Gå til innhold

19-åringens karakterer har går kraftig ned det siste året


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Karakterene har dalt i tråd med motivasjonen. Han hadde over 5 i snitt fra ungdomsskolen. Jeg er klar over at det er vanlig å gå ned på vgs, men han har gått ned fra år til år gjennom hele videregående. Til høsten blir det førstegangstjeneste, noe jeg tror han har veldig godt av!

Men, så frykter jeg at han ikke kommer inn på noen av studiene han vil pga karakterene. At dette skal føre til en ond spiral når det kommer til motivasjon.

Kjenner noen seg igjen i dette? Har dere ungdom som har gått ut under 4 i snitt, som likevel har fullført studie?

Anonymkode: c2abd...56e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er mange studier som kan fullføres med 4 snitt. Dette kommer veldig ann på din sønn sine interesser og ønsker. Jeg foretretrakk og være student fremfor vgs elev da tilnærming til fag og studiet speilet egne faglig interesser.  

Anonymkode: d4977...a50

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje studie forberedende var feil valg?
Kanskje poden hadde trivdes bedre med et yrkesfag?
Kanskje poden kan få seg utdanning i militæret i stede?

Ikke alle takler måten skolen i Norge er byttet opp.

Og ja.
Er mange studier hvor du kan komme inn med 4 i snitt.
Men ikke dem mest populære.

Anonymkode: f9205...c8a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at alle foreldre skal tvinge alle barna sine gjennom studiespesialisering på VGS, selv om mange av barna mye heller burde ha gått yrkesrettet og tatt fagbrev. 

Hvorfor i all verden vil du at han skal ta høyere utdanning når han ikke engang klarer å få 4 i snitt på VGS?

Anonymkode: b871f...567

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange tar opp igjen fag, og kommer inn på det de vil. Sånn er livet!

Anonymkode: 8eecf...bb0

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Problemet er at alle foreldre skal tvinge alle barna sine gjennom studiespesialisering på VGS, selv om mange av barna mye heller burde ha gått yrkesrettet og tatt fagbrev. 

Hvorfor i all verden vil du at han skal ta høyere utdanning når han ikke engang klarer å få 4 i snitt på VGS?

Anonymkode: b871f...567

Fordi høyere utdannelse er noe annet.

Videregående var ren viljestyrke. Ingen tvang, men gode samtaler om viktigheten av å i alle fall ha muligheter videre i livet. Og hjelp til lekser. Jeg synes det var kjedelig, uinteressant, mye drama, og merkelige lærere.

Men jeg fikk ca 60 poeng. Kom inn på et studie jeg virkelig brant for. Hadde fem fantastiske år med fag jeg elsket, nye vennskap (som ga meg mye mer enn det som fantes på vgs) og utviklingsopphold. En jobb jeg også brenner for, romslig økonomi, mye frihet, og hjemmekontormulighetene så mange her inne ønsker seg. 

Anonymkode: e836b...e75

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Problemet er at alle foreldre skal tvinge alle barna sine gjennom studiespesialisering på VGS, selv om mange av barna mye heller burde ha gått yrkesrettet og tatt fagbrev. 

Hvorfor i all verden vil du at han skal ta høyere utdanning når han ikke engang klarer å få 4 i snitt på VGS?

Anonymkode: b871f...567

Fordi det å studere er noe helt annet. Jeg hadde rundt 4 i snitt ut fra videregående og hadde ikke hatt noe interesse for noe fagbrev. Fantes ikke nevenyttig eller praktisk anlagt.

Anonymkode: 21b29...257

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Karakterene har dalt i tråd med motivasjonen. Han hadde over 5 i snitt fra ungdomsskolen. Jeg er klar over at det er vanlig å gå ned på vgs, men han har gått ned fra år til år gjennom hele videregående. Til høsten blir det førstegangstjeneste, noe jeg tror han har veldig godt av!

Men, så frykter jeg at han ikke kommer inn på noen av studiene han vil pga karakterene. At dette skal føre til en ond spiral når det kommer til motivasjon.

Kjenner noen seg igjen i dette? Har dere ungdom som har gått ut under 4 i snitt, som likevel har fullført studie?

Anonymkode: c2abd...56e

Han kan ta seg et "friår" og ta opp fag han må forbedre

Anonymkode: 6f188...c46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Problemet er at alle foreldre skal tvinge alle barna sine gjennom studiespesialisering på VGS, selv om mange av barna mye heller burde ha gått yrkesrettet og tatt fagbrev. 

Hvorfor i all verden vil du at han skal ta høyere utdanning når han ikke engang klarer å få 4 i snitt på VGS?

Anonymkode: b871f...567

Omg, blir så drittlei av hetsing av studiespes. Om elever har LITT interesse for fagene på ungdomsskolen blir yrkesfag med det lave nivået på teorien en vits om ikke interessen for selve yrkesfaget er der.  

Det går helt fint å studere med kun 4 i snitt, poenget er like mye som valg for vgs å finne noen man er interessert i!!

Jeg synes høyere utdanning er bra for man lærer mye på litt høyere nivå og får god allmennkunnskap, men finner man ikke programmet som passer for en så er det jo utfordrende.

Det er i oecd statistikk veldig liten andel med master eller høyere i Norge,  under 15 % som er gjennomsnittet for hele OECD og har lavest utdanningsnivå i Norden. Enda tydeligere når 54 % har søkt yrkesfag og for mange yrkesfaglinjer er snittet  for å komme inn svært lavt. 

Myte at foreldre tvinger barna til studiespes, mer at foreldre gir fullstendig faen i barnas skolegang og lekser og skole er kun for barna, null fokus på lesing eller jobbe med matte hjemme..  Norge er så antiakademisk at det er til å grine av.  Skremmende mange i 2025 er første generasjons studenter og det er ikke like lett da.  Jeg vet, jeg og mange jeg gikk på ungdomsskolen med (født på 70-tallet) var første generasjon med vgs og så første generasjon med høyere utdanning. 

Her i huset stiller vi krav til skolearbeid, men vi har også satt av mange timer for å diskutere og lære bort til barna, en 3er er uakseptabel dersom du ikke har jobbet du kan for den. Vi krever ikke 6ere, de er eventuelt bonus og kan komme av bra jobbing. Begge barna har blitt motivert av å se at jo karakterene kan bli bedre når de jobber mer, karakterer kommer ikke gratis.  Den innsatsviljen og studieteknikken er det jeg vil de skal ta med seg.  Når eldste begynte på ungdomsskolen hadde han ikke spesielt gode karakterer, trodde han klarte alt selv uten å jobbe og når det ikke gikk bra falt motivasjon og innsats, derfor hjalp vi han til å få opp selvtillit, med bedre karakterer økte motivasjonen og da økte innsatsen videre. Noen er modne tidlig, andre modner senere, men de fleste som gjør det bra har engasjerte foreldre. Av sønnens guttekompiser er de kun 2 som valgte studiespes og det var også de to eneste av kompisene som hadde snitt over 4,5 fra ungdomsskolen og hvor begge foreldre har høyere utdanning.  

Anonymkode: ba1ea...959

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at alle foreldre skal tvinge alle barna sine gjennom studiespesialisering på VGS, selv om mange av barna mye heller burde ha gått yrkesrettet og tatt fagbrev. 

Hvorfor i all verden vil du at han skal ta høyere utdanning når han ikke engang klarer å få 4 i snitt på VGS?

Anonymkode: b871f...567

Glemte dette. Hvilke fag du tar på vgs kan påvirke snittet, det er en grunn til at man ved visse studier får tilleggspoeng for realfag. En 5er i kroppdøving vs 5 i fysikk 2 er så milevis unna hverandre i krav, og så sammenligne fysikk 2 med naturfag fra yrkesfag og det blir latterlig.  

Anonymkode: ba1ea...959

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at alle foreldre skal tvinge alle barna sine gjennom studiespesialisering på VGS, selv om mange av barna mye heller burde ha gått yrkesrettet og tatt fagbrev. 

Hvorfor i all verden vil du at han skal ta høyere utdanning når han ikke engang klarer å få 4 i snitt på VGS?

Anonymkode: b871f...567

Ikke engang for 4, 4 er helt ok snitt det.

Anonymkode: c13e8...249

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fordi høyere utdannelse er noe annet.

Videregående var ren viljestyrke. Ingen tvang, men gode samtaler om viktigheten av å i alle fall ha muligheter videre i livet. Og hjelp til lekser. Jeg synes det var kjedelig, uinteressant, mye drama, og merkelige lærere.

Men jeg fikk ca 60 poeng. Kom inn på et studie jeg virkelig brant for. Hadde fem fantastiske år med fag jeg elsket, nye vennskap (som ga meg mye mer enn det som fantes på vgs) og utviklingsopphold. En jobb jeg også brenner for, romslig økonomi, mye frihet, og hjemmekontormulighetene så mange her inne ønsker seg. 

Anonymkode: e836b...e75

Det hjelper ikke hva du ønsker for barnet ditt -det må jo stemme overens med hva barnet selv ønsker. Ikke  alle som «brenner» for noe. Noen blir hjelpepleier og er strålende fornøyd med det andre blir adm.dir og er strålende fornøyd med det.

Anonymkode: 8c719...7d3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På tide å klippe navlestrengen 

Anonymkode: 0c506...184

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke hva du ønsker for barnet ditt -det må jo stemme overens med hva barnet selv ønsker. Ikke  alle som «brenner» for noe. Noen blir hjelpepleier og er strålende fornøyd med det andre blir adm.dir og er strålende fornøyd med det.

Anonymkode: 8c719...7d3

Ja selvsagt er det opp til den enkelte, men for noen tar det tid. Noen vet hva de vil fra vgs og andre har ingen aning. Da gir faktisk studiespes alle valgmuligheter. 

Jeg er drittlei av at at alle skal anta at de som er skoleleie drømmer om et fagbrev. En annen ting er jo at om du ikke er et skolelys med toppkarakterer så betyr vel ikke det at du er en praktiker som er glad i å bruke hendene.

Anonymkode: 21b29...257

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja selvsagt er det opp til den enkelte, men for noen tar det tid. Noen vet hva de vil fra vgs og andre har ingen aning. Da gir faktisk studiespes alle valgmuligheter. 

Jeg er drittlei av at at alle skal anta at de som er skoleleie drømmer om et fagbrev. En annen ting er jo at om du ikke er et skolelys med toppkarakterer så betyr vel ikke det at du er en praktiker som er glad i å bruke hendene.

Anonymkode: 21b29...257

Kan bare klappe for den!!! For mange kan yrkesfag føle til minst like mye meningsløshet som noen tror det er for studiespes. Er jo greit å nøste opp i hva skoleleiheten skyldes og hva som kan gjøres enn å tro folk drømmer om fagbrev.   Mange vil jo gå på skole med venner Det å føle seg litt utenfor kan være like mye skyld i dårlige resultater enn å være feilplassert på enten studiespes eller noen yrkesfag. 

Noen trenger mer modning for å finne ut retning, men når over 50 % 

I asker og Bærum, der jeg bor har kun 29,2 % søkt yrkesfag og Oslo 25 %. Det er nok lett koblet til foreldres bakgrunn.    Gutter som søker yrkesfag hvor foreldre ikke har høyere utdanning så fullfører kun 20 % fagbrev på normert tid.  Så foreldres utdanning påvirker helt klart. 

Ssb sier at: Har foreldre lang høyere utdanning velger 80 % studiespes

Har foreldre kortere høyere utdanning så velger 56-60 % studiespes 

Har foreldre yrkesfag så velger barna gjerne yrkesfag, liten andel velger studiespes. 

 

 

 

Anonymkode: ba1ea...959

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Omg, blir så drittlei av hetsing av studiespes. Om elever har LITT interesse for fagene på ungdomsskolen blir yrkesfag med det lave nivået på teorien en vits om ikke interessen for selve yrkesfaget er der.  

Det går helt fint å studere med kun 4 i snitt, poenget er like mye som valg for vgs å finne noen man er interessert i!!

Jeg synes høyere utdanning er bra for man lærer mye på litt høyere nivå og får god allmennkunnskap, men finner man ikke programmet som passer for en så er det jo utfordrende.

Det er i oecd statistikk veldig liten andel med master eller høyere i Norge,  under 15 % som er gjennomsnittet for hele OECD og har lavest utdanningsnivå i Norden. Enda tydeligere når 54 % har søkt yrkesfag og for mange yrkesfaglinjer er snittet  for å komme inn svært lavt. 

Myte at foreldre tvinger barna til studiespes, mer at foreldre gir fullstendig faen i barnas skolegang og lekser og skole er kun for barna, null fokus på lesing eller jobbe med matte hjemme..  Norge er så antiakademisk at det er til å grine av.  Skremmende mange i 2025 er første generasjons studenter og det er ikke like lett da.  Jeg vet, jeg og mange jeg gikk på ungdomsskolen med (født på 70-tallet) var første generasjon med vgs og så første generasjon med høyere utdanning. 

Her i huset stiller vi krav til skolearbeid, men vi har også satt av mange timer for å diskutere og lære bort til barna, en 3er er uakseptabel dersom du ikke har jobbet du kan for den. Vi krever ikke 6ere, de er eventuelt bonus og kan komme av bra jobbing. Begge barna har blitt motivert av å se at jo karakterene kan bli bedre når de jobber mer, karakterer kommer ikke gratis.  Den innsatsviljen og studieteknikken er det jeg vil de skal ta med seg.  Når eldste begynte på ungdomsskolen hadde han ikke spesielt gode karakterer, trodde han klarte alt selv uten å jobbe og når det ikke gikk bra falt motivasjon og innsats, derfor hjalp vi han til å få opp selvtillit, med bedre karakterer økte motivasjonen og da økte innsatsen videre. Noen er modne tidlig, andre modner senere, men de fleste som gjør det bra har engasjerte foreldre. Av sønnens guttekompiser er de kun 2 som valgte studiespes og det var også de to eneste av kompisene som hadde snitt over 4,5 fra ungdomsskolen og hvor begge foreldre har høyere utdanning.  

Anonymkode: ba1ea...959

Takk endelig noe som tør å si hvor viktig involvering til foreldre er på ungdomsskolen og vgs. De fleste er ikke modne nok til å klare seg selv. Det krever en ekstra innsats fra foreldre å hjelpe ungdommen til oppnå potensialet sitt. Det er ikke bare bare, spesielt når alt av bøker og oppgaver kun ligger inne i en ipad eller privat pc. Min fikk over 5 på ungdomsskolen nå gjenstår det å se utfallet av vgs.

KDA og Media og Kommunikasjon er blandt annet studieretninger som gir  studiekompetanse for de som ikke søker realfag studier på universitetet. Er flere veier til mål. Synes det er litt spesielt at så mange kritiserer at ungdom søker studiekompetanse fremfor fagbrev. Må ikke ha topp karakterer for å ha en fremtid med høyere utdanning.

 

Anonymkode: d4977...a50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk endelig noe som tør å si hvor viktig involvering til foreldre er på ungdomsskolen og vgs. De fleste er ikke modne nok til å klare seg selv. Det krever en ekstra innsats fra foreldre å hjelpe ungdommen til oppnå potensialet sitt. Det er ikke bare bare, spesielt når alt av bøker og oppgaver kun ligger inne i en ipad eller privat pc. Min fikk over 5 på ungdomsskolen nå gjenstår det å se utfallet av vgs.

KDA og Media og Kommunikasjon er blandt annet studieretninger som gir  studiekompetanse for de som ikke søker realfag studier på universitetet. Er flere veier til mål. Synes det er litt spesielt at så mange kritiserer at ungdom søker studiekompetanse fremfor fagbrev. Må ikke ha topp karakterer for å ha en fremtid med høyere utdanning.

 

Anonymkode: d4977...a50

Idrettsfag flere og musikk/dans/drama også. 

Av alle program som gir generell studiekompetanse er det kun idrettsfag som har flertall gutter. 

 

 

Anonymkode: ba1ea...959

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Karakterene har dalt i tråd med motivasjonen. Han hadde over 5 i snitt fra ungdomsskolen. Jeg er klar over at det er vanlig å gå ned på vgs, men han har gått ned fra år til år gjennom hele videregående. Til høsten blir det førstegangstjeneste, noe jeg tror han har veldig godt av!

Men, så frykter jeg at han ikke kommer inn på noen av studiene han vil pga karakterene. At dette skal føre til en ond spiral når det kommer til motivasjon.

Kjenner noen seg igjen i dette? Har dere ungdom som har gått ut under 4 i snitt, som likevel har fullført studie?

Anonymkode: c2abd...56e

Jeg har en nær venn som gikk ut fra vgs med under 4 i snitt. Han manglet motivasjon. Motivasjonen hans økte veldig da han begynte å studere (rett etter vgs), og han kom ut med toppkarakterer og en pris for bacheloroppgaven sin. Så jeg tenker ikke at et snitt på litt under 4 betyr at han vil få problemer på en høyere utdannelse. Det kommer jo selvfølgelig også veldig an på hva det er han ønsker å studere. Hvis han har behov for å bedre snittet kan han jo, som mange påpeker, ta opp fag. Får man ikke også noen ekstra studiepoeng for å ha vært i militæret? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hjelper ikke hva du ønsker for barnet ditt -det må jo stemme overens med hva barnet selv ønsker. Ikke  alle som «brenner» for noe. Noen blir hjelpepleier og er strålende fornøyd med det andre blir adm.dir og er strålende fornøyd med det.

Anonymkode: 8c719...7d3

Jeg snakket om meg selv. Og søsken. Og mange jeg kjenner.

Som har fått et vanvittig mye bedre liv fordi vi kom oss gjennom vgs - og fikk muligheten til å ta høyre utdannelse. Med alle fordelene det gir i livet. 

Anonymkode: e836b...e75

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vaskeklut1 skrev (21 minutter siden):

Jeg har en nær venn som gikk ut fra vgs med under 4 i snitt. Han manglet motivasjon. Motivasjonen hans økte veldig da han begynte å studere (rett etter vgs), og han kom ut med toppkarakterer og en pris for bacheloroppgaven sin. Så jeg tenker ikke at et snitt på litt under 4 betyr at han vil få problemer på en høyere utdannelse. Det kommer jo selvfølgelig også veldig an på hva det er han ønsker å studere. Hvis han har behov for å bedre snittet kan han jo, som mange påpeker, ta opp fag. Får man ikke også noen ekstra studiepoeng for å ha vært i militæret? 

Ja, det er forskjell på lav motivasjon og lav evne og karakterer på vgs sier ikke alltid noe om det.  

Anonymkode: ba1ea...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...