Disni Skrevet 5. juni #61 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kapitalismen er hovedproblemet. Les Mark Fisher. Anonymkode: 448e9...701 Så kapitalismen er problemet med innvandring og kriminalitet? 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #62 Skrevet 5. juni Disni skrev (1 time siden): Så kapitalismen er problemet med innvandring og kriminalitet? Kapitalismen er problemet som fører til kriminalitet. Igjen: Mark Fisher. Capitalist Realism. Les den. Anonymkode: 448e9...701
AnonymBruker Skrevet 5. juni #63 Skrevet 5. juni Disni skrev (1 time siden): Å, forklar…. Jeg trenger ikke lese den. Trenger og trenger. Men har godt av? Ja! Anonymkode: 448e9...701
AnonymBruker Skrevet 5. juni #64 Skrevet 5. juni Disni skrev (1 time siden): Det vet du ingenting om. Det gjør ikke jeg heller. At hele befolkningen tok sprøyta, og at alt ble hauset opp pga feil input, da blir det også feil output…. Det var ikke SSB som mente at folket skulle ta sprøyta, det var regjeringen, helseorganisasjonene, men ikke SSB. At folk misbruker statistikk gjør ikke statistikken til dårlig "input". Anonymkode: 448e9...701
AnonymBruker Skrevet 5. juni #65 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og unge mennesker kunne ferdes fritt i tettbygde strøk uten stor sjanse for å bli ranet og knivstukket. Men sikkert kjedelig, for all del! Anonymkode: 51c92...91e Det kan vi fremdeles, til og med vi gamle kan det. Anonymkode: cf0f1...570
AnonymBruker Skrevet 5. juni #66 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): I dag er 20% av befolkningen utenlandsfødt, og av disse har rundt halvparten ikke-vestlig bakgrunn. I Sverige har nærmere 30% av befolkningen utenlands bakgrunn. I England forventer man at hvite engelskmenn vil være i mindretall ila 40 år. For mange er dette et stort problem, og et flertall ønsker å stanse denne utviklingen. Men for noen er det tilsynelatende helt uproblematisk. Til dem vil jeg spørre (helt oppriktig): Tenker du at Norge er mer eller mindre det samme landet uavhengig om utenlandsfødte utgjør 5%, 20% eller 50% av befolkningen? Hvis du tenker at Norge endres av innvandringen, men at det ikke er noe problem, hvordan mener du at Norge endres? Spiller landbakgrunnen til innvandrerne noen rolle? Mao, spiller det noen rolle om innvandrerne er stort sett europeere eller om de kommer utenfra Europa? Anonymkode: 28ae5...519 Jeg ønsker ikke at det endres mot andre kulturer og ønsker å begrense innvandring fra land med helt annet levesett enn hva vi anser som «norsk kultur.» Anonymkode: e370e...e64 1
Trolltunge Skrevet 5. juni #67 Skrevet 5. juni umAxa skrev (8 timer siden): Med omtrent 70.000 internettpoeng under beltet (gratulerer btw), så er jeg klar for å høre din store mening om saken. Hva mener du? Disni skrev (8 timer siden): Uvitende? Internett? Hvilken planet bor du på? Takk for gratulasjon, men jeg blir ikke så lysten på å diskutere med mennesker som er nedlatende i utgangspunktet. Som en som har vokst opp før og i skjæringspunktet mellom ikke- internett og frem mot internett som allemannseie og stor faktor i livet til de fleste synes jeg også årsaken til internett- påstanden er veldig innlysende, om man tenker seg om. Bare tenk sosialt og dating for eksempel, og egentlig alle endringer dette har medført. Ikke synes jeg påstanden om uvitenhet er fryktelig vanskelig å tenke seg til heller. Så kunne jeg orket å svare mer skikkelig dersom merknader til mitt innlegg ikke var nedlatende. Det er min store mening angående debatter generelt. Lurer man på noe gir det større lyst til å svare skikkelig dersom noen holder grei tone, istedenfor litt eller veldig nedlatende. Umaxa klarte det nesten, men slo det ihel med ett ord. Min mening kunne du gjerne fått, og har delvis fått. Min store mening... ja det har jeg ikke angående denne saken. Jeg har bare mine meninger, og tror ikke de teller mer enn andres meninger.
AnonymBruker Skrevet 5. juni #68 Skrevet 5. juni Det har alltid vært innvandring til det som i dag er Norge. Ikke alltid positivt, bare spør samene. Vikingene "tvangsinnflyttet" folk. Tok dem med hit mot deres vilje. Vi har aner fra Finnskogen. Det var innvandrere fra Finland som slo seg ned her. Vi har også tyske aner fra bergverksdrift på Røros og Hansaatere i Bergen. Vi er altså "erkenorske". Vi hadde ikke eksistert hvis ikke motstandsoldefar hadde kunnet rømme til Sverige under WWII. Fire rømte og en ble igjen i Sverige. Innvandrer! Anonymkode: e5360...496
AnonymBruker Skrevet 5. juni #69 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kan vi fremdeles, til og med vi gamle kan det. Anonymkode: cf0f1...570 Ja! Slik er det for de aller fleste av iss som bor i Osloområdet. Anonymkode: e5360...496 1
Kygos Skrevet 5. juni #70 Skrevet 5. juni (endret) Man er enten kort eller håpløst idealistisk naiv om man ikke ser at innvandring kommer til å svekke samfunnet for de med dårlige kår på sikt. Det medfører enormt med ekstra utgifter i alle ledd - skole, helse, trygd, eldreomsorg, politi, fengsel, rettsvesenet. Et litt enkelt eksempel, jeg var på foreldremøte her om dagen på skolen til min datter. Ca. 6 tolker hadde de rundt om i salen. Det koster. Politiet må bruke alle sine ressurser på grov kriminalitet begått av innvandrere, slik at mindre viktige saker som tyveri med kjent gjerningsmann blir henlagt. I sum vil dette på sikt medfører et svekket offentlig tilbud til de som trenger det, mens folk med god råd kan kjøpe tjenester hos private aktører. Vi får økt klasseskille. Verdimessig er det også endringer. For 20 år siden hadde folk ledd om noen mente at religiøse karikaturer burde være straffbart. Nå er det en legitim mening, fordi man skjønner jo hvor sårende det er for de religiøse. Helt ellevillt og 10 steg tilbake for samfunnet som har vært på vei ut av religionenes klamme hånd i hundrevis av år. Nå åpner vi veien for å få religion tilbake inn i det offentlige rom, av hensyn til stakkars minoriteter og inkludering. Herregud, så paradoksalt. Vi kommer til å oppleve akkurat det samme som svenskene mtp gjengkriminalitet hvis vi ikke tar kraftige grep. Vi må få på plass et regnskap som sier noe om hva innvandring koster. Det har de i Danmark. At man ikke har slikt i dette landet for noe som så åpenbart er enorme utgifter er helt ubegripelig. Det handler ikke om hudfarge, det handler om faktiske konsekvenser for samfunnet. At kriminalitet er et resultat av fattigdom, trangboddhet og andre faktorer er helt greit og legitimt, men den utløsende årsaken er innvandring, uansett hvilket trinn på stigen du velger å se på. Jeg tror veldig mange ser utviklingen, men det er fortsatt ikke stuerent å si sin ærlige mening om dette hvis man er skeptisk. Endret 5. juni av Kygos 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni #71 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er du virkelig så lite glad i det demokratiske, likestilte og velferdsbaserte samfunnet vi møysommelig har bygd opp og utviklet at du er villig til å velge det bort til fordel for fri innvandring? Anonymkode: 51c92...91e Dette har med rettferdighet å gjøre. Alle bør ha de samme rettighetene uansett hvor de er født. Dersom det etter hvert medfører at Norge får et dårligere velferdssystem, vil innvandringen avta. En annen anførte at mange innvandrere snakker dårlig norsk. Dette burde føre til bedre språkundervisning på skolene slik at langt flere norske behersker fremmede språk, bl.a. afrikanske. Hvis vi skal kreve at innvandrere lærer norsk, må vi også kreve at etniske nordmenn lærer innvandrernes språk. Enda en annen anklaget innvandrernes kultur for å være "primitiv". Det korrekte er vel at den er "fremmed", men kanskje mindre primitiv enn det vi er vant med fra Ola Dunk. Vær åpen for nye impulser! Anonymkode: ec26d...076 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #72 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det har alltid vært innvandring til det som i dag er Norge. Ikke alltid positivt, bare spør samene. Vikingene "tvangsinnflyttet" folk. Tok dem med hit mot deres vilje. Vi har aner fra Finnskogen. Det var innvandrere fra Finland som slo seg ned her. Vi har også tyske aner fra bergverksdrift på Røros og Hansaatere i Bergen. Vi er altså "erkenorske". Vi hadde ikke eksistert hvis ikke motstandsoldefar hadde kunnet rømme til Sverige under WWII. Fire rømte og en ble igjen i Sverige. Innvandrer! Anonymkode: e5360...496 Og det gikk bra, for det var ikke muslimsk innvandring Anonymkode: c559a...fcc 2
PITTY Skrevet 5. juni #73 Skrevet 5. juni Vi er i en verdenskrise når det kommer til motiv for hat og krig. Religion og/eller makt. Religion er også kultur. Så når den ene siden av jordkloden vil over til den andre så tas også med en ny kultur. Mange mennesker forsvarer sin kultur med nebb og klør såpass mye at man blir fiendtlig innstilt til andres. Så begrenset er mennesket. Akkurat så dumt som når en fotballinteressert sier noe positivt om Everton på en pub med Liverpool hooligans(fundamentalister.) Du risikerer faktisk livet ditt. Når vi nærmer oss 50%/50% ved slike interessekonflikter med fotball, religion, ideologi, kultur så blir det trøbbel. Vi er dømt til å mislykkes når respekt for annet enn oss selv forsvinner. For ikke å glemme. Innvandrere er ikke noe mer tolerante eller mindre rasistisk enn andre..
PITTY Skrevet 5. juni #74 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): at langt flere norske behersker fremmede språk, bl.a. afrikanske. Hvis vi skal kreve at innvandrere lærer norsk Får for all del håpe at ikke du blir utdanningsminister.. 1
Kygos Skrevet 5. juni #75 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette har med rettferdighet å gjøre. Alle bør ha de samme rettighetene uansett hvor de er født. Dersom det etter hvert medfører at Norge får et dårligere velferdssystem, vil innvandringen avta. En annen anførte at mange innvandrere snakker dårlig norsk. Dette burde føre til bedre språkundervisning på skolene slik at langt flere norske behersker fremmede språk, bl.a. afrikanske. Hvis vi skal kreve at innvandrere lærer norsk, må vi også kreve at etniske nordmenn lærer innvandrernes språk. Enda en annen anklaget innvandrernes kultur for å være "primitiv". Det korrekte er vel at den er "fremmed", men kanskje mindre primitiv enn det vi er vant med fra Ola Dunk. Vær åpen for nye impulser! Anonymkode: ec26d...076 Er det sånn: "Landegrenser er bare streker på et kart" -hjerte- Folk flest vil ha et trygt samfunn for seg og sine barn. Utviklingen enkelte steder er negativ som følge av mye innvandring. Det betyr ikke at folk er skeptiske til mangfold og andre kulturer, de er skeptiske til elementer som påvirker samfunnet negativt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #76 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har alltid vært innvandring til det som i dag er Norge. Ikke alltid positivt, bare spør samene. Vikingene "tvangsinnflyttet" folk. Tok dem med hit mot deres vilje. Vi har aner fra Finnskogen. Det var innvandrere fra Finland som slo seg ned her. Vi har også tyske aner fra bergverksdrift på Røros og Hansaatere i Bergen. Vi er altså "erkenorske". Vi hadde ikke eksistert hvis ikke motstandsoldefar hadde kunnet rømme til Sverige under WWII. Fire rømte og en ble igjen i Sverige. Innvandrer! Anonymkode: e5360...496 Og hva skal vi spørre samene om? De samiske folk, eller samer, kom ikke først til Norge. De første menneskene som bosatte seg i det landområdet som i dag er Norge var jegere og sankere som kom sørfra i begynnelsen av steinalderen, for omtrent 10 000 år siden. Samene kom senere, og deres opphav kan spores tilbake til Nord-Europa, og deres vandring til Norge skjedde i løpet av steinalderen. Anonymkode: b7c0e...975 1
Anonym11223344 Skrevet 5. juni #77 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle våre helsefaglærlinger har nå afrikansk bakgrunn. Språket er så dårlig at det er umulig å gi dem rapport, og umulig å forstå hva de skriver i rapportsystemet. Vi kan ikke stille noen krav. Gjør vi det, blir vi kalt rasister. Landet brytes raskt ned. Anonymkode: 99bcd...897 Og dermed vil lønns- og arbeidsvilkårene deres brytes ned i løpet av kort tid. Dette har inntil i år vært en villet politikk fra AP og Høyre. Nå går det heldigvis ikke lenger. Flyktningekvoten er redusert til 400, og asylretten må snart avvikles etter krav fra Folket.
AnonymBruker Skrevet 6. juni #78 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så lenge folk har empati og oppfører seg ordentlig, spiller det ingen rolle hvilken farge de har på huden. Det som gjør Norge til et godt sted å leve er likestillingen og likeverden. Mangelen på klasseskiller og kjønnsdiskriminering. Arbeiderrettigheter og fagforeninger. Så lenge venstrepolitikken ikke svekkes, vil Norge forbli et av verdens tryggeste, mest komfortable, rettferdige land å bo i. Anonymkode: b54d2...8cf Ingen har vel sagt at hudfage avgjør, men folk endrer ikke kultur og atferd bare fordi de flytter noen tusen km. Anonymkode: 28ae5...519 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #79 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg husker et Norge på 70-tallet der folk spiste samme dølle maten, ingen solgte kebab, børek, baklava og arabisk kaffe, og uvitenheten om andre kulturer, språk og religioner var stor (og dum). Jeg er kjempeglad for et mer mangfoldig samfunn. Anonymkode: cf0f1...570 Du kan få all slik mat i Japan, som har svært lite innvandring. Anonymkode: 28ae5...519 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #80 Skrevet 6. juni Snok1 skrev (12 timer siden): Det er jo bare å sjekke statistikken, den er tilgjengelig for alle. Det har vært en oppgang de to siste årene som politi og rettsvesen har stor oppmerksomhet mot. Bortsett fra det og 2011 ligger vi flatt på 40/år, noe som er eksepsjonelt lav, særlig gitt at økningen i befolkningen skjer ved innvandring. https://www.ssb.no/sdg/fred-rettferdighet-og-velfungerende-institusjoner Dette kalles for baseline fallacy. Du har feil sammenligningsgrunnlag. Du kan ikke sammenligne med f.eks. 2011, og anta at innvandring ikke gir mer kriminalitet. Det du må se på hvordan trendlinjen har endret seg. Mao, hvordan ville kriminalitetsbildet vært i dag, uten f.eks. ikke-vestlig innvandring. Ettersom innvandrere er kraftig overrepresentert i enkelte kriminalitetskategorier, som drap, vold, ran osv, er det god grunn til å tro at vi ville hatt langt mindre kriminalitet her med mindre innvandring. Anonymkode: 28ae5...519 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå