Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med kvalme i veldig mange år. Jeg husker det startet etter jeg fikk svineinfluensavaksinen. I starten var det veldig mye kvalme om natten, og jeg var da mye våken, noe som gikk ut over siste året på ungdomsskolen. Jeg var vel nesten ukentlig hos legen å tok div prøver, ble sendt på røntgen, utredet psykisk og hva ikke. Etterhvert var det ikke mer å gjøre, og jeg har vel «slått meg til ro» med at sånn er det bare. I perioder er det verre, uten at jeg ser noen klar sammenheng. Nå er en slik periode, og jeg kjenner at jeg vet ikke helt hvor mye jeg orker av det mer.. veldig ofte våkner jeg kvalm, men blir også kvalm utover dagen. Jeg har brukt å ta reisesyketabletter som har hatt en viss effekt. Sist jeg var hos legen fikk jeg skrevet ut kvalmestillende, men hun ønsket at jeg tok så lite som mulig av det. Har ny lege, altså ikke den samme som utredet meg i ungdommen, og jeg har så vidt snakket litt med henne om det, og hun mener at jeg ikke kan ha det slik, men hva kan man gjøre? Er det noen som har vært plaget med liknende og fått hjelp? Noen som har fått påvist at det har noen sammenheng med svineinfluensavaksinen? Jeg har jo mine mistanker, ettersom det var da det startet for meg.

Anonymkode: b8f44...339

Skrevet

Jeg har selv slitt veldig med dette. Til slutt ble det så ille at jeg kastet opp hver eneste dag i over et år, før jeg innså at jeg måtte sykemelde meg. Plutselig ble det bedre, LANGT bedre. Jeg ble henvist til DPS dag det kunne se ut som at dette var psykisk og ikke fysisk. Er nå diagnotisert med autisme, og har skjønt at jeg blir kvalm/kaster opp når jeg er overstimulert eller under stress.

AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (Akkurat nå):

Jeg har selv slitt veldig med dette. Til slutt ble det så ille at jeg kastet opp hver eneste dag i over et år, før jeg innså at jeg måtte sykemelde meg. Plutselig ble det bedre, LANGT bedre. Jeg ble henvist til DPS dag det kunne se ut som at dette var psykisk og ikke fysisk. Er nå diagnotisert med autisme, og har skjønt at jeg blir kvalm/kaster opp når jeg er overstimulert eller under stress.

Det er ganske vanlig å bli kvalm og kaste opp av stress, det trenger ikke nødvendigvis være autisme for TS…

Anonymkode: 05e79...3a2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske vanlig å bli kvalm og kaste opp av stress, det trenger ikke nødvendigvis være autisme for TS…

Anonymkode: 05e79...3a2

Nei, jeg mente ikke at det trenger å være autisme. Jeg fortalte bare min erfaring da TS spurte om noen har opplevd lignende og fått hjelp.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (2 minutter siden):

Så fint at du fant nyt av det. Jeg har også vært på DPS med mistanke om at det kunne være psykisk siden man ikke kunne finne noe fysisk. Uten at d t heller førte noen vei. Jeg merker at det kan bli verre ved stress, men det er vel også ganske normalt. Det er ofte det at jeg våkner på natten eller tidlig om morgen å er kvalm, slik at jeg vurderer om jeg kan gå på jobb eller ikke. For det er så veldig vondt når det står på. Oftest er det mye bedre etter noen timer, og jeg kan ikke være hjemme hver gang det er slik.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oversensitiv for to ting; tom mage, og stress. Og kombinert med lukter og slik kan det bli veldig ille. Ofte kan natt/morgen da være ille om det er mye som skjer.

Gidder ikke gå være kvalm, det gir seg når jeg bare har fått det opp. Selv om det betyr å stå å brekke opp galle i vasken. 

DPS hadde ikke tatt det, jeg er helt frisk. Virker bare som at magen er veldig sensibel for den minste ting. 

Anonymkode: f329f...b6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så fint at du fant nyt av det. Jeg har også vært på DPS med mistanke om at det kunne være psykisk siden man ikke kunne finne noe fysisk. Uten at d t heller førte noen vei. Jeg merker at det kan bli verre ved stress, men det er vel også ganske normalt. Det er ofte det at jeg våkner på natten eller tidlig om morgen å er kvalm, slik at jeg vurderer om jeg kan gå på jobb eller ikke. For det er så veldig vondt når det står på. Oftest er det mye bedre etter noen timer, og jeg kan ikke være hjemme hver gang det er slik.

Uff, det er veldig slitsomt å ha det slik, spesielt når man ikke vet hvorfor det er sånn! Håper du finner ut av det ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er oversensitiv for to ting; tom mage, og stress. Og kombinert med lukter og slik kan det bli veldig ille. Ofte kan natt/morgen da være ille om det er mye som skjer.

Gidder ikke gå være kvalm, det gir seg når jeg bare har fått det opp. Selv om det betyr å stå å brekke opp galle i vasken. 

DPS hadde ikke tatt det, jeg er helt frisk. Virker bare som at magen er veldig sensibel for den minste ting. 

Jeg har store problemer med å kaste opp, er sikkelig redd for det, noe som ikke akkurat gjør at kvalmen blir noe bedre når jeg først er kvalm 😩

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt en titt på kostholdet ditt? Eventuelt prøvd elimeminerings metoden?

Anonymkode: b474d...cdf

AnonymBruker
Skrevet

Siden du ofte får dette på natt - er blodsukkeret ditt sjekket?

Jeg slet over mange år med mye kvalme. Svært lang historie kort, jeg fant til slutt ut at jeg hadde en alvorlig kobberubalanse i kroppen. Både for mye og for lite kobber i kroppen kan gi veldig kvalme. 

Teoretisk sett kan vaksiner (og infeksjoner) påvirke leveren. Det er også leveren som er mest involvert når det kommer til kobberbalanser i kroppen.

Hvis du skal utredes, få tatt blodprøver på sink, kobber og ceruloplasmin (alle tre må tas!) i tillegg til alt annet legen mener du bør testes for. 

Anonymkode: dc869...7d9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Refluks? Det kan bli verre når du ligger, særlig om natten da du får tilbakeslag av magesyre opp i spiserøret. Det hjelper å heise hodeenden av senga ca 10 cm så overkroppen ligger høyere magesekken. Vanlig å våkne med kvalme om natten eller morgenen om man sliter med refluks. Har både en mann og ungdom her hjemme med de problemene. Ungdommen har i perioder gått konstant kvalm, hjelper med reseptbelagte legemidler.

Anonymkode: 51285...d48

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Siden du ofte får dette på natt - er blodsukkeret ditt sjekket?

Jeg slet over mange år med mye kvalme. Svært lang historie kort, jeg fant til slutt ut at jeg hadde en alvorlig kobberubalanse i kroppen. Både for mye og for lite kobber i kroppen kan gi veldig kvalme. 

Teoretisk sett kan vaksiner (og infeksjoner) påvirke leveren. Det er også leveren som er mest involvert når det kommer til kobberbalanser i kroppen.

Hvis du skal utredes, få tatt blodprøver på sink, kobber og ceruloplasmin (alle tre må tas!) i tillegg til alt annet legen mener du bør testes for. 

Anonymkode: dc869...7d9

Har fått sjekket langtidsblodsukker for ikke så lenge siden i forbindelse med graviditet. Det er helt fint. Har ikke så vidt jeg vet fått sjekket for sink, kobber og cerulopasmin, men det kan jeg jo be om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Refluks? Det kan bli verre når du ligger, særlig om natten da du får tilbakeslag av magesyre opp i spiserøret. Det hjelper å heise hodeenden av senga ca 10 cm så overkroppen ligger høyere magesekken. Vanlig å våkne med kvalme om natten eller morgenen om man sliter med refluks. Har både en mann og ungdom her hjemme med de problemene. Ungdommen har i perioder gått konstant kvalm, hjelper med reseptbelagte legemidler.

Anonymkode: 51285...d48

Tja, kanskje 🤔 sliter innimellom en del med sure oppstøt, så det kan jo være en ting å undersøke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du tatt en titt på kostholdet ditt? Eventuelt prøvd elimeminerings metoden?

Av matvarer så ser jeg at sukkerholdige matvarer kan bidra til å forverre. Spiser jeg smågodt og M&M’s så vet jeg at jeg får en grusom natt. Ellers ikke sett noen sammenheng med andre matvarer. Jeg var laktoseintolerant som barn, men ikke slitt noe særlig med det i voksen alder.  

AnonymBruker
Skrevet

Kvalme kan jo være alt fra stress til PCOS, endo, allergi osv.

Du sier jo du fikk vaksinen når du var i ungdommen, det betyr ikke at den er årsaken. Mye som skjer i puberteten og det er ofte da psykisk og fysisk sykdom kommer frem i lyset.

Anonymkode: 8236b...44a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Av matvarer så ser jeg at sukkerholdige matvarer kan bidra til å forverre. Spiser jeg smågodt og M&M’s så vet jeg at jeg får en grusom natt. Ellers ikke sett noen sammenheng med andre matvarer. Jeg var laktoseintolerant som barn, men ikke slitt noe særlig med det i voksen alder.  

Det kan være verdt å prøve eliminerings metoden og kutte en matvare/drikke en periode for å se om det utgjør noen forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også plaget. Brakk meg daglig og kastet noen ganger opp. Ble verre ved stress, alkohol etc. 

Gikk over da jeg endret kosthold. Spiser minimalt med korn (mais, ris, hvete, havre, spelt, rug etc), spiser rent kjøtt og masse grønnsaker,unngår ultraprossesert, spiser ikke godteri/sukker, går en del nøtter, frø, oliven, oster, unngår melk men spiser syrnede melkeprodukter som rømme. Er en form for lavkarbo med fokus på næringstett mat som ikke herjer med blodsukkeret 

Anonymkode: ead49...287

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har store problemer med å kaste opp, er sikkelig redd for det, noe som ikke akkurat gjør at kvalmen blir noe bedre når jeg først er kvalm 😩

Om natt/morgen er det bare væske og galle. 

Er faktisk en enorm befrielse å bare bli kvitt det. Man føler seg mange ganger bedre etterpå. 

Hos meg slipper jeg dette om jeg har drukket godt med vann. Mistenker at jeg er veldig sensitiv for magesyre/galle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...