AnonymBruker Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Hei er det noen som har erfaring med å ta nettstudier (Norge) og bo i Bali med støtte fra lånekassen? Har det gått greit økonomisk, uten å spart penger først, og uten deltidsjobb? Også økonomi til å reise hjem så ofte som visum krever det? Brukte du byrå for hjelp med visum og fornyelse av visum? Gjerne del tips, eller bare nyttig informasjon Anonymkode: 6ae68...408
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni Pass på at du ikke får problemer med sykeforsikring i Bali, og folketrygden her hjemme. Og at du ikke regnes som utvandret fra Norge, og at du ikke bryter Indonesias regelverk heller. Anonymkode: 6781e...142 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Er du for lenge i utlandet blir du utmeldt av folketrygden. Det vil du ikke. Anonymkode: 5fa6b...3e0
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Viktig å ha sparepenger i bakhånd. Må leve nøkternt hvis ikke, fordi flybillettene koster såpass mye. Det er blitt dyrere å leve der også.. Sparepenger, forsikring og følge landets regler! Veldig veldig veldig viktig. Anonymkode: d476b...878 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du for lenge i utlandet blir du utmeldt av folketrygden. Det vil du ikke. Anonymkode: 5fa6b...3e0 Som student gjelder jo ikke det? Anonymkode: d476b...878
Akhenaton Skrevet 9. juni #6 Skrevet 9. juni Det er endel dyrere å bo på Bali nå enn det pleide å være, men dette er jo også opp til deg selv. Skal du bo i Canggu (sammen med en million andre fra Europa, Russland, Ukraina og Australia etc) og spise ute hele tiden (som man gjerne gjør i den delen av verden) så bruker du fort mer penger enn hva mange gjør her i Norge. Finner du deg imidlertid et billig krypinn der de lokale bor og spiser på warungs osv, og står opp tidlig og handler mat på de lokale markedene, så kan du leve nesten så billig du vil. Personlig hadde jeg vel kanskje valgt en mellomting. (Og Canggu har egentlig blitt ganske jævlig, dessverre, og jeg har vanskelig for å forstå hvorfor folk gidder å reise til andre siden av planeten for å bare henge sammen med sine egne og ha det mest mulig sånn de har det hjemme. Men det er meg da...) Deltidsjobb lokalt på Bali kan du egentlig drite i. Som norsk tviler jeg på at du er veldig hypp på å jobbe for den timelønna du vil bli tilbudt der. Når du må ut av landet for visum osv så er det greieste å bare fly over til Kuala Lumpur. I Singapore er de drittleie av folk som bare lander der fordi de er på visa run, så drar du dit så bør du i hvert fall ha booket en natt på hotell for å være sikker på å få slippe inn (noe jeg personlig ville gjort uansett da det å reise fram og tilbake samme dag raskt begynner å føles ganske meningsløst og bortkastet). Og det er ikke så mye lenger til Kuala Lumpur, som også er laaaaaaaaaangt artigere og mer interessant enn Singapore. Men du kan også poppe over til Saigon osv for variasjonens skyld uten at det koster skjorta. Også ville jeg funnet meg et ålreit og interessant område å bo i. En blir fort møkk lei av steder som Kuta/Legian, Seminyak og Canggu, men jeg synes for eksempel at Jimbaran fortsatt har mye for seg, og det har egentlig Ubud også (selv med null strand). Og det er når du kommer ut av gryta rundt Denpasar at Bali faktisk begynner å bli Bali. Det er de stedene man savner når man har vært der en stund, ikke ting som ligger under, si, en time fra flyplassen (og skal man allikevel bo i det høgget så hadde jeg altså heller funnet noe sør for "Ngurah Rai" enn nord). Bali er en fantastisk fin og spennende øy, men det er det mange som ikke får med seg fordi de havner på feil sted. Vær litt mer invidualist enn de fleste som drar dit, så kanskje du finner ut at du har lyst til bare å bli der. Uansett, lykke til. Synes egentlig at har man lyst til noe som det du beskriver her, så skal man bare hoppe i det. Det er lite som kan gå galt, så lenge man har hodet med seg, og oppsiden er stor. Minner for livet osv. Massevis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå