AnonymBruker Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Hei alle sammen. Nå vet ikke jeg om dette er riktig sted eller om dere kan hjelpe. Jeg har ett barn i ett annet land. Ting er veldig komplisert, det var ett brutal brudd mellom meg og barnemoren som flyttet til sitt hjemland med ungen uten min tillatelse. Det er ekstremt vanskelig for meg å komme til dette landet, så desverre ser jeg ungen minimalt. Moren vet om det, men klager uansett at jeg ikke kommer oftere. Det er også vanskelig å sende penger til dette landet. Men det lar seg gjøre. Min advokat i Norge har sagt at jeg ikke burde sende noen verdens ting, men heller sette av penger på egen konto her i Norge til barnet. Uansett, jeg har jo lyst til at ungen skal ha det bra, men jeg stoler ikke i det hele tatt på Moren og er redd pengene går til henne. Moren kan fort finne på å ignorere meg i lang lang tid, ikke ta telefonen, ikke svare på meldinger. Som nå for eks. I over 2 uker har jeg ikke hørt noe i det hele tatt, før jeg plutselig får spørsmål om. Vi har tenkt oss på en liten ferie. Kan du betale for ungen din? Du kan eventuelt bli med om du har lyst. Om ikke kan du betale for ungen. Nå vet jeg heller ikke så mye om regler i Norge, og enda mindre om reglene i dette landet. Men er det vanlig at man betaler for eventuelt ferie? Anonymkode: 55bd9...2fe
AnonymBruker Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Det vanlige er at man betaler et bidrag fastsatt ut fra egen og mors inntekt og hvor mye samvær det er. Dessverre finnes det presedens på at dette gjelder også ved barnebortføring. Det er absolutt ikke vanlig å betale for at eksen skal feriere med eget barn. Anonymkode: 4dd81...3a4 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni Min far betalte ikke ei krone, ikke la han tilsidesatt noe til meg heller. Han opparbeidet seg bidragsgjeld som ble slettet da jeg fylte 28. Jeg hadde betalt inn til egen konto som var barnets. Om moren har det vanskelig kan hun sende barnet tilbake til deg (mot at du betaler alt og ikke krever bidrag). Det er ingen hemmelighet at kvinner bruker barna sine som økonomisk sjakkmatt. Anonymkode: cea46...9f0 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni Her tror jeg ikke det finnes noe perfekt fasit. Jeg ville sannsynligvis sett på hva middelklasse lønn var og typisk lederlønninger osv i dette landet og vurdert et rettferdig bidrag som da dekker 50% av normale kostnader for et barn. Jeg ville ikke betale for å støttet ferieturer og annet ekstra med det dårlige samarbeidet mellom deg å mor. Det advokaten sier om å legge til side penger for barnets fremtid er en god idé. Jeg ville ikke aktivt støttet en barnebortføring av eget barn med mer enn minimum for å sikre barnets basis behov. Anonymkode: c5677...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni Her er jo også noe av problemet. Dette landet er strengt på noen få ting. Ene er at begge foreldrene har rett til å se sitt eget barn. Høres ut som en fordel til meg. Men, ett stort men: Foreldrene er tydeligvis pliktig til å betale bidrag, til å støtte opp i det meste. Om man ikke betaler f.eks kan retten komme med at man ikke får se barnet i det hele tatt. Så da står man egentlig der, ene landet sier sett av penger på konto, andre sier du må betale uansett. Anonymkode: 55bd9...2fe
AnonymBruker Skrevet 5. juni #6 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Foreldrene er tydeligvis pliktig til å betale bidrag, til å støtte opp i det meste. Om man ikke betaler f.eks kan retten komme med at man ikke får se barnet i det hele tatt. Sånn er det ikke her i Norge. Bidrag og samvær er to forskjellige saker som ikke påvirker hverandre her i retten. Anonymkode: cfc00...faa 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #7 Skrevet 5. juni Hvorfor kan du ikke bare si hvilket land det gjelder? Lettere å svare da. Landet har vel mer enn én innbygger, så det er da ikke så lett å identifisere. Anonymkode: c26a7...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni Kjip situasjon. Hadde ikke betalt eller brukt energi på det før de kom tilbake. hadde brukt penger på et egnet sted å bo med et evt. barn som kommer tilbake fremtiden hvis ikke du har det fra før Anonymkode: 97b55...c7b
Rotemor Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er jo også noe av problemet. Dette landet er strengt på noen få ting. Ene er at begge foreldrene har rett til å se sitt eget barn. Høres ut som en fordel til meg. Men, ett stort men: Foreldrene er tydeligvis pliktig til å betale bidrag, til å støtte opp i det meste. Om man ikke betaler f.eks kan retten komme med at man ikke får se barnet i det hele tatt. Så da står man egentlig der, ene landet sier sett av penger på konto, andre sier du må betale uansett. Anonymkode: 55bd9...2fe Dette er ikke sant. Foreldre bli aldri nektet samvær basert på bidrag. Tull!!! 2
Rotemor Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Det er litt rart at mor ikke har fremsatt et krav om bidrag, her. Og gjør hun ikke det, står du jo fritt til heller å spare opp til barnet ditt. Du skal selvsagt ikke betale hver gang det passer henne.
AnonymBruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Rotemor skrev (8 minutter siden): Dette er ikke sant. Foreldre bli aldri nektet samvær basert på bidrag. Tull!!! Skulle ønske at det var bare tull. Men er desverre sant. Er ikke Norge jeg snakket om her. Anonymkode: 55bd9...2fe
Rotemor Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle ønske at det var bare tull. Men er desverre sant. Er ikke Norge jeg snakket om her. Anonymkode: 55bd9...2fe Ok. Forstod det som Norge. Men bidrag skal fortsatt formaliseres. Uten å vite hvilket land det gjelder, så gidder jeg ikke å engasjere meg mer.
AnonymBruker Skrevet 5. juni #13 Skrevet 5. juni Rotemor skrev (3 timer siden): Ok. Forstod det som Norge. Men bidrag skal fortsatt formaliseres. Uten å vite hvilket land det gjelder, så gidder jeg ikke å engasjere meg mer. Greit nok. Takker for hjelpen. Forstår ikke hvorfor det skal hjelpe meg så mye mer om landet blir nevnt. Saken er jo fortsatt det samme. Anonymkode: 55bd9...2fe
AnonymBruker Skrevet 5. juni #14 Skrevet 5. juni Hvor gammel er barnet? Hvor lenge har barnet vært borte nå? Er forøvrig jeg som svarer lengre opp i tråden i innlegg 3 Anonymkode: cea46...9f0 1
Helene1982 Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni Det er jo logisk at du betaler noe. Barnet ditt spiser jo, har klær og bor et sted, så moren til barnet tar jo hele den regningen sånn det er nå. Du sier ikke noe om barnets alder. Har dere samvær på skjerm? Kan du se barnet i ferier? Jeg ville fokusert mer på samværet og ikke ventet til barnet blir 18 fordi du og barnemoren ikke kommer overens.
AnonymBruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Helene1982 skrev (24 minutter siden): Det er jo logisk at du betaler noe. Barnet ditt spiser jo, har klær og bor et sted, så moren til barnet tar jo hele den regningen sånn det er nå. Du sier ikke noe om barnets alder. Har dere samvær på skjerm? Kan du se barnet i ferier? Jeg ville fokusert mer på samværet og ikke ventet til barnet blir 18 fordi du og barnemoren ikke kommer overens. Moren tar hele regningen fordi hun har KIDNAPPET barnet sitt. Skulle fader bare mangle. Jo eldre jeg blir, jo mer bitter blir jeg på min egen mor som gjorde det samme mot meg: hun tok meg fra mitt hjemland, min familie og mine venner: ALT jeg noengang hadde kjent for å bo i Norge der jeg måtte lære språket, kulturen, skikkene og tilpasse meg dette nye landet. Jeg så ikke slekten min igjen før jeg var fylt 18 og da var løpet allerede kjørt: min plass i familien var borte. Jeg var, og er, en fremmed for min slekt. Jeg passer ikke inn hverken her eller der og jeg kjenner meg alene og utenfor uansett hvor jeg er. Jeg er norsk, mine barn er norske men samtidig blir jeg aldri egentlig "en av dere". TS: advokat! Kjemp for å få barnet ditt hjem igjen, ikke send moren et rødt øre, men spar til barnet ditt på egen konto. H*n blir voksen en dag og da må du ta alle skrittene for å få åpnet for et forhold mellom dere. Nå fins jo internet, whattsapp og måter å holde forholdet i live som ikke fantes dengang jeg var barn, men DU MÅ kjempe for ditt barn. Mitt gjorde ikke og jeg bærer nag mot han også. Kjenner meg evig avvist og uverdig. Ikke viktig nok, bare slengt til sides mens livet hans gikk videre uten meg. Anonymkode: cea46...9f0 1
Fighter83 Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei alle sammen. Nå vet ikke jeg om dette er riktig sted eller om dere kan hjelpe. Jeg har ett barn i ett annet land. Ting er veldig komplisert, det var ett brutal brudd mellom meg og barnemoren som flyttet til sitt hjemland med ungen uten min tillatelse. Det er ekstremt vanskelig for meg å komme til dette landet, så desverre ser jeg ungen minimalt. Moren vet om det, men klager uansett at jeg ikke kommer oftere. Det er også vanskelig å sende penger til dette landet. Men det lar seg gjøre. Min advokat i Norge har sagt at jeg ikke burde sende noen verdens ting, men heller sette av penger på egen konto her i Norge til barnet. Uansett, jeg har jo lyst til at ungen skal ha det bra, men jeg stoler ikke i det hele tatt på Moren og er redd pengene går til henne. Moren kan fort finne på å ignorere meg i lang lang tid, ikke ta telefonen, ikke svare på meldinger. Som nå for eks. I over 2 uker har jeg ikke hørt noe i det hele tatt, før jeg plutselig får spørsmål om. Vi har tenkt oss på en liten ferie. Kan du betale for ungen din? Du kan eventuelt bli med om du har lyst. Om ikke kan du betale for ungen. Nå vet jeg heller ikke så mye om regler i Norge, og enda mindre om reglene i dette landet. Men er det vanlig at man betaler for eventuelt ferie? Anonymkode: 55bd9...2fe Jeg klarer ikke å respektere eller fordra foreldre som drar langt avgårde med barnet og tilogmed bosetter seg der uten den andre forelderens godkjennelse. Hensikten med en slik handling er å få full råderett og kontroll på barnet ved å ca totalt unngå den andre forelderen så godt det lar seg gjøre. Slik hersketeknikk er jeg så i mot at jeg kan ikke annet enn å anbefale folk å droppe all kontakt om det ikke kommer noe igjen for det via en skriftelig gjeldene avtale som faktisk blir overholdt. Er så innmari dårlig deal å gjøre dette mot barnet i oppveksten dems, negativt for barnet relasjonsmessig og negativt for en trygg oppvekst for barnet. Så i denne saken hadde jeg ikke betalt en krone om jeg ikke fikk sett barnet mitt til fastsatte ferier og faste Facebook/whatsapp tider. Og ferien moren har planlagt må hun 100% betale selv, hun velger selv hvilke aktiviteter hun tar med barnet på. Så sett inn pengene på en egen konto som barnet kan få den dagen den blir 21 år o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #18 Skrevet 5. juni Om mor kontakter deg ville jeg gjentatt hver gang "Du har kidnappet ungen min. Nei, du får ikke penger. Jeg setter av penger selv til barnet, som barnet får når det blir voksen. Med mindre vi får til en eller annen samværsløsning" Anonymkode: e2a33...625
Helene1982 Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Moren tar hele regningen fordi hun har KIDNAPPET barnet sitt. Skulle fader bare mangle. Jo eldre jeg blir, jo mer bitter blir jeg på min egen mor som gjorde det samme mot meg: hun tok meg fra mitt hjemland, min familie og mine venner: ALT jeg noengang hadde kjent for å bo i Norge der jeg måtte lære språket, kulturen, skikkene og tilpasse meg dette nye landet. Jeg så ikke slekten min igjen før jeg var fylt 18 og da var løpet allerede kjørt: min plass i familien var borte. Jeg var, og er, en fremmed for min slekt. Jeg passer ikke inn hverken her eller der og jeg kjenner meg alene og utenfor uansett hvor jeg er. Jeg er norsk, mine barn er norske men samtidig blir jeg aldri egentlig "en av dere". TS: advokat! Kjemp for å få barnet ditt hjem igjen, ikke send moren et rødt øre, men spar til barnet ditt på egen konto. H*n blir voksen en dag og da må du ta alle skrittene for å få åpnet for et forhold mellom dere. Nå fins jo internet, whattsapp og måter å holde forholdet i live som ikke fantes dengang jeg var barn, men DU MÅ kjempe for ditt barn. Mitt gjorde ikke og jeg bærer nag mot han også. Kjenner meg evig avvist og uverdig. Ikke viktig nok, bare slengt til sides mens livet hans gikk videre uten meg. Anonymkode: cea46...9f0 Det jeg mener er at barnet ikke skal straffes for det mor gjør. Det er lettere å kjempe for omsorg om man holder seg rolig og rettferdig med fokus på barnet selv om mor er urettferdig og egoistisk. Barnet har rett på samvær med far, så jeg mener at selv om man må samarbeide med djevelen for å få til det, er det bedre enn å ta del i galskapen.
AnonymBruker Skrevet 5. juni #20 Skrevet 5. juni Helene1982 skrev (4 minutter siden): Det jeg mener er at barnet ikke skal straffes for det mor gjør. Det er lettere å kjempe for omsorg om man holder seg rolig og rettferdig med fokus på barnet selv om mor er urettferdig og egoistisk. Barnet har rett på samvær med far, så jeg mener at selv om man må samarbeide med djevelen for å få til det, er det bedre enn å ta del i galskapen. Samarbeid er en ting, økonomisk støtte er en helt annen. Trenger barnet klær? Send klær. Trenger han sko? Send sko. Trenger han skolepenger? Betal dem direkte til skolen. Ikke et rødt øre skal moren ha i lomma av farens penger. Du kan ikke forhandle med djevelen, slike kvinner driter I farens rettigheter, barnets behov for samvær og alt annet enn penger. Barnet er rett og slett hennes cashcow om farens går med på det. Anonymkode: cea46...9f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå