjonen går i lås og jeg hører ikke lenger hva han sier. Nå er forloveden min obs på disse tingene med meg, så vi har "safeword" når jeg kjenner jeg trenger å roe ned og puste. Da stopper vi alt uten å blinke. Jeg kan trekke meg inn i meg selv og la kropp og hjerne roe seg og reflektere. Så kan vi ta opp emner igjen og ha en rolig og konstruktiv diskusjon/samtale. Samme gjelder tankekjør. Plutselig er det noe jeg kjenner på og for min del er det beroligende å skrive alt. Forloveden min har fått laaaange meldinger på messenger der jeg bare kan slippe alt av filter og vise han hva som foregår inni meg. Han synes det har vært veldig fint for da får han mer forståelse og det er lettere for meg å sortere godstoget i hjernen min med tekst enn ord ofte. Samtidig er jeg den mest effektive personen han noensinne har møtt. Jeg kan lett multitaske og gjøre flere ting på en gang og få unnagjort ting som andre bruker timer, dager, uker, måneder på på rekordtid. Jeg har også hyperfokus på ting som interesserer meg. Da kan jeg på kort tid lære det jeg må og kunne hva enn fokuset er på på lik linje med noen som har utdannelse i det. Men ting jeg IKKE interesserer meg for...vel...det koster mye krefter å gidde å engasjere meg 🫣👀🤭 Jeg har omfavnet ADHD'en min da. Og jobber hele tiden med å finne metoder og teknikker som gjør at jeg kan vokse og ikke sitte fast. Heldigvis er mine styrker og svakheter motsatt av forloveden. Så vi kan gjøre ting for hverandre der vi vet at det koster lite for den andre å gjøre en oppgave den andre får cringe av 🙏♥️ Anonymkode: c602f...bc8 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #34 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forstår at dette er rart og spesiellt, men har ingen god forklaring. Har til enhver tid 100k på konto, igjen har ingenting med at jeg ikke KAN betale, for har både penger og lyst. Det bare stopper opp. eFaktura er bare å trykke "Godkjenn" på, men gjør det ikke før det blir purring eller inkasso. Har det meste på autogiro, og efaktura men likevel så sliter jeg med dette. Men er mest snakk om de manuelle regningene som kommer fra tid til annen. Men også at kredittkortet har gått til inkasso både 2-3 ganger selv om jeg hadde 150k på konto, så er jo helt bak mål, forstår jo det når jeg skriver det. Men det stopper helt opp i hjernen. Gjelder KUN dette med penger/få penger ellers i livet og jobben er jeg 100% fungerende. Er så merkelig, så ville se om andre hadde det likt 😞 Ts Anonymkode: e46fa...a14 du LIKER å gi andre pengene dine med andre ord fordi du TAFATT ikke orker ta tak i noe som tydeligvis er et økonomisk problem og søke hjelp for det? 🤦♀️jeg renger med om du skulle råde noen i en slik sak ville du ikke kommet med svar som "å så leit" og latt det bli med det.. Anonymkode: 9ce0b...b32
AnonymBruker Skrevet 6. juni #35 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): du LIKER å gi andre pengene dine med andre ord fordi du TAFATT ikke orker ta tak i noe som tydeligvis er et økonomisk problem og søke hjelp for det? 🤦♀️jeg renger med om du skulle råde noen i en slik sak ville du ikke kommet med svar som "å så leit" og latt det bli med det.. Anonymkode: 9ce0b...b32 Nei. Ts har ikke noe imot å betale regninger. Ts har oversikt over økonomien. Men det er en barriere mht faktisk forholde seg til å betale. Å bruke tid og energi på akkurat det å sjekke og følge opp brev/regninger som ikke kan gå automatisk uten at en må tenke på det. Er ganske vanlig med ADHD. Det gjør fysisk vondt med visse oppgaver vi ikke interesserer oss for. Men det kan jobbes med. En må bare få innarbeidet en rutine på det. Jeg har lister på tlf om ting jeg skal gjøre hver dag som jeg ikke synes er særlig interessant. Men når de står på listen går jeg systematisk igjennom dem. Og det gjør mindre vondt når en får det inn som noe forutsigbart. Anonymkode: c602f...bc8 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #36 Skrevet 6. juni Det må da være en mye mer ubehagelig følelse av at regninger går til inkasso, enn å ta seg sammen og sette av litt tid til å betale dette i løpet av en måned? I gamle dager måtte du gått til banken. Nå er det bare noen tastetrykk på dataen. Anonymkode: 7e27c...117
AnonymBruker Skrevet 6. juni #37 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor i alle dager skal TS oppsøke psykolog? Hen sier jo at hen er 100 % fungerende ellers i livet. Hva tror dere en psykolog skal gjøre her? TS spør vel heller ikke om råd til hvordan hen skal håndtere dette, men om noen andre har det slik. Det tror jeg mange har, man hva folk «sliter» med og hvilke konsekvenser det får varierer. Handler om tafatthet, latskap o.l. Vi har alle det, men i ulik grad. Anonymkode: fad1e...70f Hva tror du en psykolog gjør egentlig? 😅 De er ikke der kun for folk med ‘store psykiske lidelser’, mange helt vanlige oppegående folk benytter seg av terapi for å sortere ting og få hjelp med blant annet dumme handlingsmønstre. Ts, jeg støtter 100% at du bør oppsøke psykolog for å få hjelp til å endre oppførselen; eller les deg opp på kognitiv terapi 😊 Ja det koster litt men du har jo penger og vil tjene inn de tusenlappene du bruker på dette i løpet av relativt kort tid siden ved å ikke få purringer/få tilbake utlegg på jobb. Det vil være en god investering for deg og din fremtid. Anonymkode: 5831e...bda 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #38 Skrevet 6. juni Jeg tenker motsatt av mange her. Jeg hadde økonomisk angst, men også null oversikt. Det som hjalp meg var å alltid ha full kontroll. Jeg sjekker nettbanken flere ganger i uken, noen ganger daglig. Da kommer det ingen store overraskelser. Det samme med posten. Jeg sier ikke at dette kan hjelpe, men det er kanskje noe å tenke på. Anonymkode: 83ef3...1ff
AnonymBruker Skrevet 6. juni #39 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forstår at dette er rart og spesiellt, men har ingen god forklaring. Har til enhver tid 100k på konto, igjen har ingenting med at jeg ikke KAN betale, for har både penger og lyst. Det bare stopper opp. eFaktura er bare å trykke "Godkjenn" på, men gjør det ikke før det blir purring eller inkasso. Har det meste på autogiro, og efaktura men likevel så sliter jeg med dette. Men er mest snakk om de manuelle regningene som kommer fra tid til annen. Men også at kredittkortet har gått til inkasso både 2-3 ganger selv om jeg hadde 150k på konto, så er jo helt bak mål, forstår jo det når jeg skriver det. Men det stopper helt opp i hjernen. Gjelder KUN dette med penger/få penger ellers i livet og jobben er jeg 100% fungerende. Er så merkelig, så ville se om andre hadde det likt 😞 Ts Anonymkode: e46fa...a14 Jeg er HELT LIK!!! Jeg tror det er pga ADHD. Til tross for god økonomi på inntektssiden får jeg bare ikke til å strukturere og organisere økonomien. Anonymkode: dac22...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #40 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei dere Jeg har en litt rar greie som jeg har tenkt på lenge. Har godt betalt jobb, bor aleine, fin leilighet alt det der er på stell. Det jeg sliter med er at når jeg får fakturaer som er efaktura eller hva enn det er så lar jeg det går til purring eller inkasso før jeg betaler det, hvorfor jeg gjør det aner jeg virkelig ikke. Har ingenting med at jeg ikke vil betale, for det vil jeg, men klarer/orker ikke forholde meg til det. Har heller ingen problem med å la penger gå ut av konto. Setter inn i fond mndlig og bruker ikke så mye penger ellers. Reiser mye med jobben og forsåvidt litt samme greia der at jeg zoomer ut/ kobler av når jeg skal sende inn reiseregninger og slikt og går glipp av 5-15k hvert år fordi jeg ikke gjør det. Jeg får bare mentalt sperre, og er så slitsomt. Noen flere som har det sånn eller vet hva det kan være? Det handler liksom ikke om at jeg ikke vil, for jeg vil, men hjernen stopper opp.. Anonymkode: e46fa...a14 Her roter du ting til for deg selv, fordi du ikke har orden og system. Å lage til kombo av avtalegiro og E faktura i nettbanken er en enkel sak.det bør du ha på alt. Har du sagt jatakk til e-faktura, så skal denne komme rett i nettbanken din. Klarer du ikke samle sammen reiseregningene dine og lage deg et system på dem, så får du bare ta tapet. Tenk på hvor greieste er for arbeidsgiver å ha deg ansatt. Du må være den billigste ansatte de har, når dubetaler arbeidsgivers utgifter selv? Den sperren du har, er noe psykisk. Luksusfellen hadde en gang en kandidat med samme problemet. Hun og fremsto med en ytre fasade som så helt perfekt ut. Men i livets ryggsekk hadde hun med senat hun var vokst opp med mye barnevern involvert, mye utrygghet osv. når den biten ble satt behandling på, og hun fikk ryddet opp i sitt økonomiske rot, så det ut til å ordne seg for henne. Så ts, du har nok noe som ulmer under overflaten, og som og må taes tak i. Økonomienes et symptom på noe annet. Anonymkode: 14a13...d49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå