Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal følge rådene fra curly hair routine om å vaske håret sjeldent, gjerne en gang i uken, og bare gre det når det er vått med balsam i, blir det jo mye floker og man mister mye hår når det blir så mye floker å gre ut. Det er jo også mer sårbart når det er vått og lettere å knekke/falle av. Hvorfor gis det råd om å gre vått hår når det er mest sårbart da? Flere som har dårlig erfaring med curly hair routine? Det virker også som at skal man få definerte krøller må man bruke mye stylingprodukter. 

Anonymkode: ef7f9...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Skal bare gres med balsam i og nedenfra og opp. 

Anonymkode: 12681...d38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har krøllete hår og vasker det bare en gang i uka, men det er fordi det er ikke blir fett, og fordi jeg ikke driver med høy intensitet-trening. Jeg grer håret når det er vått, men har da masse balsam i det. Grer ikke håret ellers. Opplever ikke at det knekker noe mer / er mer sårbart så lenge jeg har balsam i? 

Anonymkode: 4cc16...091

• Liker 2
Skrevet

Jeg har krøller. Jeg kan kun gre det når det er vått, hvis ikke blir det helt jævlig og uhåndterlig. Bruker produkter for krøller, men ikke curly Girl low poo, det passer ikke mitt hår. Grer det mens det er søkkvått, har i krøllekrem, snurrer det øverste laget litt rundt seg selv, sprayer lett med medium hold hårspray og lar det lufttørke. Null stress, og krøllene holder seg fint gjennom dagen. Dag 2 tar jeg typisk det øverste enten opp i en strikk, fletter det, bruker spenner etc.

AnonymBruker
Skrevet

Det er like mye hår som faller, bare at ved å gre det sjeldnere så samler det seg mere hår i ditt hår som da blir med hårbørsten. 

Det bør brukes en hårbørste beregnet til vått hår og nok balsam. Dette gir slipp som gjør det enklere å få håret flokefritt uten frizz.

Curly girl metoden er ikke en one size fits all innenfor tekstur familien. 

Har du hår som er wavy eller med mondre definerte krøller så må metoden tilpasses. Mye stylingprodukter gir ikke nødvendigvis mere definisjon kommer ann på håret.

Mitt hår vaskes vær 3 dag da hodebunnen er oily. Unngår produkter med silikoner da dette dreper definisjon. Bruker cantu balsam i vår/sommer/høst sesongen. Leave in kun om vinteren, da litt i klissete vått hår. 

Jeg bruker kun wella eimi krølle mouse i drypp vått hår som styling produkt da det ikke tynger håret og er vann basert så blir reaktive viss jeg fukter håret mellom vask.

Følger ellers vanlig styling metoden innenfor curly girl.

I løper av dag 2 og dag 3 trenger lengden av håret mere fuktighet som er typisk for teksturert hår. Da har jeg lette leave inn sprayer jeg fordeler i håret sammen med vann jeg har på sånn mist flaske. Børster også håret da. Mitt hår er fint og wavy jeg kan ikke gå flere dager uten å børste håret. 

Anonymkode: d0476...9c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg grer det nå før jeg vasker det med grovtagget kam, ca 2 ganger i uken. Og grer det med balsam i etter shamponering. Mye lettere å gre når det er vått da og det sliter ikke på håret. Hvorfor det gis andre råd til de med krøller enn de med slett hår synes jeg er litt rart, da vått hår er mer sårbart. Er vel det med balsam også? Jeg har ikke tålmodighet til å gre ut så flokete hår i våt tilstand, for det tar lang tid! Jeg pleier å sette det opp i en løs topp om natten med silikon/plast krølleringer, mulig det blir floker av å sette det opp om natten? En annen ting å huske på er at man ikke bør ha for mye oppsatt hår, da hodebunnen trenger å få luft. Man kan miste hår ved å ha for fett hår og ved at hodebunnen ikke får nok luft. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg grer bare håret mitt med fingrene når det er vått og stappet med balsam, mens jeg venter på at balsamen skal virke. Syns det fungerer helt fint. Vasker det omtrent to ganger i uka. Sover med sånn glatt sovehette, da holder krøllene seg bedre.

Anonymkode: 49395...c20

AnonymBruker
Skrevet

Sov med løs flette. Det er mye mer skånsomt å gre håret når det er vått og du har tatt i balsam enn når det er tørt.

Anonymkode: 1c885...7e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til noen bestemt curly-hair-rutine, men selv får jeg aldri floker i håret mitt. Jeg kan ikke gre det når det er tørt, da blir det helt utrolig stygt, men det holder for meg å dra fingrene gjennom håret når jeg er i dusjen. Det virker kanskje ikke som om du har riktig hår for denne bestemte krøllerutinen? Hårstråene mine er veldig tykke og grove, og jeg antar det er derfor jeg ikke får floker.

Anonymkode: 615c0...4ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker håret hver 3 dag. Grer det når jeg tar i kur og balsam. Også når det er klissvått etter hårvask, for da tar jeg i en gel og grer gjennom med børsten for å forme krøllene. Presser bare et microfiberhåndkle i håret, nedenfra og opp. Så lar jeg det som regel lufttørke. En gang i blant bruker jeg hårføner med diffuser. Jeg opplever ikke at håret knekker, har sunt hår. 

Dag to og tre så er krøllene litt dårligere. Jeg kan velge å spraye med vann og friske dem opp med krøllekrem og gel, men gidder ofte ikke det. Lar da heller håret være litt mer rufsete, ev setter det opp. 

Anonymkode: ce760...272

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Ok. Tror grunnen til at det ble så mye floker er at det gikk for lang tid mellom vask/greing og at jeg satte det opp med stam strikk om natten. Leste at man kan miste hår ved å sette opp håret for stramt og ikke få nok luft til hodebunnen. En annen feil jeg gjorde var at jeg vasket det med shampo to ganger. Det holder med en gang siden håret er tørt fra før av. Skal gå tilbake til en shamponering og gre det når det er vått med balsam i. Ha i leave in balsam etter vask og la det få lufttørke fra ganske våt tilstand.  Håper det blir bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis man skal følge rådene fra curly hair routine om å vaske håret sjeldent, gjerne en gang i uken, og bare gre det når det er vått med balsam i, blir det jo mye floker og man mister mye hår når det blir så mye floker å gre ut. Det er jo også mer sårbart når det er vått og lettere å knekke/falle av. Hvorfor gis det råd om å gre vått hår når det er mest sårbart da? Flere som har dårlig erfaring med curly hair routine? Det virker også som at skal man få definerte krøller må man bruke mye stylingprodukter. 

Man bør kun børste håret når det er vått og fullt av balsam, da sklir jo flokene rett ut i stedet for å tørr-bøste så det bare blir en sky av saueull. At håret er mer sårbart når det er vått er misforstått, og gjelder mer på typ sette i en stram hestehale i vått hår - da strekker man håret ja.

Man må bruke MASSE styling-produkter for å få definerte krøller ja, og det er tidkrevende og krever at man ikke trener hardt, at det ikke blåser, regner etc. Jeg trener for mye og bor i norsk (grusomt) klima, så her blir det bare curly girl styling til spesielle anledninger.

Anonymkode: 415a7...240

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En annen feil jeg gjorde var at jeg vasket det med shampo to ganger. Det holder med en gang siden håret er tørt fra før av

Nei man skal vaske håret 2 ganger for å få ut alle produkter.

Anonymkode: 1c885...7e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts. Ok. Tror grunnen til at det ble så mye floker er at det gikk for lang tid mellom vask/greing og at jeg satte det opp med stam strikk om natten. Leste at man kan miste hår ved å sette opp håret for stramt og ikke få nok luft til hodebunnen. En annen feil jeg gjorde var at jeg vasket det med shampo to ganger. Det holder med en gang siden håret er tørt fra før av. Skal gå tilbake til en shamponering og gre det når det er vått med balsam i. Ha i leave in balsam etter vask og la det få lufttørke fra ganske våt tilstand.  Håper det blir bra. 

Du må vaske håret med shampoo tilpasset din hodebunn ikke lengden av håret. Det er hodebunnen du skal fokusere på med shampoo. Jeg unngår sulfat shampoo til daglig bruk. Kun som detox/rense shampoo. Bruker sulfat fri shampoo med syre da det passer min hodebunn. Krølle shampoobrenser ikke hodebunnen min ordentlig. Vasker hodebunnen 2 ganger. Ikke lengden. (Har oily hodebunn).  

Balsam og alt av evt leave in, hårkurer og styling produkter der fokuserer du på det tørste håret ditt som trenger fukt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du må vaske håret med shampoo tilpasset din hodebunn ikke lengden av håret. Det er hodebunnen du skal fokusere på med shampoo. Jeg unngår sulfat shampoo til daglig bruk. Kun som detox/rense shampoo. Bruker sulfat fri shampoo med syre da det passer min hodebunn. Krølle shampoobrenser ikke hodebunnen min ordentlig. Vasker hodebunnen 2 ganger. Ikke lengden. (Har oily hodebunn).  

Balsam og alt av evt leave in, hårkurer og styling produkter der fokuserer du på det tørste håret ditt som trenger fukt. 

Hvilken sjampo bruker du?

Anonymkode: 3fd4d...162

AnonymBruker
Skrevet

Trikset er å ikke "gre ut floker". Mange hopper i dusjen med floker, og gjør det enda verre med å gni lengdene sammen. 

Jeg grer det før vask. Vasker det to gager - men rører ikke lengdene, masserer bare hodebunnen godt. Tar balsam i lengdene, grer med grovtannet kam. Tar i pleieprodukter, og grer gjennom det igjen. Børster så ut med rundbørste. 

Anonymkode: b8aea...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på disse "curly girl hair" folka, det er en egen cult og de er gærne..  

Anonymkode: f18a8...301

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken sjampo bruker du?

https://www.luxplus.no/produkt/aromatica-tea-tree-purifying-shampoo-400-ml?gsmp=1&gad_source=1&gad_campaignid=20438385832&gclid=Cj0KCQjwxo_CBhDbARIsADWpDH4TxZY5ZBLjHJU_cVq6PLCEQ-zCFqf80_yenCEmfCrPHgtIWaVGwOkaAhwYEALw_wcB

Denne passer min hodebunn som er oily og sensetiv. Vasker håret ca vær 3 dag. Noen ganger oftere noen ganger sjeldnere. Lar shampooen virke noen minutter i hodebunnen etter å ha brukt sånn scalp brush/fingre til å massere hodebunnen, før jeg skyller den ut grunnet ingrediensene.

Vasker hodebunnen 2 ganger. Har også prøvd den grønne rosmary shampooen fra samme merket. Den var ok men passet bedre til noen med mindre oily scalp enn meg så ga den videre til min mor og hun likte den. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.luxplus.no/produkt/aromatica-tea-tree-purifying-shampoo-400-ml?gsmp=1&gad_source=1&gad_campaignid=20438385832&gclid=Cj0KCQjwxo_CBhDbARIsADWpDH4TxZY5ZBLjHJU_cVq6PLCEQ-zCFqf80_yenCEmfCrPHgtIWaVGwOkaAhwYEALw_wcB

Denne passer min hodebunn som er oily og sensetiv. Vasker håret ca vær 3 dag. Noen ganger oftere noen ganger sjeldnere. Lar shampooen virke noen minutter i hodebunnen etter å ha brukt sånn scalp brush/fingre til å massere hodebunnen, før jeg skyller den ut grunnet ingrediensene.

Vasker hodebunnen 2 ganger. Har også prøvd den grønne rosmary shampooen fra samme merket. Den var ok men passet bedre til noen med mindre oily scalp enn meg så ga den videre til min mor og hun likte den. 

Tusen takk!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg har lest og fått en del kunnskap. Jeg har en del vanlig shampo for tørt hår liggende. Jeg vil bruke av shampolageret mitt før jeg begynner å kjøpe shampo tilpasset krøllete hår. Jeg vasker derfor kun en gang med shampo som jeg masserer i hodebunnen, sist på 6 dag etter forrige vask. Det at jeg vasket med shampo to ganger tørket nok ut håret mitt og gjorde det vanskelig å gre ut floker i våt tilstand. Jeg mistet mye hår! Jeg hadde ikke tålmodighet til å bruke kam, brukte naturbørste, men ser i ettertid at det var feil og at det gikk for lang tid mellom hver vask/greing (gikk over en uke de gangene). Nå har jeg lest råd at dersom man har mye floker kan man bruke balsam først og gre i vått med balsam, før shampo, deretter vaske med shampo og balsam. Det virker fornuftig for når det blir så tørt etter shampo mister man mye hår ved mye floker! Tror jeg har kommet fram til en runtine som skal fungere nå. Det viktigste er å ikke la det gå for lenge mellom hver vask slik at håret blir vanskelig å gre ut og man mister mye hår! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...