Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den europeiske sentralbanken kutter renten. Det betyr vel at kursen på den norske kronen svekkes igjen. 

Hver gang ESB setter ned renten så svekkes kronen. Hver gang ESB setter opp renten så svekkes kronen. Og hver gang ESB holder renten uendret så svekkes kronen. 

Er det ikke sånn det fungerer? Hvordan endte vi opp her? Og hvordan kommer vi oss ut av det?

Anonymkode: dee77...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh... Nei.

Isolert sett så vil et rentekutt i andre valuta gjøre det mer populært å ha norske kroner (fordi renten i NOK blir forholdsmessig høyere).

Og jo mer populært det er å ha norske kroner, jo høyere verdi vil den ha

Gjentar: Isolert sett. Kall det gjerne økonomisk teoretisk:)

• Liker 2
Skrevet

Teorien er vel at rentedifferansen vil styrke kronen, ikke svekke den, men personlig greier jeg ikke å se den helt store sammenhengen. Det er nok helt andre grunner til at kronen har svekket seg og at den aldri noen gang vil være like sterk som den var for 10 år siden.

YTD har imidlertid kronen styrket seg noe mot EUR.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er problemet med at kronekursen svekkes, annet enn for de av oss som skal på utenlandsferie eller handler på Svinesund?

For nasjonen og samfunnet er det en fordel med lav kronekurs.

I 2024 eksporterte vi for 1805 milliarder, og importerte for 1061 milliarder. Det gir et handelsoverskudd på nærmere 750 milliarder. Det er verdiskapning i praksis hvis en ser Norge som en enhet.

Men: En ulempe med svak krone for deg og meg som forbruker er potensiell stigende inflasjon. Prisøkninger på importerte varer kan drive opp den generelle prisveksten, noe som igjen kan presse rentene oppover og svekke kjøpekraft for oss som private.

Så det kommer egentlig litt an på hvilke briller en velger å se dette med.

Anonymkode: 76b03...7c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hva er problemet med at kronekursen svekkes, annet enn for de av oss som skal på utenlandsferie eller handler på Svinesund?

I 2024 eksporterte vi for 1805 milliarder, og importerte for 1061 milliarder. Det gir et handelsoverskudd på nærmere 750 milliarder. Det er verdiskapning i praksis hvis en ser Norge som en enhet.

Men: En ulempe med svak krone for deg og meg som forbruker er potensiell stigende inflasjon. Prisøkninger på importerte varer kan drive opp den generelle prisveksten, noe som igjen kan presse rentene oppover og svekke kjøpekraft for oss som private.

Du vet at du lever av import? Det er begrenset vi gode liv vi får av konsumere olje, gass og fisk.

Det er biler, mobiltelefoner, dyrefor osv vi lever av og som gir oss gode liv. Og alt dette blir det mindre av når kronekursen svekkes. Det vil si at livskvaliteten din svekkes når kroneursen går ned. 

Og er du klar over at de fleste arbeidsplasser i privat sektor er importavhengige bedrifter? Når kronekursen svekkes og innenlands etterspørsel går ned, så forsvinner arbeidsplasser. 

Lav kronekurs handler ikke om ferieturer. Det handler om liv. 

Anonymkode: dee77...d6e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke handler jeg på Svinesund og ikke bryr jeg meg nevneverdig om hva kaffen koster i Spania. I likhet med de fleste andre her i landet er det mest av det jeg kjøper i det daglige produsert i utlandet, rett og slett fordi disse varene ikke produseres i Norge. De fleste tjenestene jeg kjøper som konsument kommer også fra utlandet. Når krona svekkes med 30% betyr det i praksis i at disse varene blir 30% dyrere for meg.

Jeg jobber også i en bedrift hvor nesten alle delene vi benyttes produseres utenfor Norge. For fem år siden var vi 300 ansatte. I dag er vi rundt 150. Folk har rett og slett ikke råd til å kjøpe produktene vi lager lenger. Jeg legger meg hver kveld og håper at jeg fortsatt har en jobb å gå til i morgen.

Da hjelper det meg lite at Norge har et handelsoverskudd på 750 milliarder.

Anonymkode: 56725...69f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...