AnonymBruker Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Jeg så på forrige lønnsslipp og ser at feriepenge grunnlag er ca. 10.000 kroner høyere enn det jeg får utbetalt. Hvorfor får jeg mindre? Hvorfor står det feriepenger grunnlag minus 5623,48 kroner i punkt 000? Jeg betaler 2000 i skatt står det, men hvor er de siste 2000 blitt av? Anonymkode: b2427...85e
AnonymBruker Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Det kan være trekket for den femte ferieuken. Fem uker er mer enn en måned, så det holder ikke å trekke hele junilønnen for ferie. Anonymkode: d1ea0...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni Det der litt vrient. Men en får (hvis en har tariffavtale) feriepenger på 12% av lønna og fem uker ferie. Men siden en ikke skal ha lønn og feriepenger samtidig så trekker de fra lønna de for perioden. Dermed blir utbetalte feriepenger mindre enn grunnlaget. Spør noen av de som jobber med lønn hos dere om en bedre forklaring Anonymkode: 83a4b...a1a
AnonymBruker Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg så på forrige lønnsslipp og ser at feriepenge grunnlag er ca. 10.000 kroner høyere enn det jeg får utbetalt. Hvorfor får jeg mindre? Hvorfor står det feriepenger grunnlag minus 5623,48 kroner i punkt 000? Jeg betaler 2000 i skatt står det, men hvor er de siste 2000 blitt av? Anonymkode: b2427...85e Hvis det er en lønnsslipp fra i år, og opplysningene du viser er hele bildet, så er jo feriepengegrunnlag grunnlaget for utbetaling av feriepenger i 2026, og det er negativt. Ut i fra det som står er du trukket 2000 i skatt hittil i år. Anonymkode: 53835...1c9 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Fikk forklaring på det i dag, men vet ikke om jeg skjønner det helt. Det handler om hvordan man regner ut feriepenger til neste år. I juni får vi minuslønn grunnet ferieinntrekket – derfor blir det minus for juni måned. Anonymkode: b2427...85e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fikk forklaring på det i dag, men vet ikke om jeg skjønner det helt. Det handler om hvordan man regner ut feriepenger til neste år. I juni får vi minuslønn grunnet ferieinntrekket – derfor blir det minus for juni måned. Anonymkode: b2427...85e Du trekkes for feriedagene dine i 2025 i juni. Ferie er ubetalt. Anonymkode: 7eed8...1a6
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk forklaring på det i dag, men vet ikke om jeg skjønner det helt. Det handler om hvordan man regner ut feriepenger til neste år. I juni får vi minuslønn grunnet ferieinntrekket – derfor blir det minus for juni måned. Anonymkode: b2427...85e Det stemmer, dette er trekket for 5. ferieuke (du slipper trekk i lønn når du avvikler 5. ferieuke), som vil gå til fradrag i årets feriepengegrunnlag som er grunnlaget for utbetaling av feriepenger i 2026. Anonymkode: 53835...1c9
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Gjøres litt forskjellig avhengig av om du er fastlønnet eller ikke. Da jeg fikk timesbetalt fikk jeg lønn i juni som normalt (som da var etterbetaling for timer allerede jobbet) og feriepenger oppå der igjen. Så ble det tynnere (eller ingen) utbetalinger de månedene jeg tok ut ferieuker, sånn at feriepengene sånn sett måtte spares på. Nå som jeg har fastlønn ser junilønnen min omtrent slik ut: Lønn for juni - Trekk for fem uker ferie (som da blir et større trekk enn det lønnen min er) + Feriepenger Så det ser ut som om jeg får mindre utbetalt enn det feriepengegrunnlaget mitt er. I realiteten har de blitt utbetalt i sin helhet, men litt av de brukes for å dekke opp for at jeg egentlig går "i minus" grunnet at ferietrekket er større enn lønnen for juni. Anonymkode: 78d72...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk forklaring på det i dag, men vet ikke om jeg skjønner det helt. Det handler om hvordan man regner ut feriepenger til neste år. I juni får vi minuslønn grunnet ferieinntrekket – derfor blir det minus for juni måned. Anonymkode: b2427...85e Hvis du ikke har spart opp feriepenger fra i fjor, så skal du kunne be om at det ikke trekkes for all ferie i juni. At du heller får vanlig lønn i juni, og trekkes når du faktisk avvikler ferie. Anonymkode: 9b40c...388
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du ikke har spart opp feriepenger fra i fjor, så skal du kunne be om at det ikke trekkes for all ferie i juni. At du heller får vanlig lønn i juni, og trekkes når du faktisk avvikler ferie. Anonymkode: 9b40c...388 Men ts sier jo ikke noe om at hun ikke har feriepenger fra i fjor. Negativt beløp på endring i feriepengegrunnlag er fordi ferietrekket er mer enn en månedslønn. Og feriepengene som kommer i stedet for lønnen gir ikke feriepengeopptjening. Anonymkode: d1ea0...ce1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå