Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (11 timer siden):

Det jeg trenger å erkjenne er at statistikken er klar på at med økende andel innvandrere og befolkning holder drapstallen seg over tid bortimot konstant. Dette betyr at sannsynligheten for at hver enkelt av oss begår drap er svakt nedadgående. 
Dette er hva alle kan lese ut av statistikken. Dersom du har offisiell statistikk som over årtier indikerer noe annet, ser jeg gjerne statistikken. Spekulasjoner og anekdotiske fortellinger når ikke fakta over ankelen.

Dette er et merkelig innlegg. Det gir ingen mening å snakke om "sannsynligheten for at hver enkelt av oss begår drap". I realiteten begås voldskriminalitet av et svært lite mindretall av befolkningen. I Sverige sto 1% av befolkningen bak 63,4% av all voldskriminalitet (domfellelser) i perioden 1973-2004. Det samme ser man i andre studier. De som soner dommer for voldskriminalitet har som regel 5-6 (median) voldsdommer på rullebladet. 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3969807/

Anonymkode: 28ae5...519

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har alltid vært innvandring til det som i dag er Norge. Ikke alltid positivt, bare spør samene. 

Anonymkode: e5360...496

Samene var innvandrerne. De kom til den skandinaviske halvøy da det allerede bodde mennesker der. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og unge mennesker kunne ferdes fritt i tettbygde strøk uten stor sjanse for å bli ranet og knivstukket. Men sikkert kjedelig, for all del!

Anonymkode: 51c92...91e

What? Det var mye større sjangse for det før. Hva snakker du om?

Om man har et problem fra før, så hjelper det jo ikke å ta inn enda fler som gjør det vanskeligere å ordne...

Anonymkode: 952d6...d39

Man kan ikke se på mennesklige problemer som løsbare : de er konstante.  Mekanismene er universelle.  Det er derfor vi regulerer samfunnet med oppdragelse, holdninger og lover.

• Liker 2
Skrevet
Kygos skrev (10 timer siden):

For 20 år siden hadde folk ledd om noen mente at religiøse karikaturer burde være straffbart. Nå er det en legitim mening, fordi man skjønner jo hvor sårende det er for de religiøse. Helt ellevillt og 10 steg tilbake for samfunnet som har vært på vei ut av religionenes klamme hånd i hundrevis av år. Nå åpner vi veien for å få religion tilbake inn i det offentlige rom, av hensyn til stakkars minoriteter og inkludering. Herregud, så paradoksalt. 

Enig ! Men.. jeg tror ikke det er så enkelt av å hevde at det er kun innvandrere sin skyld og alle innvandrere sin skyld. Faktisk en del innvandrer fra muslimske land har ikke særlig lyst å leve under sharia, etc.. Hovedansvar her ligger hos en del politiker på venstresida som er så ivrig å virke politiske korrekt at de gjør hva som helst. 

hørte noe på NRK radio ikke så lenge siden. Om et gamlehjem i ei bygde hvor han som var driftansvarlig prøvde å forby alcohol av hensyn til Norge nye landsmenn.. Det var en muslim som kommenterte og lo og fant hele greia fullstendig absurd.  Det er en del folk som denne driftansvarlig som .. jeg vet ikke.. ser ned på våre vestlige levesett og er så opptatt av å posere som noen med riktig holdning at de ødelegger for alle. Og gjør at folk flest blir enda mer skeptisk mot innvandring. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Selv tenker jeg at noe innvandring kan være bra, men det må være i langt mer begrensede og selektive former. I dag kommer det store strømmer av mennesker med det som kalles "lav humankapital" fra kulturer som veldig forskjellig fra europeisk kultur. Dette skaper store økonomiske og sosiale problemer. 

Istedenfor bør vi ta imot folk som har svært høy humankapital (høy utdanning fra gode skoler, høy iq/kompetanse, kompatible verdier osv). Dette er mennesker som raskt vil bli norske, og som vil bidra til å bygge Norge videre. Hvordan gjør man dette? Man har selvfølgelig et poengsystem, der potensielle innvandrere blir ranger ut fra landbakgrunn, utdanningsnivå (og utdanningssted), velstand, arbeidserfaring, jobbtilbud i Norge (bl.a. tilbudt lønn), språkkunnskaper, alder osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Trolltunge skrev (11 timer siden):

Takk for gratulasjon, men jeg blir ikke så lysten på å diskutere med mennesker som er nedlatende i utgangspunktet. Som en som har vokst opp før og i skjæringspunktet mellom ikke- internett og frem mot internett som allemannseie og stor faktor i livet til de fleste synes jeg også årsaken til internett- påstanden er veldig innlysende, om man tenker seg om. Bare tenk sosialt og dating for eksempel, og egentlig alle endringer dette har medført. 

Ikke synes jeg påstanden om uvitenhet er fryktelig vanskelig å tenke seg til heller. 

Så kunne jeg orket å svare mer skikkelig dersom merknader til mitt innlegg ikke var nedlatende. Det er min store mening angående debatter generelt. Lurer man på noe gir det større lyst til å svare skikkelig dersom noen holder grei tone, istedenfor litt eller veldig nedlatende. Umaxa klarte det nesten, men slo det ihel med ett ord. Min mening kunne du gjerne fått, og har delvis fått. Min store mening... ja det har jeg ikke angående denne saken. Jeg har bare mine meninger, og tror ikke de teller mer enn andres meninger. 

Utgangspunktet ditt var jo ikke noe særlig å stort å skryte av heller - så jeg vet ikke helt om du egentlig har en høy hest å sitte på her... Kall min handling for å holde et uforespurt speilbilde. 

Du kan klandre meg for å gjøre noe uforespurt (men så er vi også på et forum som oppfordrer til responser) - men innholdet i speilet må du nesten selv stå for selv.  Anyways, du om det, og nok om det.

Sitat

Som en som har vokst opp før og i skjæringspunktet mellom ikke- internett og frem mot internett som allemannseie og stor faktor i livet til de fleste synes jeg også årsaken til internett- påstanden er veldig innlysende, om man tenker seg om. Bare tenk sosialt og dating for eksempel, og egentlig alle endringer dette har medført. 

Så har jeg - hva det viser er at internett er egentlig bare en mega-forsterker av iboende tendenser. Før internett så var det de kula gutta med solbriller som fikk damene, og etter internett er det fortsatt de kule gutta med solbriller som får damene. Det er fortsatt nerden og nice guys som finish last. Fordi internett har satt tendenser på stereoider, så er det også bare blitt mer synlig - til og med normalisert.

Sitat

Så kunne jeg orket å svare mer skikkelig dersom merknader til mitt innlegg ikke var nedlatende. Det er min store mening angående debatter generelt. Lurer man på noe gir det større lyst til å svare skikkelig dersom noen holder grei tone, istedenfor litt eller veldig nedlatende. Umaxa klarte det nesten, men slo det ihel med ett ord. Min mening kunne du gjerne fått, og har delvis fått. Min store mening... ja det har jeg ikke angående denne saken. Jeg har bare mine meninger, og tror ikke de teller mer enn andres meninger. 

Helt greit om du ikke ønsker å svare. Jeg er komfortabel med at ingen skylder noen sin tid og svar i et trivielt sted som KG - så der er vi grunnleggende enig.

Dessverre så er det ikke til å unngå at man tar også med seg et rykte når man sosialt omgår (eller unngår) temaer, diskusjoner og personer. Er saklig eller usaklig, har tomme meninger, eller begrunnede meninger. Responderer eller ikke responderer etc.

Man er bare hva man viser - og de rundt deg reflekterer hva du stråler.

Skrevet

Stemmer ikke frp, for å si det sånn 😅 Men jeg merker at stemningen i sarpsborg forandrer seg

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette kalles for baseline fallacy. Du har feil sammenligningsgrunnlag. Du kan ikke sammenligne med f.eks. 2011, og anta at innvandring ikke gir mer kriminalitet. Det du må se på hvordan trendlinjen har endret seg. Mao, hvordan ville kriminalitetsbildet vært i dag, uten f.eks. ikke-vestlig innvandring. Ettersom innvandrere er kraftig overrepresentert i enkelte kriminalitetskategorier, som drap, vold, ran osv, er det god grunn til å tro at vi ville hatt langt mindre kriminalitet her med mindre innvandring. 

Er det ikke du som er offer for baseline fallacy her? Du forklarer hele statistikken med ett av flere hundre parametre.

https://www.scribbr.com/fallacies/base-rate-fallacy/

Du har ikke en gang en kontrollgruppe som kan underbygge påvirkningen av denne ene faktoren.

Din argumentasjon står i stor fare for å begå bekreftelsesbias, som jo som vi alle vet er den største fallgruven i all statistikkanalyse. Dette er statistikkfaglig veldig svakt av deg.

https://www.scribbr.com/research-bias/confirmation-bias/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (24 minutter siden):

Er det ikke du som er offer for baseline fallacy her? Du forklarer hele statistikken med ett av flere hundre parametre.

https://www.scribbr.com/fallacies/base-rate-fallacy/

Du har ikke en gang en kontrollgruppe som kan underbygge påvirkningen av denne ene faktoren.

Din argumentasjon står i stor fare for å begå bekreftelsesbias, som jo som vi alle vet er den største fallgruven i all statistikkanalyse. Dette er statistikkfaglig veldig svakt av deg.

https://www.scribbr.com/research-bias/confirmation-bias/

Nei, det er du. Jeg forklarer heller ikke "statistikken" med ett (sic!) parameter. Det jeg forklarer deg er at et trendlinjebrudd, slik man har sett tydelig i f.eks. Sverige de siste 10-15 årene, er at det ville vært betydelig mindre kriminalitet i vestlige samfunn i dag, dersom denne trenden hadde fortsatt. Noe har forandret seg de siste tiårene (gradvis). I og med at ikke-vestlige innvandrere begår fra 2-3 ganger til 10 ganger så mye kriminalitet per innbygger, og utgjør en stor andel av fengselsbefolkningen, er det god grunn til å tro at innvandring er primærårsaken til dette. Forstår du nå?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NatNat skrev (4 timer siden):

Enig ! Men.. jeg tror ikke det er så enkelt av å hevde at det er kun innvandrere sin skyld og alle innvandrere sin skyld. Faktisk en del innvandrer fra muslimske land har ikke særlig lyst å leve under sharia, etc.. Hovedansvar her ligger hos en del politiker på venstresida som er så ivrig å virke politiske korrekt at de gjør hva som helst. 

hørte noe på NRK radio ikke så lenge siden. Om et gamlehjem i ei bygde hvor han som var driftansvarlig prøvde å forby alcohol av hensyn til Norge nye landsmenn.. Det var en muslim som kommenterte og lo og fant hele greia fullstendig absurd.  Det er en del folk som denne driftansvarlig som .. jeg vet ikke.. ser ned på våre vestlige levesett og er så opptatt av å posere som noen med riktig holdning at de ødelegger for alle. Og gjør at folk flest blir enda mer skeptisk mot innvandring. 

Enig i det. Mye lave forventningers rasisme ut å går. Vi kan liksom ikke påføre noen som allerede "har det vondt" ubehag. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det jeg forklarer deg er at et trendlinjebrudd, slik man har sett tydelig i f.eks. Sverige

Nei. Du forklarer ingenting, og du har opptil nå overhodet ikke nevnt Sverige.

Du vil åpenbart plassere skylden for en økning i drap som ikke har skjedd på innvandrere, men forsøker ikke en gang å dokumenter det.

Merk at jeg har ingen mening om innvandring her, jeg bare påpeker dine logiske og polemiske kortslutninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antall drap i Norge per år siden 1970. Ikke regulert til befolkningsveksten: 

image.thumb.png.aae26776250388a584736ad1d5479543.png

De siste årene har det vært flere drap (partner og familiedrap) Og strengere innvandring. 

Jeg vet at det er fristende å krisemaksimere innvandring. Det gir klikk og dommedagsstemning. Men det finnes et hav av gode refleksjoner mellom "innvandring ødelegger Norge" og "la alle komme". 

Folk må klare å diskutere dette på en fornuftig måte. Ja, jeg vet at dette forumet ikke akkurat er kjent for pragmatisk debatt, som det andre diskusjonsfora er, men det går an og jeg anbefaler alle til å prøve å være mer reflektert. 

Anonymkode: de373...687

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Antall drap i Norge per år siden 1970. Ikke regulert til befolkningsveksten: 

image.thumb.png.aae26776250388a584736ad1d5479543.png

De siste årene har det vært flere drap (partner og familiedrap) Og strengere innvandring. 

Jeg vet at det er fristende å krisemaksimere innvandring. Det gir klikk og dommedagsstemning. Men det finnes et hav av gode refleksjoner mellom "innvandring ødelegger Norge" og "la alle komme". 

Folk må klare å diskutere dette på en fornuftig måte. Ja, jeg vet at dette forumet ikke akkurat er kjent for pragmatisk debatt, som det andre diskusjonsfora er, men det går an og jeg anbefaler alle til å prøve å være mer reflektert. 

Anonymkode: de373...687

Innvandrere utgjør en relativt liten andel av befolkningen, men en stor andel av voldskriminelle. Den åpenbare slutningen er at det hadde vært mindre kriminalitet her, dersom det også var færre innvandrere her (særlig fra enkelte kulturer). 

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenlandsfodte-star-for-nar-40-prosent-av-drap-de-siste-10-arene-enorm-beroringsangst/s/12-95-3424081592

• Liker 3
  • Nyttig 5
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Muslimer har et livssyn som ikke går overens med det norske, kulturen til mange arabiske og affrikanske land gjør heller ikke det. 

Anonymkode: 302f9...a04

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 14.48):

Innvandrere utgjør en relativt liten andel av befolkningen, men en stor andel av voldskriminelle. Den åpenbare slutningen er at det hadde vært mindre kriminalitet her, dersom det også var færre innvandrere her (særlig fra enkelte kulturer). 

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenlandsfodte-star-for-nar-40-prosent-av-drap-de-siste-10-arene-enorm-beroringsangst/s/12-95-3424081592

Ja, dette er det nok liten tvil om. Problemet er hva vi kan gjøre med det. Etter min mening er det klart at vi har en moralsk plikt til å dele og ta imot - innenfor rammen av hva vi har økonomisk kapasitet til. Hva har vi gjort feil? Tatt imot flere enn vi har avsatt midler til å integrere (som Sverige), hatt midlene, men ikke forstått hvilke tiltak/krav som trengs for å integrere? Vanskelig å vite, men det vi vet nå er at det må settes et tak på innvandring, nok midler til ordentlig integrering og adekvate krav til de vi tar imot.

Anonymkode: fa170...a9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (På 5.6.2025 den 14.08):

Takk og pris for det vil jeg si, for ellers hadde Norge blitt annerledeslandet med uvitende folk. 

Internet har endret landet mest de siste tiårene. 

Uvitende hvordan da? Det finnes jo land, også i Europa, uten stor langveisinnvandring. F.eks. Finland. På hvilken måte tenker du finnene er uvitende?

Anonymkode: b04f5...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker landet endres av mange årsaker. Innvandring er en av dem. I sin tid var utvandring en årsak til endringer. Tiden, teknologi, tenkemåte, rusmidler osv er endret. Alt er med på å endre samfunnet. Det finnes ikke en eneste årsak. Noe er positivt og noe er negativt med det meste. Folk født utenfor Norge er ikke en stor ensartet gruppe. 

Anonymkode: 13a1e...505

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 10.30):

Ts

Selv tenker jeg at noe innvandring kan være bra, men det må være i langt mer begrensede og selektive former. I dag kommer det store strømmer av mennesker med det som kalles "lav humankapital" fra kulturer som veldig forskjellig fra europeisk kultur. Dette skaper store økonomiske og sosiale problemer. 

Istedenfor bør vi ta imot folk som har svært høy humankapital (høy utdanning fra gode skoler, høy iq/kompetanse, kompatible verdier osv). Dette er mennesker som raskt vil bli norske, og som vil bidra til å bygge Norge videre. Hvordan gjør man dette? Man har selvfølgelig et poengsystem, der potensielle innvandrere blir ranger ut fra landbakgrunn, utdanningsnivå (og utdanningssted), velstand, arbeidserfaring, jobbtilbud i Norge (bl.a. tilbudt lønn), språkkunnskaper, alder osv. 

Jobber selv i et firma der vi ikke ser farger eller religion. Høyt utdannede folk fra alle verdens hjørner. Ingen ber om bønnerom eller spesiell mat etc. De er profesjonelle, flinke, omgjengelige og krever ingen spesialbehandling på noe vis. Hyggelige og har respekt for jobben og landet de bor i. Tjener bra, betaler sin skatt, unger som er integrerte osv. Slike har jeg overhodet ingen problem med.

Men så er det mange av de andre som er kommet hit, som er analfabeter, ikke interessert i Norge bortsett fra de store økonomiske godene. Lever i egne samfunn og vil ikke integreres. Krever og forlanger over en lav sko og flere generasjoner som lever på velferdsgodene.

Anonymkode: 94790...680

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Dagens innvandringspolitikk bygger et samfunn nesten ingen egentlig ønsker, mer segregering, økende ulikhet, høyere kriminalitet og høyreradikalisering.

I USA har dette lenge vært normalen, men vi trøstet oss med at det skyldtes dårlig lederskap eller spesielle historiske forhold. Nå ser vi den samme utviklingen i deler av Europa. Likevel klamrer mange seg fortsatt til håpet om at mer tid skal løse problemene, ikke forverre dem.

Nordmenn flest vil ikke forstå alvoret før virkeligheten treffer dem i egen hverdag. Og selv om vi skulle endre kurs i dag, er det for sent å stanse utviklingen helt. Men det er ingen grunn til panikk, Norge vil fortsatt fungere. Det blir bare et mindre trygt, mindre samlet og mindre velfungerende samfunn enn vi er vant til. 

Endret av Camlon
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Innvandring har forandret Norge, ja. I positiv retning, mener jeg.

Anonymkode: a1c27...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...