Gå til innhold

Til dere som ammet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nummer 1: 15 mnd, avvente seg selv. 
Nummer 2: 2 mnd. Ammingen var et helvete, delammet fra 3 uker. Sluttet å amme helt i forbindelse med et sykehusopphold fordi barnet fikk RS, fikk vel da i praksis nesten ikke i seg mm uansett på det tidspunktet. 
Nummer 3: 23 mnd, avvente seg selv. 

Anonymkode: 16d2e...18c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første var rundt 14-15måneder. Han sluttet av seg selv, mulig endring i smak av melken grunnet nytt svangerskap. 

Andre hadde ammeslutt når han var 18måneder. Gikk på antibiotika som ikke var forenlig med amming. Hadde gått på det noen måneder tidligere også, og da valgte jeg å starte med ammingen igjen når jeg var ferdig. Ble da veldig sår, så ønsket ikke starte igjen etter runde nummer to med antibiotika. Hadde plan om å amme til 2år med begge, men er ikke alltid det blir sånn man tenker. 

Anonymkode: 0aad9...ae4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1.barn: 1 år og 9 mnd

2.barn: 2 år og 4 mnd

Anonymkode: 4c421...40c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

11 mnd.

Han mistet fullstendig interessen, lå ikke to sekunder engang før han slapp og vrei seg unna. Så det var ikke jeg som slutta, det var han.

Anonymkode: 883ea...142

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tre barn, hadde som mål å amme til 1 år, men ammet alle litt lenger. Husker ikke helt nøyaktig,  men mellom 14-16 mnd. Da merket jeg at de ikke var så interessert mer, og det var helt greit. Sluttet å amme offentlig ganske tidlig, fordi de ble så distrahert av alt spennende som skjedde rundt. Rundt 8 mnd var det umulig å amme i samme rom som andre. 

Anonymkode: e3d65...7a4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

4 hours ago, AnonymBruker said:

Til dere som ammet, hvor lenge ammet du og hvorfor sluttet du? 
med datteren min sluttet jeg når hun var 1 år, «tvang» meg gjennom de siste ukene da jeg hørte over alt hvor viktig det var å amme til 1 år. Men jeg merket egentlig at hun var ferdig å amme rundt 10 mnd, da beit hun meg bare og bare tullet med brystet😅😅 Hun var egentlig aldri veldig glad i puppen min, mye brystvegring generelt. 
Nå har jeg fått en gutt som eeeelsker pupp! Ikke opplevd noe brystvegring eller tulling enda, og føler derfor denne gang at jeg kanskje har lyst å amme til litt over 1 år🤔 Kjenner bare jeg synes det er flaut å amme lenger enn 1 år, er så mange som slutter før og føler det er «tabu»😔❤️

Anonymkode: 8f308...b87

Det er heilt forferdeleg at det skal vere tabu å amme i lenger enn eitt år, når dei nasjonale og internasjonale anbefalingane no er MINST to år!

Vi bør her inne oppfordre til å normalisere å amme så lenge mor og barn ønsker det.

I 800 år har menn bestemt over oss at vi burde slutte tidlig med amming! Fra 1300 fanst det lovar i Norge som gav kvinner bot viss dei amma meir enn 3 år? Kvifor? Fordi amming var einaste måten å ikkje bli gravid på nytt, og etter svartedauden ville dei at kvinner skulle føde flest muleg barn for å befolke landet igjen! Og 700 år seinere er det liksom tabu å amme små barn, kanskje ikkje så rart!

Fastlegen min seier at alle burde no få innvilga ammefri til barnet er to år, at ein ikkje treng ha spesielle behov, og at når eg seier eg vil amme i 4 år så skal ho hjelpe meg med det og iallefall ordne ammefri til to år.

Fullamming er anbefalt til barnet er 1 år ( i tilllegg til små mengdar fast føde frå 6 mnd), så 1 år er jo eigentleg eit minimum!

Nattamming (evt litt om kvelden og litt om morgonen) er absolutt anbefalt så lenge du og barnet ønsker sjølv om barnet har starta med fast føde, for då kan du opprettholde melkeproduksjonen, gjerne heilt til barnet ikkje vil eller klarer det lenger, så lenge du sjølv ønsker og vil og klarer det. Då kan du kanskje unngå å måtte vise til verda det som er mellom deg og barnet. Men det burde jo ikkje vere tabu, og vi her inne må støtte kvarandre med å heie på dei som ammar i 3-4-5 år!!! 

WHO anbefalar også å holde oppe produksjonen slik at du kan amme barnet på utanlandsferie, at barn under 4 år bør få mest mulig morsmelk på utanlandsferie då dei er meir sårbare for bakteriekulturane i utlandet, og at mor kan tilby morsmelk også viss dei blir sjuke!!!

Dessutan viser jo forskinga no at melka blir meir og meir kaloririk jo lenger du ammar! Les artikkelen her:  https://ammehjelpen.no/langtidsamming/ og masse lykke til, stå på, og gjer det som føles naturlig!!!! ❤️

Anonymkode: aebba...fa5

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sluttet da barnet fylte 2, årsak var at jeg ble utsatt for press om å slutte. Tror barnet gjerne skulle ha ammet noe lengre. 

Anonymkode: 8b504...ab6

Det er helt utrolig at folk fortsatt skal legge seg borti dette når forskning nå viser hvor bra det er med langtidsamming!!! Vi må virkelig prøve å få mer fokus på disse fordommene!

Anonymkode: aebba...fa5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ga meg når mini var 18 mnd. Hun var helt «ammoman» og jeg fikk ikke fred. Var helt utslitt av det konstante maset. Er gravid igjen nå og målet er 15-16 mnd. Han her skal begynne i barnehagen ett helt år tidligere enn søsteren så det hjelper nok en hel del. ☺️

Anonymkode: efa3f...05d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En til 3 års alder, neste til rundt 4. Har en 2 åring som ammer nå, håper i grunn det blir 4, akkurat 3 synes jeg var veldig teit, midt i verste trassalder, da er 4 bedre. De har sluttet helt selv. Blir jo bare ved soving/trøst/sykdom/veldig slitne etterhvert, så faser de det naturlig ut. 

Anonymkode: 65167...204

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Første: sluttet da hun var rundt 1,5 år. Hun begynte tidlig i barnehagen og det så ut som hun gledet seg til pupp hele dagen, for hun hev seg over den så fort hun kom hjem - så da tok det tid før hun ble avvendt.

Andre: var omtrent 15 måneder, da kom nummer 3 så da "måtte" nummer 2 slutte.

Tredje: ville ikke ha pupp mer da han var 10 måneder. 

Anonymkode: ce0f1...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke dere som ammer til 3 og 4 år gjør det offentlig. 

Anonymkode: 6db09...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde å få det til med prematur baby i 3 uker. Gikk ikke. Ble frustrerende for både meg og baby. Gikk over til mer og mer nan etter pumping. Veldig fornøyd og befriende.

Nekter å amme med barn nr 2. Føler det er ukomfortabel, og skrekken med alt maset sitter igjen fra nr 1. Hater tanken på amming og har sagt klart fra til helsepersonell.

Følte meg som en mat maskin, null respekt for min kropp og tid, ingen privatliv da alle skinne dytte puppen i munnen til baby og stirre. Ekkelt som faen for meg, desverre...

Anonymkode: 35bcc...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammet til barna var 1 år. Jobbet offshore, og derfor overlot jeg ammeslutt til han mens jeg reiste bort i 2 uker. Fungerte utmerket. Hadde nok ammet lengre om det ikke var for jobb. Både jeg og barna elsket ammetiden

Anonymkode: 7a0ca...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Ammet første til hun var nesten 13 mnd. Når hun to dager på rad bare tullet når jeg tok fram puppen så avsluttet jeg enkelt og greit. 

Nr 2 ble ammet til hun var 15 mnd. Da bare sluttet jeg å tilby pupp, hun var fornøyd med å sitte på fanget og kose uten pupp. Heldig med den. 

Anonymkode: 3fdba...b06

Skrevet

Jeg ammet i ca 2,5 år 2 år, og holder nå på måned 16. Nei, det er ikke unaturlig, men det er definitivt mange som synes det er merkelig - det kan handle om at de ikke har nok informasjon om amming, er vokst opp med fordommer om det, seksualiserer det, eller at for dem var det bare en hindring i hverdagen som de vil fjerne så fort det var "greit". 

Jeg har ALDRI følt meg komfortabel med å bare amme hvor enn. Det har vært helt greit sammen med andre mamma-venninner, men jeg liker ikke amme foran hverken familie, andre venner eller fremmede. Det er ikke at jeg ikke er komfortabel med kroppen, men amming krever ofte en ro jeg ikke synes jeg får i setningene over. Ellers trenger du ikke snakke med folk om at du ammer heller, hvis det ikke kommer naturlig opp på en eller annen  måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ammer barnet på 1 år og 8 mnd, men kun om morgenen som morgenkos. Ble sprø av at barnet maste hele dagen, så måtte kutte ut etter-barnehage-ammingen for ca 2 måneder siden. Det ble mer og mer mas, og når han fikk pupp virket set som det var mest for å fikle med brystvortene. Å erstatte den ammingen med kosetid funket fint. 

Morgenammingen tenker jeg avslutte i løpet av sommeren. Rett og slett fordi jeg er litt lei, og fordi jeg tror han kan ha det like fint med bare kosetid uten pupp. Og så er det fint for far, som da kan ha ham elene noen dager mens jeg drar bort på kurs til høsten.

Anonymkode: d6796...37b

AnonymBruker
Skrevet

4 år. Det trivdes vi med og barnet vart avvent av seg sjølv. 

Slutt når du føler for det, det har ingen hensikt å drive på med amming lenger enn du er komfortabel med. 

(Forlater tråden nå for av erfaring blir det mykje hat i slike trådar og eg orkar ikkje forsvare valget mitt, har gjort det så mange gonger før her inne) 

Anonymkode: 5f983...741

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi faset ut rundt 1,5 år med begge. 
Da var det gradvis begynt å bli mer styr en kos. Og det var i praksis bare en amming igjen i døgnet. (Kveld på den ene, morgen på den andre.) 

Fullammet til ca 6mnd og så reduserte det seg relativt naturlig derfra og ut. 

Anonymkode: c0d7d...da7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde som plan å amme til ett år, men ikke lenger. Jeg trivdes ikke med amming, så jeg ønsket ikke selv å amme lenger enn jeg "måtte". 

Jeg tenkte å amme til ett år fordi det er anbefalingen. 

Men begge mine mistet helt interessen i 9-10-månedersalderen, og ammingen ble bare tull med kaving og biting og ungene bare vrei seg alle veier og ville ikke ha pupp. 

Så da sluttet jeg. Unger klarer seg helt fint uten amming også, så ingen vits å tvinge frem noe som ingen av oss trivdes med. 

Jeg tenker du skal gjøre det som passer for deg og dine, og drite i blikk og kommentarer. Ungen trenger ikke bli ammet, men tar heller ikke skade av det på noe som helst vis. Og de som SER at du ammer, tar ihvertfall ikke noen skade av det, så de kan bare gå og dø på seg om de kommenterer det. 

Anonymkode: 51dc4...053

AnonymBruker
Skrevet

Ammer fremdeles min 3,5 åring ved leggetid og på morgenen (noen ganger på natta), men tenker å slutte med ammingen i sommerferien da jeg kjenner jeg er ferdig. Spesielt på natta og morgenen, kveldsammingen er kos enn så lenge🙈

Anonymkode: 21679...e9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...