AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:37 #1 Skrevet torsdag kl 09:37 Noen som vet hvordan det løses. Far min er borte. Mor mi havnet nå på hjemmet. Har liten plass osv. Jeg spurte søsken om det var mulig å få noen av bildene fra barndommen siden mor mi ikke har noe sted å ha 40 album. Fikk da slengt i ansiktet at alt skulle på lager , ingen skulle få bilder eller noe før mor mi dør. Mye av det fat min eide ble kjørt på lager , pga fukt, mus osv så var mye av ting som stod da på lager i nesten 3 år bare å kaste, i tilleh var det og innbrudd 2 døgn før ting skulle gås gjennom. Da kun lageret til far min ingen andre boder Så noen som vet hva kan en gjøre i forhold til bilder? Vil helst ikke at alt av bilder ska ødelegges. Finner ikke noe lovverk på det som barndomsbilder som er av en selv Anonymkode: b5d27...791
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:42 #2 Skrevet torsdag kl 09:42 Kan du ikke bare ta kopier? Dersom din mor er samtykkekompetent, bestemmer hun over sine eiendeler. Dersom hun har verge, avgjør denne. Anonymkode: d48a5...0dd 2 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:42 #3 Skrevet torsdag kl 09:42 Lei et skikkelig lager. Anonymkode: c3b33...16b 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:47 #4 Skrevet torsdag kl 09:47 Sleng tilbake at bilder av DEG er like mye DINE bilder og at du SKAL ha kopi av dem - hvordan dette søskenet VELGER løse det er opp til dem.. Anonymkode: 797ca...242 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:49 #5 Skrevet torsdag kl 09:49 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke bare ta kopier? Dersom din mor er samtykkekompetent, bestemmer hun over sine eiendeler. Dersom hun har verge, avgjør denne. Anonymkode: d48a5...0dd En av søsken nekter. Har offentlig verge. Ho sier at hvis det er lite ho eier så kunne vi delt bilder, men en påstår at loven sier en ikke kan dele noen ting før ho går bort. Vi er 4 som mistenker denne personen alt har fjernet ting siden personen bodde i samme hus og har tilgang. Offentlig verge sier de ikke kan nekte ham tilgang, siden han bor der, vi andre er nektet tilgang til huset pga ho bor på hjemmet. Vergen sier beste kunne vært å leie en bankboks til smykker og verdi papirer, men fikk ikke stor nok til 20 album Anonymkode: b5d27...791
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:51 #6 Skrevet torsdag kl 09:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sleng tilbake at bilder av DEG er like mye DINE bilder og at du SKAL ha kopi av dem - hvordan dette søskenet VELGER løse det er opp til dem.. Anonymkode: 797ca...242 Nektes tilgang til å se bilder nektes å få kopi. Påstår en ikke kan få tilgang til bilder før mor mi går bort. Men personen bor i huset til mor mi, pluss tilgang til alt mens vi andre får beskjed vi ikke kan. Samme person sa jeg ikke hadde noe på pårørende møtte på hjemmet om demens sykdommen også, for jeg stod jo ikke på papirene på sykehuset eller sykehjemmet Anonymkode: b5d27...791
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:55 #7 Skrevet torsdag kl 09:55 Syk søsken du har. Her er det noe muffens. Enten så har vedkommende tatt alt av verdier for å sikre seg selv. Eller så er det noe ruskende galt med personen. Anonymkode: ace22...c17 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:59 #8 Skrevet torsdag kl 09:59 Ta digitale kopier. Det er gull verdt. Anonymkode: caece...7cc 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:04 #9 Skrevet torsdag kl 10:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta digitale kopier. Det er gull verdt. Anonymkode: caece...7cc Ikke lett når personen nekter for at en kan gjøre det Anonymkode: b5d27...791
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:06 #10 Skrevet torsdag kl 10:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke lett når personen nekter for at en kan gjøre det Anonymkode: b5d27...791 Det er ikke dens eiendom. Per nå, har de lik bestemmelsesrett om mor ikke kan bestemme selv. Når det er sagt, så ville mor ganske sikkert ønsket at bilder ikke forsvant - og sagt ja til digitale kopier. Jeg anser det ikke som at man opplysningsrett om man velger å ta digitale kopier. Anonymkode: caece...7cc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:07 #11 Skrevet torsdag kl 10:07 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syk søsken du har. Her er det noe muffens. Enten så har vedkommende tatt alt av verdier for å sikre seg selv. Eller så er det noe ruskende galt med personen. Anonymkode: ace22...c17 Er det vi andre søsken har en følelse av og Anonymkode: b5d27...791
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:09 #13 Skrevet torsdag kl 10:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke dens eiendom. Per nå, har de lik bestemmelsesrett om mor ikke kan bestemme selv. Når det er sagt, så ville mor ganske sikkert ønsket at bilder ikke forsvant - og sagt ja til digitale kopier. Jeg anser det ikke som at man opplysningsrett om man velger å ta digitale kopier. Anonymkode: caece...7cc Personen sier hele tiden: loven sier ting ikke ska deles før mor går bort. Og når vi andre sier eneste er at vi ønsker kopi av bilder av oss som barn. Vi vet de bildene har ligget i et skapp i nærmere 10 år uten at mor våres har sett i det Anonymkode: b5d27...791
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:26 #14 Skrevet torsdag kl 10:26 Slik er ene siden i min familie også, tanter og onkler og har smittet av til noen av søskenbarna også. En onkel som påstod at arven til et annet søsken var ødelagt (det var åpenbar løgn). Og alle har nektet meg å få tilbake bilder som faktisk er min eiendom, jeg som har tatt bildene og fremkalt dem. Og nekter meg tilgang til alle bildene. Har tilbydt meg å systematisere alle bildene etter beste- og oldeforeldre, nummere dem slik at alle kan gå gjennom og "bestille" hvilke bilder de vil ha, og så at jeg bestiller for alle. Men nei, det er visst viktigere for dem å nekte en gren av familien slike minner. Jeg har vært både forbanna (aldri vist det til noen i familien), og lei meg. Så gikk det opp for meg at de rett og slett er misunnelige og smålige personer. Jeg hadde et langt nærere forhold til de som er gått bort enn de selv valgte å ha. De var mer opptatt av hva de kunne få selv, men orket aldri å stille opp eller bidra med noe selv. Og når det plutselig ble for sent så innså de hvor mye de selv hadde mistet, og hvor nær kontakt jeg og avdøde hadde. Og da ble valget å skvise ut og nekte tilgang. Selv min forelder får ikke tilgang. Mennesker som holder på slik er i mine øyne bittesmå, patetiske og grådige. Jeg vil tro at ditt søsken har sine svin på skogen, Ts. Var jeg deg ville jeg snakket med advokat og ville fått vurdert den offentlige vergen. Din mors eiendeler er fremdeles din mors, så lenge hun er i livet. Ergo har ikke din bror lov å nekte din mor tilgang, og det er en smal sak å spørre din mor med (en annen) verge om hun vil la deg få lage kopier av familiebildene hennes. Jeg ville faktisk også ha vurdert å snakke med politiet, for det virker som om ditt søsken karrer til seg arv på ulovlig måte. Skulle ikke forbause meg om han også hadde gjort det med din fars ting, og så latt det han ikke var interessert i bli ødelagt. Snakk med advokat og vurder å få byttet verge, og ta så kontakt med politiet også. Din mors interesser blir ikke ivaretatt når vergen ikke sørger for å sikre hennes verdier mens hun er i live. Anonymkode: 942b4...12e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:26 #15 Skrevet torsdag kl 15:26 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Personen sier hele tiden: loven sier ting ikke ska deles før mor går bort. Og når vi andre sier eneste er at vi ønsker kopi av bilder av oss som barn. Vi vet de bildene har ligget i et skapp i nærmere 10 år uten at mor våres har sett i det Anonymkode: b5d27...791 Loven sier ikke noe om en levende persons eiendeler på denne måten, så det er bare tull. Det er fortsatt din mors eiendeler, og det er vanskelig å se at hun ville nektetdeg å se i albumene? Anonymkode: 827ce...778
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:56 #16 Skrevet torsdag kl 16:56 Hvis alt skal på lager, hvem har tilgang til lageret? Hvem betaler for det? Dersom deres mor betaler for lageret bør ingen eller alle søsken ha tilgang. Hvis søsken i fellesskap leier lager skal alle søsken ha tilgang. Det er helt urimelig om ett søsken plasserer alt på lager og er den eneste med tilgang. Da har søskenet i praksis tildelt alle eiendeler til seg selv, som vedkommende selv sier ikke skal skje før etter mors død. Anonymkode: c96c6...439 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:36 #17 Skrevet torsdag kl 20:36 Har ingen av dere andre tilgang til mors leilighet eller lager? Mulighet til å gå inn når den psyke ikke er hjemme? Anonymkode: f15ef...ac8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå