Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag er 20% av befolkningen utenlandsfødt, og av disse har rundt halvparten ikke-vestlig bakgrunn. I Sverige har nærmere 30% av befolkningen utenlands bakgrunn. I England forventer man at hvite engelskmenn vil være i mindretall ila 40 år. 

For mange er dette et stort problem, og et flertall ønsker å stanse denne utviklingen. Men for noen er det tilsynelatende helt uproblematisk. Til dem vil jeg spørre (helt oppriktig): 

Tenker du at Norge er mer eller mindre det samme landet uavhengig om utenlandsfødte utgjør 5%, 20% eller 50% av befolkningen? 

Hvis du tenker at Norge endres av innvandringen, men at det ikke er noe problem, hvordan mener du at Norge endres?

Spiller landbakgrunnen til innvandrerne noen rolle? Mao, spiller det noen rolle om innvandrerne er stort sett europeere eller om de kommer utenfra Europa?

Anonymkode: 28ae5...519

• Liker 6
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Innvandring har tradisjonelt vært en stor årsak til at land endres. Se til USA som klassisk eksempel et par hundre år tilbake og til nå.

Det er bare tullinger som tror at landet forholder seg statisk og at ingenting påvirker det. Selv uten innvandringen ville vi sett ENORME forskjeller bare siste 50 år. I alle nivåer av samfunnet.

Anonymkode: 86563...6de

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at det endres og jeg håper det vil være rom for alle og høy inkludering. Det vil alltid være friksjoner i et samfunn som består av mer enn en person. Konflikt, så lenge det ikke ender i vold o.l., trenger ikke være negativt på lang sikt. Det et jo der endringene skjer.

Den største utfordringen er å sørge for at det ikke blir "samfunn i samfunnet", å ha god integrering, helsehjelp, utdanning og arbeidsplasser til de vi tar i mot. En forutsetning for å ta i mot innvandrer må være at vi har noe å tilby dem slik at de kan vise oss hva de har å tilby (arbeidskraft, kultur, skattebetalere osv).

Anonymkode: 26ec2...04f

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo egentlig snakk om hvilket samfunn vi vil ha. Det henger i hop med religiøs og kulturell bakgrunn.

Jeg vil ha et samfunn bygget på de verdier jeg er vokst opp med, og jeg ønsker det samme for mine etterkommere. Alle ser at Norge og alle vestlige land med stor innvandring forandres drastisk. Det er grusomt å oppleve at det trygge Norge som ble bygget opp etter andre verdenskrig, raserer og forandres.

Jeg foretrekker heller dårligere økonomi, enn at kjerneverdiene forandres, og vi får et helt annet samfunn.

Anonymkode: d5781...804

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Klart det forandres. Dessverre tror jeg det er mer negativt enn positivt, selv om jeg absolutt kan se mye positivt med å ha en mer mangfoldig befolkning.

Anonymkode: 40939...993

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, innvandring forandrer landet vårt til det negative. Folk fra MØNA er oftere kriminelle, de har nedlatende holdninger til kvinner, homofile og transpersoner. De respekterer ikke vår kultur og viser ingen takknemlighet for alt de får.

Anonymkode: 5879b...37e

• Liker 14
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Disse endringene har ikke direkte sammenheng med innvandring, Altås at det ikke er en nødvendig følge av innvandring. 

At innvandring har denne effekten skyldes selvvalgt politikk. Nærmere bestemt statsborgerskap. 

Det finnes mange land, særlig i midtøsten, der innvandrerbefolkningen overgår den innførdte befolkningen. Men der kjerneverdier likevel overlever fordi de innfødte beholder kontrollen gjennom å sterkt begrense hvem som får statsborgerskap. 

Norge kan altså ha både høy innvandring, og samtidig beholde det norske kulturelle og verdimessige særpreg. Men det forutsetter at man slutter å dele ut statsborgerskap over en lav sko. 

Anonymkode: 97225...b47

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk og pris for det vil jeg si, for ellers hadde Norge blitt annerledeslandet med uvitende folk. 

Internet har endret landet mest de siste tiårene. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Takk og pris for det vil jeg si, for ellers hadde Norge blitt annerledeslandet med uvitende folk. 

Med omtrent  70.000 internettpoeng under beltet (gratulerer btw), så er jeg klar for å høre din store mening om saken.

Hva mener du?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Stemmer Sylvi Listhaug for å si det sånn..

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Uvitende? Internett? Hvilken planet bor du på?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

At det er et stort problem ser vi jo på den voldsomme polariseringen som skjer..

Da ytringsfriheten var selvsagt. 

Jeg husker en tid da det var trygt å gå ute sent på kvelden.

Da det var trygt å ta drosje.

Da vi ble forferdet da vi leste om noen som hadde blitt drept i avisen.

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Som innvandrer som kom til Norge for litt snart 30år siden, syntes jeg Norge var naiv mtp innvandring. Da var jeg også bare et barn men kunne allerede da forutse at mangel på integrering vil koste landet mye mer på sikt. 

Husker foreldrene mine fikk kun tilbud om stønadspenger. De fikk beskjed om at de ikke trengte å jobbe, de får jo penger uansett.

De måtte krangle om å få hjelp til å få seg jobb og utdanning. De fikk pes i visse miljøer fordi de frivillig har valgt å jobbe fremfor å bare ta imot penger. De har jo g fortsatt er en ressurs i helsevesenet og betaler skatten sin med glede. 

Hadde det vært et minimumskrav når man kommer til et nytt land så kunne mye vært spart. Krav om å kunne forsørge seg selv, jobb, skole osv… klarer man ikke dette ila 10år så er det bare å finne seg et nytt land man kan utnytte. Det burde gjelde hele Europa.

Anonymkode: 0de3a...e90

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller landbakgrunnen til innvandrerne noen rolle? Mao, spiller det noen rolle om innvandrerne er stort sett europeere eller om de kommer utenfra Europa?

Det er jo ikke innvandringen som forandrer vår kultur, men massemediene. Dagens Norge ligner ingenting på det Norge mine foreldre ble født inn i, og mine barns Norge vil se annerledes ut en mitt, så lenge den markedsliberale globaliseringen fortsetter sitt korstog igjennom verden.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det ikke engang er amerikansk kultur som truer vår, men en korporativ liksomkultur som riktignok stammer fra amerikanske selskaper.

Om det er nordmenn, arabere, kreti eller pleti som utsettes for denne kulturforflatelsen, spiller til syvende og sist liten rolle.

Anonymkode: 448e9...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (35 minutter siden):

Da vi ble forferdet da vi leste om noen som hadde blitt drept i avisen.

På den tiden (frem til slutten av 90-tallet) skrev ikke avisene om vold i nære relasjoner, for de mente at det tilhørte privatsfæren, og ikke hadde offentlig interesse).

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe tro på at innvandrere blir mer integrerte bare man gir dem godt betalte jobber. Tvert i mot. 

Vesten tok feil av Kina. Landet ble ikke mer som oss bare de fikk god inntekt. Tvert i mot. Kinas rikdom har gjort dem enda mer diktatoriske og selvhevdende. 

Før i tiden da innvandring fortsatt var relativt nytt, så var det ingen innvandrere som snakket om bønnetider på skolen og hala-kjøtt. Men når innvandrere får en god inntekt, så blir de mer selvhevdende. Med kvittering for betalt skatt i hånd, kan de begynne å kreve bønnetider og halakjøtt. 

Holndingene og verdiene er de samme og har ikke forandret seg. Det er bare inntekten som har gjort at de nå kan kreve det de ikke turte før. 

Dette er ikke integrering. Integrering handler om verdier, holdninger og levesett. 

Anonymkode: 97225...b47

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, til det mye verre …

Anonymkode: 94790...680

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg foretrekker heller dårligere økonomi, enn at kjerneverdiene forandres, og vi får et helt annet samfunn.

Jeg er redd for at du kan få begg deler . . . både dårligere råd og at kjerneverdiene forandres . . 

Jeg tror det langt på vei er en myte at vi må importere arbeidskraft for å få samfunnet til å gå rundt. Innvandre trenger også helsehjelp og tar også med seg gamle og syke. og asylantene starter karrierren med full opptjening av pensjonspoeng. Så når en stor del av dem heller ikke deltar i arbeidslivet går ikke regestykket så lett opp.

Men når det er sagt. Det finnes masse eksempler på innvadrere som utfører verdifullt arbeide, og ofte arbeid som nordmen ikke vil ha. Den som måtte ha vært i kontakt med helsevesenet må ha observert at leger, sykepleiere og andre utgjøres av en stor andel flinke folk med innvandrebakgrunn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På den tiden (frem til slutten av 90-tallet) skrev ikke avisene om vold i nære relasjoner, for de mente at det tilhørte privatsfæren, og ikke hadde offentlig interesse).

Ok, men men antall drepte har jo hatt eksplosiv vekst, hva det skyldes vet vi. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Disni skrev (2 minutter siden):

Ok, men men antall drepte har jo hatt eksplosiv vekst, hva det skyldes vet vi. 

Ja, 22. juli. Om man ser bort fra 2011, har drapsstatistikken ellers har vært mer eller mindre jevn i vårt land siden midten av 80-tallet. Fremdeles er partnerdrap den største årsaken til forvoldet død.

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...