Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag er 20% av befolkningen utenlandsfødt, og av disse har rundt halvparten ikke-vestlig bakgrunn.

Ifølge SSB er 15,8% av befolkningen i Norge født i utlandet.

370305?_ts=1675a3f2538

I Sverige er tallet 17,8%.

Du sitter kanskje på alternative fakta?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo egentlig snakk om hvilket samfunn vi vil ha. Det henger i hop med religiøs og kulturell bakgrunn.

Jeg vil ha et samfunn bygget på de verdier jeg er vokst opp med, og jeg ønsker det samme for mine etterkommere. Alle ser at Norge og alle vestlige land med stor innvandring forandres drastisk. Det er grusomt å oppleve at det trygge Norge som ble bygget opp etter andre verdenskrig, raserer og forandres.

Jeg foretrekker heller dårligere økonomi, enn at kjerneverdiene forandres, og vi får et helt annet samfunn.

Anonymkode: d5781...804

Da må jo hele utviklingen stoppe opp? Det trygge Norge som ble bygget opp etter andre verdenskrig hadde jo ikke blitt bygget opp om de som var voksne da ville ha det slik det var da de vokste opp? 
Ja, det henger i hop med religiøs og kulturell bakgrunn og, i det trygge Norge etter andre verdenskrig var det nærmest tvang med dåp og medlemskap i statskirken, homofili var forbudt. Du hadde færre rettigheter og muligheter som kvinne. Var ikke alle som trivdes med det heller.

jeg kommer fra en « rebelsk « helnorsk familie, ja besteforeldrene mine bygget opp landet etter krigen og skapte tryggheten, dugnadsånden og velferdsstaten, men begge bestemødre tok høyere utdannelse , provoserte med korte skjørt og bikini , og faren min ble født før ekteskap ble inngått. 3 av 4 meldte seg ut av statskirken da de oppfattet det som trygt , og sto opp for både kvinnekamp og homofile, så hva med den religiøse og kulturelle bakgrunnen? Det oppfattet neppe Norge likt som deg selvom de var 100% norske i det samfunnet du lengter etter. 

Anonymkode: 749a4...a9a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Innvandring har tradisjonelt vært en stor årsak til at land endres. Se til USA som klassisk eksempel et par hundre år tilbake og til nå.

Anonymkode: 86563...6de

Forskjellen er vel at de som emigrerte til USA i sin tid, bygde opp landet. De var pionerer eller såkalte nybyggere. Bygde infrastruktur og skapte samfunn. Mena innvandringen til Norge er veldig annerledes.

Nå for tiden snakker man mye om klima krisen. Men man burde også kanskje snakke om den vestlige demokrati krisen. Vårt frie samfunn, som vi ofte tar for gitt, er ikke et robust økosystem som tåler absolutt hva som helst.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker du at Norge er mer eller mindre det samme landet uavhengig om utenlandsfødte utgjør 5%, 20% eller 50% av befolkningen? 

Vanskelig spørsmål: premisset går egentlig på om landet er statisk, og Norge har stort sett aldri vært statisk. Vi har i liten grad vært et homogent land fordi vi er så få mennesker og så ekstremt knyttet til lokalt livsgrunnlag. Det gjør at den viktigste faktoren ikke er hvor folk kommer fra, men evnen og viljen til integrering. Du ender opp med å måtte vurdere individer basert på deres kulturelle sensitivitet.

Når jeg ser tilbake på de endringene som har skjedd  i Norge i min levetid, er de mest markerte endringene knyttet til Norges økonomiske utvikling, og at vi har blitt merkbart flere. Hvor vidt innvandringen kan bli en fremtidig faktor, er litt tidlig å si.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiller landbakgrunnen til innvandrerne noen rolle? Mao, spiller det noen rolle om innvandrerne er stort sett europeere eller om de kommer utenfra Europa?

På det første: ja-ish. En god del områder i verden har mer markant kulturell identitet enn nasjonal, og mennesker fra disse områdene vil ha større vansker med å integrere seg. Og det spiller som sagt en stor rolle i spørsmålet om innvandring er problematisk. Men siden det gjerne er ned på landsdel eller klan-nivå, er det ikke nyttig å tenke nasjonalitet.

Når det gjelder det siste, ser jeg ikke store forskjeller mellom Europeiske og ikke europeiske innvandrere. Mennesker fra sentral europeiske land, har nok enklere for å integrere seg, men det er nyttig å ha integrasjonsløp på ALLE. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, 22. juli. Om man ser bort fra 2011, har drapsstatistikken ellers har vært mer eller mindre jevn i vårt land siden midten av 80-tallet. Fremdeles er partnerdrap den største årsaken til forvoldet død.

Anonymkode: 448e9...701

22 Juli, var en engangs hendelse. Machetedrapene er vel ikke partnerdrap. Om du virkelig tror på det du skriver, er det bare trist….

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at det er naturlig at det endres og jeg håper det vil være rom for alle og høy inkludering. Det vil alltid være friksjoner i et samfunn som består av mer enn en person. Konflikt, så lenge det ikke ender i vold o.l., trenger ikke være negativt på lang sikt. Det et jo der endringene skjer.

Den største utfordringen er å sørge for at det ikke blir "samfunn i samfunnet", å ha god integrering, helsehjelp, utdanning og arbeidsplasser til de vi tar i mot. En forutsetning for å ta i mot innvandrer må være at vi har noe å tilby dem slik at de kan vise oss hva de har å tilby (arbeidskraft, kultur, skattebetalere osv).

Anonymkode: 26ec2...04f

Hva mener du med integrering, som ikke gjøres allerede i dag? Er det noen land, som f.eks. Nederland, Tyskland, Danmark, England m.fl., som har klart å integrere en stor andel innvandrere?

Anonymkode: 28ae5...519

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Disni skrev (56 minutter siden):

22 Juli, var en engangs hendelse. Machetedrapene er vel ikke partnerdrap. Om du virkelig tror på det du skriver, er det bare trist….

Det var en enganshendelse som dro opp statistikken for drepte noe voldsomt. Jo, partnerdrap er det mest vanlig, og selvsagt finnes det andre drap også. Misforståelsen er at det er noe nytt. 

Anonymkode: 749a4...a9a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge folk har empati og oppfører seg ordentlig, spiller det ingen rolle hvilken farge de har på huden. Det som gjør Norge til et godt sted å leve er likestillingen og likeverden. Mangelen på klasseskiller og kjønnsdiskriminering. Arbeiderrettigheter og fagforeninger. 

Så lenge venstrepolitikken ikke svekkes, vil Norge forbli et av verdens tryggeste, mest komfortable, rettferdige land å bo i. 

Anonymkode: b54d2...8cf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er glad i alle innvandrerne vi har på jobben. De er supre mennesker. Det jeg ikke liker er at de har lavere valgdeltagelse sånn at høyresiden vinner valg, og kan rasere miljøet. Jeg liker heller ikke at de ofte flytter inn til byen og presser de innførte ut av byene. De burde jo selv vite hvordan det er å måtte reise fra alt og alle... 

Så jeg er generelt positiv, men mener vi må endre på reglene.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker et Norge på 70-tallet der folk spiste samme dølle maten, ingen solgte kebab, børek, baklava og arabisk kaffe, og uvitenheten om andre kulturer, språk og religioner var stor (og dum). Jeg er kjempeglad for et mer mangfoldig samfunn.

Anonymkode: cf0f1...570

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Jeg har bodd i utlandet selv, og jeg har hjulpet med integrering her. Jeg ble behandlet som et utskudd dengang jeg bodde i Frankrike. Ikke av naboer, men av en dame på posten som trodde at jeg ikke hadde lov til å være i Frankrike. Hun så mitt gamle visum, og den var godt ut av dato. Hun gav meg et helvete. Jeg fikk ikke ut mine penger som jeg hadde på konto fordi hun aksepterte ikke at jeg var lovlig inn i Frankrike. Så jeg kan skjønne at innvandrere i Norge har det vanskelig. Jeg hadde det vanskelig, men nei, jeg er privilegert som er norsk statsborger. Nå har jeg lært om flere kulturer. Er ikke enig i alt, men lytter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg husker et Norge på 70-tallet der folk spiste samme dølle maten, ingen solgte kebab, børek, baklava og arabisk kaffe, og uvitenheten om andre kulturer, språk og religioner var stor (og dum). Jeg er kjempeglad for et mer mangfoldig samfunn.

Jeg er helt enig, mangfoldet beriker samfunnet. Vi har dessuten plikt til å dele ressursene, det er intet som gir oss rett til å ha det bedre enn andre. Vi bør ha fri innvandring for alle folk, og retten til innvandring må gis uansett bakgrunnshistorie, også når det gjelder "kriminalitet". Alle bør gis de samme rettigheter straks de befinner seg på norsk jord.

Anonymkode: ec26d...076

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Disni skrev (1 time siden):

Hvorfor er det trist at jeg stoler på statistisk sentralbyrå? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Maten hadde vært kjedeligere i hvert fall. Men vi hadde vært blonde og blåøyde, og det er såklart viktigst. Og vi hadde hatt null kriminalitet og vold.

Vent litt... der jeg kommer fra har det vært to familiedrapssaker de siste par årene. Media har sagt at det ble begått av etniske nordmenn, men det er cover-up. Vi vet alle sannheten. Den ene som drepte partneren sin kjente visst søsteren min, og hun sier han var hvit. Men han hadde nok på seg maske. Eller hadde en muslim på øret i hjerningsøyeblikket.  

Anonymkode: de373...687

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir nok en annen tone når døtrene til folk som er for blir voldtatt, og mer og mer sharia lov blir det normale. Men da er det forsent.

Hvite utgjør bare, 7% av verdensbefolkningen? Norske enda mindre. Allikevel skal ta inn hele midtøsten og afrika som har en helt annen kultur, og vil dra ned vestlige land ned til deres dritt nivå.

Make it make sense

Anonymkode: 952d6...d39

• Liker 1
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og unge mennesker kunne ferdes fritt i tettbygde strøk uten stor sjanse for å bli ranet og knivstukket. Men sikkert kjedelig, for all del!

Anonymkode: 51c92...91e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, 22. juli. Om man ser bort fra 2011, har drapsstatistikken ellers har vært mer eller mindre jevn i vårt land siden midten av 80-tallet. Fremdeles er partnerdrap den største årsaken til forvoldet død.

Om man har et problem fra før, så hjelper det jo ikke å ta inn enda fler som gjør det vanskeligere å ordne...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Maten hadde vært kjedeligere i hvert fall. Men vi hadde vært blonde og blåøyde, og det er såklart viktigst. Og vi hadde hatt null kriminalitet og vold.

Vent litt... der jeg kommer fra har det vært to familiedrapssaker de siste par årene. Media har sagt at det ble begått av etniske nordmenn, men det er cover-up. Vi vet alle sannheten. Den ene som drepte partneren sin kjente visst søsteren min, og hun sier han var hvit. Men han hadde nok på seg maske. Eller hadde en muslim på øret i hjerningsøyeblikket.  

Anonymkode: de373...687

Men det hjelper da ikke å hente inn enda flere med samme/andre problemet om man ikke greier å fikse de man har allerede...

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om man har et problem fra før, så hjelper det jo ikke å ta inn enda fler som gjør det vanskeligere å ordne...

Enig. Vi burde slutte å føde for å endelig få bukt med kriminalstatistikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kriminalitetsproblemet forsvinner da ikke om de kriminelle lever i andre land. Vi må kunne håndtere dette problemet, det hjelper lite å ekskludere disse fra Norge. Mye retter seg straks verdens nød avhjelpes.

Anonymkode: ec26d...076

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...