Gå til innhold

Klarer ikke å forholde meg til fakturaer og ting som må betales

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

Jeg har en litt rar greie som jeg har tenkt på lenge. Har godt betalt jobb, bor aleine, fin leilighet alt det der er på stell. Det jeg sliter med er at når jeg får fakturaer som er efaktura eller hva enn det er så lar jeg det går til purring eller inkasso før jeg betaler det, hvorfor jeg gjør det aner jeg virkelig ikke. Har ingenting med at jeg ikke vil betale, for det vil jeg, men klarer/orker ikke forholde meg til det. Har heller ingen problem med å la penger gå ut av konto. Setter inn i fond mndlig og bruker ikke så mye penger ellers. 

Reiser mye med jobben og forsåvidt litt samme greia der at jeg zoomer ut/ kobler av når jeg skal sende inn reiseregninger og slikt og går glipp av 5-15k hvert år fordi jeg ikke gjør det.

Jeg får bare mentalt sperre, og er så slitsomt. Noen flere som har det sånn eller vet hva det kan være? Det handler liksom ikke om at jeg ikke vil, for jeg vil, men hjernen stopper opp..

Anonymkode: e46fa...a14

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke opprette autotrekk på mesteparten av det du får faktura på? I nettbanken min går alt i praksis av seg selv. 

Anonymkode: c286c...4fb

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjema-angst. 

Anonymkode: 38bea...632

• Liker 2
Skrevet

Er bare å sette dato alt skal betales så trekkes det. Du trenger ikke gjøre noe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får til å gjøre dette selv, så må du betale noen andre for å gjøre det for deg. Skaff deg en regnskapsfører! 

Anonymkode: 2ea65...2a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så mye som du "gir bort" i løpet av et år, tror du trenger revisor eller økonomisk verge.

Anonymkode: 778c4...3fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så mye som du "gir bort" i løpet av et år, tror du trenger revisor eller økonomisk verge.

Anonymkode: 778c4...3fb

Revisor 😂

Anonymkode: 2ea65...2a1

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det jeg sliter med er at når jeg får fakturaer som er efaktura eller hva enn det er så lar jeg det går til purring eller inkasso før jeg betaler det,

Da betyr det at det ikke er penger på konto til forfall? Har du bare en konto? Hvis så, kan du gjøre en endring slik at pengene kommer inn på regningskontoen, slik at pengene til forbruk på aktivt overføres. Kan det hjelpe for å sørge for at det skal være penger til forfall? 

Hva gjør at du ikke klarer å forholde deg til regningene dine? Vil det hjelpe om du faktisk setter opp et budsjett og fører et regnskap slik at det blir mer 'hands on' og mer virkelig? Noen tall på en skjerm føles kanskje ikke helt virkelignært? 

Anonymkode: 12797...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Sett av en tid hver måned/uke/så ofte du trenger til å jobbe med økonomi/regnskap - og forplikt deg til det (skriv opp, legg inn i kalender etc). Da tar du alle regninger, regnskap, budsjett osv. Resten av tida tenker du null på det. 

Anonymkode: 356de...6c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at dette er rart og spesiellt, men har ingen god forklaring. Har til enhver tid 100k på konto, igjen har ingenting med at jeg ikke KAN betale, for har både penger og lyst. Det bare stopper opp. eFaktura er bare å trykke "Godkjenn" på, men gjør det ikke før det blir purring eller inkasso. 

Har det meste på autogiro, og efaktura men likevel så sliter jeg med dette. Men er mest snakk om de manuelle regningene som kommer fra tid til annen. Men også at kredittkortet har gått til inkasso både 2-3 ganger selv om jeg hadde 150k på konto, så er jo helt bak mål, forstår jo det når jeg skriver det. Men det stopper helt opp i hjernen. Gjelder KUN dette med penger/få penger ellers i livet og jobben er jeg 100% fungerende. Er så merkelig, så ville se om andre hadde det likt 😞

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett på 2 varsler i måneden i kalenderen hvor du skriver at du skal gå inn i nettbanken og godkjenne betalinger.

Anonymkode: eee40...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow du går jo glipp av små mye penger er det ikke derfor du er på jobb? 😅  sett av en dag der du kun skal betale regninger med en kaffekopp og musikk i bakgrunnen. 

Anonymkode: 3f227...80e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forstår at dette er rart og spesiellt, men har ingen god forklaring. Har til enhver tid 100k på konto, igjen har ingenting med at jeg ikke KAN betale, for har både penger og lyst. Det bare stopper opp. eFaktura er bare å trykke "Godkjenn" på, men gjør det ikke før det blir purring eller inkasso. 

Har det meste på autogiro, og efaktura men likevel så sliter jeg med dette. Men er mest snakk om de manuelle regningene som kommer fra tid til annen. Men også at kredittkortet har gått til inkasso både 2-3 ganger selv om jeg hadde 150k på konto, så er jo helt bak mål, forstår jo det når jeg skriver det. Men det stopper helt opp i hjernen. Gjelder KUN dette med penger/få penger ellers i livet og jobben er jeg 100% fungerende. Er så merkelig, så ville se om andre hadde det likt 😞

Ts

Du må si til deg selv at du skal gjøre det nå, når du er iferd med å la være. Jo flere ganger du gjør det, desto bedre blir du på å gjøre det. Noen backlash, men det går fremover.

Jeg har det samme, men jeg har adhd, så det er en ikke så uvanlig del av et større bilde. Sett alt du kan på avtale, autotrekk, faste trekk. Med én gang du får en oppgave til godkjenning, godkjenn. Bedre enn å ha en fast dag i uka.

Endret av Lava Anne
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog

Anonymkode: 9b49c...9f0

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ha to faste dager i mnd som du er inne på nettbanken pluss skriver reiseregninger på. Og varsel på mobilen.

Anonymkode: 82222...841

AnonymBruker
Skrevet

Det tar bare noen sekunder å godkjenne en regning i vipps, så det er ikke behov for å sette av tid som andre skriver her. Det har aldri vært enklere å betale regninger. 

Den gang vi fikk papirfakturaer var jeg som deg, ventet og ventet  til jeg fikk purringer, men aldri etter at alt er på e-faktura. Godkjenner med en gang varselet kommer i vipps, så regninger er noe jeg aldri tenker på lenger.

Anonymkode: e110a...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hei dere

Jeg har en litt rar greie som jeg har tenkt på lenge. Har godt betalt jobb, bor aleine, fin leilighet alt det der er på stell. Det jeg sliter med er at når jeg får fakturaer som er efaktura eller hva enn det er så lar jeg det går til purring eller inkasso før jeg betaler det, hvorfor jeg gjør det aner jeg virkelig ikke. Har ingenting med at jeg ikke vil betale, for det vil jeg, men klarer/orker ikke forholde meg til det. Har heller ingen problem med å la penger gå ut av konto. Setter inn i fond mndlig og bruker ikke så mye penger ellers. 

Reiser mye med jobben og forsåvidt litt samme greia der at jeg zoomer ut/ kobler av når jeg skal sende inn reiseregninger og slikt og går glipp av 5-15k hvert år fordi jeg ikke gjør det.

Jeg får bare mentalt sperre, og er så slitsomt. Noen flere som har det sånn eller vet hva det kan være? Det handler liksom ikke om at jeg ikke vil, for jeg vil, men hjernen stopper opp..

Kjør alt på auto trekk  på lønningsdag. Da trenger  du ikke tenke på det

Anonymkode: a1fa4...d6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Psykolog

Anonymkode: 9b49c...9f0

Det tenker jeg også. 

Anonymkode: b729a...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også sånn. Har millionlønn, bolig, bil osv. Alt på stell. Er rett og slett allergisk mot admin. 

Anonymkode: ef336...24a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tenker jeg også. 

Anonymkode: b729a...908

Hvorfor i alle dager skal TS oppsøke psykolog? Hen sier jo at hen er 100 % fungerende ellers i livet. Hva tror dere en psykolog skal gjøre her? 

TS spør vel heller ikke om råd til hvordan hen skal håndtere dette, men om noen andre har det slik. Det tror jeg mange har, man hva folk «sliter» med og hvilke konsekvenser det får varierer. Handler om tafatthet, latskap o.l. Vi har alle det, men i ulik grad. 

Anonymkode: fad1e...70f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...